Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Motorstopp: Shell vs Quality hotel.

Husker ikke om jeg lagde et innlegg om det sist, men en gang i mars røk radiatorslangen på Alfaen mens jeg kjørte på E6. Siden jeg har tendenser til tvangstanker når det gjelder rot i bilen hadde jeg selvfølgelig ikke et eneste verktøy liggende, men hell i uhell oppdaget jeg at aqua-måleren gjorde fascisthilsen bare en drøy kilometer fra Shell på Kløfta.

Viste seg at det var en slangeklemme som hadde løsnet, og det egentlig var en ganske smal sak å få det helle sammen igjen og fylle på kjølevæske - bare man hadde hatt noe verktøy. Skuffelsen var derfor påtakelig da det viste seg at Shell på Kløfta ikke hadde verktøy å låne bort. Dette var overraskende både fordi det var en bensinstasjon og fordi det var på Kløfta. Jenta bak disken beklaget så mye og sa at hu ikke kunne finne skrutrekkeren (entall), men hvis jeg ville kunne jeg prøve å bruke en pinsett hu hadde i veska.

Viste seg heldigvis at pinsett funker helt greit som erstatning for skrutrekker når nøden er stor nok, så all ære til jenta på Shell som ofret den for meg.

Tidligere i dag skjedde uheldigvis det samme igjen. Slangen til radiatoren spratt opp. Denne gangen var jeg i litt mer ukjent farvann, men klarte å luske bort til Quality Hotel Expo på Fornebu, hvor jeg fikk parkert og konstatert at slangen jeg skrudde til for noen måneder siden hadde løsnet. Bagasjerommet var fullt av bilvask-stæsj, men fortsatt ingen skrutrekker. I et par sekunder vurderte jeg å ringe etter redningsbil, men siden det egentlig var en feil som var lett å fikse gikk jeg heller inn i lobbyen for å spørre om de hadde noe verktøy.

I resepsjonen på hotellet står to blonde jenter. Jeg forklarer at slangen til radiatoren har røket, og spør om de har en skrutrekker å låne bort.

- "Uffda! Nei, det kan du jo ikke kjøre langt med.. Skal se om vi har noe her.." sier hun ene. Hun titter ned under disken og drar frem en verktøykasse. "Den her er vel brukbar?" hun holder frem en skrutrekker.

- "Ja, den tror jeg skal være helt perfekt! "svarer jeg.

- " Så bra! Bare kom inn med den igjen når du er ferdig. "

Å skru sammen slangen er gjort på omtrent et minutt, men basert på flekkene på motoren er det ikke bare å tute og kjøre. Jeg går inn i lobbyen igjen og spør derfor om jeg kan stjele litt vann av de.

Hun som ga meg skrutrekkeren er borte, men den andre jenta svarer - "Ja, ja selvfølgelig! Du trenger kanskje noen liter, da?"

- "Litt usikker, men det kan nok tenkes, ja.." svarer jeg.

Uten å blunke ber hun meg vente litt og forsvinner inn på et bakrom. Like etterpå kommer hun ut fra en sidedør med en bøtte full av vann.

- "Du får bare komme tilbake hvis du trenger mer!"

Jeg fyller omtrent en kvart bøtte vann på tanken for kjølevæske. Klemmer litt på slangen for å lufte ut litt provisorisk. Tømmer ut bøtta og leverer den tilbake i resepsjonen.

- "Er jammen meg lettere å få hjelp her enn på en bensinstasjon..!" sier jeg til jenta i resepsjonen før jeg takker og sier farvel.

Kort oppsummert. Hvis bilen din streiker, prøv å nå frem til et hotell i stedet for en bensinstasjon. Og, jeg tror jeg må bytte den slangen.

12
61 svar

61 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

DrPain

@sl500:

Iflg min kollega var dette et tema også på W140, og det viste seg som regel å være nivåføler på spylervæsketanken som feilet - og forårsaket symptomet du opplever (altså at den varsler om for lite kjølevæske). Selv om den tilsynelatende virker fint på spylervæsketanken, kan den likevel være defekt og forårsake ditt symptom altså. Skift den mao :-)

3

sl500

nivåføler på spylervæsketanken

Da bestiler jeg en nivå giver til spylevæske og prøver. Kjøper en øl til deg og din kollega når dere kommer til Tønsberg. I mellom tiden må du nøye deg med takk for hjelpen og en tommel.

1

DrPain

Ok. Men jeg har jobbet 8 år som faglært mekaniker og 10 år etter det administrativt hos både forhandler og importør - primært med teknikk og garanti. Så når jeg skriver det jeg gjør over, er det fordi det er sannsynlig - ikke svært lite sannsynlig. Når jeg skriver at det tyder på trykk i systemet, mener jeg mer trykk enn normalt fordi det lekker luft ut i kjølekretsen fra toppakingen (eller andre ting - mindre sannsynlig).

Hvit røyk (damp) i eksosen får du kun hvis det også lekker kjølevæske ut i sylinderen, og FredPerry har ikke nevnt noe om kjølevæsketap. Olje i kjølevæsken kan også være et symptom, men FredPerry nevnte ikke noe om lysegul "gugge" på radiatorlokket.

Basert på min erfaring vet jeg at det symptomet FredPerry opplever mange ganger skyldes overnevnte problem. Men ikke alltid. Når en slik feil inntreffer 2 ganger på rad, er det fornuftig å sjekke litt nærmere hvorfor det skjer. Det kan også bare være slangen som er dårlig og må skiftes sammen med slangeklemmen selvsagt.

3

sl500

DrPain med fare for å kuppe tråden tar jeg sjansen på å fyre av et spørsmål når du først er her inne.

Jeg byttet thermostat og frostvesken på min R129. Etter å ha kjørt en mil så tente nivå lampen for kjølevæsken. Det er plenty med kjølevæske så jeg kjøpte en ny giver på BOS. Det hjalp ingen ting.

Så vidt jeg skjønner så sitter motsatsen til den løse giveren fast i ekspansjonstanken. Tror du jeg må kjøpe ny tank?

Eller kan det være at signalet blir borte fordi jeg kjøpte fansy life time kjølevæske som vistnok passet til alle biler og var blandbar med alle farger. Angrer litt på at jeg ikke bare holdt meg til den gode gamle blå.

Synspunkter på dette motas med takk

1

DrPain

Eller kan det være at signalet blir borte fordi jeg kjøpte fansy life time kjølevæske som vistnok passet til alle biler og var blandbar med alle farger. Angrer litt på at jeg ikke bare holdt meg til den gode gamle blå.

R129 er for gammelt til at jeg skal mene så mye om det. Men jeg har en kollega som vet mer om dette - skal høre med han i morgen. Ellers tror jeg ikke det er noen kompabilitetsproblemer på type kjølevæske - er kun spylervæsken Mercedes er sær på :-)

2

Jan

Ok. Men jeg har jobbet 8 år som faglært mekaniker og 10 år etter det administrativt hos både forhandler og importør - primært med teknikk og garanti. Så når jeg skriver det jeg gjør over, er det fordi det er sannsynlig

Jeg bøyer meg i støvet.

Likevel må jeg tillegge noen tiårs erfaring som sjåfør og hobbymekaniker en viss vekt. Jeg har blandede erfaringer med fagfolk i bilbransjens evne til å stille riktig diagnose.

En gang jeg oppsøkte verkstedet med beskjed om at høyre hjullager fremme laget ullyd, påstod kisen bak disken at det måtte være venstre. Etter å ha byttet venstre, var lyden fortsatt der, og de måtte bytte høyre også. Da forsvant ulyden.

En annen gang oppdaget jeg olje i kjølevæsken. Diagnosen var defekt toppakning, og jeg fikk en regning på mange tusen for bytte av denne. Det fortsatte å komme olje i kjølevæsken. Da fant jeg selv ut at det var automatolje som kom i kjølevæsken. Bilen hadde oljekjøler integrert i radiatoren, og det var en innvendig lekkasje i denne.

Jeg forlangte da pengene tilbake for det unødvendige byttet av toppakning, noe de nektet. Jeg måtte true med søksmål og media før jeg fikk en tilgodelapp på beløpet.

1

DrPain

Likevel må jeg tillegge noen tiårs erfaring som sjåfør og hobbymekaniker en viss vekt. Jeg har blandede erfaringer med fagfolk i bilbransjens evne til å stille riktig diagnose.

En gang jeg oppsøkte verkstedet med beskjed om at høyre hjullager fremme laget ullyd, påstod kisen bak disken at det måtte være venstre. Etter å ha byttet venstre, var lyden fortsatt der, og de måtte bytte høyre også. Da forsvant ulyden.

En annen gang oppdaget jeg olje i kjølevæsken. Diagnosen var defekt toppakning, og jeg fikk en regning på mange tusen for bytte av denne. Det fortsatte å komme olje i kjølevæsken. Da fant jeg selv ut at det var automatolje som kom i kjølevæsken. Bilen hadde oljekjøler integrert i radiatoren, og det var en innvendig lekkasje i denne.

Sjåfør / hobbymekaniker er ikke ferdigheter som vektlegges når man skal stille en faglig kompetent diagnose på bil dessverre:-)

Hjullager kan være notorisk vanskelig å lokalisere. Men håper du kun betalte for hjullageret som var defekt?

Automatolje i kjølekretsen høres ut som W211. Ikke alle biler har denne løsningen og jeg kan forstå at det oppleves urimelig at du skulle betale for et unødvendig toppakningsskift. Og definitivt ikke bra at du måtte insistere på godtgjørelse hvis din oppfatning av saken stemmer med virkeligheten.

Men husk - dette er unntak, og du bør ikke betvile hele bilbransjens kompetanse fordi du opplevde to "hikk".

1

rosmebraad

Ok. Men jeg har jobbet 8 år som faglært mekaniker og 10 år etter det administrativt hos både forhandler og importør - primært med teknikk og garanti. Så når jeg skriver det jeg gjør over, er det fordi det er sannsynlig - ikke svært lite sannsynlig. Når jeg skriver at det tyder på trykk i systemet, mener jeg mer trykk enn normalt fordi det lekker luft ut i kjølekretsen fra toppakingen (eller andre ting - mindre sannsynlig).

Glimrende å få innspill fra fagfolk, det setter jeg og vi pris på!

Fa min erfaring er BOS-ansatte mekanikere gode på å både diagnosere, fikse og forklare til bruker/eier. (Jeg skrev gode, ikke "feilfrie".)

Alltid bra med godt verksted klart!

1

_roffe_

Man nesten håper på at dette ikke er slutten på den kranglete "slangen fra helvete"...

Hvor blir det neste stoppestedet for TS?'

En fiskehandler, eller den lokale VHS-utleie butikken??

Denne inforike og morsomme tråden burde aldri dø ut..:=)

2

FredPerry

Man nesten håper på at dette ikke er slutten på den kranglete "slangen fra helvete"...

Innbiller meg at det er ett eller annet hos en fiskehandler man kan bruke til å tette en lekk radiatorslange. Videobutikker kan det muligens bli vanskeligere å få hjelp hos, men kanskje man kan kappe to hull i en kassetteske og bruke den til å fungere som et slags vannkammer mellom kjølevæsketanken og radiatoren.

På én måte syns jeg det er "fint" å få slike uforutsette problemer for så å kunne fikse de selv. Det gjør at man blir kjent med bilen sin på en ny måte, og det skaper et slags bånd mellom fører og eier. På den annen side håper jeg jo at det faktisk er slutten på slangen fra helvete, fordi jeg føler at det er særs dårlig reklame å ha en rød Alfa Romeo stående parkert på Storo med panseret oppe. Pluss at det er irriterende å ikke kunne stole 100% på bilen sin.

Nå har jeg imidlertid bestilt en ny/brukt "wasserleitung" fra Tyskland for 388 kroner. Ny koster den visst 149 euro, og sikkert 3000,- hos RSA - så det var et enkelt valg. Neste prosjekt blir å forsøke å bytte den med kun ting man kan finne i en toalettmappe.

1

Sillyspeed

Forventer en premie for riktig diagnose (og gjetting på avløpsrør!)

:D

2

FredPerry

:D

Prøver å oppdatere tråden på Cuoresportivo, men skjermen blir bare grå hver gang jeg trykker send. Enten det, eller så står det "En feil har inntruffet! Du har allerede sendt dette innlegget! Du har kanskje dobbletklikket, eller prøvd å oppdatere siden." Ekstremt irriterende. Skjer både i Chrome, IE, Opera og på mobilen.

1

Someone

Kanskje ett filter som hindrer folk poste når de rapporterer en feil på sin Alfa? Mistenker at ymse Tesla og elbilforum har noe av det samme

1

DrPain

Hvis samme radiatorslange løsner to ganger på rad - og du har strammet den i mellomtiden - tyder det på at det er trykk i kjølesystemet. Som ofte skyldes defekt toppakning... Just saying :-)

2

sl500

Det spørs vel hvor hardt han fikk dratt til slangeklemmen med pinsetten til Shell dama? Ellers er du unektlig inne på noe.

1

DrPain

Det spørs vel hvor hardt han fikk dratt til slangeklemmen med pinsettenen til Shell dama?

Jepp - helt enig. Får håpe det er årsaken, og ikke noe annet :-)

Ellers er det jo helt i Alfas "ånd" at spennende ting kan skje!

1

Jan

tyder det på at det er trykk i kjølesystemet.

Det skal være trykk i kjølesystemet. Hvis ikke ville det kokt over. En del biler lar motoren arbeide med en kjølevæsketemperatur på rundt 110 grader, noe som ville medført koking hvis trykket ikke var høyt nok

Det du er inne på med defekt toppakning er lite sannsynlig. Da får man også andre symptomer som olje i kjølevæsken og kjølevæske i oljen, samt hvit røyk fra eksosen.

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...