Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Viften går etter at motoren er slått av

Hei

Jeg har en Ford Mondeo 2011-modell.

Kjøpte den i sommer, og i dag gikk viften i et par minutter etter at jeg hadde slått av motoren. Er dette normalt?

Dette var etter en kjøretur på 2 mil på flatt terreng og i 14-15 grader. Jeg tenkte at det kanskje var en slags nedkjølingsfunksjon, men det virker merkelig siden jeg ikke har opplevd det før, selv om jeg har kjørt både lengre og i langt høyere temperaturer tidligere i sommer.

1
12 svar

12 svar

Vi ønsker å legge til rette for en god debatt på nettsidene våre, og for å kunne sikre god moderering holder vi nattestengt mellom klokken 00.00 og 08.00.

passat06

Hvis dette fortsetter når det blir 18 minusgrader i januar kan du sjekke det nærmere. Hvis ikke kan du slå deg til ro med at det er 100% normalt og at det er sånn dagens biler fungerer.

2

mf_6

Er dette normalt?

Ja.

Temperaturføleren i radiatoren styrer vifta og virker ofte uavhengig av om tenninga er på eller ikke.

Når bilen er i bevegelse er det nok luftgjennomstrømming så da er ei vifte oveflødig. Det er kun når du kjører sakte eller står stille at vifta starter ved beghov.

Varmen fra selve motoren kan få vifta til å starte flere minutter etter at den er stoppet.

2

perchri

Hei

Jeg har en Ford Mondeo 2011-modell.

Kjøpte den i sommer, og i dag gikk viften i et par minutter etter at jeg hadde slått av motoren. Er dette normalt?

Ja,ved høy utetemp og belastning av motoren. Men...ikke uvanlig at sensoren får lavere starttemp med tiden. Belegg i kjølevannet slår seg også ned på sensoren. En kjøleveske bytte inkludert rensing av radiator og motorblokk kan være lurt dersom bilen har gått over 100 000km. Blanding av glykol typer (nyere biler) kan forårsake stadig start av kjølevifte. Personlig tror jeg opå sensor feil. Ganske hyppig.

1

Werther2

Jeg har en del erfaring med samme generasjon Mondeo, og jeg har opplevd ved 6-7 tilfeller i løpet av 130 000 km at kjølevifta går et par min etter kjøring selv om dette er etter normal kjøring hjemme i Norge. Finner ingen logikk i dette, da den ikke står og kjøler etter mange harde mil på Autobahn i 35 plussgrader, men har ikke opplevd turbo- eller motorhavari enda.

1

jeangabin

Jeg vet hva som er feil. Det er fargen på bilen. Om du maler den rosa, så går det over.

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...