Bil esc

Innlegg

Bil

Dcoy1980

Toyota Avensis Advance 2012 forbruk diesel 0.65

Hei!

Jeg har nylig kjøpt en Toyota Avensis Advance 2012 modell 2.0, 6 gear og 135HK. Denne bruker 0.65 pr mil. Dette gjelder både by kjøring og lang kjøring. På lang kjøring har jeg greid å få den nedi 0.62. Er ikke dette mye?

Jeg hadde en Toyota Avensis 2.0 D4D Sol 2005, 5 gear og 115HK. Denne brukte rundt 0.6 på by kjøring med så fort det var litt lengre avstander så lå det konstant på 0.42-0.45.

Er det normalt at det skal være så stor forskjell på disse to bilene? Det er 7 år mellom modellene og jeg trodde den nyeste i det minste brukte ca det samme?

Takker for alle svar på forhånd :)

1
38 svar

For øvrig er bensinprisen 3,50 kr pr liter dyrere enn diesel i bartebyen i skrivende stund, så det er bare å nyte de edle dråper.

2

2012 modellen er vel noe tyngre enn den fra 2005, det drar nok opp litt.

Regner med det er partikkelfilter på den nye, det sies jo å kunne dra opp forbruket noe både generelt og hvis det er ganske tett.

Dekktype, bredde (bredere=mer rullemotstand), feil trykk kan være eventuelle ting som har påvirket i ditt tilfelle.

2

Jeg har nylig kjøpt en Toyota Avensis Advance 2012 modell 2.0, 6 gear og 135HK. Denne bruker 0.65 pr mil. Dette gjelder både by kjøring og lang kjøring. På lang kjøring har jeg greid å få den nedi 0.62. Er ikke dette mye?

Jeg har eid flere Avensis diesel. Lurer litt på hvilken motor du viser til(?) da mine hadde 126 hester (2007 (Facelift av karosseriet som kom i 2003), samt 2009 og 2010 modeller med nye karosseriet. Motoren er vel en videreutvikling av 116 hesteren som Avensiesn hadde før 2007. Facliften, med det nye karosseriet, som kom 2012 har 124 hester. Vi hadde også en 2009 modell med 2.2 liters 150 hester, og automat. 135 hesters diesel har jeg ikke hørt om.

Nok om det. Forbruket du nevner, både på bykjøring og langkjøring stemmer godt med det vi opplevde på våre Avensiser. Det skal dog sies at mye av langkjøringen foregikk på motorveier, med en grei snittfart + at vi ikke akkurat kjører med egg under gassfoten når vi kommer over på 2 felts vei heller.

Til sammenligning ligger PSA motoren med 109,112,114,115 og 120 hester (ettersom årsmodell og bil den er plassert i; en motor vi også har hatt i et uttall biler), en drøy halvannen desiliter under Avensisen på langkjøring; samme kjørestil. Det er imidlertid en 1.6 liter, med litt lavere effekt da....

Om det er noen trøst så brukte Avensis med bensinmotor på 147 hester og "tulleautomat" minst 0.8 på langkjøring og ca literen på småkjøring.

2
yota Hei. Kjører en 2011 mod Avensis D4d, 2,0 126hk. Aldrig under 0,66 på bl kjøring, og aldrig vært under 0,58 på langkjøring. Dette er på kjørecomputeren. Ikke noe å skryte av nei! Hu...

'Tyvtittet' på folkevognen idag, der stod det 0,55. Så bensinbilen bruker jo da mindre enn disse diesel-Avensisene. Men som sagt, fokus burde være på å holde bilen i stand og glede seg over å ikke ha motorhavari! (Gjelder både VW og Toyota.)

1
lillegubben Måler du på gammelmåten eller via kjørecomputer? Jeg mistenker at disse kjørecomputerne kan være nogle upresis innimellom.

Enig i den.

På firma vraket så ser det ut som att den går på 0.68 (Snitt innstillingen) Og dustene på jobben som absolutt skulle ha det vraket skryter jo av dette.

Men når jeg regner på gamle måten, så får jeg 0.82 og opp til 0.94

Nå er ikke det sistnevnte så ille på en varebil stapp full av ståldeler og verktøy. Men tydelig att computeren pynter litt...

1

Hei. Kjører en 2011 mod Avensis D4d, 2,0 126hk. Aldrig under 0,66 på bl kjøring, og aldrig vært under 0,58 på langkjøring. Dette er på kjørecomputeren. Ikke noe å skryte av nei! Husker ikke hva det er Toyota oppgir? Helt normal kjørestil.

1
t109 Hmm. Jeg vet ikke helt hvordan computeren regner ut snittforbruket, men har registrert at den ene gjennomsnittsmåleren på 208en (den har, som Peugeoter flest - to gjennomsnittsmåle...

Men bare for å ha sagt det så tviler jeg ikk epå at computeren i din Peugeot viser for lite altså... Det viser vel bare at computere sjelden er 100% etterretlige...

Sjekker ved hver fylling og kontrollregner, fyller sjelden med mere enn 1/4 igjen, så de ekstra dråpene som varierer utgjør nok lite. Computeren regner nok rett, det er sannsynligvis måleutstyret som er unøyaktig!

1

Syns forbruket på din Avensis er noe høyt på langkjøring om computeren stemmer, men det kommer også an på kjørestilen din. Jeg kjører på ca 0,55 på normal langkjøring i relativt ok tempo med Foresteren med 150 HK og permanent firehjulsdrift.

1
petterG [sitat…] På min 508(2011 mod.) viste kjørecomputer alltid for lavt forbruk. Konsekvent 0,05-0.1 for lite...

Hmm. Jeg vet ikke helt hvordan computeren regner ut snittforbruket, men har registrert at den ene gjennomsnittsmåleren på 208en (den har, som Peugeoter flest - to gjennomsnittsmålere, der den ene har "surra og gått siden vi fikk bilen)) nå også viser 0.68 (slik som den andre), mens den lenge lå på 0.66, og den andre (som ble nullstilt oftere) varierte litt...

På våre Peugeoter har computeren stemt temmelig godt med reelt forbruk (over langen). Hvordan det er ved hver fylling har jeg ikke regnet ut, men der kan man jo få utslag mht hvor mye man "presser" ned i tanken, og hvor lang man har kjørt også...

Men bare for å ha sagt det så tviler jeg ikk epå at computeren i din Peugeot viser for lite altså... Det viser vel bare at computere sjelden er 100% etterretlige...

1
rosmebraad Enig med Trolljakteren. Gleden er å kjøre som man ønsker og bruke det drivstoff som man trengs. Når oljekrisen/miljøfantastene/finanskrisen eller hva det måtte være hindrer folk fl...

Enig med Trolljakteren.

Gleden er å kjøre som man ønsker og bruke det drivstoff som man trengs.

Når oljekrisen/miljøfantastene/finanskrisen eller hva det måtte være hindrer folk flest fra å kjøre vil det virke som et fullstendig feil fokus å ha bil til disposisjon og tenke på hvor mye eller lite drivstoff den brukte.

Enig jeg også. Gjerrig dieselmotor med bål i baksetet og webasto som aldri virker i kulda for å holde varmen om vinteren. Snakk om lureri. Kjører en VW Caravelle på jobben med en 1.9 TDI med webasto. Iskald om vinteren.Gjett hvor morsomt det er her oppe i Karasjok når det er 45 minus. Jeg trodde dieselmotorer var beregnet på å ha bunndrag, men denne jævelen kubber i andre gir i 10 km/t når jeg skal svinge ut på E6'en fra Statoil Karasjok. Bråstoppen er så hard at det smeller i drivverket så en skulle tro bilen brekker i to. Min gamle Kia Pregio med gammeldags kaklediesel greier det stuntet i tredje gir med glans. Nei folkens, dere har blitt svindlet. Gjør opprør og kjør bensin eller i det minste ei overdimensjonert gammeldags dieselpurke med raklelyd på 120 decibel.

1
t109 Glemte å sjekke sist jeg fylte men iflg kjørecomputeren, som kanskje ikke viser riktig, ligger snittforbruket på vår Passat 1.6 diesel på 0.86 p.t. Det inkluderer ca 3/4 motorveikj...

Hm, viser det seg at jeg er en økonomikjører uten å gå inn for det engang?

Tror jeg ligger på det nevnte 0,58 på bensin Golf og rundt 0,61 på Yaris bensin automat (converterautomat ja, ingen drill eller MM-t tillates her!!!).

Får trøste meg med at jeg stort sett har holdt dieselbiler på over en liter på mila.

1

Glemte å sjekke sist jeg fylte men iflg kjørecomputeren, som kanskje ikke viser riktig, ligger snittforbruket på vår Passat 1.6 diesel på 0.86 p.t. Det inkluderer ca 3/4 motorveikjøring (fartsgrense 110, som vil si at vi ofte ligger litt over dessverre...). Selv om computeren i Passaten muligens kan vise feil, føler jeg imidlertid at jeg må presse Passaten betydelig mer enn f.eks. 508 for å oppnå "ønsket resultat" (et resultat som uansett Passat eller 508 er relativt treigt, bare så det er sagt). Det kan nok forklare at vi sannsynligvis ikke greier å oppnå samme forbruk på Passaten som 508 (og v70 for den del..)

På samme syklus lå forbruket på 5008 på 0.64 og 508 på 0.57. Begge disse lå under halvliter'n på langkjøring, når vi ikke er/var for tunge på gassen. 208en til fruen (bensin, 82 hester) ligger nå på 0.68 på computeren. Computeren og reelt forbruk har vist seg å stemme, omtrent på milliliteren på Peugeotene.

1

Ha en fin tur!

(Kaster stein i glasshus via dårlig internettlinje på vei hjem fra årets fjerde og nest siste middelhavstur.)

1
passat06 Jaja, å levere ungene i barnehagen med en dieselbil for å rekke seg på jobb i tide er fy, men å kjøre tre timer bare for å brenne av bensin er gode greier... Til TS så synes jeg de...

Jess, noen få timer fritidskjøring i bensinbil er jo for rent miljøvern å regne da arbeidet består i å kjøre dieselbil med 2-3 ganger forbruket på mila, mens man leser og hører om politikere som hyller turismen og VEKSTEN cruiseskipene bringer med seg inn over vestlandet der under eksosskyene sine.

Dessuten: Kjøring i bensinbil er GØY.

1

Jaja, å levere ungene i barnehagen med en dieselbil for å rekke seg på jobb i tide er fy, men å kjøre tre timer bare for å brenne av bensin er gode greier...

Til TS så synes jeg det er rart at det ikke er forskjell på småkjøring og langkjøring. Q5en jeg hadde gikk ned mot 0,55 på langkjøring og rundt 0,8 på småkjøring.

1

Min 9-3 120hk 1,9 varierer sterkt. Computeren har aldri meldt lavere enn 0.56 i snitt mellom Sørum og Sandvika som jeg kjører ofte (uten kø), men den ligger stort sett på 0.61-0.68 og jeg kjører pent og stort sett langt, dvs 4-12 mil pr gang jeg kjører.

Høyt etter mitt syn, men så var det denne kløinga da etter noe annet :)

1

Kvaliteten på kjøreturen er proporsjonal med bensinforbruket. tømmer en kaffekopp nå før jeg skal ut på noen svingete veier. Våt veibane dreper dog litt av gleden, tørker det opp kan det bli en lang omvei hjem i morgen.

1
Trolljegern Jeg har aldri forstått at folk er så opphengt i drivstofforbruk. Jeg kjører som jeg ønsker og fyller tanken når det trengs. Og såklart med bensin.

Enig med Trolljakteren.

Gleden er å kjøre som man ønsker og bruke det drivstoff som man trengs.

Når oljekrisen/miljøfantastene/finanskrisen eller hva det måtte være hindrer folk flest fra å kjøre vil det virke som et fullstendig feil fokus å ha bil til disposisjon og tenke på hvor mye eller lite drivstoff den brukte.

Trådstarter: Kom deg ut og KJØR! Nyt clutchen, nyt veien, nyt naturen!!!!

1

Lignende innlegg

Bil MartinwetlesM Siste svar

Lading av Passat GTE hybrid.

Hei. Jeg har en ladbar hybrid, men for at jeg skal kunne lade den, må jeg bruke en skjøteledning. Jeg har lest alle advarsler der ute om bruk av skjøteledning til elbil lading, men jeg ønsket å høre m...
1
1 svar
Bil Tradem Siste svar

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
1 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Bil Zalo123 Siste svar

Radioenheten fungerer ikke i bilen

Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
1
2 svar
Laster...