En æra er dessverre over. 2. desember stenger VGD.no. Mer info.

Stoelsvik Min til nå siste epost til importøren idag etter at de nå sier å ha gjort seg ferdige med saken: Jeg har absolutt ingen tiltro til dagens vedlikeholds program som sies å komme fra...

forhåpentligvis heller ikke på noen av mine slektninger, mine venner, mine naboer, mine arbeidskollegaer, diverse bilforum nettbrukere

Du har overdreven tro på din påvirkningskraft, spesielt når det egentlig var du selv som dreit deg ut.

4
SUV Hvis jeg skulle skrevet om "norsk sidemåls betydning for den franske revolusjon, og analyser betydningen av dette" eller noe annet uinteressant så ville jeg også slitt med å fylle...

Kunne ikke jobbe med bildene inne i Word-dokumentet,

Jeg snakker om håndskrevne sider.

Uansett hvor interessert man måtte være i det man skriver om, er det mulig å fatte seg i korthet.

Spesielt på et diskusjonsforum, er dette viktig. De færreste orker å lese lange innlegg. Så hvis man har noe man vil del med andre, er det en god strategi å skrive kort.

Et unntak her på vgd/bil er FredPerry. Noen av hans lange fortellinger er så velskrevne og leseverdige at det er en fornøyelse.

4

løpe- og strammehjulet som skal ha kilt seg og ødelagt registerreimen.

Hvis dette er riktig så har jo denne saken minst to sider. Løpe og strammehjul har jo ikke datobegrensning men skal holde minst 120 000 km med god margin i ditt tilfelle. Har disse delene vært av riktig kvalitet? Eller har de feilet fordi reimen ikke har vært 100% riktig strammet?

Det er jo fint for verkstedet som har montert de å anbefale 5 års intervaler fordi de da sliper å stå til ansvar. Kunden har 5 års reklamsjonsrett etter loven om håndverkstjenester og verkstedet er selv dekket av kjøpsloven i 5 år som gir de rett til å reklamere til sin levrandør hvis det er for lav kvalitet på delene som er brukt.

2

Shit happens. Du kan ikke forvente deg noen goodwill verken hos Møller eller Snapdrive i denne saken. Det er jo nesten 8 år siden du byttet reima.

At Møller burde foreslått bytte av reima, hvis du har servet bilen i henhold til servicehefte hos dem, har du sikkert rett i. Men det er langt derfra til at de tar ansvar for noe du byttet på et annet verksted for 8 år siden.

I og med at du benyttet et annet verksted, er ikke reimbyttet registrert i Møllers systemer heller.

Det var jo heller ikke reima som røk, men strammehjulet. Det vil altså si lageret i dette. Det er synd at en slik bagatell får så store følgeskader. Tenk deg at det var et hjullager i stedet. Da hadde du i heller ikke hatt noen sak.

Når man er bileier, er det lurt å sette seg inn i bilens behov selv også. I internettets tidsalder, er det ikke særlig vanskelig heller.

Dersom bilen din ellers er i god stand, er mitt tips å få tak i en brukt motor. Ellers får du trøste deg med at 14 år er vanlig alder for å gravlegge biler i de fleste andre land.

2
Stoelsvik Min til nå siste epost til importøren idag etter at de nå sier å ha gjort seg ferdige med saken: Jeg har absolutt ingen tiltro til dagens vedlikeholds program som sies å komme fra...

Det blir aldri noensinne noen Volkswagen bil på meg igjen, forhåpentligvis heller ikke på noen av mine slektninger, mine venner, mine naboer, mine arbeidskollegaer, diverse bilforum nettbrukere og andre rundt om i dette landet og verden ellers som i fortsettelsen blir fortalt den begredelige historien om

Jeg har fått med meg historien din, og synes det hele er kjipt for deg. Som jeg har påpekt tidligere, har bileier også lov til å følge med, og sørge for vedlikehold. Når du som bileier lar det gå 8 år uten selv å spørre om reimbytte, er du selv skyld i miseren.

Jeg tviler på at noen hos Møller mister nattesøvnen på grunn av dine advarsler. Historien din har i hvert fall ikke medført at jeg vil unnlate å vurdere et VAG produkt neste gang jeg skal kjøpe bil.

2
Stoelsvik Min til nå siste epost til importøren idag etter at de nå sier å ha gjort seg ferdige med saken: Jeg har absolutt ingen tiltro til dagens vedlikeholds program som sies å komme fra...

Den defekte spennrullen har ingenting å si i denne saken. Det at garantiperioden og reklamasjonsretten er utløpt har heller ingenting å si i denne saken. Dersom Volkswagen overalt i dette landet og verden ellers hadde regnet registerreimen som ferskvare tilsvarende som andre med kunnskaper om bil gjør det så hadde registerreimen, løpe- og strammehjulet og vannpumpen på bilen vært byttet for andre gang for hele 3 år siden, og bilen hadde med det vært i kjørbar stand idag. Denne saken handler kun om det manglende vedlikeholds programmet og ingenting annet.

Hvordan synes du det du skriver der passer sammen med starten i åpningsinnlegget ditt:

"Min Golf IV 2002 modell med kilometerstand rundt 199 000 endte opp med ødelagte ventiler og havarert motor i og med løpe- og strammehjulet som skal ha kilt seg og ødelagt registerreimen."

Jeg tviler på om selv en splitter ny og perfekt registerreim ville klart seg 500 km om ikke strammehjulet går rundt, for det vil gi veldig stor slitasje på reima og i tillegg bremse den mye så det hjelper til med å dra den over noen tenner når ting blir litt svekket.

Her er det altså et defekt spennhjul som har laget hele problemet.

2

Jeg syntes de legger alt for mye av ansvaret på Møller. Du hopper bukk over ditt egent ansvar og negliserer det faktum at du har brukt uorginale deler som har km begrenset levetid på minimum 120 000 km som har feilet for tiden.

Møller kan da ikke ta høyde for at noen velger å bruke andre sine deler for så gjette hvor lenge disse holder. Hvis de orginale registerreim settene holder over 5 år er det fint for kundene og det er det Møller må ta utgangspunkt i.

Potensielt har Møller et mye større problem hvis deres råd virklig fører til flere registereim havarier enn om de holdt fast på 5 års regelen. Derfor tror jeg at Møller ikke har noen problemer med dette til vanelig. Jeg syntes det ikke er oppsiktvekene at løpe og strammehjul tåler 120 000 km og at registerreimen ikke er morken etter 5 år.

Samtidig ser jeg at Møller har et problem når de skal finne ut når det er på tide å bytte registerreim på de bilene som ikke oppnår foreskrevet km stand for bytte. En registereim er vansklig å inspisere og det er så godt som håpløst i de fleste tilfeller å mene noe som helst om tilstanden bare ved å kikke på den.

2
passat06 Trolljegern: Oppfatter dine kommentarer som minst like usmakelige... Det trådstarter etterlyser slik jeg leser det er at verkstedet burde minnet ham på at registerreima skulle vært...

Hvorfor er jeg usmakelig?

Det gir jo ingen mening å skylde på registerreima her, spesielt ikke når han visste at den etter seks år måtte byttes og denne gangen har ventet åtte år.

Jeg utsatte en gang å bytte bremseklosser, dette resulterte i en stor merkostnad da jeg også måtte bytte skiver og kalipere pga det var slitt ned og rusta fast. Skulle jeg gitt skylden for dette til verkstedet når bilen var utenfor garanti...?

Hvis produsent skal stå til ansvar for absolutt alt i 14 år, ja da vil bil bli jævlig dyrt...

2
Stoelsvik [sitat…] Jeg har selv aldri regnet med å skulle ha den gamle Golfen de neste 10 årene, men noe mer enn det motoren nå har gått burde den helt klart ha kunnet gått, så lenge som Møl...

så lenge som Møller Bil Stavanger i alle år har hatt bilen på service på alle service intervallene.

Du har vel strengt tatt ikke hatt det: Som du selv sier tidligere "Foruten registerreim byttet hos Snap Drive Forus i 2008 så har Møller Bil Stavanger i alle år fra 2002 hatt bilen på service på alle service intervallene"

En av de mest kritiske komponenten i din Golf overlot du til Snap Drive å ta hånd om.

2
petterG Det er ikke ofte jeg leser(eller skriver) på bil-delen av VGD. Men denne tråden snublet jeg tilfeldigvis over, og skjønte umiddelbart at den har potensiale til å bli en klassiker!...

Jeg har for lengst sagt mitt i denne tråden. Det kommer ikke flere innlegg fra min side om denne saken.

TS har nå gjentatt de samme argumentene han hadde i åpningsinnlegget ørten ganger. Det ser ikke ut til at diskusjonen kommer av flekken.

Jeg tviler også sterkt på at Møller lar seg presse til å gi ham medhold. Det vil i så fall skape presedens, og føre til at eiere av gamle hauger kommer løpende med alskens problemer.

2
Stoelsvik [sitat…] Jeg har selv aldri regnet med å skulle ha den gamle Golfen de neste 10 årene, men noe mer enn det motoren nå har gått burde den helt klart ha kunnet gått, så lenge som Møl...

eksempelvis de resulterende havariene statistisk sett dukker opp etter at garantiperioden er utløpt.

Ja det hadde jo vært litt skremmende hvis statistikken viste at biler fra VW først og fremst havarerte før de fylte fem år.

Jeg har løsninger for dem fremover: kjøp deg flunk ny bil, uansett merke, og bytt hvert femte år. Det sparer deg for mye hodebry.

2
Stoelsvik [sitat…] Regnestykket er for meg bortimot det enkleste i verden: Jeg hadde en Golf verdt rundt NOK 30 000, og jeg har nå en Golf verdt rundt NOK 0. For hvem vil vel kjøpe en bil ut...

Dersom Møller Bil Stavanger hadde hatt den nødvendige kompetansen om bil og med det for snart 3 år siden

Nå har du skrevet 27 innlegg i denne tråden uten å komme med noe nytt siden første innlegg.

Du må snart begripe at Møller ikke kan ta ansvar for at en del du har byttet på et annet verksted ryker før antatt levetid er oppnådd.

Det var ikke registerreima som røyk, men et strammehjul som burde holde lenger. Hvis Møller har kontrollert reima, og funnet den i orden, har de hatt rett. Levetiden på strammehjulet er i svært liten grad avhengig av tid, men av kjørelengde. Det er ikke noe gummi som morkner i dette.

På VW Touranen jeg kjørte som taxi, er skiftintervallet 180.000 km, altså nesten like langt som du har kjørt på 14 år.

Den ble nettopp tatt ut av tjeneste med 590,000 km på telleren, og erstattet av en nyere Touran.

Hvis VW og Møller var så elendige som du har prøvd å fremstille, hadde de neppe hatt ca 25% markedsandel i Norge.

Gjennom jobben har jeg som naturlig er, hatt en del å gjøre med Møller. Mitt inntrykk er at de er ryddige og profesjonelle.

2
Stoelsvik Greit å se at også andre har funnet at enkelte Møller Bil verksteder beklageligvis ikke har den nødvendige kompetansen om bil som de helt klart burde ha hatt det så lenge som de tr...

Og igjen: Hvorfor stiler (skriver) du dette som om det er VW du snakker direkte med?

Det er snakk om eventuelt ett eller flere surrete instrukser/verksteder.

Som sagt, da jeg spurte om dette i vår, hos en bilforretning, jeg har IKKE vørt i kontakt med VW om dette, snarere en forretning som selger produkter merket VW, så da de et absolutt tall på antall år/km de har på regreimbytte.

Merkelig at jeg fikk et konkret svar dersom du fikk et annet?

Skjønt, jeg spurte en ansatt person hos en forhandler, jeg snakket ikke med VW, slik det høres ut som du har gjort.

Handler du Imsdal vann fra Ringnes og tar kontraktsinngåelse hos dem også?

Jeg handlet min forrige flakse Imsdal fra en deltidsansatt person i en Coop-tilknyttet forretning på vestlandet.

2
Stoelsvik Jeg hadde absolutt troen på bruken av merkeverkstedet de 14 årene fra Golfen var ny i 2002. Men gjett om jeg kommer til å ha en eventuell neste gammel bil i fortsettelsen på merkev...

Den enkelte mekanikeren kan da sitte mer bakoverlent i stolen med kaffen, og sånn innimellom all faktureringen av kunden skifte kun lettere deler som bremseklosser, styrekuler, endeledd etc. uten åmåtte bruke unødig med tid med eksempelvis registerreimen og annet irriterende tyngre arbeid...

Gjennom hele tråden er det tydelig at du bare prøver å finne noen å skylde på for at du var uheldig. Ting vil gå i stykker, alt er kost nytte. Som økonom setter jeg pris på at det ikke blir nordsjø tilstander på bilverksteder, alle deler byttes før delen i verste fall kan ryke. Ved å forlenge servicetiden på reima får en kanskje 1 havari per 1000 biler. Da er kostnaden 1500 kr per bil i ekstra bytte, 1000 biler blir 1,5 mill kr. Har ikke peiling, men tipper ett motorras koster 50 000 kr? Utrolig samfunnsøkonomisk ugunstig, men gunstig for verkstedene. Siden det er kjipt for den som får raset går jeg med på å redusere til 1 av 100, altså at en betaler en forsikring for å slippe å være uheldig.

Selv om de fleste ser at Møller har rett her, vil din adferd kunne medføre at intervalene senkes, til tross for at det er utrolig ulønnsomt sammfunnsmessig. Jeg håper aldri at forhandler får ansvar for garanti på en 14 år gammel bil, da blir bilene ekstremt dyre.

Ser også at veldig mange ikke tenker totaløkonomi, bare se på hvor mange som tror de kan vinne i lotto, eller enda værre de utenlandske spillselskapene.

2

Hva har merkeverkstedet og importør og gjøre med dette? Det er jo du selv som har valgt og kjøre rundt med en gammel reim, selv om stedet som byttet den sist jo anbefaler 5 år. som du solid har overskredet

Uansett er alt av garantier og alt mulig rart long gone, så du har en syltynn sak, om ikke en sak i det hele tatt.

Hva merkeverkstedet faktisk anbefaler/praktiseres er også irrelevant da dette er langt utenfor eventuelle garantier, enten kjedens egen eller norsk lov

Sorry, men her bør du vel ta ansvar selv om litt manglende vedlikehold

1

Mine mangeårige besøk hos merkeverkstedet med alt av reparasjoner og service er gjort i troen på at bilen ble ivaretatt på en best mulig måte med den best mulige praksis og det best mulige tekniske tilsyn. Sannheten viser seg beklageligvis nå å være en helt annen. Det at bilen idag hadde vært i kjørbar stand dersom den hadde vært på service eksempelvis hos Snap Drive istedet forblir kun tullete. Så lenge som en som bileier følger opp absolutt alt av service så må det ikke være opp til bileieren selv å måtte tenke på at registerreimen egentlig burde ha blitt byttet.

1

Så lenge som en som bileier følger opp absolutt alt av service så må det heller ikke være opp til bileieren selv å måtte kontakte Volkswagen fabrikken eventuelt importøren og be dem komme opp med bedre instrukser for den daglige vedlikeholds praksisen rundt om på merkeverkstedene.

1
Someone Hva har merkeverkstedet og importør og gjøre med dette? Det er jo du selv som har valgt og kjøre rundt med en gammel reim, selv om stedet som byttet den sist jo anbefaler 5 år. som...

Hva har merkeverkstedet og importør og gjøre med dette? Det er jo du selv som har valgt og kjøre rundt med en gammel reim, selv om stedet som byttet den sist jo anbefaler 5 år. som du solid har overskredet

Nja, slik jeg leser trådstarters innlegg var vel nettopp poenget at Volkswagen hadde sluttet å praktisere en "5-års regel" og at han hadde forholdt seg til det. Og da blir det ikke så relevant hva et ikke-merkeverksted på et tidligere tidspunkt hadde sagt. Dvs. når man nå vet fasiten er det lett å si at Snapdrives råd var det beste tross alt, men man kan vel vanskelig bebreides for å forholde seg til det vedlikeholdsregimet som anbefales av merkeverksted.

1

Jeg har absolutt ingen forståelse for at VW fabrikken i sin tid kom med instruksene om å stoppe praksisen med 5 års regelen. Registerreimen er som ferskvare å regne i og med gummien i den. Med den mulige morkenheten så må 5 års regelen nødvendigvis gjeninnføres for med det å slippe å måtte se flere frustrerte bileiere med unødvendig havarerte motorer. Dersom dagens praksis hadde vært inneholdende 5 års regelen så hadde registerreimen, løpe- og strammehjulet og vannpumpen på bilen min vært byttet for andre gang for hele 3 år siden, og bilen hadde med det vært i kjørbar stand idag.

Det at VW fabrikken, importøren og de mange merkeverkstedene ikke tar inn over seg den manglende praksisen, men istedet lar vedlikeholdet og den tekniske tilstanden på registerreimen bli som Lotto å regne med mulige resulterende motorhavarier langs veiene, er intet annet enn kun direkte provoserende. Siste ord i denne saken er følgelig ikke sagt før de nevnte aktørene tar innover seg alvoret i saken.

1

Finnes det noen på forumet her med kjennskap til merkeverkstedenes tidligere praksis med bruk av 5 års regelen? Når tid ble praksisen egentlig stoppet? Og hva var den egentlige begrunnelsen for den gang å stoppe den?

[VW](</forbruker/bil/tema/1831047/tittel/How%20often should I change my cambelt? We recommend a cambelt change interval of five years for all Volkswagen vehicles registered on or after 1 September 2009 (59-plate onwards). For vehicles registered prior to this (09-plate and older) we recommend the interval is four years for a cambelt change.>) Uk gir deg og Harald Møller ett klart svar.

Sitat:

We recommend a cambelt change interval of five years for all Volkswagen vehicles registered on or after 1 September 2009 (59-plate onwards). For vehicles registered prior to this (09-plate and older) we recommend the interval is four years for a cambelt change.

1
Laster...