Bil esc

Innlegg

Bil

Quintifus

Tesla lanserer

2.5 sekunder fra 0-60 MPH.... Iht. Motor Trends målemetode med rollout.... 0-100 her på berget blir vel da rundt 2.6 -2.7....

Med det blir den nye P100D den raskeste bilen som serieproduseres i dag...

LaFerrari og Porsche 918 Spyder er kjappere, men de er ikke lenger i produksjon og ble laget i begrenset opplag til en pris på hhv 6.8 mill og 11 mill....

Så hva Tesla presterer er ikke verst mtp at det primært er en familiebil med plass til 7, og bagasjerom som en Skoda Superb :-)

1
231 svar

hva Tesla presterer

........ er ikke mye på landeveien, men 0 til 100 går unna :-)....

1
Ribba Ja, noe må jo Tesla kunne skryte av.

Du er kjapp med de negative kommentarene dine Ribba :-)

De har en hel del mer å skryte av da;

- Verdens beste Autopilotsystem

"Tesla’s Autopilot is not comparable to Mercedes Distronic Plus. It’s on a whole other level. It’s still pretty far from being an autonomous vehicle, but it is much, much closer than anything else I have experienced. While Tesla has had 2-3 years of development over my Mercedes E63S system, I took a spin in a new 2016 Mercedes model with the latest revision of their system, and there is no tangible improvement."

- "Over Air Updates" som tweaker og forbedrer bilen kontinuerlig også etter kjøp.

- Integrert Spotify.

- Plass til 7 passasjerer og en hel haug med baggasje.

- Lengste rekkevidde av noen elbil.

- Aktiv kjøling/oppvarming av batteri.

- 8% Batterireduksjon (snitt) etter 180k KM

- Superladersystem som gjør at man kan kjøre gratis og effektivt i hele Europa.

- Egen batterifabrikk som vil doble verdens Li-ioneproduksjon og effektivt halvere batteriprisen.

- Laveste luftmotstandskoeffisient av noen produksjonsbil.

- Laveste tyngdepunkt av noen sammenlignbar bil, og svært gode kjøreegenskaper...

Så joda; de har en del ting å skryte av; som objektivt er knallbra... Hva du personlig mener blir noe underordnet....

2
Quintifus Du er kjapp med de negative kommentarene dine Ribba :-) De har en hel del mer å skryte av da; - Verdens beste Autopilotsystem "Tesla’s Autopilot is not comparable to Mercedes...

Lavt tyngdpunkt blir litt uvesentlig når vi snakker om tyngder som tilsvarer mellomstore astroider.

Ellers er jo kjøredynamikken veldig oppskrytt. De fleste som kjører den blir imponert, men når man leggere vekk subjektiviteten og finner igjen objektiviteten, så er Tesla Model S veldig lite imponerende.

Langt mer motorsvake biler, til og med relativt tunge biler, de parkere Tesla på de testan jeg har sett. Men selvsagt, rundetider er ikke alt.

Uansett, Tesla Model S er den mest oppskrytte bilen som noen gang er lagd. Ja, den har noen inovative løsninger, og ja, det er ikke en dårlig bil. Men det punktet Tesla er aller, aller best på, det er markedsføring. Det å få en menighet til å preke for potensielle kunder, det er genialt.

Ellers, angående autopiloten. De fleste bilprodusenter er enige om at selvkjørende biler er pr dags dato ikke en realitet. Selv Tesla er enige der. Forskjellen at Tesla er mer opptatt av bevare imaget sitt enn faktisk sikkerhet, og dermed benytter seg av uferdig teknologi. Skjer det ulykker, så gjemmer de seg bak begrepet "feil" bruk.

De andre er mer konservativ og vil at teknologien skal være utprøvd. Det er også grunnen til at de andre er et stykke bak.

2
Ribba Lavt tyngdpunkt blir litt uvesentlig når vi snakker om tyngder som tilsvarer mellomstore astroider. Ellers er jo kjøredynamikken veldig oppskrytt. De fleste som kjører den blir imp...

Ribba; årsaken til at de andre bilene ligger langt bak er at de ikke har OTA-oppdateringer. I en slik "betaversjon" som er i bruk i dag av AP er man avhengig av å kunne tweake systemet fortløpende, og den muligheten har ikke de andre produsentene...

OTA-oppdateringer er for øvrig en funksjon av Teslas direktesalgsmodell... Andre produsenter (i utlandet) må forholde seg til "dealerships", og disse har enerett på å utføre service på bilene....

Tesla beskriver for øvrig dagens AP som "Beta" og man må kvittere for at man forstår dette når man aktiverer funksjonen... Så langt har den reddet mange kjipe situasjoner, som det finnes en haug av dokumentasjon på - og den ene dødsulykken hvor den har vært involvert så fulgte ikke sjåføren med.... AP er per i dag på "autonom-nivå" 2.5, og selvkjørende biler kommer på nivå 4.... For Tesla sin del så hevder de å ha dette på plass samtidig som Model 3 havner på veiene; i 2018.... Den som lever får se - i mellomtiden storkoser jeg meg i Teslaen :-)

Det at Tesla model S er oppskrytt er det rene vissvås. Den er en av de sikreste bilene som har blitt laget. Den er stor og praktisk. Den er full av innovative løsninger, og kjøreegenskapene slår alt i klassen. Selvfølgelig vil en ren sportsbil med 2 seter og bagasjeplass som begrenser seg til hanskerom kjøre sirkler rundt den på banekjøring - men som en typisk familiebil får man ikke noe bedre i dag. Den slo til og med "standarden" i Volvo XC90 her i en test i høst. Så ikke kom her og si at det ikke er en bra bil! :-)

1
Quintifus Ribba; årsaken til at de andre bilene ligger langt bak er at de ikke har OTA-oppdateringer. I en slik "betaversjon" som er i bruk i dag av AP er man avhengig av å kunne t...

Har ikke sagt den ikke er en bra bil. Jeg har sagt den er en oppskrytt bil. Og nei, det er ikke mot supersportsbiler og liknende den har blitt gruset, men mot helt "ordinære" familiebiler som Audi Rs7 og liknende.

Bilen er stor og praktisk, men som sagt, bilen er ekstremt oppskrytt. Spesielt på kjøredymamikk.

Og det er jo ikke vits engang å snakke kvalitet. Der er det rimelig dårlig stelt.

Oppdateringer over lufta er selvsagt bra og tillater jo å la brukerne stå for betatestingene. Men når det oppstår lekasjer i takluka, motorer synger på sist vers og diverse andre ting skjer, så nytter det ikke å være online. Da trenger du noe som kan utbedre disse fysiske manglene. Og da å mtte vente i måneder, det er ikke akkurat ikke framskritt.

Men du og andre får nyte Tesla'en deres. Men vi ser jo trenden. De som ønsker bil, dem kjøper gjerne noe annet en Tesla. Tesla er og blir noe for dem som ønsker gadgets. Selvsagt, en 3'er fra Tesla kan nå flere gadgetfrelste, men nå med S og X, så er det velstående gadgetfrelste som gjelder. Der er markedet begynt å bli litt mettet.

1
Quintifus Ribba; årsaken til at de andre bilene ligger langt bak er at de ikke har OTA-oppdateringer. I en slik "betaversjon" som er i bruk i dag av AP er man avhengig av å kunne t...

Svar til QU:

Enerett på å utføre service?

Bileier kan jo utføre service hvor som helst.

Alvorlig talt: Jeg hører ikke seriøse bilfolk si at Model S har bedre kjøreegenskaper enn Panamera, E-Klasse AMG osv?

Og: Der er imponerende at såpass mange privatpersoner tar på seg rollen som protagonister for råkapitalismen, uten betalong, men med bil og finansiering!!

1
Ribba Lavt tyngdpunkt blir litt uvesentlig når vi snakker om tyngder som tilsvarer mellomstore astroider. Ellers er jo kjøredynamikken veldig oppskrytt. De fleste som kjører den blir imp...

Ellers, angående autopiloten. De fleste bilprodusenter er enige om at selvkjørende biler er pr dags dato ikke en realitet. Selv Tesla er enige der. Forskjellen at Tesla er mer opptatt av bevare imaget sitt enn faktisk sikkerhet, og dermed benytter seg av uferdig teknologi. Skjer det ulykker, så gjemmer de seg bak begrepet "feil" bruk.

Vet ikke om jeg er helt enig der. Tall viser at autopiloten til Tesla er sikrere enn en vanlig sjåfør, så selv om det fortsatt skjer ulykker vil autopiloten gjøre bilkjøring sikrere. Og da er det ingen grunn til å ikke la folk bruke den.

1
Quintifus Blist: Har du prøvd? :-) Om ikke, og du holder til på Vestlandet er du mer enn velkommen til en prøvetur.

Jeg har prøvd og holder ikke til på Vestlandet :-)

Jeg påpeker det paradoksale i at jeg aldri har blitt fra- / forbikjørt av "verdens raskeste sedan " på motorvei i noe land - her på Østlandet og sørover hvor hastigheten tøyes til hastighetsgrensen " pluss moms " er Tesla Model S unntaket blant biler over " brød og smør -klassen ", men med det nye 100 kWh-batteriet blir det nok slutt på " spare - på - strømmen - hastigheten " som jeg har vært vitne til ...

- eller ? -

1
blist Jeg har prøvd og holder ikke til på Vestlandet :-) Jeg påpeker det paradoksale i at jeg aldri har blitt fra- / forbikjørt av "verdens raskeste sedan " på motorvei i noe l...

Jeg påpeker det paradoksale i at jeg aldri har blitt fra- / forbikjørt av "verdens raskeste sedan

Hmmm. Det fikk meg til å tenke, og faktisk har jeg aldri heller blitt forbikjørt av en Tesla, selv om det kryr av de her på nordvestlandet.

Men når det er nevnt så har jeg heller ikke kjørtforbi noen som jeg kommer på, men har møtt veldig mange på veien. Snodig.

1
InternalExile [sitat…] Hmmm. Det fikk meg til å tenke, og faktisk har jeg aldri heller blitt forbikjørt av en Tesla, selv om det kryr av de her på nordvestlandet. Men når det er nevnt så har jeg...

Hmmm. Det fikk meg til å tenke, og faktisk har jeg aldri heller blitt forbikjørt av en Tesla, selv om det kryr av de her på nordvestlandet.

Det er mitt inntrykk fra Bergenstrafikken også. Leafene og E- Golfene kjører friskere på innfartveiene enn Teslaene.

Hva skal de med verdens raskeste bil, når de aldri kjenner på kreftene?

Jeg snakket forresten med en taxisjåfør med Tesla i Amsterdam i sommer. Han var ikke særlig fornøyd, verken med bilen eller rekkevidden. Han hadde betalt 100.000€ for bilen, altså omtrent det dobbelte av en E klasse.

Han måtte bare få betalt ned på lånet, så skulle han tilbake til Mercedes.

Særlig om vinteren, var rekkevidden alt for dårlig. Dersom det var omkring null grader, klarte han bare 25 mil, selv om bilen var en 85 kwh versjon. I løpet av godt og vel et år, hadde han hatt de fleste problemene som man kan lese om på elbilforum.

1
M-T [sitat…] Vet ikke om jeg er helt enig der. Tall viser at autopiloten til Tesla er sikrere enn en vanlig sjåfør, så selv om det fortsatt skjer ulykker vil autopiloten gjøre bilkjøri...

Har jeg påstått at det er mindre sikkert? Nei, jeg har ikke sagt det. Jeg har sagt at det er ikke et system som er fult autonomt, og det er noe både Tesla og alle andre bilprodusenter er enige om.

Tesla sitt autopilotsystem fungere greit og reduserer risikoen for ulykker, det er nettopp fordi det ikke er noe autopilot i ordets ønskede betydning.

Teslas autopilot er fortsatt på det stadiet der det er et hjelpemiddel til føreren. Du må med andre ord ha føreren med i bilen for at systemet skal fungere tilstrekkelig, og føreren må bruke systemet som det er tiltenkt. Når det er oppfylt, så reduserer du sjansen for ulykker på samme måte som ESP, ABS, blindsonevarslinger, vinglevarslinger, autobrems osv osv.

Fjerner du derimot sjåføren fra Tesla'en og hadde gitt de muligheten til å kjøre selv, så ville du ha sett at Tesla'ene hadde ikke vært i nærheten like gode sjåfører som mennesket. Og først den dagen der du kan fjerne mennesket fra en bil og om da bilen gjør en bedre jobb å kjøre bilen, at du faktisk kan si bilen er en bedre og sikrere sjåfør enn mennesket.

Nei, min kritikk til Tesla er at de framstiller autopilot som mer sikkert enn det faktisk er. For de viser til statistikk der den faktoren som faktisk taler mot autopilot, ikke er tatt med. For alle de gangene det svake leddet i bilen, altså mennesket, har hindret bilen å drite på draget, de blir aldri tatt med. Kun de tilfellene der både menneske og maskin svikter er grunnlag for å bli tatt med i statistikken.

Og hvor stor sjanse trur du da for at mennesket for skylden? Tross alt, disclaimeren til Tesla sier jo klart og tydelig at det er føreren som har ansvaret.

De andre bilprodusentene har lansert sine hjelpemidler, de som er i steget som kreves for å kunne ha autonome biler, som det de faktisk er, nemlig hjelpmidler. Autobrems, vinglevarsel, blindsonevarsling osv, osv. Tesla derimot har prøvd å framstille disse systemene som noe langt mer enn et hjelpemiddel. Og jeg vil tippe at hvis du ser på statistikk fra andre bilprodusenter, så vil du se at biler utstyr med autobrems, vinglevarsel, blindsonevarsling osv, osv, også har en redusert sjanse for å havne i ulykker enn biler uten disse systemene.

1
blist Jeg har prøvd og holder ikke til på Vestlandet :-) Jeg påpeker det paradoksale i at jeg aldri har blitt fra- / forbikjørt av "verdens raskeste sedan " på motorvei i noe l...

Jeg påpeker det paradoksale i at jeg aldri har blitt fra- / forbikjørt av "verdens raskeste sedan " på motorvei i noe land - her på Østlandet og sørover hvor hastigheten tøyes til hastighetsgrensen " pluss moms "

Samme her, jeg har dog passert og kjørt fra en mengde av dem.

Samtliga Tesla S jeg observerte under forrige måneds tur i Europa lå stille og rolig å koste seg blant lastebilene i filen lengst til høyre :)

1
MacanT [sitat…] Samme her, jeg har dog passert og kjørt fra en mengde av dem. Samtliga Tesla S jeg observerte under forrige måneds tur i Europa lå stille og rolig å koste seg blant lasteb...

Samtliga Tesla S jeg observerte under forrige måneds tur i Europa lå stille og rolig å koste seg blant lastebilene i filen lengst til høyre :)

Jeg kjørte 3100 km i Nederland, Belgia, Tyskland og Østerrike i sommer.

Bortsett fra et par taxier i Amsterdam, så jeg èn Tesla. Den var norsk og stod til lading på en Supercharger i nærheten av Hockenheim.

Jeg var bare innom den tilstøtende bensinstasjonen for å fylle tanken og ta en røyk, så i løpet av den tiden jeg var der, var det ingen aktivitet ved bilen.

1

Jeg har også til gode å bli forbikjørt av en TMS. Jeg har faktisk til gode å blir frakjørt i en lyskryssduell, som liksom skal være "grunnen" til at man kjøper TMS. Virker som folk er opptatt av å bruke minst mulig strøm når de er ute å kjører den...

1

Et problem når man kjører en motorsterk bil, om det nå er Tesla eller BMW er at alle og enhvermann tror man som fører av den motorsterke bilen har en enorm trang til å "race" til enhver tid.

Sannheten er en ganske annen, det oppleves som slitsomt/kjedelig i lengden og at folk ligger nære for å presse en selv til å kjøre uforsvarlig fort sier kanskje litt om at det forventes at man er i "race modus" 24/7.

Det er påfallende hvor mange som kommenterer særlig i Tesla-tråder om at Tesla-førerne kjører sakte. Heller en dåd vil nå jeg si. Enda godt bilene er for dyre for de uten konsekvenstekning... enda.

2

Objektiv sett er Model S en strålende bil, romslig, komfortabel og effektiv. Rask er den også.

Problemet er mange av eierne ... når så dere sist en rosa foliert, ny, 5-serie? Eller en med "racing striper" for den saks skyld? Det er fryktelig mange som ser ut til å være helt blottet for smak, og Model S syntes å tiltrekke seg dem i mye større grad en andre sammenlignbare premiumbiler.

At de hyler i kor får så være, det er lov å være entusiastisk.

3
PassatGL Et problem når man kjører en motorsterk bil, om det nå er Tesla eller BMW er at alle og enhvermann tror man som fører av den motorsterke bilen har en enorm trang til å "race&q...

Det er påfallende hvor mange som kommenterer særlig i Tesla-tråder om at Tesla-førerne kjører sakte. Heller en dåd vil nå jeg si. Enda godt bilene er for dyre for de uten konsekvenstekning... enda.

Det er en enorm forskjell på hastigheten svært mange av Tesla eierne holder og hastigheter som er i høyrisikoområdet.

Jeg bryr meg ikke så mye om at de tusler rundt i samme fart som en gjennomsnittlig Auris. Om de ikke har rekkeviddeangst så har de kanskje fått en ny hobby "hvor lite strøm klarer jeg å forbruke i dag".

Det er også litt vanskelig å forstå hvorfor de velger den med 500 hk når de aldri bruker mer enn 50.

2

Med det blir den nye P100D den raskeste bilen som serieproduseres i dag...

At det er imponerende tall, er det ingen tvil om.

Siden du trekker inn supersportsbiler som La Ferrarri og 918 i sammenligningen, er det noen vesentlige forskjeller.

For at Teslaen skal yte sitt optiale må en del forutsetninger være til stede. Batteriet må ha rett temperatur og fyllingsgrad.

Man vil ikke oppnå slike tall med nesten tomt batteri, en bensindrevet bil med nesten tom tank har ingen slike begrensninger.Temperaturen på batteriet må også være optimal. Ved hardkjøring på bane, vil man kun oppnå maks ytelse noen få minutter, deretter vil beskyttelsesfunksjonen begrense effekten.

Det så man tydelig da Tesla skulle sette rundetid på Nurburgring. Den oppnådde omtrent samme tid som Ford Transit. Noe over 10 min.

Dette har liten betydning for vanlige sjåfører, men det var du som valgte å sammenligne med supersportsbiler.

At en model S kan være rask, er det ingen tvil om, men ikke hele tiden og under samme forutsetninger som en skikkelig sportsbil.

Vi har en deltager på forumet, Iseran, som liker å kjøre etapper gjennom Tyskland på 1000 km i hastigheter omkring 200km/t.

Jeg tviler på at denne hadde dekket hans behov.

2
Laster...