Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Elbilmafiaen slår til

Har nå blitt utsatt for uhumskheter fra elbilmafiaen. Pleier å lade GTEen på jobb, men i går hadde den ene elbilen som hadde kommet før meg låst alle ladeboksene slik at jeg måtte droppe lading (jeg bestilte nøkkel i går kveld). I dag var det ikke låst så jeg fikk satt bilen på lading, men når jeg så ut i stad hadde noen trukket ut støpslet fra ladeboksen.

Tydeligvis er det en eller flere elbileiere som ikke synes at pluginhybrider bør få lov til å lade her.

1
237 svar

237 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

Jan

Som jeg har nevnt i et annet innlegg er jeg styreleder i borettslaget. Vi har 4 ladeplasser og 2 el-biler.

Den ene Elbileieren har en Leaf og har satt opp skilt ved ladeplassen med bilnummer som forteller at denne plassen er reservert for Leafen. Dette selv om ladeplassene er tydelig merket med reservert for ladbare biler.

Selv om det ikke er i tråd med intensjonen for bruk av ladepunktet, har vi ikke brydd oss, siden det uansett er rikelig med ladekapasitet.

Samme husstand har også en fossilbil, som de liker å kalle det. En dag Leafen var ut og kjørte, hadde de parkert fossilbilen på Leafens plass, selv om det var rikelig med andre plasser ledig.

Siden vi er plaget med at fremmede parkerer på lagets område, og tar bussen videre til byen, har vi hyret inn et parkeringsselskap for å kontrollere området.

Dette selskapet hadde gitt fossilbilen bot, siden den stod parkert i strid med skiltingen.

Jeg ble da oppringt av en rasende Leaf/fossilbileier som lurte på hva f.... vi drev med. Her betalte han kr 600,-/mnd for tilgang til strøm og ubegrenset lading, også skulle han få bot når han parkerte fossilbilen sin på den selvreserverte ladeplassen.

Jeg prøvde å forklare ham at P-vakten bare hadde gjort jobben sin, og at jeg ikke aktet å løfte en finger for at han skulle få ettergitt boten. Jeg avsluttet med spørsmål om hvordan han hadde reagert dersom det stod en annen fossilbil på plassen "hans".

Det gikk ikke inn, han hadde elbil, og kunne parkere hvilken bil han ville på plassen han selv hadde reservert. Han avsluttet med å true med mistillitsforslag på neste generalforsamling.

Er det noen her på forumet som vet om det skjer noe i hodet på folk når de kjøper elbil.

7

rosmebraad

Og ellers kan man bare fastslå etter å ha hørt en rekke episoder at Robert Stoltenberg tok for lite i i 'Borettslaget'.

2

Jan

Man har også boken/filmen En mann med navn Ove. En herlig historie om en mann på min alder som jeg vokter meg vel for ikke å ligne for mye på, selv om det til slutt viser seg at han er god på bunnen.

Som leder av styret, er mitt motto å ikke lage det trøblete for beboerne, men smidigst mulig.

3

rosmebraad

Ohoi Jan, skal du i innleggslengde-toppen?

Skjønt bruken av avsnitt er god.

1

Trolljegern

Er det noen her på forumet som vet om det skjer noe i hodet på folk når de kjøper elbil.

Elbilisme har bare gjort gjerrigknarkene enda mer synlige, og gjerrigknarker er generelt sett noen drittsekker! :-)

1

nometalhorse

Nå mister heldigvis elbil kjøperne noen av sine idiotiske momsfordeler.

Mange elbilkjøpere har sluppet å betale moms på utstyr som hjemmelader og elektrikerarbeid. Nå blir det definitivt slutt på fritaket. Skatteetaten understreker at det skal betales 25 prosent moms på skiboks, takstativ, sykkelholder, lastestativ, ladeboks/hjemmelader og montering av denne, samt oppgradering av elektriske anlegg.

Av en eller annen grunn skal dette ekstrautstyret fortsatt være uten moms.

Batteri (også fritatt utenom kjøp av elbil), Jekk, Ladekabel, Ekstra sett med hjul, Navigasjon, Alarm, Askebeger, Telefonholder, Dekorfolie, Tilhengerfeste, Innvending LED-belysning.

Man kan lure på hvem som har laget denne listen....

Selvsagt er elbilforeningen sure.

3

FredPerry

Hvis han som napper ut ledningen din kjører en Tesla er det jo bare å sette fyr på bilen og skylde på software-feil.

3

PassatGL

Uten å ta part her, har jeg ikke helt forståelse for bileiere som baserer seg på å måtte lade på jobb for å komme hjem.

Kjøper man seg elbil, bør bilen dekkes med lading hjemme i det daglige.

First come - first serve er fair enough.

Men det kan også argumenteres for at eiere av plug-in bør få prioritet, ettersom det er om å gjøre å kjøre mest mulig fossilfritt.

3

SUV

Helt enig, man bør basere seg på at lading i hovedsak skal skje hjemme.

Dette med tilrettelegging av ladestasjoner var vel ment for at elbilene ikke skulle få rekkeviddeproblemer når ladinga hjemme ikke var nok. Men det er dessverre mange elbileiere som rett og slett dropper å ta kostnaden med å tilrettelegge for lading hjemme (og ta strømregninga).

Før så var det masse mas om at alt måtte tilrettelegges for at de som sørget for å få bilene over på strøm skulle få all verdens fordeler. Når det nå kommer inn noen konkurrenter (ladehybrider) som til og med klarer seg uten alle disse fordelene (momsfritak, gratis bom, ferge, parkering, kollektivfelt osv) så er det om å gjøre å få stoppet konkurrentene og ha alt for seg selv. For det var ikke å få bilen over på strøm som var det viktige, men å få masse særfordeler til seg selv på bekostning av andre.

De fleste biler står parkert ganske mange timer hvert døgn hjemme, så da burde det jo ikke være så vanskelig å sette den til lading der (og betale strømregninga selv). Elbiler har jo en rekkevidde som gjør at de stort sett burde kalre seg fiint til og fra jobb på et batteri.

Med ladehybrid blir det litt kortere rekkevidde, og da er det jo slik at om man ikke lader så blir det bensinkjøring. Elbilfolket har jo tidligere argumentert med at man må få bilene over på strøm, og det enkleste tiltaket for dette er jo å la ladehybridene lade på jobben hvis man ikke har nok rekkevidde til tur retur.

Selv lader jeg både på jobben og hjemme. Jobben er en privat bedrift med egen parkering med motorvarmerkontakter, så det var ikke nødvendig å bygge noe for å få til dette. Jeg spurte selvfølgelig arbeidsgiver om det var greit å lade der, og det var det. Jeg har også sagt flere ganger at jeg kan betale for strømmen jeg bruker, men fått til svar at det ikke er nødvendig. Og det er jo uansett ikke store summene når det kun er til hjemturen (6,50 kr), for jeg starter jo alltid turen til jobben hjemmefra med fullt batteri.

Hvilke avtaler man gjør innen det private næringsliv bør være opp til den enkelte. Det jeg synes er galt er når man bruker store summer av offentlige midler på å tilrettelegge for lading for noen få, og i praksis utelukker det for mange ved at ladeboksene er låste. Det er vel sånn at for å få adgang må man betale 365 kr i året eller noe sånt har jeg lest. For dem som dropper å lade hjemme og kun lader slike steder er det jo billig, de betaler jo stort sett ikke engang det strømmen koster. Men det gjør det uaktuelt for for eksempel meg å lade slike steder, for jeg lader stort sett hjemme og på jobben og det er maks en gang pr mnd jeg ville ha benyttet meg av slike offentlig sponsede ladere, og da er det billigere å bruke bensin enn å betale 365 kr for å spare antakelig under 150 kr i bensinutgifter.

Å betale for strømmen man bruker er helt greit, det gjrø jeg jo hjemme uansett. Men med en slik prising så vil noen få veldig billig strøm og andre får ingen nytte av investeringen. For øvrig så hjelper det meg ingenting at det er et uttak der med mange poler så lenge det ikke er en passende ledning der. Men en helt vanlig stikkontakt, det er alt som skal til, da kan jeg lade, og det er faktisk også det billigste å installere, mye billligere enn disse ladestolpene med masse elektronikk og styr.

I går var jeg på en butikk der det er fire slike ladeplasser, kun to av dem var opptatt (normalt er alle ledige), og det var EN skjevparkert BMW (BMW-er må antakelig være veldig vanskelig å parkere, for jeg ser mange sliter med å treffe inni firkanten med slike), som for øvrig ikke var elbil, men ei dame som skulle levere noe der inne et sted og da tok de to beste plassene.

Jeg synes det blir tull å skulle bruke så mye offentlige midler på miljøvern og å få bilene over på strøm. Men når man nå først har denne galskapen så tar jeg et lite utbytte av den i form av at jeg får et hybridsystem for 8000 kr mer enn bensinbilen ville kostet. Hadde det vært samme avgiftene på min bil så hadde jeg nok heller valgt vanlig bensinbil og heller puttet pengene i bensin, for da ville totale utgifter den tiden jeg har bilen vært sånn ca det samme og det er enklere å fylle bensin enn strøm.

1

Kompressor-V8

Enig med Trolljegern i at elmotor i utgangspunktet er vel så rask på å varme opp en bil fra fryseboks som en bensin-v8. Ulempen med elbil er at batterikapasiteten blir betydelig lavere og rekkevidden kortere.

2

rosmebraad

Kompressor skrev: Enig med Trolljegern i at elmotor i utgangspunktet er vel så rask på å varme opp en bil fra fryseboks som en bensin-v8. Ulempen med elbil er at batterikapasiteten blir betydelig lavere og rekkevidden kortere.

********************************

Elmotor? Der er vel ikke mye avsik av varme fra motor og batteri, så rask varme kommer nok fra varmetråder/varmeovn.

1

Trolljegern

Poenget var at biler med elmotor i Norge selges med varmepumpe. Det er ganske fascinerende hvor fort en elbil med varmepumpe blit varm, selv i 15 minus! :-)

2

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...