Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Spennende å se på veien

Innimellom 'det vanlige' er her en del gøy å se i trafikk:

-GAMMAL lastebil med tungt steinlass. 40-50 år gammel?

-30-40 år gamle Renaulter

-Citroën ZX, disse er ikke kjent som seiglivede?

-Haugete Volvo 245

-Volvo S90 (?) Såpass ny at den bemerkes

Tilhengere prøver jeg å se litt bort fra

1
7 svar

7 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

MonaroGTS

Har møtt en Healy fra 50 tallet noen ganger denne sommeren

1

SUV

Innimellom 'det vanlige' er her en del gøy å se i trafikk:

Jeg møtte 10-15 gamle MG / Morgan da jeg kjørte hjem fra jobb på fredag. Først noen av disse, så noen vanlige biler og så flere av disse og så ei lang rekke vanlige biler. De hadde da nettopp tilbakelagt noen km med 80-fartsgrense der det siste biten ikke er lov å kjøre forbi (selv om det er mye mer oversiktlig der enn mange steder der det er lov).

1

xantiasx

Husker jeg på vei til jobb en morgen først møtte en eldre DS, litt seinere en 70-talls E9 CS med en RCZ på slep (nei ikke på henger...).

En fin, solfylt vårmorgen :)

1

rosmebraad

På forrige Oslotur var der jo en sjefsopplevelse på motorveien:

En CX Turbo 2 (TRD?!) som dro opp i 140 km/t med røykende fører.

Flott syn!!!!

1

Trolljegern

lastebil med tungt steinlass.

Det er meget ofte at jeg tar igjen svære lastebil med usikret grus eller stein på E6 og E18. Er dette i det hele tatt lov? Jeg tar uansett ingen sjanser, jeg holder god avstand før jeg kommer meg så fort forbi disse som jeg overhode kan!

1

rosmebraad

Lurt, ligg lngt unna løse transporter!

Jeg punkterte en gang i UK, trolig pga. kvist falt av tømmerbil.

1

SUV

Hvis man har ei solid dumperkasse og ikke altfor mye grus i så må det jo være lov. Lasta skal sikres 100% forover og 50% til sidene og bakover, og så lenge det er oppfylt så er jo ting i prinsippet ok.

Men om man har fylt opp så mye at det renner over, uten at man driver med ekstremkjøring, da har man jo ikke sikret godt nok.

Tidligere denne uka kjørte jeg over en stor stripe med grus som lå i veibanen der en grusbil hadde tatt en venstresving ut på en europavei og lagt igjen ei halvmeterbred stripe med grus tvers over hele veien. Heldigvis stod grusbilen der (og en til) og to personer i refleksvester (som på avstand kan forveksles med politi) sørget for at bilene holdt lav fart der (fartssgrense 80) slik at faren for steinsprut blir mindre. Jeg har ved samme krysset tidligere fått en stor steinsprut fra en møtende lastebil (neppe dennes skyld, det er jo den som har lagt igjen steiner i veien som er skyldig).

Tilbake til denne ukes grushaug i veien så gikk det bra med min bil, men en annen bil fikk visst punktering der pga steinene og kjørte ut. Neste dag var det ryddet på stedet.

En ting er de skadene som oppstår når en stein treffer ei frontrute i ca 80+80 km/t og lager en kraftig steinsprutrose på størrelse meden stor mynt. Hva om man sender samme steinene med samme knusende kraft i fjeset på en motorsyklist med halvhjelm? Da kan det bli store skader og også en alvorlig følgeulykke da neppe alle motorsyklister klarer å beholde full kontroll i en slik situasjon der de kanskje ikke engang ser noe i noen sekunder.

Mopedister og syklister og fotgjengere langs mange veier er jo utsatt for den samme faren, bare med litt mindre hastighet.

Jeg har en gang fått ødelagt ei frontrute med steinsprut fra grusbil, men den steinen kom fra bakerste tvillinghjul (som ikke hadde tilstrekkelige skjermer).

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...