Bil esc

Innlegg

Den hadde mange tekniske løsninger som var mye dyrere enn på andre biler.

Hjulopphenget var mye mer avansert enn på vanlige biler. Fremme hadde den ikk Mc Phearson, men doble bærearmer. Bak hadde den uavhengig oppheng, mens de fleste andre hadde stiv bakaksel.

Sentrallåsen var vakumstyrt og lydløs.

Dørlåsene hadde helt spesielle sluttstykker, som gjorde at det hørtes ut som om man lukket et pengeskap.

Det som var av metalldetaljer inni bilen som hendelen til soltaket var i ekte metall og ikke plast.

Dekorlister var også av ekte tre, ikke plast.

Den originalmonterte Beckerradioen hadde en helt spesiell og fyldig klang. Den kunne minne litt om Tandberg.

Å starte motoren på en slik, gav også en spesiell følelse. Returfjæren i tenningslåsen må ha vært den kraftigste som noen gang er laget. Der var det skikkelig motstand.

Et annet minne fra tidenes beste taxi, var at taxiutgaven hadde ekstra store askebeger i bakdørene.

Forsetene var av typen som ikke gav et spesielt godt førsteinntrykk. De føltes som en tynt polstret sponplate oppå en base av spiralfjærer. Men over tid stod de seg godt. Lange arbeidsøkter gikk som en drøm.

Girvelgeren på biler med automat, var også spesiell med zikzakmønster.

Instrumenteringen var enkel, uten turteller, men meget lettlest, og minst like bra som på dagens biler.

Årsaken til at den manglet turteller var i følge et intervju jeg leste med en av MB sjefene i tyske AMS, var at man ikke skulle overbelaste føreren med unødig informasjon.

Det siste er noe å tenke på for dagens utviklere. Infoskjermene og HUD i dagens biler er så fulle av informasjon at man mister oppmerksomheten om det viktigste, som er å kjøre bil.

2

Man må huske på at den var ny, var den alene på haugen. Høyt hevet over alle andre biler.

Audi og BMW hadde ikke våknet opp enda, og Opel og Ford var simple saker. Volvo var, med 240 heller ikke i samme divisjon.

Jeg har hatt gleden av å kjøre en del av disse som taxi. Med motorer som 300D og 230E, var de ganske spenstige etter datidens målestokk.

Mange av disse bilene nådde anseelige kjørelengder. En million km var helt vanlig.

1
Jan Man må huske på at den var ny, var den alene på haugen. Høyt hevet over alle andre biler. Audi og BMW hadde ikke våknet opp enda, og Opel og Ford var simple saker. Volvo var, med 2...

Bilen er bra den, men det fantes nå både Cadillac og Lincoln på denne tid, begge kunne kjøres minst like langt, begge hadde mye mer utstyr både standard og å tilby, begge hadde i amerikanske magasiner bedre "ride" og begge var ikke minst mye stillere innvendig etter vegen. Ja, forskjellige typer biler, det er det ingen tvil om, og W123 var en svært bra bil! Men i USA konkurerte de mot hverandre.

1
HarleyEarl Bilen er bra den, men det fantes nå både Cadillac og Lincoln på denne tid, begge kunne kjøres minst like langt, begge hadde mye mer utstyr både standard og å tilby, begge hadde i a...

Bilen er bra den, men det fantes nå både Cadillac og Lincoln på denne tid,

Det gjorde det sikkert. Men i Europa var de like lite aktuelle som i dag.

Mercedesen var en mye mindre bil enn amerikanerne, størrelsesmessig er vel S klasse nærmere de du nevner.

1

Håper folk tar vare på disse og alle andre biler, spennende med gammelbiler i deift, uansett hva det er.

Ihvertfall de mindre, nye Mercedesene gir overhodet ikke samme kvalitetsinntrykk.

1

Min kjære far har en W123 1982, 230 bensin. Den kosta visst 180.000 ny i sin tid. Han har den enda, nettopp hatt den til totalrenovering i Polen med originaldeler. Fy søren så fin den bilen er. Gått vel 450.000. Det er mye deler som er byttet på den, men det er minst like mye som ikke er rørt siden den var ny. Starter på første runden.

Nå er den nylakkert, interiøret er shinet, seter er nye. Bilen er rett og slett lekker.

Jeg pleier å låne den innimellom, trivelig å kjøre tur med den.

1

Nydelige biler. Familien hadde en 81 modell 300D stasjonsvogn og jeg husker enda det som en velkjørende bil man kunne kjøre overraskende friskt med (når man først fikk opp farten). Solide til tusen!

1

Kjente en taxisjåfør som kjørte 300TD (C-1). Den gikk 915.000 km før motoren måtte overhales. Da kjørte han til Gøteborg, og fikk motoren overhalt i løpet av en lang arbeidsdag.

Den blei tatt ut av trafikk etter drøyt 960.000, og brukt som privatbil, da han fikk tak i en maken bil med lav km.

1
rosmebraad Fantastisk, W123 høres ut som en investering og et valg av livsretning. En soliditet og slitestyrke som en del av dagens bilførere aldri vil få oppleve.

Man må huske at W 123 var ca 50% dyrere enn like store biler fra Ford, Opel og Volvo.

Slike prisforskjeller kan de ikke tillate seg i dag. Siden folkebilene har blitt såpass bra, kan de ikke ta ut mer enn 10-20% mer enn de andre.

Det sies at W 123 er den siste MB som ble utviklet av ingeniører alene. De fikk frie hender, og bestemte hva bilen skulle koste. Siden fikk de samme ingeniørene beskjed om å lage en en bil som blårussen bestemte prisen på, og måtte forholde seg til det. Det medførte at dyre løsninger ble erstattet av de samme løsningene som resten av industrien benyttet.

Dermed forsvant vakumstyrt sentrallås, spesielle låsemekanismer, og bruk av ekte materialer i innredningen.

Da W 123 var på høyden av sin karriere som taxi, fusket jeg litt med å montere taxameter og kommunikasjonsutstyr for kollegaer. En av tingene jeg la merke til var hvordan kabler var strukket gjennom bilen. I de andre bilene var ledninger lagt løst under teppet i gulvet, mens de i W 123 var plassert i en lukket plastskinne, beskyttet mot fukt og gnissninger.

1
Jan Man må huske at W 123 var ca 50% dyrere enn like store biler fra Ford, Opel og Volvo. Slike prisforskjeller kan de ikke tillate seg i dag. Siden folkebilene har blitt såpass bra, k...

Ja usj,mden overgangen fra 'sssssshhhsss' i stille låslukkelys på Mercedes til den billige 'klikk-klikk'-lyden man kjenner fra andre biler.

På sett og vis er nyere biler blitt mye billigere i utførelse, samtidig som enkelte tror at det likevel er verdens beste bil, se bare på den omdiskuterte Tesla Model S, man snakker simpel interiør- og delekvalitet, selv med enkelte deler fra Mercedes

1

Vakumstyrt sentrallås er rått. Nesten lydløst og eksklusivt.

En ting jeg la merke til på w221 S-klasse vs eldre MB 190 E (som har mye av det w123 hadde), var at el-soltaket går lydløst på 190, mens på w221 S-klasse høres elmotorene godt, akkurat som på en vanlig bil.

Tipper Rolls-Royce Phantom har en del av sånt i orden. Hvis ikke er det forbedringspotensiale.

På 80-tallet sa man et slagord: "brukt Mercedes-Benz er bedre enn ny bil av annet merke".

1

Jeg var bare 11 år da jeg satte meg inn i en W123 første gang. En venn av familien, som var drosjeeier, kjøpte en av de første W123 som kom til Norge. Den var ikke spesielt godt utstyrt, og hadde verken skinninteriør automatgear, takluke eller annet "snacs"; dvs. en helt "plain", hvit MB med en halvlat dieselmotor.

Det er/var imidlertid en av de eneste bilene jeg vet om som virkelig gav det- etterhvert litt utvannede begrepet - "kvalitetsfølelse" mening. Disse bilene bare oste av innebygd kvalitet....

1

Har selv vokst opp i baksetet på en w123. Husker godt hvor overlegen den føltes alle andre biler da jeg var barn, selv om vi ikke hadde elvinduer. De andre barnas fedre på 80-tallet hadde Mazda 929 med elvinduer, BMW 528ia E28, Volvo 240 og 760 og en med 940. Faren til en i barnehagen der lillebror var hadde en W126 280se. Den var flott! Men også alle w123-seriene var supersoldat biler.

Var selv med en gang w123-bilen til fattern begynte å hoste og fikk driftsstans og jeg satt i baksetet. Da måtte vannpumpen og noe fordelerlokl osv skiftes. Jeg er usikker på bor ofte han faktisk tok service den gangen, men tror han fulgte de ca slik de skulle.

Minnene fra den bilen var ekstremt god fjæring, solid bil, egen herlig duft av interiøret slik de MBene hadde. Manuelt soltak som laget klingelyd da man lukket det og vred om, vakumstyrt lydløs sentrallås. Sandsekker i bagasjerommet på de verste vinterdagene for å komme opp bakken hjemme, nedgiring med automatkassen for å få maks aksellerasjon ved forbikjøringer. Ekstremt retningsstabilitet ratt som kunne styres med lillefingeren. Husker også bilen som relativt sprek (230e automat) på 80-tallet. Husker at da han fikk 300e 4-Matic var den ikke så sprek lenger...

Mange gode minner.

1
Jan Man må huske at W 123 var ca 50% dyrere enn like store biler fra Ford, Opel og Volvo. Slike prisforskjeller kan de ikke tillate seg i dag. Siden folkebilene har blitt såpass bra, k...

Da W 123 var på høyden av sin karriere som taxi, fusket jeg litt med å montere taxameter og kommunikasjonsutstyr for kollegaer. En av tingene jeg la merke til var hvordan kabler var strukket gjennom bilen. I de andre bilene var ledninger lagt løst under teppet i gulvet, mens de i W 123 var plassert i en lukket plastskinne, beskyttet mot fukt og gnissninger.

Selv på en billig Chevrolet var kablene trukket i plastskinner på 70-tallet, hos de dyrere merkene på 50 og 60-tallet fra USA, så at det er noe spesielt har jeg aldri tenkt over egentlig, trodde det var vanlig på alle biler?

Vacuumstyrt sentrallås hadde amerikanerne på 60-tallet også, men de gikk over til elektrisk fordi det er mer driftsikkert og enklere i det lange løp. Vacuumstyrte ting er lydløse, men de er avhengig av vacuumslanger i gummi, som med tiden blir sprøe.

1

Lignende innlegg

Bil MLilet Siste svar

Kode vekk US-blink Audi a4 2012?

Hei! Jeg har en Audi a4 b8 2012 modell. Den har blinklys (us blink?) som lyser hele tiden, vart stoppet i teknisk kontroll og må vise bilen med dette fikset. Har vært innom et MECA verksted som ikke g...
1
1 svar
Bil MartinwetlesM Siste svar

Lading av Passat GTE hybrid.

Hei. Jeg har en ladbar hybrid, men for at jeg skal kunne lade den, må jeg bruke en skjøteledning. Jeg har lest alle advarsler der ute om bruk av skjøteledning til elbil lading, men jeg ønsket å høre m...
1
1 svar
Bil Tradem Siste svar

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
1 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Laster...