En æra er dessverre over. 2. desember stenger VGD.no. Mer info.

Bil esc

Innlegg

Bil

t109

MB E-klasse 2010-2012 modell.

Vurderte å henge meg på "Gode og dårlige Mercedesmotorer" tråden, men oppretter i stedet en egen tråd da min "hodepine" akkurat nå er MB 2010-2012 modell (W212?).

Har alltid hatt en forkjærlighet for MB, og siden Passaten (endelig) er solgt, er det "på'n igjen":). Ser at MB E-klasse stv (da helst E200 og kanskje E220) 2010, 2011 og kanskje 2012 modeller, med ikke alt for avskrekkende km.stand kan være oppnåelig innenfor en prisgrense på ca kr. 300000 (pluss), som nok er max siden oppussing av hus nærmer seg millionen (huff og huff). Det fine med MB, foruten komforten, er gedigen plass samt høy hengervekt (for oss som av og til drasser rundt på henger:)).

MB E-klasse (W2012)er jo også kåret til en av de mest feilfrie bruktbilene i div undersøkelser, men det er noen "skjær i sjøen" skal det være, f.eks. kamkjede og diverse annet, som sikkert koster "skjorta".

Noen sier imidlertid at ting ble bedre fra 2012, da kamkjedeproblemet da er eliminert. Noen sier at det er like "galt" på alle W2012, fra 2009, og til nå. Noen som vet hva som er riktig?

Er det evt andre ting jeg bør være obs på med en 5-6 år gammel MB?

Syns også jeg leste at MB kom med ny 7-trinns automatkasse i 2012, og at den er verdt å få med seg. For meg er imidlertid holdbarheten på kassa det viktigste, så er den gamle kassa like holdbar som 7-trinnskassa er det "greit nok" for meg

Jeg feiger sannsynligvis ut og kjøper en annen dønn kjedelig bil med et par års nybilgaranti intakt, men greit å lufte hva jeg kan forvente (eller frykte) av utgifter på en "halvgammel" MB, som er gått 70000km til ca 120000km (har satt en max.grense på 120000km) før jeg evt kjøper en 2013/14 modell Avensis, eller Mondeo til ca (snufs, snufs) - bare for å ha fortsatt nybilgaranti og minst 1600 kg hengervekt.

1
31 svar

Kan dessverre ikke gi deg en generell oversikt, bare personlig erfaring. Har selv en 2010-modell (220CDI) som har gått ca. 85.000 km. Det har vært svært lite trøbbel med den. Det mest alvorlig har vært å måtte bytte en servopumpe. Den har 5-trinns automat, som jeg synes fungerer helt ok. Tror ikke den er mer utsatt for trøbbel enn 7-trinns varianten, så det går mer på forbruk/turtall. Vår klarer uansett ca. Oslo - Bielefeld på en tank.

Alt i alt har vi vært veldig fornøyde med bilen. Nå byttes den snart ut med en W213. Hadde det ikke vært for manglende hengerfeste vil jeg tro at "gamlebilen" hadde vært midt i blinken ;o)

2
Forfun Hva skjedde med passaten? Var den så ille som fryktet?

Passaten var ikke ille, men det er vel en av de kjedeligste og traurigste bilene jeg har eid - og jeg har eid maaaange traurige biler oppigjennom. Er på nivå med Avensis. T.o.m. Mondeo synes jeg er mer "spennende", og det sier jo litt...

105 hesteren til VAG gjorde at Passaten rett og slet føltes undermotorisert i lengden. Selv for meg, som stort sett har kjørt biler med PSA sin 1.6 liter - som heller ikke "river skinnet av pølsa" for å si det pent.

1400 kg hengervekt er også litt for lite fleksibelt for oss hvis vi plutselig finner ut at vi skal kjøpe en vogn igjen. Dessuten kan jeg ikke i min villeste fantasi se for meg at Passaten greier mer enn 4% stigning mer mer enn 1000kg på kroken... Kjørte et lass med byggavfall på fyllinga her om dagen og da sleit den skikkelig.

Når bilen i tillegg begynte på "skjelve" på lave turtall og småfuske så jeg for meg x-antall verkstedbesøk i tiden fremover (selv om det meste sikkert hadde gått på garanti så er det noe heft - i hvertfall her i byen der Møller har ca 2 mnd ventetid på verkstedet, og ikke er kjent for å være utpreget fleksible).

Ellers er plassen i Passaten god (selv om jeg ikke kan skjønne at Passaten har 50-60-70 liter mer bagasjeplass enn f.eks. Mondeo, V70, 508, Avensis, C5 osv.. Komforten er det heller ikke noe å si på.

Bilen ble forøvrig solgt til en VW forhandler (det sier vel litt om hvor "stor" interessen var de ukene bilen lå på finn). På en måte like greit at en VAGforhandler kjøpte bilen. Da er i hvertfall min samvittighet ren ift neste eier:)

2
t109 Passaten var ikke ille, men det er vel en av de kjedeligste og traurigste bilene jeg har eid - og jeg har eid maaaange traurige biler oppigjennom. Er på nivå med Avensis. T.o.m. Mo...

Hm, du sliter med 105 hk turbodiesel og 1000 kg i 4% stigning mens HR-V med 105 hk bensin uten turbo holder støtt 70 km/t opp 7-8% stigning med 1,2 tonn på kroken?

(Og jeg ned 150 hk bensinturbo anser bilen som overhode ikke skikket som trekkvogn i det hele tatt.)

2

2011

Storfamilien besitter en w212 350 4matic, 2011 modell. Denne har oppført seg eksemplarisk, foruten en luftdemper som tok kvelden. Denne bilen er eieren så fornøyd med, at den ikke blir skiftet ut i det sedvanlige bilbyttetempoet.

2

Syns også jeg leste at MB kom med ny 7-trinns automatkasse i 2012, og at den er verdt å få med seg. For meg er imidlertid holdbarheten på kassa det viktigste, så er den gamle kassa like holdbar som 7-trinnskassa er det "greit nok" for meg

De hadde hatt 7G i flere år før 2012, W212 E350 hadde den fra starten. Men de motorsvake modellene måtte nøye seg med en slitesterk, men treg 5-trinns automatkasse i noen år før de også fikk 7G.

1

Jeg vurderer også en E-klasse i samme segment(300 000+), og leser gjerne om erfaringer med disse, positive og negative. Jeg har en E220 fra 2004, den har det dessverre vært en del tull med, og har nesten blitt kompis med gutta på verkstedet, men ikke med bankkontoen for å si det sånn. Jeg trodde det var først og fremst 2003, men har i ettertid fått høre at det har vært mye barnesykdommer på 2004 også. noe jeg som sagt har fått bekreftet. Skal forøvrig flytte på småbruk, og kjøp av "traktor" med 4-hjulstrekk er derfor også med i vurderingen, og lurer da på en GLK. Er det noen som har positive eller negative erfaringer å dele om denne bilen, så fyr løs!

1
Mister_Bister Kan dessverre ikke gi deg en generell oversikt, bare personlig erfaring. Har selv en 2010-modell (220CDI) som har gått ca. 85.000 km. Det har vært svært lite trøbbel med den. Det m...

Hadde det ikke vært for manglende hengerfeste vil jeg tro at "gamlebilen" hadde vært midt i blinken ;o)

Kamkjedet har altså ikke bydd på noen problemer på bilen din(?). Det skjer vel ikke på alle, selv om noen ser ut til å ha hatt problem med kamkjede/strammer flere ganger:)

Manglende hengerfeste er et issue ja, da ettermontering av hengerfeste koster en formue på disse bilene.

Til Iseran: "slitesterk" 5 trinns er nok minst like viktig for oss, som en 7 trinns kasse som evt er litt kjappere, senker støynivået bittelitt i 130 km/t og som gir et (ubetydelig) lavere forbruk:)

1
t109 [sitat…] Kamkjedet har altså ikke bydd på noen problemer på bilen din(?). Det skjer vel ikke på alle, selv om noen ser ut til å ha hatt problem med kamkjede/strammer flere ganger:)...

Kamkjedet har altså ikke bydd på noen problemer på bilen din(?). Det skjer vel ikke på alle, selv om noen ser ut til å ha hatt problem med kamkjede/strammer flere ganger:)

Manglende hengerfeste er et issue ja, da ettermontering av hengerfeste koster en formue på disse bilene.

Hos oss har kamkjedet ikke bydd på problemer, men det er nok noe å være oppmerksom på. Noen er heldige, andre ikke.

Tror nok det er fornuftig å kjøpe med hengerfeste inkludert, med mindre du er veldig heldig med pris på en bil uten.

1

Er det snakk om diesel ja????

Pass på det med (fiks for) typiske kjølevæskelekkasjer på 4 syl diesel. Samt kjedet, sjekk grundig dette med aksjon for bytte av strammer eller hva det var.

Ellers er det vanlig med dugg i lykter samt kollaps av luftfjæring, som er standard bak på stv.

Og tilhengertrekking er styggedom for girkasse og drivverk, pass på god nok oljesituasjon på girkasse, oljekjøling osv. (La gjerne automatgirverksted sjekke, vurdere og evt. ta oljeservice om det trengs.)

Ellers er solid og slitesterk bil, jeg liker den faktisk bedre før facelift.

1

Bra biler dette. Jeg har vært innom slike i jobben som taxisjåfør. God komfort, og nærmest uslitelig karosseri og interiør. Den siste jeg kjørte hadde rundet en halv million km, og var like god som ny å kjøre

Kjedeproblemet dukker ikke opp før ved 3-400.000 km.

7 G kassene reduserer forbruket en god del.

Når det gjelder motor, må du huske at bilen har en faktisk egenvekt på nesten 2 tonn, så 200 blir fryktelig tregt. 220 er en god del sprekere, men riktig motor til disse bilene er det som er minste motor i USA, nemlig 350 E, altså bensin med godt og vel 300 hk.

1

Hadde en 2011mod i 4år og 75000km.Feilfri bil. Ville nok gått for 7-trinns kasse.Kjedeproblemet er nok noe som kommer etter en god del flere km enn det du snakker om her.

1

Takk så langt. alltid greit å høre fra taxinæringen. En taxi går jo ofte minst 4-5 ganger så langt som en privatkjørt bil per år, så evt problemer viser seg også oftere.

Greit å høre at kjedeproblemet stort sett viser seg etter relativt mange kilometer.

Er fortsatt i tenkeboksen ift hva vi skal gjøre. Blir det en E-klasse, blir det en bil der nybilgarantien er gått ut, men som byr på en god del andre plusser.

Så får vi se da; om jeg er "iskald" nok til å kjøpe en "ordentlig" bil uten nybilgaranti, eller "pysa" i meg får overtaket, og går for noe trygt - og fryktelig kjedelig (som jeg sikkert ikke blir fornøyd med, men som sikrer nattesøvnen). De evige dilemma når man pusser opp hus og må tvinge seg selv til å forholde seg til et budsjett altså...

På den annen side; det vi koster på huset får vi antagelig godt betalt for ved evt salg. Å kjøpe en ny, eller nesten ny E-klasse og utsette en del av oppussingen er neppe noen god butikk:)

1
t109 Takk så langt. alltid greit å høre fra taxinæringen. En taxi går jo ofte minst 4-5 ganger så langt som en privatkjørt bil per år, så evt problemer viser seg også oftere. Greit å hø...

Tror ikke du trenger være redd om du finner en bil som er godt vedlikeholdt og ikke gått for langt. Mine foreldre har en 2012 E220 som er gått snart 200 000 km uten et feilslag. Kun ordinære servicer og slitedeler. Men anbefaler sterkt 220 motoren. I en fullastet stasjonsvogn så blir 200 altfor knapp. Velg også en noenlunde rett utstyrt bil med skinn og litt ekstrautstyr slik at den er grei å selge igjen. Har kikket litt på E klassen selv også, men behov for firehjulsdrift gjør den litt for dyr foreløpig i tillegg til at den er noe gubbete for en rett over 30 år.

1
Burkar Du kan jo få med 1 års bruktgaranti fra BOS innenfor budsjett: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=80975513

Du kan jo få med 1 års bruktgaranti fra BOS innenfor budsjett:

Stemmer det Iseran skrev; vi må ha stasjonsvogn. Må ha pass til et bur med en Golden Retriver i + "litt til". Ellers så bilen helt Ok ut.

Er forøvrig enig med rosmebraad i at de fleste E-klasser i Norge er helt greit utstyrt. Jeg greier meg godt uten f.eks. skinnseter, selv om skinnet i Mercedes er noe helt annet enn i f.eks. Toyota, Subaru og Suzuki... Automatgear hører imidlertid hjemme i en E-klasse da:)

1
t109 Passaten var ikke ille, men det er vel en av de kjedeligste og traurigste bilene jeg har eid - og jeg har eid maaaange traurige biler oppigjennom. Er på nivå med Avensis. T.o.m. Mo...

Egentlig veldig bra bruktkjøp med nyere W212...... selvsagt under forutsetning av at godt verksted ser at bilen er bra.

Generelt veldig solide girkasser.

Om det ikke har vært sagt i det siste så kan Airmatic klappe sammen. Bytte av både kompressor og belger er kjente øvelser for verkstedene.

1
rosmebraad Egentlig veldig bra bruktkjøp med nyere W212...... selvsagt under forutsetning av at godt verksted ser at bilen er bra. Generelt veldig solide girkasser. Om det ikke har vært sagt...

Om det ikke har vært sagt i det siste så kan Airmatic klappe sammen. Bytte av både kompressor og belger er kjente øvelser for verkstedene.

Jeg feiget ut og kjøpte en annen bil - med garanti. Tradisjonen tro er jeg imidlertid ikke fremmed for å bytte bil igjen om ikke alt for lenge. Ikke fordi vi ikke er fornøyde med bilen vi til slutt endte opp med (vi er faktisk meget fornøyde), men bilen mangler minst to "kjekt å ha" faktorer, dvs automatgear og mulighet til å trekke mer enn 1500 kilo på kroken (1500 kilo som egentlig ikke er helt reelle da bilen kun kan trekke ca 1300 kg dersom man utnytter totalvekten på bilen (dvs dersom totalvekt på bilen utnyttes max, er "vogntogvekten" for lav til å takle en henger på 1500kg). I tillegg er funksjoner og interiør i bilen vi kjøpte blitt litt for mye "i-phone look-alike", dvs alt for mye som skal styres via "touchskjerm", noe som ikke tiltaler meg. For de som ikke allerede har skjønt det så er bilen vi snakker om er GC4P.

E-klasse stv, gjerne uten for mange "dippedutter" klikker fortsatt mange bokser hos undertegnede - og da blir det i såfall neppe noen nyere bil enn 2010-2012 modell. Den innebygde "angstrefleksen" for potensielt høye verkstedregninger er fortsatt en aldri så liten hemsko ift å velge MB E-klasse ved neste korsvei, men plutselig så kommer man over en bil som man gjerne skulle hatt kloa i, og da er det greit å vite om de fleste "fallgrubene". Er det slik at alle 212 stv (har lært meg at modellen heter (S?)212 nå:)) er utstyrt med airmatic, som kan generere en saftig verkstedregning? (ser det i annonsen av "litt-mer-enn-en" MB E-klasse er anført at "luftputesystemet" er byttet; noe som sier meg at det ikke er helt uvanlig...?)

1

Når det gjelder garanti på 5-6 år gammel MB kan man kjøpe av merkeforhandler og få forhandlet inn i alle fall 2 år. Det er det verdt om uhellet er ute, men tror ikke W212 har så store dyre feil.

1
t109 [sitat…] Jeg feiget ut og kjøpte en annen bil - med garanti. Tradisjonen tro er jeg imidlertid ikke fremmed for å bytte bil igjen om ikke alt for lenge. Ikke fordi vi ikke er fornø...

Er det slik at alle 212 stv (har lært meg at modellen heter (S?)212 nå:)) er utstyrt med airmatic, som kan generere en saftig verkstedregning?

Dette er vel ekstrautstyr, så det er mange som har "normal" demping. En kjekk attributt med airmatic, er at man kan heve bilen noen cm når man skal forserer brøytekanter og liknende.

Vurderer du 4matic, eller vil du klare deg med rwd?

1

Lignende innlegg

Bil irikam Publisert

Bilen døde under kjøring

Har en Passat 3b 2000 1,8T, eid i noen uker uten problemer. I går kjørte jeg gjennom byen og måtte stoppe oppå en fartsdump, i det jeg skal klemme inn gassen og kjøre videre skjer det ingen ting-ingen...
1
0 svar
Bil trondergutt Siste svar

Lån og kaskoforsikring

Har en bil hvor det fremdeles er 3 år igjen å betale på lån, men hvor verdien på bilen er slik at kasko ikke lenger er hensiktsmessig. Er man tvunget til å ha fullkasko til lån er nedbetalt eller kan...
1
1 svar
Bil MLilet Siste svar

Kode vekk US-blink Audi a4 2012?

Hei! Jeg har en Audi a4 b8 2012 modell. Den har blinklys (us blink?) som lyser hele tiden, vart stoppet i teknisk kontroll og må vise bilen med dette fikset. Har vært innom et MECA verksted som ikke g...
1
1 svar
Bil MartinwetlesM Siste svar

Lading av Passat GTE hybrid.

Hei. Jeg har en ladbar hybrid, men for at jeg skal kunne lade den, må jeg bruke en skjøteledning. Jeg har lest alle advarsler der ute om bruk av skjøteledning til elbil lading, men jeg ønsket å høre m...
1
1 svar
Bil Tradem Siste svar

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
1 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Laster...