Nye VGD er lansert! Mer informasjon

MB E-klasse 2010-2012 modell.

Vurderte å henge meg på "Gode og dårlige Mercedesmotorer" tråden, men oppretter i stedet en egen tråd da min "hodepine" akkurat nå er MB 2010-2012 modell (W212?).

Har alltid hatt en forkjærlighet for MB, og siden Passaten (endelig) er solgt, er det "på'n igjen":). Ser at MB E-klasse stv (da helst E200 og kanskje E220) 2010, 2011 og kanskje 2012 modeller, med ikke alt for avskrekkende km.stand kan være oppnåelig innenfor en prisgrense på ca kr. 300000 (pluss), som nok er max siden oppussing av hus nærmer seg millionen (huff og huff). Det fine med MB, foruten komforten, er gedigen plass samt høy hengervekt (for oss som av og til drasser rundt på henger:)).

MB E-klasse (W2012)er jo også kåret til en av de mest feilfrie bruktbilene i div undersøkelser, men det er noen "skjær i sjøen" skal det være, f.eks. kamkjede og diverse annet, som sikkert koster "skjorta".

Noen sier imidlertid at ting ble bedre fra 2012, da kamkjedeproblemet da er eliminert. Noen sier at det er like "galt" på alle W2012, fra 2009, og til nå. Noen som vet hva som er riktig?

Er det evt andre ting jeg bør være obs på med en 5-6 år gammel MB?

Syns også jeg leste at MB kom med ny 7-trinns automatkasse i 2012, og at den er verdt å få med seg. For meg er imidlertid holdbarheten på kassa det viktigste, så er den gamle kassa like holdbar som 7-trinnskassa er det "greit nok" for meg

Jeg feiger sannsynligvis ut og kjøper en annen dønn kjedelig bil med et par års nybilgaranti intakt, men greit å lufte hva jeg kan forvente (eller frykte) av utgifter på en "halvgammel" MB, som er gått 70000km til ca 120000km (har satt en max.grense på 120000km) før jeg evt kjøper en 2013/14 modell Avensis, eller Mondeo til ca (snufs, snufs) - bare for å ha fortsatt nybilgaranti og minst 1600 kg hengervekt.

1
31 svar

31 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

cjparker

2011

Storfamilien besitter en w212 350 4matic, 2011 modell. Denne har oppført seg eksemplarisk, foruten en luftdemper som tok kvelden. Denne bilen er eieren så fornøyd med, at den ikke blir skiftet ut i det sedvanlige bilbyttetempoet.

2

Mister_Bister

Kan dessverre ikke gi deg en generell oversikt, bare personlig erfaring. Har selv en 2010-modell (220CDI) som har gått ca. 85.000 km. Det har vært svært lite trøbbel med den. Det mest alvorlig har vært å måtte bytte en servopumpe. Den har 5-trinns automat, som jeg synes fungerer helt ok. Tror ikke den er mer utsatt for trøbbel enn 7-trinns varianten, så det går mer på forbruk/turtall. Vår klarer uansett ca. Oslo - Bielefeld på en tank.

Alt i alt har vi vært veldig fornøyde med bilen. Nå byttes den snart ut med en W213. Hadde det ikke vært for manglende hengerfeste vil jeg tro at "gamlebilen" hadde vært midt i blinken ;o)

2

t109

Hadde det ikke vært for manglende hengerfeste vil jeg tro at "gamlebilen" hadde vært midt i blinken ;o)

Kamkjedet har altså ikke bydd på noen problemer på bilen din(?). Det skjer vel ikke på alle, selv om noen ser ut til å ha hatt problem med kamkjede/strammer flere ganger:)

Manglende hengerfeste er et issue ja, da ettermontering av hengerfeste koster en formue på disse bilene.

Til Iseran: "slitesterk" 5 trinns er nok minst like viktig for oss, som en 7 trinns kasse som evt er litt kjappere, senker støynivået bittelitt i 130 km/t og som gir et (ubetydelig) lavere forbruk:)

1

Mister_Bister

Kamkjedet har altså ikke bydd på noen problemer på bilen din(?). Det skjer vel ikke på alle, selv om noen ser ut til å ha hatt problem med kamkjede/strammer flere ganger:)

Manglende hengerfeste er et issue ja, da ettermontering av hengerfeste koster en formue på disse bilene.

Hos oss har kamkjedet ikke bydd på problemer, men det er nok noe å være oppmerksom på. Noen er heldige, andre ikke.

Tror nok det er fornuftig å kjøpe med hengerfeste inkludert, med mindre du er veldig heldig med pris på en bil uten.

1

Kompressor-V8

Mercedes E-klasse og klasser over dette er gode relativt dyre biler med avanserte systemer. Og når noe først går galt med de så koster det derfor også fort litt ekstra mye penger.

Om du er redd slike kostnader bør man derfor satse på å kjøpe via forhandler med garanti og eventuelt tegne motor/drivverksforsikring. Tror dette kun gjelder til en bil er f eks 7 år gammel (DNB forsikring).

Personlig sverger jeg til garanti. Om man ikke får garanti på bilen så kan man også kjøpe garantikonsepter som egentlig er mer forsikringslignende. Google bruktbilgaranti og les vilkårene nøye. Jeg styrer derfor unna importbiler, da jeg foretrekker Norgesgaranti, og på noen merker kan denne også forlenges.

Alternativet til dette igjen er å kjøpe enklere/billigere og mindre velkjørende bilmodeller fra økonomimerker med lavere alder for å få mer garanti. Men livet er for kort til sånne kjedelige valg om man liker velkjørende og skikkelige biler :-)

Om f eks motoren ryker på min bil koster det visst etter hva jeg har blitt fortalt av bilfolk mange hundretusener å fikse skikkelig. Da er det billig å ha en bil med garanti og om jeg beholder bilen utover nybilgaranti kommer jeg til å kjøpe Porsche Approved garanti. Denne kan man kjøpe gjyldighet helt til bilen blir 9 år gammel og videreføre ved salg. Og så gammel bil kommer jeg nok ikke til å ha.

Usikker på om MB har lignende garantier.

1

Kompressor-V8

S212 (altså stasjonsvognutgave) har vel luftfjæring bak uansett om du har airmatic eller ikke. Dette pga nivåregulering osv. Så man kan like greit ha airmatic. På W211 var systemet veldig dyrt å fikse på, på 212 er det visst litt mindre dyrt om noe går galt. Til gjengjeld er ikke 212 like myk og fin som 211 synes jeg.

1

t109

På W211 var systemet veldig dyrt å fikse på, på 212 er det visst litt mindre dyrt om noe går galt. Til gjengjeld er ikke 212 like myk og fin som 211 synes jeg.

Har en kollega som fikset airmaticen på en 2008 mod W211 4matic sedan for noen år siden. De fikk det på garanti/goodwill, men de måtte undertegne på "garantilappen", og jeg mener hun sa reparasjonen kostet nærmere 100000 kroner. Det er vel summer i denne størrelsesorden som skremmer meg litt... Men hvis 212 er rimeligere å reparere så slipper man kanskje unna med 2/3 da:); uansett en verkstedregning jeg ikke har veldig lyst på å risikere - og om er med på å få meg til å feige ut, og heller kjøpe en bil med garanti...

1

Benz-In

Har en kollega som fikset airmaticen på en 2008 mod W211 4matic sedan for noen år siden. De fikk det på garanti/goodwill, men de måtte undertegne på "garantilappen", og jeg mener hun sa reparasjonen kostet nærmere 100000 kroner.

På 4matic er alt litt dyrere, nå kjenner jeg best 211, her er hele forstillingen er forsterket, og delene fra rwd passer ikke: Styrestag, oppheng og demper. I tillegg er det er trangt som f. å skru fordi det er en bil som har blitt sendt til Østerrike og tvangsforet med flere akslinger.

Fjærbeinet foran koster ca 30k per stk ferdig montert. Belgen bak noe mindre, så dersom kollegaen din byttet rund baut i en smell blir 2x30k + 2x20k ca 100k.

Men våre venner hos Arnott, FL, USA leverer airmaticdeler til langt hyggligere priser enn BOS.

1

Kompressor-V8

Når det gjelder garanti på 5-6 år gammel MB kan man kjøpe av merkeforhandler og få forhandlet inn i alle fall 2 år. Det er det verdt om uhellet er ute, men tror ikke W212 har så store dyre feil.

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...