Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Hva slags bilrampe bruker du?

Jeg er i behov av en rampe å kjøpe fronten opp å for å komme til under bilen for oljeskift, mv. Men bilen er såpass lav at jeg støter i disse fra biltema (lenke nederst). Og jeg er lite sugen på å holde på med plank og slikt for å komme opp på dem.

Hva bruker dere hjemme i garasjen?

Selv hadde jeg ønsket at det fantes GDS-stasjoner (Gjør-det-selv-st.) med skikkelig rampe noe sted, men det har jeg ikke funnet etter jeg flyttet tilbake fra Sverige.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Bilrampe-2-tonn-2000023040/

1
35 svar

35 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

Jan

Du SUV har mye sære hobbyer. Å bruke bilramper under vann tar prisen. Det tviler jeg at særlig mange driver med.

2

rosmebraad

Det må være frustrerende for SUV å vite at jeg 'disponerer' hengerfeste, 4wd og diverse laste/slepeutstyr uten å bruke noe av det i det hele tatt.........

ikke tenker jeg på å 'launche, bilen i fjorden ved en havn heller. Og jaggu lar jeg ikke traktorene og skogsmaskinene gå i skogen fremfor bilen......

1

RickiBK

84 cm fra forhul til front?

Hva er det du kjører?

1

_roffe_

La oss si lengden forhjul-front "bare er" 42cm, hvilket da betyr at minimumshøyden må være minst 13 cm fra bakken - frontspoiler. (sett utifra bildet av biltemarampen)

1

ducatiboy72

De rampene jeg har er i allefall kjempeenkle å kjøre opp på og trygge. Jekk og bukker bruker jeg kun når hjulene skal av.

1

hillebillys

Garasjejekk og bukker.... syntes det er mye greiere en ramper, og slipper og risikere og kjøre av...

1

SUV

Jeg har tre garasjejekker (en har jeg riktignok demontert litt, da jeg skulle bruke hydraulikken til noe annet) og fire bukker, men skal jeg jobbe litt under ene enden av bilen og hjulene ikke skal av så bruker jeg heller de to bukkene mine.

Bukkene har stoppere i enden så man merker det når man er kommet til enden. Og å kjøre av skjer ikke så lett da man bare setter dem ved hjulene og kjører rett frem/bakover. Det er egentlig bare når man rygger opp på rampene med henger og ikke ser rampene under vann det er en viss fare for å kjøre av, men bare å ta det rolig og ta en kikk så går det greit.

Nå skal det riktignok nevnes at alle de tre garasjejekkene mine er av den lille typen som ikke løfter så veldig høyt som de digre jekkene en del har. Normalt bruker jeg garasjejekk bare ved to anledninger hvert år, sånn ca mai og oktober, for å ta båthengeren ned fra og opp på bukker.

Jeg husker før i tiden da jeg ikke hadde ramper, da var ting litt mer tungvint. Da jeg skulle bytte bakre potte lempet jeg ut en europall bak bakhjulet på samme side som potta og rygget, men hjulet bare dyttet unna europallen (de er vel ca 12-15 cm høye), så da fant jeg en vedkubbe som jeg la ved pallen for å ta det trinnvis og prøvde på nytt, men også dette ble dyttet unna inntil en annen holdt imot med beinet sitt så det ikke skled unna, da kom jeg meg opp på pallen.

Ved bytte av olje på motor og girkasse har jeg til tider hatt tilgang på smøregrav hos en bekjent som drev bensinstasjon (men brukte garasjen med smøregrava til lager, så det ble litt ryddig for å få bilene langt nok inn der).

Ellers så har jeg også utnyttet det faktum at jorda ikke er flat, for om det er litt grøft der man ligger og hjula står der bakken er litt høyere så kan man jo krabbe under biler med den bakkeklaringen som enkelte kaller for normale biler (altså biler med for liten bakkeklaring).

Og da jeg byttet støtdempere bak på min første bil så måtte de senkes gjennom et hull i bærearmen som var veldig lav, så den måtte lenger opp fra bakken. Og hvis jeg hadde løftet bilen og satt den på bukker så ville det vært støtdemperen som hindret bærearmen i å gå lenger ned antar jeg, så jeg ville ikke løsne en demper som tar opp spenning slik. Rampe hadde jeg ikke, så jeg tok med meg verktøy ut i skogen og kjørte et bakhjul opp på en stubbe og krabbet under bilen og byttet demper på den siden, så snudde jeg bilen og kjørte andre bakhjulet opp på samme stubben og gjentok prosedyren. Stubber har som kjent røtter som ofte går på skrå og danner en naturlig bilrampe. Naturen er viselig innrettet, er det ikke det det heter?

2

hillebillys

Bukkene har stoppere i enden så man merker det når man er kommet til enden.

Må innrømme att jeg aldri har forsøkt og kjøre opp på bukker. Har alltid jekket opp, plassert bukkene under bilen og jekket ned til bukkene.

2

rosmebraad

Her MÅ det jo bare bli tomler til SUV!!!

Tilhenger og ramper under vann!

Fikling med støtdemper utti skogen på en STUBBE!!!!

Jeg blir jo ekstrem-sivilist som har verksted gjøre jobben mens jeg selv halvsløver i verkstedets sofaer og har tankene andre steder eller kjører avgåde i en annen bil.

Kanskje jeg burde slept med meg henger full av verktøy på en anleggsvei opp på høyfjellet et sted og tatt litt vedlikehold der? Og slått opp presenning og hatt oljelamper og aggregat gående i dårlig vær underveis??????

2

_roffe_

Problemet er vel at fra fronten av bilen til forhjula, så er lengden såpass stor at bilen blir altfor lav til å kunne kjøre oppå slike ramper..

Biltemarampene er regelrett ubrukelige, hvis man ikke har GOD bakkeklaring.

1

SUV

Biltemarampene er regelrett ubrukelige, hvis man ikke har GOD bakkeklaring.

Men hvis man har god bakkeklaring så går det helt fint med disse rampene som trådstarter linker til, jeg har dem selv. Bilen min har også ganske skrå underside av fronten, noe som også hjelper når man skal kjøre mot skrå hindringer, også gjør det jo at slepeløkkene foran blir mer tilgjengelige. Bilen min tar ikke borti verken foran eller bak hvis jeg kjører eller rygger opp på dem. Men hvis det er glatt så rampene sklir unna når hjulene frikobles, sånn at bilfronten får noe som minner litt om fritt fall foran så den fjærer en del ned når den kommer til bunns, da vil den kunne dunke borti litt.

En fordel med disse rampene fremfor ramper laget av tre (eller av plast slik en annen her har) er at stålrampene kan brukes under vann uten at de flyter opp og bort før man rekker å få plassert hjula på dem.

2

rosmebraad

Det er vel det at man har feil bil, da SUV har god bakkeklaring!

2

RickiBK

Biltemarampene er regelrett ubrukelige, hvis man ikke har GOD bakkeklaring.

Alt med normal bakkeklaring går da fint.

Men med senket fjæring et stykke forbi det lovlige, samt lepper som skraper bakken, blir de nokså vanskelige å bruke ja.

1

_roffe_

Men med senket fjæring et stykke forbi det lovlige, samt lepper som skraper bakken, blir de nokså vanskelige å bruke ja.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Bilrampe-2-tonn-2000023040/

Ikke nødvendigvis.

Bukkene er altså 26cm høye og 84cm lange.

Hvis fronten av bilen frem til hjulet er mer enn 84 cm, så må bilen altså ha en bakkeklaring for frontspoiler på minst 26cm, ellers dytter man bare rampen forover med frontspoilern.

Jeg har prøvd disse rampene med umodifiserte biler, altså standard bakkeklaring.

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...