Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Er jo en del tråder om hjelpe til kjøp av første bil. Men jeg prøver å hjelpe en venn med det som trolig blir hans siste bilkjøp. Han er nå 82 år gammel og kjører en BMW 2002 320d stasjonsvogn automat. Før det hadde han en BMW 525i Automat i minst like mange år, og før det en Volvo 145 i tilsvarende antall år. Bytter sjeldent og kjøper alltid nesten helt ny bil.

Kravene til ny bil åpner for veldig mange forslag, og er:

Pris 200.000,- til 400.000,-

Bensin, automat, plass til 2 voksne og 3 barn, hengerfeste(Uff), ønsker å sitte litt høyt, men ingen stigbøyle inn.

Jeg har så langt funnet to biler:

BMW X1 xDrive20i Automat

og Volvo V40 Cross Country

Kom gjerne med forslag. :-)

1
78 svar

78 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

InternalExile

Da har dagen i dag gått med på prøvekjøring og kikket på flere biler.

Først ut var Volvo V40 CC, de hadde ikke den som prøvebil, så kjøreturen ble i en vanlig Volvo V40 T3 150Hk FWD med automat.

Min venn likte bilen veldig godt, men lane-assist fungerte ikke i det hele tatt, sto bare i standby. Selger sa at det var for dårlig oppmerking av gulstripe og hvitstripe som var årsaken.

Noen venner av han hadde anbefalt Outlander PHEV, så neste tur gikk til forhandleren av den. Men den var alt for stor, så det ble ikke prøvekjøring engang. Samme forhandler selger også Renault, han anbefalte Raptur, men hadde ikke en inne. Men ba oss komme tilbake neste uke, da ville han ha en til prøvekjøring.

Så gikk turen til en forhandler som selger både Mercedes, KIA og Mazda. Vi kikket først på A-klassen, men med ønskede valg så gikk prisen fort opp til over 550.000,-

Så sjekket vi ut Mazda CX-3, hyggelig pris, 370.000,- med ALT utstyr. 150hk bensin og 4WD. Da ble det prøvekjøring. lane-assist fungerte bedre enn på Volvo, men Volvoen var hakke bedre å kjøre. Men det ser ut til at det kan bli en Mazda CX-3. Også eneste bilen med HUD, noe som min venn liker veldig godt.

Hva valget blir er nok avklart om en uke eller to.

2

Brum-Ole

Er lane assist så himla viktig da??

1

InternalExile

Jeg ville ikke hatt det, men min venn på 82 er særdeles oppgående og innser at i hans alder kan det være en god ting.

Han erkjenner at reaksjonevnen er ikke som den var, og derfor liker han hjelpemidler i bil som lan-assist, adaptiv CC og andre ting.

Og derfor liker han HUD veldig, så han slipper kikke ned for å sjekke fart og annet. Blikket flytter seg ikke like fort nå som da han var 20 år sier han.

Når det er nevnt, så er han en veldig god sjåfør, men ønsker bare å være på topp.

1

SUV

Først ut var Volvo V40 CC, de hadde ikke den som prøvebil, så kjøreturen ble i en vanlig Volvo V40 T3 150Hk FWD med automat. Min venn likte bilen veldig godt, men lane-assist fungerte ikke i det hele tatt, sto bare i standby. Selger sa at det var for dårlig oppmerking av gulstripe og hvitstripe som var årsaken. Noen venner av han hadde anbefalt Outlander PHEV, så neste tur gikk til forhandleren av den. Men den var alt for stor, så det ble ikke prøvekjøring engang.

I min bil er det varsel om man kommer nærme hvitstripa, eller rettere sagt så hender det den varsler når jeg er et stykke unna, også hender det jeg kan kjøre helt oppå stripa så den ikke lenger er synlig i speilet uten at det kommer noe varsellyd. Gulstripa virker det ikke som om den bryr seg om.

Selv har jeg grei kontroll på plasseringa av bilen i veibanen og da er det bare en plage at den skal drive å pipe akkurat idet jeg skal til å møte biler på smale veier. Og ekstra plagsomt er det når det blir hvitt på veien, for da er man jo ofte nærme den hvite stripa av snø, så da piper det ekstremt mye av kjøreturen om man kjører som normalt midt i eget felt, selv på bred vei.

Det beste med denne varslingen er at den kan slåes av, men det må man gjøre for hver gang man starter nye kjøretur. Så jeg komemr sikkert til å slå av dette ca 10.000 ganger på den tiden jeg har bilen.

Jeg får også nesten daglig opp advarsel om at systemet trenger service (dette kommer opp selv om jeg har slått det av) og verkstedet har prøvd å fikse dette uten helle, så snart skal det byttes sensor eller noe slikt oppe i toppen av frontruta. Heldigvis er dette en garantisak. Det beste hadde vært å bare koble ut hele greia en gang for alle (hvertfall om man ser bort fra at man ved salg må si ifra om utstyr som ikke virker og dermed sikkert får mas om pruting samme om kjøper egentlig bare synes systemet er en plage), men sånt går jo dessverre ikke.

Jeg har også anbefalt PHEV for pensjonister som skulle kjøpe ny bil, men også der så ble den for stor (bred). Å ha god plass inni bilen er jo bare et pluss, men når den skal inn i smal garasje er det verre. Jeg har kjørt min bil inn i garasjen deres, men de synes marginene er for små i bredden, så de vil ikke like å måtte gjøre dette selv, og det er jo ganske vesentlig å selv kunne kjøre inn og ut av garasjen uten å bekymre seg for at det er trangt.

1

Iseran2770

Jeg har kjørt min bil inn i garasjen deres, men de synes marginene er for små i bredden

Det største problemer er vel ikke å plassere bilen, men å komme ut og inn av den når dørene bare kan åpnes 30 cm. Mange utbyggere har laget fellesgarasjene etter størrelsen på 70-talls Anglia og Kadett.

1

Windsor

Det beste med denne varslingen er at den kan slåes av, men det må man gjøre for hver gang man starter nye kjøretur. Så jeg komemr sikkert til å slå av dette ca 10.000 ganger på den tiden jeg har bilen.

Her må da forhandler/verksted enkelt kunne endre dette sånn at det er av som standard?

Noe jeg alltid ber forhandler gjøre med f.eks start-stopp systemer.

1

cjparker

Kom gjerne med forslag. :-)

B-klasse?

Subaru xv? (i en litt for knæsj farge, men med FL får denne god omtale)

Edit: Eller cx-3, selv om HF her må ettermonteres.

2

InternalExile

Gode forslag, B-klasse har jo alt rett på papiret, men er det andre enn meg som synes den er utrolig stygg?

Subaru XV kan være en morsom outsider, men må nok finne den i en annen farge.

Hengerfeste koster ikke mye å ettermontere, så for meg så er det pluss i boka at CX-3 ikke har det ;-)

1

Iseran2770

B-klasse har jo alt rett på papiret, men er det andre enn meg som synes den er utrolig stygg?

Den er utrolig stygg.

GLA derimot er veldig fin til å være en bil som mange tror er en "SUV".

2

Kompressor-V8

Mazda CX-3 er en favoritt hos meg blant små SUVer. Kjører bra som bensin AWD med automat.

1

InternalExile

På torsdag ble kontrakt skrevet.

Det ble Mazda CX-3 Optimum, 2.0l bensin 150hk, 4WD, auto.

Ekstrautstyr: Ryggekamera, midtarmlen, hengerfeste, takrails, gummimatte bak, Metallic lakk (Gray Mica), vinterdekk (oppgradet til Nokain og originale Mazada felger.)

Bilen kommer til forhandler 12. desember, men avventer registrering til nybil-avgiftene er klare. Blir det som budsjettforslag, så sparer han kroner 9988,-

2

InternalExile

Bilen kommer til forhandler 12. desember, men avventer registrering til nybil-avgiftene er klare. Blir det som budsjettforslag, så sparer han kroner 9988,-

Liten oppdatering.

Venstre klarte jo rote til bilpakka i budsjettet, så bilen øker med kroner 14.368,- fra nyttår.

Det positive er dog at bilen er kommet til forhandleren og blir registrert og hentet neste uke. Da men en besparelse på 14.368,-

:-)

2

m-sport

Pen bil som jeg godt kunne tenkt meg selv om behovet for plass haddde vært mindre. Må være et av klassens beste kjøp til rundt 350k.

1

Larsabal

Fattern er 81 og har nylig hentet sin nye CX3. Han er veldig fornøyd!

1

piezo

Etter faceliften ble V40 riktig så smekker. Jeg sliter fælt med å komme under 400k når jeg skal konfigurere en, men det er selvfølgelig mulig at andre ikke er fullt så gira på ekstrautstyret som det jeg er.

1

InternalExile

Flott bil ja. Vi ligger på 440.000,- med ønsket konfigurasjon. Så det må det prutes litt og håper de gir noen for en 2000 BMW 320d med gåen diseselpumpe ;-)

1

piezo

Flott bil ja. Vi ligger på 440.000,- med ønsket konfigurasjon

Av en eller annen grunn har jeg fått for meg at hvis man kjøper Volvo må man ha med førerassistentpakken. Og når man først har plukket med seg den er det så fort gjort å ta med seg litt felger, VOC, navigasjon, stor stereo og litt ymse annet. Da blir det fort noen kroner. At de har en en ekstrautstyrsliste en premiumbil verdig er ihvertfall sikkert.

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...