Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Rekkeviddekampen blant elbilene

Nye i3 er jo så populær da den har hele 20-25 mils rekkevidde.

Så kommer neste Leaf med 32 mil rekkevidde.

Nå er allerede nye Renault Zoe lansert med hele 40 mils rekkevidde. Minst 30 mil realistisk. Den er klar for bestilling til kr 221.000kr! Det er da voldsomt mye bybil og bra rekkevidde for pengene?

Her går utviklingen så fort at det er vanskelig å henge på.

Post i denne tråden nye elbiler og deres rekkevidde.

Renault Zoe med 400km

1
190 svar

190 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

nometalhorse

Renault Zoe med 400km

Ser vi tilbake i tid så hadde Detroit Electric en modell (Nickel–iron batteri) mellom 1911-1916 som hadde en målt rekkevidde på 340 km, men var oppgitt til 130 km. Ettersom det var en bybil så var toppfarten begrenset til 32 km/t.

Så hva har egentlig skjedd på 100 år? ;-)

3

InternalExile

Så hva har egentlig skjedd på 100 år? ;-)

En ting som ikke har endret seg på 100 år er naturlovene.

Og energien som kreves for å forflytte 1 kg i dag er den samme som for 100 år siden.

Og det er her elbil-fanastister har en logisk brist. Det virker som de tror at batteriteknologi og nyutvikling kan gjøre at elbiler vil bruke veldig mye mindre energi. Hvor mye av energien brukes til ikke å forflytte bilen? Man kan selvsagt spare en del energi på å gjøre bilen lettere, men det er en grense for alt.

1

Windsor

Og det er her elbil-fanastister har en logisk brist. Det virker som de tror at batteriteknologi og nyutvikling kan gjøre at elbiler vil bruke veldig mye mindre energi.

Javel? Mitt inntrykk er vel heller at folk tror at batteriene ville kunne lagre mer energi og at rekkevidden øker på den måten.

1

KaffeOrginal

Og det er her elbil-fanastister har en logisk brist. Det virker som de tror at batteriteknologi og nyutvikling kan gjøre at elbiler vil bruke veldig mye mindre energi. Hvor mye av energien brukes til ikke å forflytte bilen? Man kan selvsagt spare en del energi på å gjøre bilen lettere, men det er en grense for alt.

Hvor er den logiske bristen her egentlig ...gitt at det er noen som faktisk tenker at utviklingen går på å bruke mindre energi på flytte bilen .

De fleste snakker vel om bedre batterier , noe som vil tilsi lettere batteri og derfor selvsagt lettere bil ( evt like tung med utvidet rekkevidde ) .

1

Kompressor-V8

Jeg blir litt småflau hvis bilen jeg kjører bruker under 1 liter pr mil. Da har jeg enten kjørt kjedelig pent eller så kjører jeg for liten motor :-)

Det er ikke drivstoffet som koster så mye i et bilhold, men verditap og alt det andre.

2

M-T

Men elbil har også andre fordeler enn økonomi. De er faktisk veldig gode og morsomme å kjøre, og jeg ville lett valgt en elektrisk Golf fremfor en diesel-Golf, selv om de kostet like mye.

2

Iseran2770

jeg ville lett valgt en elektrisk Golf fremfor en diesel-Golf, selv om de kostet like mye.

I normale land koster den ikke like mye som en Golf 1,6 TDI.

eGolf koster mye mer enn en Golf GTI med 230 hk.

1

Kompressor-V8

Privat bruk som man får dekket av jobben skattes selvsagt. Så da er faktisk også det en kostnad. Uansett er ikke diffen slik at jeg føler jeg burde hatt elbil i stedet for en bensinåtter.

Blir spennende å se når elbilene får mva, som bare er rett og rimelig.

Regjeringen forslår økt dieselavgift på 35 øre og økt bensinavgift på 15 øre. Slikt er så lite at det er mindre enn ukentlige variasjoner i drivstoffprisene. Fjollete at de ikke tør å øke dieselavgiften til 1kr mer enn bensin og i tillegg ta bort en krone på bensinavgiften.

2

KaffeOrginal

Regjeringen forslår økt dieselavgift på 35 øre og økt bensinavgift på 15 øre. Slikt er så lite at det er mindre enn ukentlige variasjoner i drivstoffprisene

Og så vet vi at de som selger bensin og diesel klare å øke prisene mer enn disse ørene pga avgiften også sikkert :-)

De får kalle de adminsitrasjonsutgifter eller noe intern

( og ja , dette er en spøk , men selskapene er veldig flinke til å skylde på stat når virkeligheten er annerledes )

1

Kompressor-V8

Msport, om du sparer 8000kr/mnd på å kjøre elbil sparer du nesten mer enn Panameraen koster meg i måneden inklusive bruk. En i3 må sammenlignes med en 116i slik sett og ikke en 5-serie. Nå har jo ikke jeg gjeld så man merker slik sett ikke månedlig kostnad direkte, men verditapet er alltid en joker. Så om man ser bort fra det er Panameraen relativt rimelig i drift. Selv om jeg bruker 98 oktan for moro skyld.

Hva skal man egentlig bruke penger på om man ikke kan bruke det på gromme biler? Nei, godt det er noe man kan bruke penger til fortsatt.

2

m-sport

Msport, om du sparer 8000kr/mnd på å kjøre elbil sparer du nesten mer enn Panameraen koster meg i måneden inklusive bruk. En i3 må sammenlignes med en 116i slik sett og ikke en 5-serie.

Jeg sammenligner ikke med en 5-serie - jeg sammenligner med en helt ordinær bil i samme prisklasse, gjerne 116. Penger kan brukes til mye mer enn bil, f.eks eiendomsinnvesteringer, reiser og ferier, båter, hytter etc. Enig i at bil er gøy - men i den fasen vi er i nå der vi har gått all inn i eiendomsmarkedet med alt vi har så får skikkelig bil vente på seg litt.

1

Bill_Babba

Hvordan greier du da å spare 8 000,- pr måned?

Da må du kjøre mer pr dag, en batterikapasiteten på el bilen. (dog klart en kan lade både hjemme og på jobb)

Men for ,jeg, så har jeg nettopp fått tilbud på liten BMW en 3 serie med mini diesel motor. Og lån koster 3 800,- pr måned. forsikring 300,- pr måned. Diesel 1 200,- pr måned (det faktiske regnestykket sier 900,- men legger på litt for å være sikker på regnestykket)

bompenger for meg er 2 000 på 3 måneder. 667,- pr måned.

service 1 gang i året a 5 500 (avtale festet service de første 5 år)458,- pr måned

Også regner vi 20 000,- pr år i verditap. altså 1 667,- pr måned

Det er 8 097,- pr måned

Så du dekker da lån, energi, forsikring, service på din bil for 97,- pr måned?

3

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...