Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Valg av ny bil - Fornuftig eller med hjerte?

I min jakt på min neste firmabil har jeg prøvd mange biler. Det store dilemmaet mitt er om man skal velge praktisk og økonomisk, eller med hjerte. Som de fleste vet legges deler av listepris på bilen på inntekten og man må skatte av det. Mellom billigste og dyreste bil skiller det ca 1700 kr netto per mnd i pris.

Som smarteste bil økonomisk stikker Skoda Octavia 180hk bensin 4x4 av med seieren.

Som det jeg vil ha stikker BMW av med seieren. Da kanskje 3 serie GT 184hk bensin. Mercedes c350e var også en drømmebil.

Jeg har to barn, derfor disse bilene.

Hva ville ditt valg vært?

Biler prøvekjørt hittil:

Skoda Superb 190hk TDI 4x4. L&K. ~560 000 kr:

Eksteriør:

Pent, gir gode vibber og ser tøff ut til å være Skoda.

Interiør:

Midt på treet. Konservativt og typisk fra VW konsernet. Så å si helt lik Passat. Minus med trykkskjerm som ser ut som like gjerne kunne vært satt inn i en gammel bil.

Dumt at det ikke er uttrekkbar hoftestøtte i sete. Setet er ellers godt, og det meste stemmer. God lyd fra Stereo.

Kjøremessig:

Forutsigbar og føles litt stor ut. Går godt, men føles ikke like kvikk som tallene på papiret sier. Skuffelse med masete og treg DSG girkasse.

Oppsumering:

Fin bil som er meget praktisk. Mye for pengene, men kanksje litt vel mye for en Skoda. Det er tross alt en bil for hvermansen og fornuftige småbarnsforeldre.

Mazda 6 175hk Diesel Optimum 4x4. ~470 000kr:

Ekteriør:

Meget pen bil. Fine linjer, og ser kjapp og tøff ut.

Interiør:

På bildene er denne bilen et smykke innvendig. Den detter litt igjennom i virkeligheten. En følelse av billige materialer når man setter seg inn. Særlig hvis man er vant med tysk bil. Litt gammeldags grafikk på infotainment, men pluss for eget styrehjul for det.

Bilen er ok å sitte i, men setene er dessverre alt for korte. God lyd fra stereo.

Kjøremessig:

Føles fin ut på veien og egentlig ganske moro. Fint satt opp midt mellom komfort og sportslig. Automatkasse ok. Litt mye støy.(2017 utgave skal være bedre på støy)

Oppsummering:

Meget mye bil for pengene. Masse fint utstyr som fungerer veldig bra. Denne hadde vært en veldig aktuell bil hvis det ikke hadde vært for at setene er for korte.

VW Tiguan 150hk TDI 4x4 automat ~550 000kr:

Eksteriør:

Fin bil som er maskulin i utseende.

Interiør:

Samme som alt fra VW. Forutsigbart og alt ser likt ut. Det funker meget bra. Første gang jeg har prøvd Virtual Cockpit. Jeg regnet med på forhånd at dette var så bra at det ikke ville være mulig å kjøpe bil uten. Jeg ble likevel litt skuffet. Det er klart at det er litt tøft de første minuttene for en gadget frels mann som meg. Men etter en stund går det opp for en at dette er bare litt slitsomt og nesten litt harry. Jeg sammenligner det med en smartklokke jeg kjøpte(LG G WATCH): Det er praktisk og gir deg mange funksjoner, men det gamle er best. Jeg bruker heller den klassiske Armanien min, da det ser så mye mer stilfult ut med analoge klokker. Tror kanskje det samme gjelder på bil. Alle går vel mot heldigitalisert instrumentpanel, men jeg tror ikke det er nødvendig å dra den hele veien ut.

Kjøremessig:

Litt for liten motor for bilen, selv om det funker helt ok til hverdags. Bilen er overraskende komfortabel og svelger unna ujevnheter og humper som jeg aldri før har kjent. Meget bra og god å kjøre. Er en SUV, så den er langt unne det jeg liker i en bil: God i svinger og man føler underlaget.¨

Setekomfort er bra.

Oppsummering:

Meget behagelig å kjøre, samt stige inn og ut av. Ok plass. Litt kjedelig og ga meg ikke WOW faktor.

­VW Passat 1,4tsi ~400 000kr(blir 550 00kr med riktig motor utstyr):

Eksteriør:

Synes denne ser flott ut, og er en del mer premium enn Skoda. Liker godt den nye grillen.

Interiør:

Samme som alt fra VW. Forutsigbart og alt ser likt ut. Det funker dog veldig bra.

Kjøremessig:

Har hatt denne bilen som leiebil i 2 mnd og kjørt 4000km med den. Bilen imponerer komfortmessig. Jeg blir ikke sliten, og kan sitte en hel dag i den. Sete med korsryggstøtte og utrekkbar hoftestøtte gjør underverker. Den er undermotorisert, men jeg blir likevel imponert over hva de får ut av en 1,4l bensin på 125hk.

Rett å slett en kjedelig kjøreopplevelse, men behagelig. Finner egentlig ikke noe særlig å klage på annet enn at det er litt kjedelig.

Oppsummering:

En fin bil der man vet hva man får. Funksjonelt, praktisk og kjedelig. Et bra hakk opp fra Ocktavia og Superb.

Skoda Octavia Style 150hk diesel 4x4 ~440 000kr. (Har også kjørt RS 180hk ~490 000kr)):

Eksteriør:

Den kjedeligste bilen å få kjøpt i klassen? Litt for kort panser, merkelig og billig design. RS ser litt bedre ut.

Interiør:

Et hakk eller to ned kontra Passat og Golf. Bærer preg av at det er en billig bil. Dog meget funksjonelt, og man vet hva man får. Alt virker som forventet, og alt er egentlig likt de andre fra VW konsernet.

Kjøremessig:

Bilen er fin å kjøre. Merker ikke særlig forskjell fra Passat annet enn at det er betraktelig mer støy.

RS versjonen ligger bedre i svingene, og føles ganske gøy ut. Litt harry med ekstra lyd de jukser frem på RS) Setene er gode.

Oppsummering:

Samme som Passat; Funksjonelt og praktisk, Veldig kjedelig. Får enormt med praktisk utsyr og en god drivlinje for en svært liten penge. (parkvarmer, adaptiv cruise+++)

Beste bil på budsjett?

Mercedes c350e 279hk ~600 000:

Eksteriør:

Oser status, og ser ut som en million. Rett å slett klassens peneste.

Interiør:

Mercedes får tommel opp for å ha fornyet seg så markant på siste c klasse. Interiøret er litt retro, og det ser veldig bra ut. Det oser kvalitet, og man får en WOW opplevelse. Meget bra!

Midtkonsollen er litt for bred slik at høyre kne gnikker mot midkonsoll. Jeg er litt bekymeret for om det vil over tid være problematisk.

Kjøremessig:

Den er mer komfortabel enn sportslig. Luftfjæring gjør at du kan kjøre den litt sportslig eller svær komfortabel.

Bilen går som et uvær. Fantastisk moro.

Oppsummering:

Dette er en bil man kommer til å glede seg til å gå ut å kjøre med. Man kommer også til å være stolt.

Topp bil, men er litt skeptisk til midtkonsoll som gjør det trangt til foten og lite bagasjerom.

Audi a4 190hk Quattro ~600 000:

Eksteriør:

Litt skuffelse fra Audi her. Uten riktig optikk pakke, store felger og litt senk er den for kjedelig. Rett og slett så gir den ikke premium bil følselse. Alt for få forandringer fra tidligere modell.

Interiør

Pent og alt er lett å styre. Pluss for infotainment biten. Bilen jeg hadde satt det en blank krom/karbon list i hele interiørkonsollen. Denne var litt for harry. Bilen er god å sitte i og kjøre.

Gir meg ikke det rette godfølselsen. Hadde forventet mer.

Kjøremessig:

Bilen er midt mellom komfortabel og sportslig.

Går godt, og føles fint balansert ut. Et langt stykke opp til BMW og Mercedes.

Oppsummering:

Litt skuffelse. Hadde forventet mye mer av en helt ny modell fra Audi. Pluss for seter og at man får parkvarmer i transportpakke.

BMW 3 serie 190hk bakhjulstrekk ~600 000:

Eksteriør:

Må ha m sport pakke. Meget pen bil man blir stolt av å parkere.

Interiør:

Typisk BMW interiør. Alt virker særdeles bra og det gir deg en premium følelse samtidig som den er tøff.

Beste setene på markedet?

Kjøremessig:

Helt fantastisk balanse i bilen. Den kjører meget bra. Har ingenting å utsette på den. Med M sport understell kan noen oppleve den som for hard, men det passer meg utmerket.

Oppsummering:

Dette er drømmebilen sammen med Mercedesen. Tror BMW en er vinneren, men er litt redd for å velge den da det er litt kjedelig å velge en bil man har hatt før. Minus at man ikke får parkvarmer.

3
77 svar

77 svar

Vi ønsker å legge til rette for en god debatt på nettsidene våre, og for å kunne sikre god moderering holder vi nattestengt mellom klokken 00.00 og 08.00.

piezo

Neimen, hva er det vi driver med i fronten her da? En slags MB W212 light? Blitt litt snodig i oppsynet. Før var den kjedelig, nå er den bare rar.

3

joakim83

Da har jeg hatt bilen i ca 3 mnd!

Har fått kjørt hele 14 300km med den, og er veldig fornøyd.

Angående Diesel vs Bensin som var tema når valget skulle tas, er jeg nå glad jeg tok diesel. Den føles sterk ut(selv med full bil), og når man kjører mye lang tur er det deilig å ha kraft tilgjengelig uten å måtte "jage". På motorvei er den rett å slett nydelig. Forbruket er også pent, så man kommer brukbart langt på en tank.

Jeg har savnet bensin noen ganger da jeg har kjørt skikkelig aktivt. Jeg kjente mest på savnet når jeg kjørte noen alpepass i Italia for noen uker siden. Da føler man definitivt at diesel er feil.

Konklusjonen er vel at man må ta det som passer seg selv best. Man gjør ikke feil uansett så lenge det er en BMW ;)

Ps: ca tre år til jeg må ha ny bil. Blir spennende å se hva man kan velge da. ;)

2

Kompressor-V8

Skikkelig 3-serie har (bensin)rekkesekser. Synd det er såpass dyrt at de fleste nedprioriterer og går for turbofirer.

2

M_GmbH

Grautulerer med bil. Jeg ville (som andre) definitivt byttet til bensin. Jeg har selv 2-literen bensin i BMW 3-serie (F31) og er svært godt fornyød med motoren.

Ser du skriver at M-understell passet deg godt, da ville jeg valgt adaptivt understell slik at du også kan kjøre i komfortmodus. Da får du det beste fra begge verdener. Utstyrskoden heter 2VF på 3-serie mener jeg.

T G8

2

joakim83

Ønsker ikke adaptivt understell av den enkle årsak at det trekker opp listeprisen, derav mer å skatte for. Jeg måtte prøve å holde listepris på et "moderat" nivå, og da må man bare prioritere hardt og brutalt ;/ Mange andre ting på utstyrslista som er viktigere for meg.

Når jeg kjører 3 serie med adaptiv bruker jeg den uansett i sport hele tiden.

1

M_GmbH

Kjører du i Sport hele tiden er selvsagt 2VF helt bortkastet - spesielt så dyrt som det er!

T G8

1

joakim83

Jeg ville (som andre) definitivt byttet til bensin. Jeg har selv 2-literen bensin i BMW 3-serie (F31) og er svært godt fornyød med motoren

Litt interessant at veldig mange i Norge kun vil ha bensiner for tiden. På utenlanske forum legger jeg merke til at flertallet ønsker diesel når det er snakk om 320. Dette grunnet i kraft og forbruk. For meg er forbruk uinteressant, da arbeidsgiver betaler suppa. Kraft ved full bil og mye langkjøring gjør at jeg mener diesel er riktig for meg.

I flere land er 320d betraktelig dyrere enn 320i. I Norge har besin vært dyrest, men nå med de nye avgiftene skiller det kun 2000kr mellom de.

1

M_GmbH

Altfor mange i Norge har de siste årene kjøpt diesel, helt ukritisk. Spesielt i byene med mye småkjøring er valg av diesel helt feil.

Hvis det for deg er uinteressant med med forbruk er den største grunnen til å kjøpe diesel borte. Jeg ser poenget med moment ved fullastet bil, da 400 nm (320d) er høyere enn 290 nm (320i). Allikevel leverer 320d dette momentet i et smalt område (1750-2500), mot 320i som leverer momentet i området 1350-4250. Hvilke andre fordeler har da diesel kontra bensin?

T G8

1

Kompressor-V8

Kabelplugging hver kveld var ikke noe for meg. Men trådløs induksjonslading og selv-parkering der bilen finner laderen selv etter beskjed fra meg via nøkkelen mens jeg står utenfor er mer min stil.

2

rosmebraad

Tenk enda lengre da: At ladingen er i bakken i veier og parkeringsplasser slik at du ikke har noe ladeutstyr hjemme! Sparer mye styr, arbeid og materialer på å ha det slik!

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...