Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Kaldstarteksosen skyer over landet!

Så var det igjen frost om morgenen, og man ser dieselbilene skye ut med eksos når det startes på kalde morgener. Og jaggu ryker det ikke fra bensinbiler også.

Så har vi ladehybridene, de færreste bruker vel motorvarmer på disse, så da blir det kaldstart og uforbrent drivstoff-lukt fra disse også.

Legg til pådrag i vestlandsbakker så er man sikret utslipp skyhøyt over det som står i spesifikasjonene!

1
54 svar

54 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

Trolljegern

Jeg får det virkelig ikke til å stemme hvor mye SUV påstår han kjører og hvor lite drivstoff han angivelig bruker... Det er jo bare piss at man kan kjøre 40km på strøm, med mindre man ligger i mopedfart da...

2

rosmebraad

SUV er drømmekunden når det gjelder profilering for forhandlerne!

Når det gjelder omsetning for verkstedene: Ikke fullt så innbringende.

2

SUV

Hvorfor får du ikke kjøringa og drivstofforbruket til å stemme? Husk på at når man kjører på strøm så bruker man ikke bensin. Jeg har regnet litt på det og på ei gjennomsnittlig uke så lader jeg tilsvarende 13 ganger fullt batteri, det tilsvarer 2 ganger daglig hver dag unntatt en dag, hvor jeg bare lader en gang. 2 oppladinger daglig tilsvarer ca 2x40 km når det er ok temperatur ute. Når det er kaldt ute så blir det mindre, da har jeg vært oppe i 0,57 l/mil mellom to bensinfyllinger, men godt mulig det ble noe langkjøring også i dette. Med lave temperaturer så betyr det at det går med en del energi til varme, og at bensinmotoren starter iblant, men jeg har d kjørt på kun strøm i -27 grader C også, så det er ikke sånn som det sies om enkelte hybrider at elmotoren ikke går i kulde. Jeg kjører i snit

1

passat06

Det er jo bare piss at man kan kjøre 40km på strøm, med mindre man ligger i mopedfart da...

Hva bygger du det på?

Jeg har ingen grunn til å tro at Outlander PHEV ikke går 40 km i normal landeveishastighet på strøm. Min egen bil går ca 30 km i normal hastighet på strøm, den er mye tyngre og har lavere batterikapasitet enn Outlander.

1

Trolljegern

Alt jeg har hørt av folk som har slike plugins sier at det blir brukt opp med en gang, spesielt om du er raskt ute på motorveien hjemmefra, og når batteriet er brukt opp er bilen tørst.

Det kan selvfølgelig hende at Outlander ikke har dette problemet, men når GTE, Q7 e-tron, X5e etc har dette problemet har jeg vanskelig for å tro det.

Og spesielt så mye henger SUV tilsynelatende drar...

1

SUV

Så har vi ladehybridene, de færreste bruker vel motorvarmer på disse, så da blir det kaldstart og uforbrent drivstoff-lukt fra disse også.

Det var is på taket av bilen min til morgenen i dag, selv om temperaturen var 1 plussgrad. Men jeg har allerede i flere uker brukt varme om morgenen, det er jo veldig enkelt når jeg bare programmerer inn dette en gang for alle så starter den til fast til om morgenen mandag til fredag og sørger for varm bil om morgenen.

Bensinmotoren startet for øvrig først etter litt over 30 km, og der var temperaturen -4 grader C. Hjem kjørte jeg hele turen på 40 km uten å bruke en dråpe bensin.

Og angående utslippsverstinger så fylte jeg opp tanken i går. Det var jo tross alt 1587 km siden sist jeg åpnet det tanklokket, så da gikk det på 35,38 liter, noe som betyr et gjennomsnitt på 0,22 liter/mil. Eller for å si det p åen annen måte så kostet det 420.67 kr i bensin å kjøre 1587 km, det blir 26,5 øre/km i bensinutgifter (bensinpris 11,89 kr/liter i går). Men så har jeg jo brukt noen kroner på strøm på denne strekningen, men det blir jo ikke så mye ut av det i forhold til ha jeg sparer i bensin.

2

solitude

Eller for å si det p åen annen måte så kostet det 420.67 kr i bensin å kjøre 1587 km,

Ikke verst. Jeg måtte også fylle på i morges etter ~1200 km. Det ble 71 L diesel til 681 kr så ca. dobbelt så dyrt per km.

Likevel, bilen din kostet vel rundt millionen (XC90?), og siden min V60CC kostet halvparten tror jeg nok at min er billigere per km likevel når alt regnes med :)

1

Ribba

Likevel, bilen din kostet vel rundt millionen (XC90?), og siden min V60CC kostet halvparten tror jeg nok at min er billigere per km likevel når alt regnes med :)

SUV kjører vel ikke Volvo, men Mitsubishi. Og den koster vel godt under halvmillionen.

1

SUV

Hvis din bil kostet en halv mill så kostet den litt mer enn min bil, som kostet 445.000 kr da jeg kjøpte den splitter ny.

Bil til syvsifret beløp har jeg vel ikke kjørt siden mandag forrige uke, og den må vel kunne kalles splitter ny, for det var først etter jeg hadde kjørt den ca 5 mil at den fikk skilter på for første gang (jeg kjørte på prøveskilter).

1

rosmebraad

Man fåt trøste seg med at en del taxier koster (mye) mer enn Hr. SUVs bil, bruker mye mer drivstoff og koster MYE mer å ha på verksted.

Dersom noen gidder (gjør de det?) å ha dagens lade-SUV til taxibruk går den garantert ikke 40 km på strøm med alt av kalde starter, venting, køer, bratte bakker og rygging og snuing som skal til.

Altså lever SUV i et slags SUV-og tilhengerlykkeland vi andre (ihvertfall ikke jeg) har sjanse på å nå opp til hva gjelder drivstofforbruk og utgifter. Og definitivt ikke når det kommer til 'antall tonn trukket på tilhenger'.

1

Aveirinha

Kulda merkes nå ja. Har fått svi et par ganger for å glemme å starte forvarming via telefonen, tar tydeligvis litt tid å venne seg til det igjen. Ser også at forbruket nå er tilbake på jevnt over 200wh/km igjen. Har heldigvis ingen ting å si i hverdagen, men blir litt ekstra planlegging i forkant av langturer. Heldigvis har Nebbenes kommet.

1

Trolljegern

Nebbenes

Tesla?

1

Aveirinha

Ja, men Fortum har satt opp flere hurtigladere der også.

1

passat06

Jeg skjønner selvsagt at fuktighet fjernes ved kjøling ved at luften da kondenserer på innedelen og ledes ut i form av vann gjennom dreneringsslangen. Jeg skjønner ikke at dette er mulig ved oppvarming.

1

passat06

Hvorfor gir varmepumpen tørrere luft enn en ovn? Og hvor blir fuktigheten av, jeg henger visst ikke helt med?

1

Trolljegern

Akkurat den kjemiske prosessen kan jeg ikke gjøre rede for, det er ikke mitt fagfelt, men det er en kjensgjerning at man gjerne opplever et tørrere inneklima i boligen når man går til anskaffelse av varmepumpe.

Vi har dog et ventilasjonsanlegg som trekker ut fukten og tilfører varme. Litt usikker på om det er (vannbåren) varme i gulvet i fellesgarasjen.

1

SUV

Om fuktighet overføres til eller fra lufta kommer an på temperaturen og luftfuktigheten i lufta, og om det er noen fuktighet å ta opp (fra for eksempel en våt bil).

Om man sørger for at lufta holder for eksempel 20 grader, hvordan skal lufta vite om det er varmepumpe eller gullvarme som har sørget for denne temperaturen?

Forskjellen på varmepumpe og for eksempel panelovner i hus når det gjelder fuktighet er at varmepunpa har vifte, mens elektrisk oppvarming ofte heller satser på flere mindre varmekilder rundt omkring så vifte ikke trengs. Ei vifte vil bidra til at luftas egenskaper blir mer likt overalt med samme temperatur og luftfuktighet i forhold til om man har mer stillestående luft sånnn at det er høy luftfuktighet nær for eksempel den våte bilen enn det er lenger unna i samme rom.

Når det gjeler ventilasjonen (som også er der for å få ut eksos) så sørger den for å få ut fuktig luft og få inn tørrere luft, men det er et behov som blir større ved oppvarmet garasje. Legg merke til det når du kjører en kald bil inn i en oppvarmet garasje om viinteren, da dugger det ofte på speilene (om man ikke har passet på å sette på speilvarmen før man kjører inn), det kommer av at det der inne i varmen er høyere luftfuktighet (pga biler som tiner og tørker), mens speilet er kaldt så lufta som er i kontakt med speilet blir nedkjølt til en temperatur der den ikke er istand til å holde på så mye fuktighet, og da avgis den.

Litt av det samme som skjer når det regner. Vestlandet for eksempel får jo inn mye fuktig luft og denne blir presset mot fjell så den må opp i høyden der det er kaldere og lufta ikke kan holde på vannet og da avgis den som regn. Derfor regner det mer på Vestlandet enn på steder der det er små høydeforskjeller, eller der hvor andre fjell har sørget for at lufta er tømt for fuktighet.

Tilbake til varmepumper så er det naturlig at det blir tørrere når den er på enn når den ikke er på, for utelufta er tørrere om vinteren fordi den er kaldere og ikke kan holde på mer vann, og når den kommer inn så inneholder en derfor lite vann (inntil den tar opp vann inne i huset). Men man vil ha samme effekten av annen varme i huset, det er "tilfeldig" at den kommer på samtidig med at lufta blir tørr, det er bare det at når det blir kaldt så slår menneskene på varmen. Men så har vi også faktoren med vifta som nevnt over.

Man har jo litt av det samme når det gjelder svevestøv langs veien. Fuktighet binder støv så støvet treffer vanndråper i lufta og tas med til bakken istedenfor å sveve rundt i lufta og inn i lungene på folk (og inn i miljøvernernes måleapparater). Miljøvernerne har lagt merke til at svevestøvkonsentrasjonene øker når piggdekkene kommer på, men det er ikke piggdekkene alene som har skylda, for mye kommer av at lufta ikke tar opp støvet på amme måte som om sommeren med fuktigere luft. Jeg har lagt merke til at når det blir kaldt uten at folk har rukket å få på piggdekkene (fordi kalenderen sier at det ikke er vinter enda) så kan det bli mye svevestøv i lufta, og da kan man ikke skylde på piggene da de ikke er kommet på enda. Men treffer dette kuldeomslaget sammen med at folk setter på piggene, da får piggene skylda for alt svevestøvet. Mest effektive tiltak mot svevestøv i byer ville vært å vaske veiene litt oftere. Legg merke til hva et regnvær gjør for å rense lufta, man kan få til det samme med vasking sammen med kosting.

1

Ribba

Du har vel erfart at aircondition i bilen fjern fuktighet inne i bilen?

Vel, varmepumpe er en airconditoner, bare med mulighet å reversere prosessen slik at varm luft kommer på innsiden når det er behov for det så vel på yttersiden (når du har behov for å kjøle ned huset).

Og det er nokså vanlig at varmepumper har en avfuktningsfunksjon.

Men det finnes jo selvsagt bedre løsning med dedikerte avfuktere.

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...