Bil esc

Innlegg

Bil

Bytex

Får i ulveklær

Hva syns VGD-bil om biler som er betydelig tregere enn utseende tilsier?

Dagdrømmer litt om å kjøpe f.eks en Lexus RC300H om et par år, når den har gått litt ned i pris. Liker designet vanvittig godt, men selv med over 200 hk (lexus/toyota-ponnier) gjør den 0-100 på 8,6 sek. Altså tilsvarende ytelser som vanlige familiebiler med 125-160hk.

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=81579610

Personlig er ikke gode ytelser så viktig, så lenge man kan følge trafikken med følelse av noe kraftoverskudd. Setter også pris på driftssikkerhet, og her er jo Lexus blant de beste. I tillegg er det noe eksotisk over Lexus, da det ruller såpass få av dem på norske veier. Tesla f.eks hadde også vært eksotisk, men når man ser en Model S like ofte som Golf, forsvinner mye av "vil-ha"-faktoren.

1
18 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Tesla f.eks hadde også vært eksotisk, men når man ser en Model S like ofte som Golf, forsvinner mye av "vil-ha"-faktoren.

Enig at den har blitt svært vanlig, men ta en tur til Sør-Europa, så hever den fortsatt en del øyenbryn :)

1

Jeg er fan av RC300h! Så lenge man ikke verdsetter ytelser veldig høyt er dette et godt alternativ, spesielt om man verdsetter komfort.

1
ferrek Jeg er fan av RC300h! Så lenge man ikke verdsetter ytelser veldig høyt er dette et godt alternativ, spesielt om man verdsetter komfort.

Jeg er fan av RC300h!

Du hadde Prius før, etter hva jeg har skjønt? Har personlig ikke fått prøvekjørt denne drivlinjen enda, men ser en trend i biltester at flere japanske bilprodusenter begynner omsider å få dreisen på disse drill-kassene. Tror du en lignende drivlinje ville kledd denne typen bil (RC)? Drivverket i RC'en er riktignok forbedret og har større motor sammenlignet med Prius.

1
Bytex [sitat…] Du hadde Prius før, etter hva jeg har skjønt? Har personlig ikke fått prøvekjørt denne drivlinjen enda, men ser en trend i biltester at flere japanske bilprodusenter begyn...

Drivverket i RC'en er riktignok forbedret og har større motor sammenlignet med Prius.

Ja, heldigvis. Jeg er ikke så kritisk til CVT som mange her inne, inkludert de som aldri har kjørt det. Det sagt har det sine svakheter, mest slitsomt er det i kombinasjon med små motorer med lite effekt. Derfor antar jeg at denne Lexusen vil fungere godt med denne kombinasjonen. Da har man mer dreiemoment og motoren slipper å jage turtall for å få opp fart. Dette er også noen av tingene Toyota-konsernet har jobbet videre med på nyere utgaver av CVT, som denne.

Jeg mener at denne drivverkskombinasjonen ikke automatisk ekskluderer bilen fra å bli vurdert. Det kommer fra en som i dag kjører ladbar hybrid med trippelclutchgirkasse som visstnok skal være det "beste" i de fleste tilfeller.

1

Et annet spørsmål knyttet til Lexus generelt: Hvordan tror dere hybridversjonene til Lexus er på vinterføre? Siden Lexus har batteriene under bagasjerommet får de vel noe ekstra aksellast bakpå (og dermed også grep), sammenlignet med bakhjulsdrevne tyskere?

1
Bytex Et annet spørsmål knyttet til Lexus generelt: Hvordan tror dere hybridversjonene til Lexus er på vinterføre? Siden Lexus har batteriene under bagasjerommet får de vel noe ekstra ak...

Hvordan tror dere hybridversjonene til Lexus er på vinterføre? Siden Lexus har batteriene under bagasjerommet får de vel noe ekstra aksellast bakpå (og dermed også grep), sammenlignet med bakhjulsdrevne tyskere?

Hvordan det slår ut i praksis er vanskelig å si.

En forhjulsdrevet bil er alltid tregere til 100 enn en tilsvarende med bakhjulsdrift. Årsaken er at forhjulsdrift gir mye dårligere feste fra stillestående selv på tørr asfalt.

En IS 300h med 223 hk er mye tregere til 100 enn en BMW 320i som bare har 184 hk. Det lover ikke godt. Men det kan være den håpløse Toyota girkassen som ødelegger.

1
Iseran2770 [sitat…] Hvordan det slår ut i praksis er vanskelig å si. En forhjulsdrevet bil er alltid tregere til 100 enn en tilsvarende med bakhjulsdrift. Årsaken er at forhjulsdrift gir mye...

En IS 300h med 223 hk er mye tregere til 100 enn en BMW 320i som bare har 184 hk. Det lover ikke godt.

Det er egentlig fremkommelighet jeg er mest bekymret for. Har lite erfaring med RWD i utgangspunktet. Men det er vel vanskelig å få et objektivt svar på dette punktet, da det er delte meninger om FWD og RWD i utgangspunktet. Så om batterivekten fra hybridsystemet er utslagsgivende på fremkommeligheten er det vel ikke lettere å bli klok på.

Ytelsene er jo i seg helt greie, omtrent på samme nivå som en 320d eller A4 med 2.0 TDI. Hvis jeg en gang ender opp med en RC eller GS 300h må jeg se ytelsene for hva de er, ikke hva de "kunne ha vært". For når man sammenligner ytelser og kraftressurser ser det ikke pent ut, som du sier.

1
Bytex [sitat…] Det er egentlig fremkommelighet jeg er mest bekymret for. Har lite erfaring med RWD i utgangspunktet. Men det er vel vanskelig å få et objektivt svar på dette punktet, da...

Det er egentlig fremkommelighet jeg er mest bekymret for. Har lite erfaring med RWD i utgangspunktet. Men det er vel vanskelig å få et objektivt svar på dette punktet, da det er delte meninger om FWD og RWD i utgangspunktet.

Ved ekstremt vanskelige forhold som 20 cm kram umåkt nysnø eller blank is, sliter en bil med rwd mer enn en med fwd. En bil med bakhjulsdrift har i beste fall 50% av vekten over bakhjulene, en "gnager" har 60% av vekten om forhjulene.

Om batteriene i en IS 300h gir mer enn 50% vekt på bakhjulene vet jeg ikke.

1

Hva syns VGD-bil om biler som er betydelig tregere enn utseende tilsier?

Dagdrømmer litt om å kjøpe f.eks en Lexus RC300H om et par år, når den har gått litt ned i pris. Liker designet vanvittig godt, men selv med over 200 hk (lexus/toyota-ponnier) gjør den 0-100 på 8,6 sek. Altså tilsvarende ytelser som vanlige familiebiler med 125-160hk.

RC300h er en veldig tung bil, så 223 hk er ikke mye i en bil som veier 1 og 3-kvart tonn.

Jeg kjører selv rundt i en bil som er tregere enn hva folk flest mener utseende tilsier (oppgitt 0-100 på 5,9 sek). Men grunnen til at jeg valgte den bilen, det er fordi det er andre egenskaper denne bilen har jeg verdsetter vesentlig høyere. Det er også grunnen at 9 og et halvt år etter jeg kjøpte den, så står den forsatt i garasjen og venter på en ny sommer.

Og slik jeg tolker det du skriver, så er det egenskaper RC300h har du kan komme til å like. For ytelse er egentlig noe av det mest kjedelige en bil kan tilby. Ja, det kan være skøy de første 15 minuttene du har bilen, men etterhvert, så blir dette normalen. Og det er da nokså fundamentalt at bilen har nye ekstra å tilby.

Og om du setter pris på at du ikke må sjekke registreringsnummert på bilen du skal sette deg inn i for å være sikker på at det faktisk er din bil du setter deg inn i, så er jo denne Lexus'en mulig riktig medisin.

1
Ribba [sitat…] RC300h er en veldig tung bil, så 223 hk er ikke mye i en bil som veier 1 og 3-kvart tonn. Jeg kjører selv rundt i en bil som er tregere enn hva folk flest mener utseende t...

For ytelse er egentlig noe av det mest kjedelige en bil kan tilby. Ja, det kan være skøy de første 15 minuttene du har bilen, men etterhvert, så blir dette normalen.

En enkel sjel som meg klarer å glede seg over det vesentlig lengre enn i 15 minutter. Etter å ha tuslet frem og tilbake til jobb i noen uke og plutselig har behov for en forbikjøring "på grensen" blir jeg imponert hver gang.

Men selvsagt venner man seg til litt av hvert. Og når jeg plutselig befinner meg bak rattet på en 1,6 diesel må jeg smile over hvor usedvanlig treg en slik bil er.

1
Iseran2770 [sitat…] En enkel sjel som meg klarer å glede seg over det vesentlig lengre enn i 15 minutter. Etter å ha tuslet frem og tilbake til jobb i noen uke og plutselig har behov for en f...

Men selvsagt venner man seg til litt av hvert. Og når jeg plutselig befinner meg bak rattet på en 1,6 diesel må jeg smile over hvor usedvanlig treg en slik bil er.

Jeg synes hverken den ene eller den andre bilen jeg har er spesielt kjapp og jeg tenker aldri at dette går unna nå jeg trår gasspedalen i bånn. Men som du sier, setter man seg i en relativt treg bil, så legger man jo merke til at denne bilen er treg.

Nå er riktignok jeg av den oppfatningen at en bil er kun morsom å kjøre pga av den faktisk er morsom å kjøre, og ikke fordi den er morsommere å kjøre enn en bil som er dønn kjedelig å kjøre.

Samme oppfatningen har jeg når det kommer til ytelser. En bil er ikke rask bare fordi det finnes trege biler.

2
Ribba [sitat…] Jeg synes hverken den ene eller den andre bilen jeg har er spesielt kjapp og jeg tenker aldri at dette går unna nå jeg trår gasspedalen i bånn. Men som du sier, setter man...

Bra, Ribba.

Fint at ikke biltypen(e) automatisk blir verdens beste bare fordi du kjrer dem. Kjedelig med dem som eier verdens beste bil og bruker mye krefter paa aa paapeke dette.

En del husmoedre med 280 og 340 hk japanske broedbokser blir nok heller ikke imponerte over draget i 1,6 diesel.

1

Lignende innlegg

Bil MartinwetlesM Siste svar

Lading av Passat GTE hybrid.

Hei. Jeg har en ladbar hybrid, men for at jeg skal kunne lade den, må jeg bruke en skjøteledning. Jeg har lest alle advarsler der ute om bruk av skjøteledning til elbil lading, men jeg ønsket å høre m...
1
1 svar
Bil Tradem Siste svar

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
1 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Bil Zalo123 Siste svar

Radioenheten fungerer ikke i bilen

Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
1
2 svar
Laster...