Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Blankere og klarere billykter

Ja, de fleste med litt eldre biler har jo lest om hvordan man skal få en litt matt lykt blank. Mine lykter på den 5 år gamle bilen var fine, men hadde en liten hinne som svakt vistes når lyset var tent. Men ikke noe som reduserte lyset særlig.

Dog ville jeg gjøre dem litt blankere og forsøkte tannkrem-trikset. Jo, bedre ble det. Men så fant jeg ut at jeg skulle prøve Clinomyn - tannkrem for heftige kaffedrikkere og røkere. Fordelen med den er at tennene blir glattere og mer "motstandsdyktige" mot ny tilsmussing. Og - sannelig virket samme tannkrem godt på billykter også! Mye blankere lykter enn med vanlig tannkrem! Men også fikk jeg en ekstraeffekt - at vannet rant av lyktene med en gang og ikke dråpet seg som det ellers gjør. resultat - mindre skitt som fester seg på lyktene.

Så tenker jeg - hvordan ville denne "poleringspastaen/tannkremen" virke på frontruter som er en smule pusserslitte? Synspunkt?

1
11 svar

11 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

TomPadang

Vind, støv, salt og mye annet dritt sliter nok mest på billykter. Opp mot dette tror jeg ikke at en sjelden forsiktig omgang med tannkrem og svamp gjør så mye. Personlig setter jeg sikkerheten og i dette - billysene - veldig høyt. Gudene skal vite at man trenger all lux og lumen man bare kan få, på våt asfalt.

1

sl500

Vind, støv, salt og mye annet dritt sliter nok mest på billykter.

Nettopp så derfor er det ikke uvanlig at det syntes på glassene etter 5 år og etter 8 år for man annmerkning på PKK fordi beskyttelsen er blitt borte. Derfor er det bare fint du pusser på lyktene dine men jo mere du pusser jo oftere må du gjøre det.

1

TomPadang

Dersom tannkrem hadde slitt ned billyktenes ytterrlag på et par årlige puss - hva ville da stoffet gjort med tenner som ble pusset daglig i mange år?

1

sl500

Nå er nok emaljen på tennene endel hardere enn klarlakk på plastikk. Det skal vel litt til å få riper på tennene ? Samtidig så skal man ikke gni lenge på billakk med tannkrem for den blir matt.

1

rosmebraad

Jeg har 'gnukket' (og gnisset) på tennene i årevis samt latt dem få sukker og syre fra brus i årevis også, og likvel finner tannlegen 'intet' å jobbe med i herværende kjeft.

Altså tåler nok tennene en tannpuss eller tre.

1

captain_slow

Denne hjelper nok ikke mot riper i frontrute men når det gjelder å få regnvann til å bare renne av vil jeg på det varmeste anbefale Rain X. Helt suverent, kan ligge i landeveishastighet uten å bruke vindusviskere: https://bilpleiekongen.no/produkt/rainx-rain-repellent-200-ml/

1

sl500

Grunnen til at tannkrem fungerer er at det er slipemiddler i den. Bakdelen med å pusse frontlyktene med slipepasta/vannslipepapir er at nå har du fjærnet UV beskyttelsen som produsenten la på utsiden av lykten under produksjon. Da har man to valg. Enten blir det pussing av lyktene et par ganger i året eller så må man legge på ny UV beskyttelse. Hadde jeg vært deg at jeg valgt det siste nå som lyktene er bra men er litt usikker om tannkrem grunningen din er egnet til å legge UV beskyttelse på.

1

Hollabaloo

Bakdelen med å pusse frontlyktene med slipepasta/vannslipepapir er at nå har du fjærnet UV beskyttelsen som produsenten la på utsiden av lykten under produksjon.

UV-beskyttelsen har jo en viss tykkelse i seg selv, så dersom man ikke pusser for dypt så fjerner man den ikke. Har man begrenset seg til å gnukke litt med ei fille med tannkrem på, så tror jeg man skal jobbe ei stund før man har greid å pusse bort beskyttelsen. Med maskinsliping derimot....

Jeg har ikke prøvd det selv, men man får jo også kjøpt ny UV-beskyttelse på sprayboks. Litt blandede testresultater ser jeg.

Personlig endte jeg opp med å bytte lykteglass på E39en istedet. Fikk billige DEPO lykteglass (kun frontdekselet på lykta) fra KOED. En av fordelene med å eie en pre-face. Facelift har "bakte" lykter.

1

sl500

UV-beskyttelsen har jo en viss tykkelse i seg selv, så dersom man ikke pusser for dypt så fjerner man den ikke. Har man begrenset seg til å gnukke litt med ei fille med tannkrem på, så tror jeg man skal jobbe ei stund før man har greid å pusse bort beskyttelsen. Med maskinsliping derimot....

Tja.... den er nok ikke så veldig tykk i mange tilfeller. Det er jo alltid lykten på førersiden som først blir dårlig eller er værst. Grunnen kommer av støv og "steinsprut" fra motgående trafikk sliter av UV beskyttelsen på lykteglasset. Det ligger video snutter på nett av lykter som har blitt gul aktig som de klarer å polere opp med håndmakt og tannkrem. Jeg antar det er plasten som har blitt gul aktig og ikke UV beskyttelsen. Da klarer man faktisk å polere vekk noen MY av plasten og da er det nærligende å tror at all UV beskyttelse er blir borte.

1

Jan

Enten blir det pussing av lyktene et par ganger i året eller så må man legge på ny UV beskyttelse.

Hvilken funksjon har denne UV beskyttelsen ?

Jeg har en Halogen leselampe med UV merket glass. Så nærme øynene som denne brukes, kan det være greit for å beskytte synet.

1

sl500

Hvilken funksjon har denne UV beskyttelsen ?

Så ikke sollyset bleker plastikken i lykteglasset. Denne UV beskyttelsen er blandet inn i klarlakken som produsenten legger på lykteglassene.

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...