Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Dum eller smart hybrid? Tabloidforenkling.

Forskjellen er, ifølge TV2, størrelsen på batteriet!?

Så det må bety at en altaværing som skal til Oslo og har en smart hybrid kan kjøre 100% elektrisk de første 80 km så taue 250 kg batterier 1800km.

Dumme hybriden derimot kan kun kjøre 15 km 100% elektrisk og taue 50kg batterier 1865km?

da veit man det......

2
34 svar

34 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

rosmebraad

Mens hybridene krangler om utslippene kommer cruiseskipene til vestlandsfjordene med dugande dieselroeyk for veie opp for.evt. eksossnille biler.

3

perchri

...som i sommer ,et kruiseskip i Aurlandsfjoren. Det lukta diesel helt til Østebø. Jotakk. Fortell ikke til meg om miljø,og hva jeg skal kjøre.Kankje forby disse turistbåene. Ach so,Sie verpesten die schøne luft" som tyskeren sa til meg når jeg røykte en sigarett på Grossclockner. Verden er blitt gal,jeg vil av.

2

maxg

De går ikke på diesel.... Den olja der er så tjukk og at den må forvarmes for å kunne presses gjennom rørsystemet. Krysning mellom smørefett og asfalt...

1

rosmebraad

Joda, de nyere er 'trippelfuel' og veksler mellom diesel og (grader av) 'marine fuel oil'. Alt etter lovgivning.

Og de ryker spaapass at man fremstaar som tullinger ved aa bry seg om bileksos i de fjordene disse skibene forekommer.

1

passatkjorer

Er ingen annen kompensering enn hva antiskrens måtte finne på så vidt jeg vet. Har ikke testet så mye på glatta, men har hørt fra teslafolk at det er lurest å kjøre med lettere regenerering på glatta.

2

Gamleboyen

3-4 km økt rekkevidde på 1 km utforbakke? Det må jo nesten være fritt fall?

2

passatkjorer

Med batteri nesten tomt viser forbruksmåler en -5-6 kwt/mil ned bakker på oppunder 10% helling mener jeg i 70-80 km/t, så rundt 3:1 lading bør i allefall være mulig ned fra fjelloverganger. (Lader selvsagt langt mindre effektivt jo mer ladet batteriet er)

2

SUV

Husk på at i 9% bakker så går det meste av energi til stigningen, mens rullemotstanden er en ganske liten andel, dette merker du ikke så godt i en bil der du bare trår litt hardere på gassen, men veldig godt når du sykler, eller ligger bak et tungt vogntog som klarer 25 km/t oppover bakken, mens det fint klarer å holde samme fart som resten på slettene.

Å lade 3 km på en km utforbakke vil si det samme som å sette 3 biler på sletta over bakken og en i bakken og at den som triller utfor sleper de 3 på sletta med sin tyngdekraft, synes du det virker så rart når du vet hvor lett det er å dytte en bil på flata, men hvor ekstremt tungt det blir i litt bakke?

Jeg regenerer på alle 4 hjul, men mulig det er litt dårligere regenerering på de tohjulsdrevne der skjev bremsevirkning (kun drivhjul) kan gi farlige situasjoner på glatta, så man der kanskje bremser litt med klossene også. For hvordan løses egentlig dette med regenerering i glatte utforbakker med tohjulstrekk? Kompenseres det for dette med bremsene?

1

passatkjorer

Om prius bruker 0.7 på mila er den et makkverk av dimensjoner. I gte-modus ender golfen på 0.64 kanskje på langtur. Da har forbruk ingenting å si for programmeringen, og motoren lader batteriet når den har lett belastning. Atkinson-greiene skal jo i teorien være mer effektiv enn en 1,4tsi?

Forøvrig gir det liten mening å sammenligne forbruk på en tdi og en bensinmotor direkte pga energiforskjellen i væsken. 0,49 blir vel nærmere 0.55 i "bensinekvivalenter".

2

Jan

Forøvrig gir det liten mening å sammenligne forbruk på en tdi og en bensinmotor direkte pga energiforskjellen i væsken. 0,49 blir vel nærmere 0.55 i "bensinekvivalenter".

Greit nok det. Men drivstoffutgifter pr mil lar seg sammenligne, og det er viktigst for folk flest og yrkestransportører som kjører 100.000 km+ i året.

Veldig mange velger bil ut fra økonomiske insentiver, jfr elbil og alle økonomiske fordeler. På bakgrunn av dette mener jeg hybrid er et blindspor, spesielt dersom de ladbare mister sin avgiftsfordel, og beskattes etter reelt utslipp i stedet for teoretisk.

I alle andre land enn Norge, som har spesielle avgifter, spiller både el og hybrider en ubetydelig rolle i bilmarkedet.

I Tyskland selges det sikkert minst 10 ganger så mange Golf GTI som GTE og E tilsammen. Dette fordi at i dette markedet er den virkelige prisen på bilene som bestemmer prisen, ikke avgiftene.

1

Gamleboyen

I Tyskland selges det sikkert minst 10 ganger så mange Golf GTI som GTE og E tilsammen. Dette fordi at i dette markedet er den virkelige prisen på bilene som bestemmer prisen, ikke avgiftene.

Da kunne man jo sagt at i Norge med de vanvittige avgiftene vi har på bil burde folk syklet mer. Men det gjør vi jo ikke.

1

rosmebraad

Nå har jeg ikke klart å få Prius opp i 0,7,,det var mer på 0,5-tallet.

Men én miljømessig fordel med Prius er at den har (oppgitt!!!) lavere partikkelutslipp enn f. eks 1,4TSI. Faktisk ca. 1/4.

Så er spørsmålet: Bensinforbruk er ca. det samme på de to. Men er REELT partikkelutslipp fra Priusen faktisk 1/4 av TSIens når de går opp samme bakke i samme hastighet og TSI går på 1900 rpm og Prius må ligge som en DRILL i 5000 rpm?

Ett av de store argumentene for Prius er at den er holdbar. Men snakker man kjøreegenskaper og motorkarakteristikk og annet erfarne bilførere liker stiller nok Prius bak en del europeiske ikke-hybrid bensinbiler.

1

Iseran2770

Men er REELT partikkelutslipp fra Priusen faktisk 1/4 av TSIens

Forslag: Drit en lang marsj i hvor mye partikler du slipper ut :-)

Det kan være irriterende at en bil som spyr ut partikler får stor avgiftsfordeler av våre flinke politikere. Men har man først kjøpt en bil er det ingen ting å bry seg om. Jeg har betalt staten klekkelig for å få slippe ut mye co2.

4

m-sport

Ett av de store argumentene for Prius er at den er holdbar. Men snakker man kjøreegenskaper og motorkarakteristikk og annet erfarne bilførere liker stiller nok Prius bak en del europeiske ikke-hybrid bensinbiler.

Det gjør den nok, men har du prøvd siste generasjon. Den er en enorm forbedring fra forrige generasjon.

1

SUV

Nå er jeg ikke akkurat altaværing, men jeg er vel muligens den eneste på vgd bil som har ladet fullt batteri på en ladehybrid i Alta og kjørt til Oslo. Ladet jo flere ganger underveis også (kun ved overnatting, ikke sånne ladestopp om dagen som elbilfolket driver med), men kjørte hovedsakelig på bensin.

Det ser ut til at forbruket når jeg ikke bruker stikkontakten ligger på ca 0,7 l/mil ved ferielastet bil. For det hendte jo jeg ikke brukte stikkontakten mellom bensinstasjonbesøkene.

Mange ser på vekten på batteriene og tror det drar opp forbruket noe voldsomt, men glemmer bonusen man får i utforbakkene der man putter bremseenergien inn på batteriet istedenfor å varme opp bremseklosser. Det er snakk om ganske mange mil pr dag man tjener inn på den måten, særlig ned fra fjelloverganger.

Når det gjelder store eller små batterier så må man også huske på at en ganske vesentlig sak når man regenererer er om man får puttet strømmen fort nok inn i batteriet, og om batteriet er nesten fullt så får man ikke inn strømmen så fort og må bruke bremseklossene. Da er det en fordel med stort batteri selv om det ikke blir helt fullt i bunn av bakken. Man trenger ikke et veldig avansert lite batteri for å få nytte av energien når et stort kalrer det samme enda bedre.

Jeg kan fint kjøre nedover 9% utforbakke i 70 og regenerere alt sammen selv om jeg har godt over 20 km gjenværende rekkevidde. Og får da inn 3-4 km økt rekkevidde iløpet av ca 1 km utforbakke. Når selv slike bakker blir regenerert så man ikke trenger å bruke klossene så trenger man ikke bruke en dyr og dårlig løsning for å få batterier som kan ta effekten inn enda fortere enn man trenger.

Det blir også nevnt kondensatorer for å få forbedret hastigheten man tar inn energien, men som over så har jeg god effekt på dette allerede uten kondensatorer. Og det står om kondensatorene til Mazda at de ved å lade i 60 sekunder får nok til forbruksstrøm (lys og slikt) i 90 sekunder. Men når man ser på tallene i eksempelet mitt over så får jeg altså på ca et minutt ladet nok til å kjøre i ca 4 minutter (om man tar med det minuttet jeg lader), med lys og varme og det selv om man da inkluderer at jeg bruker strøm til å holde ca 70 km/t disse minuttene.

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...