Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Antirust - hvor nøye er folk på det her?

Hvor nøye er dere på antirustbeskyttelse til bilene deres?

Man har jo de siste året sett artikler om bare to år gamle biler, som ikke har noen annen rustbeskyttelse enn fra fabrikk (mao mangelfull), og som er veldig brune allerede, etter å ha gått i saltlaken i flere runder...

Min Mazda6 MK2 som jeg kjøpte i sommer, ble tecylbehandlet da den var ny, men ikke senere. Jeg tenkte derfor det var lurt å kjøre på med en ny runde med antirust, og gikk da for fluid film (lanolinolje). Dette da det trenger seg inn i begynnende rust, stopper det, og samtidig beskytter (og må etterbehandles annenhvert år).

Jeg ble dog overrasket over hvordan den så ut under, en runde med tectyl har nok hjulpet litt men ikke veldig mye, så den var noe brun under. Det var derfor på tide å få gjort noe med den.

Lurer jo da på hvordan biler som ikke har fått noe ekstra beskyttelse, ser ut etter flere år på norsk veier, der eierne ikke bryr seg overhodet.... Særlig når fagfolk mener nyere biler har enda dårligere beskyttelse enn tidligere.

1
34 svar

34 svar

Vi ønsker å legge til rette for en god debatt på nettsidene våre, og for å kunne sikre god moderering holder vi nattestengt mellom klokken 00.00 og 08.00.

rosmebraad

Jeg går ut fra at alle biler er helt elendige på rusrmotstand fra første dag.

Selv med antirustbehandling føles det vondt å se nilen dekket i salt og støv.

2

perchri

Lurer jo da på hvordan biler som ikke har fått noe ekstra beskyttelse, ser ut etter flere år på norsk veier, der eierne ikke bryr seg overhodet.... Særlig når fagfolk mener nyere biler har enda dårligere beskyttelse enn tidligere.

Kan være en sannhet at den er dårligere i dag. Men....før var det hundrevis av rustfeller under en bil. Mye plateknekker,hjørner etc etc. I dag er de fleste ganske "reine" åpne flater, som det ikke legger seg skitt i. derfor ser det ut til at understellet klarer flere år en tidligere, selv med den gangs tectyl. Tynngalvaniseringen holder rimlig bra. En annen ting er at dører etc i dag ruster mer innefra en utenfa. I gamle dager så man rustflekker på utsiden, i dag er de så fine så fine, men dytter en en blyant litt hart på utsiden er det faktisk enkelte ganger bare lakken som er døra, og ellers andre plasser. Gjerne etter 10-15år,da. Skal man beholde bilen mer en lenge, er det nok lønnsomt med en behandling,ja.

1

Trolljegern

Snøen hadde da ligget lenge i Oslo om det ikke ble saltet.

1

hillebillys

Dette bør jeg faktisk gjøre...... fluidfilm er nok tingen for meg...

Minner meg på at jeg må kjøpe en flaske fluidfilm til motorsykkelen.. Tynt lag på den for vinterlagring kan jo værra lurt

Hvor selger dem det tru...

1

FredPerry

Hvor selger dem det tru...

Får alt du trenger her. Men i motsetning til hva mange skrev om å skifte dekk selv i en annen tråd var dette en jobb jeg syns var grei å sette bort.

1

hillebillys

På bilen tenker jeg nok jeg setter detta til han jeg har beggynt og bruke til slikt ja ;)

Men for lagringbeskyttelse av sykkelen, så tenkte jeg og gjørra det selv.

Men der holder det jo med en liten flakse/spray og en klut :D

Edit: herrlighet flakse hahhaha Mente flaske :)

1

FredPerry

Med ti år gammel Alfa er jeg veldig nøye med vask og vedlikehold. Hadde den til lanolinbehandling for noen uker siden, og der påpekte de at den var helt fri for synlig rust.

Siden 159 får slakt for rustbeskyttelse syns jeg ikke det er så galt med tanke på at den har bodd hele livet i Stavanger og Oslo.

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...