Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Jeg var å kjørte litt friskt her om dagen, og i en sving med forholdvis hardt gasspådrag i 3. eller 4. giret, så blir motorkraften kuttet helt plutselig . Så når slikt skjer, så flytter man jo øyeblikkelig blikket ned til instrumentclusteret for å se om det er noen varsellys som har kommet på, og der blinket ESP-lampa som om den skulle fått seg et epilepsianfall.

Bilen var på ingen måte "stresset" for jeg kjørt ikke i nærheten så friskt. Så det var hverken ubalanse i chassiet eller noe hjulspinn på gang, selv om jeg kjørte på vinterdekk. Kort sagt, jeg var ikke i nærheten av lateralt- eller medialt slipp.

Men så kom jeg til å tenke på at temperaturen var jo rundt 0 grader. Så spørsmålet mitt er vel såpass enkelt at er ESP'en temperaturavhengig. Altså når "nå-er-det-bikkje-kaldt"-lampen kommer på, blir ESP'en mer aggressiv enn normalt og slår inn vesentlig tidligere?

1
8 svar

8 svar

Vi ønsker å legge til rette for en god debatt på nettsidene våre, og for å kunne sikre god moderering holder vi nattestengt mellom klokken 00.00 og 08.00.

Forfun

Venter forresten på total slakt av ESP på forden. Husker du var lite glad for ESP når du kjørte VW, din frustrasjon var god underholdning på forumet.

1

Forfun

Hvor skarp sving var det? Differensialene mine liker ikke mye sving, så det blir lett hjulspinn ved hardt pådrag i skarp sving. Men i 4 gir bør ikke diffene på din bil ha problemer. Har ikke merket noe til temperaturforskjeller på ESP på bilen min. Men liker ikke å kjøre hardt på bar asfalt med piggdekk. Vil enten ha sommerdekk eller snødekke.

1

Ribba

Svingen er mer enn skarp nok i seg selv, men jeg kjører jo ikke som en idiot. Jeg vet jeg har vinterdekk på og relativt greit med effekt, og jeg har overhode ikke lyst å miste lappen. Så gasspådraget var ut av svingen og ikke midt i sving. Så med andre ord, veldig lite rattutslag og bilen var utsatt for relativt lite laterale krefter. Jeg vet at når jeg har gitt samme gasspådrag i samme hastighet i samme gir, bare uten noe utslag på rattet, så er det ikke antydning til inngripen fra støttehjulene.

Veibanen er også flat og fin, så det var heller ikke noe der som burde gi utslag.

Angående ESP'en, så kan jeg i det minste slå den helt av slik jeg kunne på Mazda'n. På folkevogna, så var jo dette ikke en mulighet. men man kunne jo slå av TC-delen av ESP'en.

Men det blir jo interessant å se hvor hissig TC'en på Ford'en faktisk er. Men vi må bare få tilsendt vinteren hit først.

1

Trolljegern

Hva er det du sier, det er november på tirsdag og vinteren har ikke meldt sin ankomst i det glade nord enda?

1

Roshmann

Har aldri hørt om noe ESP som er mer aggressiv ved lave temperaturer.

Du har vel vinterdekk på, Ribba? I såfall kan man jo bli lurt av den myke gummiblandingen og sterk motor, som gjør at man kamuflerer litt hjulslipp. Nå er jo ikke Ribba noen novise på det teoretiske ihvertfall, men jeg vet ikke om du er like god på fysiske? Det er jo også en "ny" bil du har og er kanskje ikke så godt kjent med den enda?

1

Ribba

Du har vel vinterdekk på, Ribba? I såfall kan man jo bli lurt av den myke gummiblandingen og sterk motor, som gjør at man kamuflerer litt hjulslipp. Nå er jo ikke Ribba noen novise på det teoretiske ihvertfall, men jeg vet ikke om du er like god på fysiske? Det er jo også en "ny" bil du har og er kanskje ikke så godt kjent med den enda?

Ja, vinterdekkene er på, men som sagt, jeg kjente ingen antydninger til at det skulle være noe som helst slipp hverken lateralt eller medialt. Og jeg har kjørt bilen mye friskere, da med sommerdekk, der jeg har kjørt relativt nær slipp grensen og til og med litt over der jeg har hatt lateralt slipp på bakakslingen. Bilen la da aldri skjul på at hva som foregikk. Så jeg føler meg ganske så komfortabel med bilen når det kommer til kommunikasjon mellom fører og bil, selv om den ikke er like ærlig som det Opel'n er.

Selvsagt kan jo de litt smalere vinterdekkene med litt mykere sidevegger og vesentlig dårlig friksjon kanskje gi falske utslag på ESP'en. Men som sagt, det var ingen feedback fra chassiet eller styringen som tilsa at ESP'en skulle trå inn.

1

hillebillys

På gamle jobb bilen en Transporter syntes jeg ESP var langt mer plagsom en den er på Polo'n og den nye jobb bilen (Vivaro)

Den Transporteren hendte det gjorde som du beskriver her, reagere og kutte motorkraft selv om ikke hadde hjulspinn eller skrenset.

Men samtidig, når det var skrens på gang syntes jeg den ikke hjalp stort...

Men Polo'n den kan jeg faktisk kjøre på med liten skrens uten att noe skjer, men når elektronikken setter igang så virker det...

Vivaroen virker det som att den bare kutter motorkraften når jeg spinner, og ikke gjør så mye med skrens.. Men Vivaroen plinger og plager når temperaturen er under 4 grader. Og maser om att det er kaldt og fare for black ice...

Der liker jeg Polo'n ingen plaging. ESP bare funker når det trengs. Kan i oppoverbakker om vinteren til og med spinne litt uten att den brå kutter motorkraften.....

Skal se når jeg begynner og jobbe igjen om Vivaroen er annerledes på ESP når Black ice meldingen dukker opp... Men det er ikke lett og få provosert frem noe med en stor varebil fullastet av maskindeler og 1.6 liters motor....

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...