Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Større pære i tåkelys

Et firma som selger pærer på nett, mener man greit kan sette inn 55w halogen i et tåkelys som bilimportør sier skal være 35 w i. Dette fordi fester for pærene er samme.

Men kan man skade reflektor med å gå opp i styrke? Her tenker jeg ikke så mye på blending o.a.

Dette med Watt som styrkebenevnelse er vel litt avlegs mht lysstyrke. Led-pærer er jo eksempel på dette - med mye lumen pr watt. Det selges jo Led som lyser mye mer enn 35 w halogen.

1
15 svar

15 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

nometalhorse

Hvorfor du i utgangspunktet ønsker å gjøre noen med kurve/tåkelys hvor følgende gjelder er uforståelig.

Det er ikke tillatt å ha flere enn 2 tåkelys. Det er ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys. Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys på dagtid. Det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t).

3

Forfun

Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t).

Bruker tåkelysene mine ved fjelloverganger. Må innrømme at jeg er litt over 20 km/t på rettstrekningene. Fryktelig lite politi på fjelloverganger i mørket, så ikke veldig bekymret. Men politiet har vel forbud mot sunn fornuft, så jeg risikerer vel en bot. Fremdeles irritert på BMW som priser automatiske kurvelys astonomisk høyt. Tipper jeg kan betale mange bøter for merprisen. OBS, jeg bruker aldri tåkelys i andre sammenhenger. Selv ikke tåke.

1

TomPadang

Jeg bor i en del av landet som har mye lavt snøkov. Eksempel; veien over Saltfjellet på vinterstid. Her duger ikke verken fjernlys eller nærlys. Vel nok har jeg stillbare hovedlykter. Men siden disse har høy plassering (i min siktvinkel) nytter det ikke med å ha på disse.

Å kunne se veikantene er et must for å kjøre over Saltfjellet i vind og fokk.

Jeg er for øvrig enig i svært restriktiv bruk av tåkelys. Brukes kun i nødsfall. I tåke bruker jeg aldri de.

Jeg har ikke tenkt å bruke lysene i kombi med nær eller fjernlys, men som tåke/snøkov-lys i svært lav hastighet. Kjører man over Saltfjellet i østavindskuling i februar, da trenger man virkelig all hjelp man kan få...

Helst ville jeg hatt gule/orange lys H8 35w halogen. Men disse pærene er ikke lett å få tak i.

1

nometalhorse

Helst ville jeg hatt gule/orange lys H8 35w halogen. Men disse pærene er ikke lett å få tak i.

Er vel bare å bestille fra utlandet ett eller annet sted - som f.eks her. Osram Fog Breaker H8 2600K headlight bulb light lamp Yellow 12V 35W

1

_roffe_

Det er mye mer fornuftig å sette inn sterkere pærer på tåkeBAKlysa.

De kan brukes effektivt mot bilister som ikke skjønner at man skal holde avstand til forankjørende kjøretøy.

De er også behjelpelige for medtrafikanter som ligger bak og kjører med tåkelys/kjørelys kombinasjon.. Slik at tåkebaklys og tåkelys lyser opp hele veibanen mellom kjøretøyene..

Til TS:

Det er mer fornuftig å sette inn sterkere pærer i kupelyset i bilen.

2

insomniac

H8 kommer vel i 35W.

2

RickiBK

Men kan man skade reflektor med å gå opp i styrke?

Øker du til 55W halogen, så spises reflektorene opp ja.

Forøvrig morsomt å høre om bruk av tåkelys:

Hva er egentlig greia? Ser det tøfft ut? Er det digg å få synsfeltet redusert med opptil 17%? (Ved LOVLIGE lamper vel og merke)

Hvorfor kjører folk rundt med tente tåkelys døgnet rundt? Gjerne sammen med hovedlysa.

Aldri noensinne forstått dette.

1

sl500

Aldri noensinne forstått dette.

For 30 år siden var tåkelys foran litt eksotisk og det indikerte at man hadde en dyrere bil enn mange andre som ikke hadde slike lys på bilen. På den tiden så brukte jeg tåkelys foran i sammen med parklys som show off. I dag viser det bare at man enten ikke skjønner en dritt av lysbrytrene eller at man er en liten harry tass. Så hvis du tenker tilbake har du også forstått dette engang men at bilister fortsatt kjører rundt med tåkelys og nærlys er litt uforstålig.

På den ene bilen min har jeg fått 1 feil på mange PKK i årenes løp fordi høyre grøftelys ikke virker. I fjor måtte jeg krype til korset å få dette fikset etter jeg stod der med en PKK med 2 feil på grøftelyset som ikke blir brukt. Nå er det i orden men føler ikke for å vise det frem til hele verden

2

RickiBK

Så hvis du tenker tilbake har du også forstått dette engang men at bilister fortsatt kjører rundt med tåkelys og nærlys er litt uforstålig.

Joda. Husker de harry årene med BMWer med gule ettermonterte tåkelys, og gutta i fancy solbriller som kjørte de.

Forsto ikke hypen den gang heller.

1

TomPadang

Forøvrig morsomt å høre om bruk av tåkelys:

Hva er egentlig greia? Ser det tøfft ut? Er det digg å få synsfeltet redusert med opptil 17%? (Ved LOVLIGE lamper vel og merke)

Hvorfor kjører folk rundt med tente tåkelys døgnet rundt? Gjerne sammen med hovedlysa.

Jeg er langt over en alder der noe skal være "tøft". Det går fram av forrige innlegg, tror jeg. Det er vel en grunn til at biler er levert med tåkelys som std. Nytten ser jeg kun unntaksvis, i slike forhold som nevnt ovenfor.

Jeg spør her inne, for å høre synspunkt. Ut fra det jeg har lest er H8 35w gule pærer det jeg burde ha. Men hvor får man tak i slike?

1

sl500

Hva heter sokkelen på pæra? Spør fordi jeg ikke har sett 12v 35W halogen i en bil før.

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...