Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Tips til amerikansk suv 4x4 familiebil

Driver å kikker på ny bil. Vil ha en amerikansk suv (ikke kjempe stor).

Har sett mye på Chevrolet Tahoe 2002-2005, men er så mange som sier at det er så mye feil med og må skifte ting hele tiden.

Også sett på Dodge Durango 2001-2003, men de bruker visst nok mest bensin av alle av det jeg har hørt. Mulig det er feil.

Noen som har tips til andre? Bor i Oslo så mulig at Tahoe blir litt stor, men kanskje Dodge Durango størrelse er bedre. Eller innspill på disse to?

Håper på MYE bra forslag:)

1
19 svar

19 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

SUV

Hvis du bor i Oslo så betyr det vel en del passeringer i bomringen. Biler over 3,5 tonn betaler el mye mer i bompenger enn personbiler, det kan jo være verdt å ta med i beregningen.

Husk også at biler over 3,5 tonn krever mer enn bare B-førerkort. Er du gammel så har du kanskje opptil 7,5 tonn, men ellers så må du jo ha tatt eget førerkort for dette. Husk også på at om for eksempel kone eller voksne unger osv skal kjøre denne bilen så gjelder det samme for dem. En bil over 3,5 tonn gir begrensninger i bruken.

Buick-Riviera (en dabattant her som alltid anbefalte folk å kjøpe Amcar (hovedsakelig Caprice) uansett om de skulle ha ny småbil eller neo annet har jo en del innlegg om for eksempel hvilke årsmodeller av Tahoe som er best å satse på, også var det vel noe med hvilken girkasse man bør velge i disse da noen er sterkere enn andre. Husker ikke detaljer, men søk etter Tahoe og hans brukernavn så finner du nok mye info om dette.

Han har imidlertid dessverre sluttet på vgd, så du får nok ikke noe svar fra ham.

2

rosmebraad

Buick-Riviera (en dabattant her som alltid anbefalte folk å kjøpe Amcar (hovedsakelig Caprice)

Er jo ikke rart når nesten hvasomhelst av nye biler føles slik å kjøre for Herr Buick.

1

HarleyEarl

Husk også at biler over 3,5 tonn krever mer enn bare B-førerkort. Er du gammel så har du kanskje opptil 7,5 tonn, men ellers så må du jo ha tatt eget førerkort for dette. Husk også på at om for eksempel kone eller voksne unger osv skal kjøre denne bilen så gjelder det samme for dem. En bil over 3,5 tonn gir begrensninger i bruken.

Alle disse kan nå nedregistreres uten problemer til klasse B. Får selvsagt lavere nyttelast i vognkortet og hengervekt begrenset til 3500 kg mener jeg det er, vet ikke om Tahoe kan trekke mer uansett.

1

FredPerry

Her må man nesten se bort ifra vanlige, rasjonelle argumenter og vurdere hva du faktisk vil ha. I den prisklassen er det stort sett veldig langkjørte biler med 200 000 km eller mer bak seg, og da må du nesten regne med at det er endel som går galt uansett.

I tillegg til de du allerede har nevnt finner man jo biler som Jeep Grand Cherokee, men den er jo ikke like erke-amerikansk i kjøreopplevelsen som Tahoe og lignende. På godt og vondt. Alternativt kan du jo være crazy og kjøpe deg en Cadillac DeVille.

2

rosmebraad

Ja FP, du kjenner vel Ice Cube-albumet der man finner teksten '....Three little pigs in a Coupé de Ville.....'?

1

Sillyspeed

Alternativt kan du jo være crazy og kjøpe deg en Cadillac DeVille.

Tenk å måtte sitte og se på en lysende setning på instrumentpanelet hele bilens levetid: PREMIUM UNLEADED FUEL ONLY

Joda, de kan dette med å bygge bilder =X

1

Sillyspeed

I tillegg til de du allerede har nevnt finner man jo biler som Jeep Grand Cherokee

Kunne også foreslått Cherokee. Vet ikke hva man kan forvente av gamle oljearbeidere, men denne hadde sommerdekk foran og utslitte piggdekk uten pigger bak. Dette var vel slik man drev med på åttitallet?

1

maxg

Har kjørt endel Dodge Durango Hemi 5.7 345hk.

Mindre enn Tahoe og de fleste er vel etterhvert nedregistrert til personbil. Tidligere var disse nesten alltid lett lastebil.

De er og blitt billige etterhvert. Jeg likte den godt. Men litt tørste er de. Stor bil med stor motor koster. Har ikke kjørt de mindre 4.7 liter utg. Men ser mange har gassanlegg og da burde totalkostnadene bli levelige.

En bekjent byttet sin volvo 240 inn i en Tahoe V8 bensin med gassanlegg og hadde lavere utgifter med det.

1

Kjellbekkelund

Veldig bra innspill her. Har tenkt på dette med parkering,påkost på bil og at kona ikke tør å kjøre:) Veldig greit å få bekreftelse på dette og at det kanskje bare må droppes:(

kanskje jeg får starte en ny tråd med ønske om tips til liten SUV eller stasjonsvogn med 4x4 og en motor med litt hester. Har lyst på en bil med i hvertfall 200 hk eller mer.

1

FredPerry

kanskje jeg får starte en ny tråd med ønske om tips til liten SUV eller stasjonsvogn med 4x4 og en motor med litt hester.

I så fall tror jeg Mitsubishi Outlander Turbo eller Opel Zafira OPC er noe for deg. Personlig hadde jeg nok droppet dette SUV-tullet og gått for en Alfa Romeo med bamsemotor.

2

Kjellbekkelund

Dropper kanskje SUV (SUV blir bare hvis det er amerikansk ellers blir det heller stv) , men da er det stasjonsvogn med litt kraft og 4x4 som gjelder. Vil ikke ha Alfa Romeo. Ikke veldig fan og to stykk i familien som har det og masse tull med de.

1

rosmebraad

Synd å si det, (for meg), men her snakker man Outlander. Evt. gamle Jeep med motor.

Leit dette med plassen, man byrde jo tenke som SUV i statene, Suburban, Armada m.m.

1

HarleyEarl

Tahoe fra 01-07 er samme karosseri, men fra 03 har den en facelift, spesielt interiøret som er mindre truckpreget og mer personbilpreget.

Det positive med disse bilene er motoren, meget bra på alle måter, automaten 4L65E er en svært bra automat, dette drivverket sitter ofte i Vaner i statene som gjerne går 500.000 miles i tjeneste. Dog skal en være OBS om maleren som kjørte Tahoen de første 100.000 km og hadde en 3,5 tonns lift hengende etter. Selv om bilene har en "Tow-haul" fuksjon så bruker mange denne faktisk ikke, og ofte ender det med at planetgiret til øverste trinn sprekke fordi 285 hk ++ i ene enden av girkassa med full gass i øverste gir som er 0,69:1 utvekslet og 3,5 tonn + 2,5 tonn =6 tonn bil som skal flyttes blir en vanvittig påkjenning på dette planetgiret. Denne feilen kan dukke opp mange år etter at bilen er kjørt i denne type næring. Ellers er automaten god, samme med TRansferkasse og bak og foraksel. Men, vedlikeholdet her er noe mer krevende enn vanlige biler, anbefaler oljeskift på differensialer og transfer/automat hver 50.000 km om de går i tyngre oppgaver, vanlig personbilkjøring kan sikkert strekkes til 100.000 km.

Bilene har ellers ok kvalitet og var lenge "Best buy" i consumerguide. Med 5,3 bensin så kan en regne med 2 l/mil på bykjøring og ned mot 1.1 l/mil på pen langkjøring.

Sinkslipp på bakluke er et vanlig problem på denne årgangen Tahoe. Sjekk forstilling nøye, fettnippler her, ofte ikke fulgt opp av eiere når bilene bikker 8-10 år. Delene er billige de fleste steder foruten Bergheim og de er lettskrudde.

Dodge Durango er en helt ok SUV, noe mindre, noe mer truckpreget i oppførselen.

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...