Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Hva er en bra førstegangsbil til under 30000?

Lurer på hva som er en bra førstegangsbil, og vil helst ha noe som ikke trenger dyre reservedeler. takk for svar

1
19 svar

19 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

_roffe_

Er enig i FP:

en bil til 30' vil uansett være gambling ang. vedlikehold/reparasjoner.

Da er det bedre å satse på en mer trafikksikker bil.

Satt på spissen: I den ene bilen overlever du uten nevneverdige skader, i den andre dauer eller ender i du rullestol..

2

Valdriss

en bil til 30' vil uansett være gambling ang. vedlikehold/reparasjoner.

Vel, den gaar jeg ikke med paa. Siden 1964 har jeg hatt en rekke biler, men dog bare 4 ulike merker: Ford, Volvo, Toyota og Chewrolet. Jeg har kanskje kjoert litt mindre enn gjennomsnittsmannen, men endel baade privat og i jobb.

Eneste nybil var en HiAce 1977 mod. til 42.000.-. ellers har prisene ligget mellom 2.500 SEK (1964-1974) da byttet jeg til flere i samme prisklasse. Den dyreste kjoept i Norge foruten nevnte nye HIAce kostet 38.000.-, ogsaa det en HiAce. som er den mest suverene familiebil jeg har hatt.

To x har jeg hatt stopp pga tekniske feil som enkelt ble fikset. Mitt totale bilregnskap viser at jeg har kjoept bil for 97.000.- og bet. 18.000.- totalt for deler/ reparasjoner. Inn 27.000.- ved salg/bytte og returavg. ved avskilting.

I tillegg salg av en Chewrolet som jeg fikk av et doedsbo, en over 20 aar gammel godt vedlikeholdt Blazer var det visst den hette, som hadde gaatt knapt 60.000 km. Kjoeperen var saa fornoeyd at han mente jeg skulle ha mer, men avtalen var 50 og jeg ville ikke ha mer etterpaa.

Saa det aa ha bil for en som kjoerer vettugt behover ikke ruinere noen. Saafremt en ikke liker aa vise seg fram... Jeg har hatt 0 skader, ikke engang en bulk i en skjerm,og altsaa kun to stopp pga teknisk feil.

Lykke til med en grei bruktbil, det er fullt mulig aa finne en slik, Sats paa Toyota og bli fornoeyd du ogsaa!

1

FredPerry

Saa det aa ha bil for en som kjoerer vettugt behover ikke ruinere noen. Saafremt en ikke liker aa vise seg fram...

Syns dette er en overbærende og forutinntatt holdning fra din side. Folk kjøper forskjellige biler av forskjellige grunner. Noen kan og vil bruke endel penger på bil, andre velger annerledes.

Selv en helt vanlig VW Passat kan man bruke mange hundre tusen kroner på, og jeg har vondt for å tro at de som kjøper ordinære familiebiler gjør det for å vise seg fram. Mest sannsynlig ønsker man et forutsigbart eierskap og en sikker bil for seg og de man er glad i, og kan man kommer unektelig bedre ut av det ved å gå for en nyere bil til en høyere pris enn noe gammelt og billig. Hjelper ikke om man kjører aldri så vettugt, som du sier, det er fortsatt andre på veien som utgjør en risiko.

Har man kunnskapene til å holde en bil til 20 000,- gående i år etter år er det vel og bra, men det er ikke dermed sagt at de som kjøper billige biler har skjønt noe ingen andre har forstått. HiAce er tross alt en ganske smal biltype som ikke passer for særlig mange, og å overta biler fra dødsbo og lignende er noe de færreste gjør.

2

rosmebraad

'Sats på Toyota' er et råd som må nyanseres:

Det er dessverre stor forskjell på kvaliteten på Toyota:

Ny Prius er mye mer holdbar enn brukt diesel Avensis.

Eneste bil jeg har kjørt som har hatt motorhavari med meg bak rattet er selvsagt en Toyota.

1

MagneSt

Jeg ville ikke bruke så mye på bil så sist kjøpte jeg en tilnærmet strøken Opel Astra 2001 til 20.000 + to sett nye dekk og skifte av registerreim. Litt småtteri etter fersk EU-kontroll nå, men modellen fikk skryt av å være en som bare går og går. Rustfri.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/04/Opel_Astra_G_front_20081128.jpg

Ellers ville jeg gått for noen av modellene til Toyota. Og faktisk en bil som skal være bra, men lav bruktpris (på navnet?) er Fiat Punto.

Oversikt over gjengangersvakheter på brukt finner du på http://www.tv2.no/broom/

2

FredPerry

Siden ferske sjåfører har en lei tendens til å krasje bilene sine i løpet av det første året på veien vil jeg råde deg til å gå for noe som ikke nødvendigvis vil være feilfri til den blir veteran, men som i det minste gjør at du og de du har med deg overlever den første smellen. Derfor bør du se etter en solid bil med god sikkerhet, og i den kategorien vil jeg foreslå Volvo S80.

2

Trolljegern

Det finnes ikke gode biler til under 30'000, det er derfor de koster så lite.

Du kan dog ha flaks med å finne en som ikke faller sammen den første måneden, men det er som sagt gambling.

2

Bill_Babba

**31.10.16 13:01 Del Det finnes ikke gode biler til under 30'000, det er derfor de koster så lite

Tja. Det kan en godt si.

Likevel har jeg kjøpt 20 000 kroners bil hatt den i 5 år kjørt den 200 000 km og total service og reparasjoner inklusiv dekk kostet 10 000

**

1

Trolljegern

Tja. Det kan en godt si.

Likevel har jeg kjøpt 20 000 kroners bil hatt den i 5 år kjørt den 200 000 km og total service og reparasjoner inklusiv dekk kostet 10 000

Det fordrer i så fall en hel del flaks og litt mekanikerkunnskaper.

1

Rhino9

Kjøp en E39 fra andre siden av 2000tallet. får masse motor og utstyr til en fin kjøpssum.

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...