Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Motorbrems med nedgiring (trenger hjelp!)

Hei, jeg har tatt alle obligatoriske kjøretimer og trinn hos læreren trafikkskole lillestrøm. Og jeg er ganske i tvil etter den siste timen - langkjøring.

Det er slik at kjørelæreren min mener at jeg skal motorbremse ved å gire ned før en sving, kryss, rundkjøring osv. Og det som er rart er at han ber meg om å gire såpass langt ned at turtallet skriker.

La meg ta et eksempel: Vi kjørte på landevei fredagen som var til sverige gjennom kongsvinger, og her er det ganske smalt på veiene og nokså brå svinger gjennom hele turen. Jeg sitter på 4 gir mesteparten av tiden, noen ganger på 5 vis strekningen er lang nok. Så kommer det en brå sving (eller litt skarpere enn vanlig) og han ber meg først om å slippe gassen (er enig her) også bremse (også enig her) dermed gir ned til 2 og slippe clutchen, slik at bilen bremser kraftig, dermed fullføre svingen og skyte opp i fart igjen.

Det er nettopp dette her jeg er i tvil om. Syns sensor det er helt ok å gire ned slik at motoren skriker og dermed gasse som en idiot i 2 gir opp til 60 bare for å komme seg fortest mulig ut av svingen ? Kjørelæreren min er nemlig helt okei med dette her, og jeg har oppkjøring snart og vet ikke hva jeg skal gjøre.

Han mener også at jeg skal gjøre det samme før kryss og rundkjøring, noe som jeg er helt okei med, fordi de fleste ganger kjører man med 3 gir i byer ogsånt, og da er det okei å skifte til 2 gir før svingen, istedenfor midt under svingen.

Men når det gjelder høy hastighet,så ville jeg heller ha sluppet gassen, begynt å bremse nok til at girskifting er mulig uten å kverke motoren pga turtall, dermed skifte til 3, kanskje 2 gir vis det er en såpass brå sving også gasse opp igjen i en forsvarlig tilstand.

Hva mener dere? kunne virkelig ha fått litt forskjellige synspunkter på dette.

Litt ekstra informasjon:

Turtallet når jeg nedgirer som kjørelærer tvinger meg til ligger på ca 4000 rpm.

(dette skjer da for det meste før svinger på landevei ogsånt)

Personlig så slipper jeg gassen og bremser, dermed skifter gir om turtallet er for lite, men det liker han tydeligvis ikke.

1
17 svar

17 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

perchri

La meg ta et eksempel: Vi kjørte på landevei fredagen som var til sverige gjennom kongsvinger, og her er det ganske smalt på veiene og nokså brå svinger gjennom hele turen. Jeg sitter på 4 gir mesteparten av tiden, noen ganger på 5 vis strekningen er lang nok. Så kommer det en brå sving (eller litt skarpere enn vanlig) og han ber meg først om å slippe gassen (er enig her) også bremse (også enig her) dermed gir ned til 2 og slippe clutchen, slik at bilen bremser kraftig, dermed fullføre svingen og skyte opp i fart igjen.

Det er nettopp dette her jeg er i tvil om. Syns sensor det er helt ok å gire ned slik at motoren skriker og dermed gasse som en idiot i 2 gir opp til 60 bare for å komme seg fortest mulig ut av svingen ? Kjørelæreren min er nemlig helt okei med dette her, og jeg har oppkjøring snart og vet ikke hva jeg skal gjøre.

..fortsettter en med dette utsettes kamkjede,kløtsj og girkasse for mye stress. Forøvrig er det billigere å skifte bremseklosser en å overhale en motor som brukes mye som brems. Litt "henging" på gir er ganske uskadelig. Mye rart man skal lære bort,ja.

1

Forfun

Bruker mye motorbrems på fjelloverganger og undersjøiske tuneller. Men vanlig kjøring på svingete veier girer jeg ikke ned mye. Har nok krefter i 2000 omdrininger. Bilen skal være rimelig motorsvak og turtallsvillig skal jeg over 3500 omdreinger gjennom svinger, har hatt noen kjipe leiebiler der det har vært tilfelle.

Tipper grunnen til kjørelærerens instruksjon var at trådstarter var for passiv. For å lære inn ny adferd er det greit å overdrive for så å redusere til normal når eleven forstår prinsippet.

1

TomPadang

Det er forskjell på å gire ned - og å gire for mye ned.... Med dette mener jeg at ett gir i gangen nedover - er det fornuftige.

1

En_ganske_snill_mann

Mellomgassing er et konsept; jeg tenker på heel-toe kjøring. Men her er jo også bremsen i bruk.

1

hillebillys

Jeg gjør som du tenker, altså er svingen så skarp att jeg må senke hastigheten til under fartsgrensen som jeg holder.

Så slipper jeg først gassen, vurderer effekten av det, hvis behov girer jeg ned ett hakk, og om det virkelig trengs gire ned ett hakk til.

Det med og gire helt ned til andre gir, og så klinke bånngass ut av svingen er slitsomt og unødvendig. Kjenner noen som kjører slik, og for meg er det oppskrift på bilsyk.... Disse sliter også med store service kostnader, utrolig hva som skjer med bilene dems.

Men må si att det er veldig veldig sjeldent jeg senker hastigheten, men det har jo noe med att jeg bor på Østlandet...

Selv syntes jeg det er bedre med jevn og myk kjøring. Men selvsagt, komme seg av gåre og opp i hastighet når det trengs

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...