Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Mens vi venter på snøkaoset (2016)

VG og TV2 har raslet med sablene hele uka. blir det SNØKAOS, sier VG. "Heftig snøvær, LA BILEN STÅ" roper TV2. Vi kjenner alle varslene, og vi vet hva som kommer. Som de ansvarlige bilekspertene vi er, gjelder selvfølgelig ikke disse varslene oss. Vinterdekkene er på, vi er rutinerte, og alle andre er idioter.

Mens avisene hyler syns jeg likevel det er viktig å minne folk, ikke minst journalister, om at det fortsatt bare er snø. Snø er koselig, og man kan til og med kjøre i det uten kjetting og firehjulstrekk. Selv skal jeg kjøre helt til Tønsberg fra Oslo i helgen. Håper jeg ikke dør.

2
154 svar

154 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

Jan

Siden vi er inne på Knipetak, kan jeg fortelle en anekdote fra SAABvekstedet jeg frekventerte på 80-tallet.

En av de sjeldne dagene Bergensområdet var rammet av heftig snøfall, fikk de besøk av en kunde med en SAAB 99 med knipetak på bakhjulene. Han var Stril fra en av øyene utenfor Bergen. Han hadde kjørt 4-5 mil med knipetakene på. "Desse knipetaka er bra greia , eg har kjørt heilt fra Radøy, og ikkje stått fast i det heila tatt."

5

t109

Siden vi er inne på Knipetak,

Enig i at knipetak var (er) en djevelsk innretning. Jeg har faktisk et par liggende enda. De har vært med på hvert eneste flyttelass de siste 15 åra, men kan ikke huske å ha brukt dem etter årtusenskiftet. De ligger innerst i kjellerboden, mest som et minne om hvordan det var i "gamle dager". Husker de var kjekke å ha siste bakken opp til hytta da vi hadde Mercedes. Var veien ubrøytet hjalp imidlertid ikke knipetakene heller. Den spant jo på flatmark.

Brukte dem også på et par av Saabene (99 og 900) den gangen vi hadde hytte som lå på toppen av en lang, stort sett meget dårlig brøytet bakke (les; traktorvei). Med knipetak var det omtrent ingenting som stoppet Saaben(e). Det var bare vi (med Saab) og en av naboene med Toyota 4-runner (hvis noen husker disse) som turte å kjøre helt opp. Det skal dog sies at 4-runneren ikke brukte knipetak da...

1

En_ganske_snill_mann

Toyota 4-runner (hvis noen husker disse)

Ble de solgt nye i Norge noen gang?

1

Ribba

Vi har hatt snø er et par dager allerede, men uten noe snøkaos å merke. Men med snøen, så har jeg derimot fått en ulyd i bilen.

Ulyden kommer kun når jeg svinger, men jeg har oppdaget at ulyden både blir høyere og mer tydelig om bil og ESP er i sportmodus.

Ellers kan jeg vel best beskrive ulyden som en humrelyd, og det kan virke som lyden kommer fra en eller annen plass til venstre for passasjersetet.

5

SUV

Det er vel neppe så enkelt som at du bare har fått fylt opp skjermene med snø og is, for den lyden er du vel sikkert kjent med?

1

Forfun

Humre Humre, les innlegget en gang til.

1

SirOwen

Ellers kan jeg vel best beskrive ulyden som en humrelyd, og det kan virke som lyden kommer fra en eller annen plass til venstre for passasjersetet.

Du må slutte å le hver gang du svinger.

Problem solved.

1

FredPerry

Du må slutte å le hver gang du svinger.

Ribba bør bytte til en av de tyske premiummerkene. Sjåførene der ser sure ut uansett hvor gøyale biler de kjører.

2

Larsabal

jeg ser det er nevnt kjetting av mange her, et produkt jeg aldri har hverken eid eller prøvd å montere – inntil for et par dager siden...

Jeg har hytte i marka nord for Oslo og skulle opp en tur tirsdag kveld, med retur i går ettermiddag. Med kombinasjonen FWD, piggfritt og en værmelding som meldte regn – i tillegg til en melding fra en i Løvenskiold (som eier marka) om at all transport av tømmer var stanset på mandag pga griseglatte veier – puh, fant jeg det nødvendig å gå til innkjøp av hurtigkjettinger før jeg bega meg inn i skogen.

På vei opp tirsdag var det 1 eller 2 minusgrader og jeg valgte å legge på kjettingen før jeg passerte bommen innerst i Sørkedalen. Det kunne jeg strengt tatt spart meg siden veien var rimelig oppkjørt av trailere med kjetting, og det var tørr is/snø pga minusgradene. Jeg knota litt med montering på det første hjulet mens nr 2 gikk veldig greit.

På vei ned igjen i går var jeg derimot svært imponert over hva kjettinger tilfører bilen av egenskaper på våt is, for det var det mye av på ruten jeg valgte ned til Oslo igjen. For de som er lokalkjente i marka valgte jeg veien ned via krysset på nordøst-enden av Bjørnsjøen via Bjørnholt, Skjærsjøen og Hammeren. Der hadde det ikke kjørt trailere, så det var langt mer is der ift veien som går fra samme kryss, men via Kikut og Finnerud. Jeg var ganske usikker på bakken opp fra Fortjern mot Bjørnholt (på folkemunne kalt "manndomsprøven", men med kjetting på var det helt udramatisk.

Heretter vil kjettingene ligge fast i bilen i vinterhalvåret i tilfelle man skulle gå på en smell mens man er på hytta og føreforholdet normalt sett ikke tilsier at man burde kjøre hjem.

3

Someone

Årets første snøfall her på Østlandet....dette har journalistene gledet seg til lenge

2

Someone

Kona kunne melde om at trafikken tidlig på morgenen på E18 gikk helt greit, bortsett fra en bil stod å sperret ved Holmen. Derimot virket det som det verken var brøytet eller saltet så var mye snø i veien.

Ironisk nok har Asker kommune alt brøytet blindveien vi bor i, mens de som brøyter E18 tydeligvis ennå ikke er på jobb

2

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...