Bil esc

Innlegg

Bil

Daylights

Tips til budsjett-SUV

Hei. Ønsker "hyttetraktor" til bruk på dårlige norske fjellveier. Karosseritype SUV eller pickup, med høy bakkeklaring. Tar gjerne imot noen tips og erfaringer i den forbindelse.

Ønsker verken finansiering eller voldsomt sløseri på denne, og budsjettet begrenses dermed til cirkus 120.000,- oppad. Samtidig ønsker jeg å ha tillit til produktet, og det bør ikke være et byggeprosjekt til 10.000,-

Hvite skilter og teoretisk barneseteplass må med.

Kan også presisere at verken Rav4, Qashqai eller Outlander på noen måte gir meg hva jeg ser etter. Smaken går mer i retning av Pajero, Galloper, Hilux, Landcruiser, Patrol, Pahfinder, Navara (og kanskje X-Trail).

La tipsene strømme på!

1
24 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

La tipsene strømme på!

Jeg starter med SsangYong Rexton. Solid kjerre med skikkelig firehjulsdrift og automatkasse + rekkefemmer med aner fra Mercedes-Benz. Blottet for kjøreegenskaper, men det gjelder jo alle bilene du ser etter.

1

Kan også presisere at verken Rav4, Qashqai eller Outlander på noen måte gir meg hva jeg ser etter. Smaken går mer i retning av Pajero, Galloper, Hilux, Landcruiser, Patrol, Pahfinder, Navara (og kanskje X-Trail).

Pajero og galloper er samme bil.

Galloper er en lisens produsert Pajero, og er produsert i Korea av Hyundai.

og blei solgt i Norge 1999 modeller, og blei vel utsolgt som ny i Norge rundt 2002.

Dette er en fantastisk bil, selv med bare 100 hk (vel 99).

Ellers vil jeg si at X-Trail og Outlander så er nok Outlander ett bedre valg til det du beskriver av behov, men sef. ditt valg

Nissan

L200

1

Vet ikke hvor mye "traktor" du ønsker deg, men hvis du har tenkt deg uti skogen eller har tenkt å kjøre på steder hvor vi andre måtte tatt beina fatt ville jeg tittet nærmere på for eksempel Jeep Wrangler eller Mitsubishi L200. Begge disse bør takle det meste av tøft terreng, og med sperrer, lavserie og vinsj bør kan du sikkert redde deg selv når det går for galt.

Om du har veldig god plass rundt deg og har tenkt å ta med hele slekta til fjells er Ford Excursion med V10 bensin et noe mer uortodokst alternativ. Er du imidlertid helt crazy kan du prøve å prute deg til en forrige generasjon Range Rover. Det sies jo at den første til å kjøre en RR i terrenget er dens tredje eier.

1
FredPerry Vet ikke hvor mye "traktor" du ønsker deg, men hvis du har tenkt deg uti skogen eller har tenkt å kjøre på steder hvor vi andre måtte tatt beina fatt ville jeg tittet nærmere på fo...

Det sies jo at den første til å kjøre en RR i terrenget er dens tredje eier.

Det kan nok godt være noe i det, for det er jo ofte først når de er noen år de blir brukt til terrengkjøring. Jeg har selv sittet på med en RR (ca 89-mod eller der omkring vil jeg anta) i terrengkjøring, og det var moro.

Jeg husker også en med ganske ny LR Disco som var innom gamlejobben. En som jobbet sammen med ham sa at han hadde nok aldri kjørt i terreng med den bilen. Dette fikk jeg høre etter at jeg selv hadde parkert ute i løssnøen og LR-eieren ville vedde på om jeg kom løs, et veddemål jeg vant. Etter å ha sett at min bil tok seg greit frem i løssnøen så tok han med seg sin LR dit og kjørte samme sted selv. Noe som antakeligvis var første gang han drev med noe som lignet terrengkjøring med den bilen.

2
cjparker [sitat…] Kan det funke med en Jimny?

Vil påstå at Suzuki Jimny er blant de "normale" bilene i verden mest best fremkommelighet, med tanke på at den er såpass liten og smidig. Som "traktor" er jeg derimot litt usikker på om den funker særlig godt, siden bagasjeplassen selv med baksetene nede er minimal.

Om man likevel velger Jimny mener jeg man liksågodt kan gå for en eldre modell til lavere pris. Den eneste forskjellen på Jimny før og etter "facelift" er om man slår av og på firehjulstrekk/lavserie med en spak på gulvet eller en knapp på dashbordet.

1
SUV [sitat…] Det kan nok godt være noe i det, for det er jo ofte først når de er noen år de blir brukt til terrengkjøring. Jeg har selv sittet på med en RR (ca 89-mod eller der omkring...

Noe som antakeligvis var første gang han drev med noe som lignet terrengkjøring med den bilen.

På slutten av 80-tallet hadde onkelen min en den gang ny Mercedes Geländewagen. Husker han kjørte over jordet på gården hjemme til der hvor skogen vår starter for å fylle en boggihenger med ved til vinteren.

Dette var sent på høsten og jordet var vått. Mercedesen klarte fint å kjørte til skogen med tom henger, men da den var full av våt ved endte det med at både bil og henger gravde seg godt ned i gjørma og hele følget måtte berges med traktor.

1
FredPerry [sitat…] På slutten av 80-tallet hadde onkelen min en den gang ny Mercedes Geländewagen. Husker han kjørte over jordet på gården hjemme til der hvor skogen vår starter for å fylle...

ette var sent på høsten og jordet var vått. Mercedesen klarte fint å kjørte til skogen med tom henger, men da den var full av våt ved endte det med at både bil og henger gravde seg godt ned i gjørma og hele følget måtte berges med traktor

Har disponert Nissan Patrol, og til å ta seg frem på sånne plasser, er de meget bra. Veit e-verket hadde sånne, som tok seg bra fram i terrenget med tilhenger.

Problemet er hvis du allikevel setter deg fast, er du ofte langt unna der andre biler kan kjøre, og du sitter virkelig fast.

Fordelen med Patrol var framkommerlighet og kjøring med lass/henger.

Bakdelen er stutt fjæring (trenger vekt, lastebilunderstell) og egentlig en dårlig vinterbil som reddes av 4wd. Og bruker litt diesel, 1,2 -1,3 er vanlig, kjørte 2000 3.0 med automat. Avhengig av gode vinterdekk.

1

Takker for mange gode innspill så langt. Skriver med nettbrett, så jeg får ikke sitert hver enkelt på en tydelig måte.

Min umiddelbare innskytelse er vedrørende LR. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har all verdens tiltro til brukt engelsk. Kanskje uten grunn ?

1
Daylights Jimny ser litt ut som en miniatyrbil, men kunne sikkert blitt en morsom lekebil med knastedekk, kufanger, tusenmetere og lysskinne på taket.

Hvilke praktiske formål skal bilen tjene som "hyttetraktor"? Skal den måke snø, trekke treakslet henger osv, eller er det primært transport av mennesker som blir virket?

Jimny klarer kanskje en god del, og med hengerfeste kan man enten trekke varehenger eller sette på en slik for å øke bagasjerommet med 400 liter.

Langturkomforten til Jimny er kanskje litt laber, men bilen er jo billig og har ekstrem god fremkommelighet.

2
cjparker Hvilke praktiske formål skal bilen tjene som "hyttetraktor"? Skal den måke snø, trekke treakslet henger osv, eller er det primært transport av mennesker som blir virket? Jimny klar...

Fått mer og mer sansen for den. Dekker nok langt på vei det jeg ønsker, som er å rælle på fjellveier uten å være redd for plastikkeksteriør og understell. Så en live i sted, den fremstår tøffere enn på bilder. Relativt sjelden sak i Norge, kun 8 på finn.no pr i går.

1
Daylights Fått mer og mer sansen for den. Dekker nok langt på vei det jeg ønsker, som er å rælle på fjellveier uten å være redd for plastikkeksteriør og understell. Så en live i sted, den fr...

Dekker nok langt på vei det jeg ønsker, som er å rælle på fjellveier uten å være redd for plastikkeksteriør og understell.

Som lekebil kan jeg anbefale Jimny. I min tid klarte jeg å kjøre i filler en girkasse, ta et par clutcher og det var konstant raklelyd i forstillingen, men så ble den brukt som postbil, da.

Selv etter 220 000 km var det aldri noe tull med det lille som var av motor eller elektronikk. Varmeapparatet på den er for øvrig veldig effektivt, siden kupeen er så liten.

Med litt grove dekk og et par ekstralys bør det bli en veldig kapabel fjell eller skogsbil.

1
Allegerita [sitat…] Jeg starter med SsangYong Rexton. Solid kjerre med skikkelig firehjulsdrift og automatkasse + rekkefemmer med aner fra Mercedes-Benz. Blottet for kjøreegenskaper, men det...

SsangYong Rexton

Fatter'n hadde en slik for noen år siden. Mulig han hadde en mandagsbil, men den var langt ifra problemfri. Mye problemer med injektorer, glødeplugger, rådebank og en del elektrisk. Og som du sier, totalt blottet for kjøreegenskaper.

Hvis TS vurderer Rexton, velg for all del 2,7-literen. 2,9-litern er så lat at det grenser til trafikkfarlig.

1

Lignende innlegg

Bil MartinwetlesM Siste svar

Lading av Passat GTE hybrid.

Hei. Jeg har en ladbar hybrid, men for at jeg skal kunne lade den, må jeg bruke en skjøteledning. Jeg har lest alle advarsler der ute om bruk av skjøteledning til elbil lading, men jeg ønsket å høre m...
1
1 svar
Bil Tradem Siste svar

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
1 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Bil Zalo123 Siste svar

Radioenheten fungerer ikke i bilen

Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
1
2 svar
Laster...