Bil esc

Innlegg

Bil

ruces

Understellsbehandling

Har to biler i husholdingen; en Volvo V50 fra 2010 og en Audi Q3 som er litt nyere. Hva er

folkets mening om understellsbehandling av bilene. Hvis man spør forhandler så mener de at fabrikkens behandling er god nok, men husker da tidligere at det var veldig vanlig at man tok en understellsbehandling. Hva skal man velge i tilfelle?

1
7 svar

Mener jeg har Dinitrol.

Generelt sett er de fleste biler kommende rusthauger. Behandling fra fabrikk er sjelden nok. Bare å kjøre på med behandling!

1

På ny/nyere bil virker det som om det er Tectyl, Dinitrol og Mercasol som anbefales som en slags kompensasjon for dårlig behandling fra fabrikk. På noe eldre biler som allerede har gått noen år i saltsuppe og som ikke har fått annen behandling med allerede nevnte midler fra ny, er det mer oljebaserte midler som anbefales. Lanolinolje (sauefett) har fått en voldsom hype de siste årene, nok til at også jeg har smurt inn tre av de eldre bilene mine med dette.

1
Someone [sitat…] På lang sikt skal bilen til slutt skrapes uansett (med mindre den havner på museum)

Ja Someone, samme sier jeg: Ingen vits i å spare til et glansbilde som skal leveres til hugging/resirkulering,

jeg tenker mer på å prøve å bremse forfallet såpass at ikke eieren av halvgammel.bil må til med å få utført rustsveising eller vurdere tidlig skroting: Dessverre har jeg både sett og kjørt en del biler med alvorlig rust.

1

På bruksbilen min, en gammel Jeep, så vasket jeg alle hulrom under bilen med brannslange, lot den tørke en ute, og sprøytet Owatrol inni alle hulrom på bilen og lot det tørke en ukes tid (sommerstid). På utvendige flater malte jeg på Owatrol først, så en blanding av bengalakk og Owatrol. Har fungert noen år det nå.

Det sagt, på en nyere bil hadde jeg aldri gjort dette. Bengalakk har i utgangspunktet ingenting på en bil å gjøre, den reagerer gjerne med tynnerbaserte lakktyper som brukes i dag, Bengalakk er oljebasert, men den sitter som bare det.

1
Laster...