Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Skifte caliper bak på Avensis.

Noen som har erfaring m dette, elektronisk brekk osv. Sitter en ekstra "arm" på caliper, går ett stag fra denne å frem til en elektrisk motor. Er det noe spes å tenke på her, eller er det bare å hekte av staget. Ser ut som den bla er festet m en splint.

1
16 svar

16 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

Forfun

Rygget ned for å sjøsette en båt søndag. Tok den opp fredag, og spylte godt med det resultat at rampa var dekt av is søndag. Det var å skli nedover, forhjulene låste. Med gammeldags håndbrekk på bakhjulene holdt jeg farten nede. Uten hadde det vært spennende. Abs merket jeg ingenting til.

1

Hollabaloo

Det er ikke bare å hekte av staget nei. Du må la den elektriske motoren trekke tilbake stemplene i caliperne (i tillegg til at du "nullstiller" motoren), ellers vil du ikke få på caliperne igjen med nye bremseklosser. Dette må gjøres med en databoks som du kobler til bilen. (den som Sillyspeed refererer til er nevnt i tråden jeg linker til under, ser ut som den virker)

Mer info her

Her et eksempel på bruk av Autel ebs301 for å trekke tilbake stempelet

1

yota

Takker for tilbakemelding. Har funnet ut av det. Ingen elektronikk bak på caliper, så det er bare å hekte av vaier på caliper,og ellers demontere som vanlig. Må selvfølgelig passe på at brekket er av!

Det værste som kan skje er at det dukker opp en feilmelding. Er nok noe helt annet en på Volkswagen.

1

Hollabaloo

Og staget vil passe på igjen etterpå? Dette synes jeg høres ut som en dårlig ide.

1

SUV

Det er synd at mye av det som før var enkelt skal gjøres så forferdelig vanskelig. Med unntak av dem med muskelsykdommer så er det da ikke noe vanskelig å trekke til eller løsne et helt vanlig manuelt muskeldrevet håndbrekk. Jeg kommer kun på et tilfelle der noen har hatt problemer med dette, og det var da jeg trakk til håndbrekket på bilen til ei gammel dame skikkelig hardt (for å bytte hjul) og hun ikke klarte å løsne det. Men det løste seg jo kjapt, det var bare å sette meg inn igjen og løsne det og bare trekke det til slik det var da hun overlot den til meg (bilen stod jo på flatt underlag).

Min bil har heldigvis et helt alminnelig manuelt håndbrekk. Da er det også lettere å finjustere bremsevirkningen bak mer presist enn med en av/på-bryter. Dette kan for eksempel være nyttig om man sklir baklengs ned en bratt bakke og ønsker å holde korrekt kurs for å unngå grøfta, da må man bremse litt ekstra bak, for å få nok bremseeffekt til å dempe farta litt uten å få full blokkering foran, samtidig som blokkering bak vil gi skrens og dårligere bremsevirkning enn om hjulene så vidt ruller. Har hatt bruk for dette i en bil jeg hadde før en gang jeg nesten kom opp en bakke, og jeg har sett folk som ikke har tenkt på denne muligheten for å beholde kontrollen baklengs og endt i grøfta.

1

xantiasx

Har hatt bruk for dette i en bil jeg hadde før en gang jeg nesten kom opp en bakke, og jeg har sett folk som ikke har tenkt på denne muligheten for å beholde kontrollen baklengs og endt i grøfta.

Finns ABS-bremser nå....

Men de virker ikke alltid i svært lav fart.

1

Sillyspeed

http://diagnosebutikken.no/produkt/autel/autel-maxiservice-ebs301-parkbrems

En kollega brukte nettopp en slik på en passat.

1

Roshmann

Årsmodell?

1

yota

Er en 2011 mod.

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...