Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Ulyd i forstilling, "klonkelyder"

ulyd i hver dump på venstre side i forstilling. Hva kan det være? Endeledd, bærekule etc. Er det mulig å kjenne slark dersom man tar av hjulet, eller er det for tight i utgp?

1
9 svar

9 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

sl500

Jeg setter mine cent på defekte stablisatorstag. Billige og enkle å bytte. Pluss det faktum at er de ikke defekte så blir de det snart. Så like greit å sette i gang først som sist.

2

perchri

Allt som over er sagt, kan være årsaken. men, slike lyder lages også ofte av bremsekloss slag i kaliper. Særlig kommer det når km kryper på. "Hammeren" på bremsekloss blir større etterhver grunnet stadig ikke hørbare slag mot kaliper. Gjør følgende: Kjør i 50-60 km over småknudrete vei. Når slagene/ulyden oppstår trykk inn bremsepedalen så du kjenner at bilen svakt bremser. Blir det tyst? Selv "slagfjærene" blir også slakke, eller de aldri har vært stramme nok. Slurves mye på nye biler, både toleranse mellom kloss og kaliper.Er lyden der fortsatt, er nok årsaken som flere av innleggene nevner.

1

rosmebraad

Hm, har ikke vært borti det der med bremsene. Syns bremser stort sett har v.rt bra,mog da har jeg skranglet meg gjennom en håndfull av hver av både E-klasse og Avensis.

So, Jan sier. er stabstag vanlig, jeg har vært på verksted for bytte av dette minst én gang.

1

Jan

Oppsummeringen må bli. Det er mange deler som kan forårsake ulyd i forstillingen. Hvis du ikke finner ut av det selv, bør du oppsøke et verksted. De finner ut av det på et blunk.

Etter min erfaring er den vanligste, slitte foringer i stabilisatorstaget. Det er også det enkleste og billigste.

1

rosmebraad

Jepp, bare å gå til et verksted og la dem skifte det.

Trolig har de gjort sånt hundre ganger.

1

_roffe_

Kan være lurt å sjekke fjæring/støtdemper også.

Opplevde selv en ulyd og det viste seg å være at fjæra hadde knekt av "1 stk ring"..

1

hillebillys

Er det mulig å kjenne slark dersom man tar av hjulet, eller er det for tight i utgp?

Du kan kjenne etter slark med hjulet på.. Hev bilen opp på bukker. Ta tak i hjulet oppe og nede og kjenn etter.

Slarker det der, så er det trolig hjullageret. Svinger du frem og tilbake, og du kjenner ett "takk" "knakk" eller noe når du veksler mellom og vri hjulet høyre og venstre.

Så kan det værra endeledd.

Men da kan du og ta av hjulet, finne frem ett brekkjern. Sette direkte på stagene ved feste, og endeledd. Bende litt og se hva som gir seg..

Men oftest er det lurt og ha med seg, eller få en som er erfaren på dette til og finne feilen. Kan værra vanskelig når en ikke helt veit hva en skal se og kjenne etter.

Fleste steder gjør selve sjekken gratis, noen skal ha 500 om du velger og ikke la dem gjøre jobben. Har ikke hørt om noen som har krevd mer en 500 kroner for en slik sjekk. Men har hørt noen som skal ha mindre, og noen som ikke tar noe for det.

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...