Bil esc

Innlegg

Bil

nometalhorse

Bilforsikring - kjøreregistrering

Rema Forsikring er det første forsikringsselskapet her til lands som selger bilforsikring med kjøreregistrering. Flere forsikringsselskap varsler at dette snart kommer - og noen er i tenkeboksen.

«Kjør Smart»-enheten kobles i OBD-pluggen i bilen din. Kjør Smart oversetter dataene og benytter dem i en rekke funksjoner, blant annet til å beregne kjørescoren. Hensikten bak kjørescoren er å vurdere hvor trygt og effektivt du kjører. Ved oppstart er scoren din 100, deretter kan du bli trukket for ekstrem hastighet, hard oppbremsing, hard akselerasjon og nattkjøring. Disse faktorene bidrar statistisk sett til høyere risiko for bilulykker og bilskader.

Jeg vil tippe dette blir obligatorisk for unge bilfører om ikke så lenge, og spørsmålet er om vi alle må kjøre med slike om noen år.

Jeg skal i alle fall ikke ha noe slikt før jeg blir tvunget til det.

1
31 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Ja, dette er jeg ikke særlig interessert i. Hard oppbremsing kan det jo være gode grunner for å utføre uten at man nødvendigvis er en høyrisikokunde.

1

"Kjør Smart oversetter dataene og benytter dem i en rekke funksjoner, blant annet til å beregne kjørescoren."

...og til å selge videre til tredjepart kanskje?

1

En kan lure på om det er en uheldig ordlyd eller ikke. Lurer på hva annet de selv skulle benytte dataene til.

1

Tror absolutt mange kan tenke seg slike forsikringer. Spesielt unge førere som ikke er blant risikoførere.

1

Samme greia som AMS-målere i hus. Bransjen sier dataene skal komme kunden til gode, men, som de fleste burde vite, verken kraftbransjen eller forsikringsbransjen driver veldedighet. Før vi vet ordet av det brukes strøm-data til effekttariffer, og kjøre-data vil brukes i skadeoppgjør og gjenomsnittlig økte forsikringspremier.

2

Ikke så sabla lysten selv, kjenner jeg.

Jeg har godt pådrag titt og ofte, slik man strengt tatt må i en stor stasjonsvogn med mikromotor. Farten blir allikevel ikke så høy.

1

Bilbonus-trappesystemet som har vært brukt av alle forsikringsselskaper i Norge i snart 40 år, vrakes nå av If og erstattes av et enklere system. Konkurrenten kan følge etter.

Det nye systemet vil se slik ut.

Ved 70 prosent bonus og lavere: Maks bonuskutt 10 prosentpoeng Ved 75 prosent bonus 1.–5. år: Maks bonuskutt 5 prosentpoeng

Berge sier det maksimale bonus-nedrykket på 10 prosent kun gjelder noen tilfeller.

– Etter endringen vil de fleste ikke få bonustap etter skade, sier han. – Den nye tommelfingerregelen vil være at det nesten alltid vil lønne seg å bruke bilforsikring, sier Berge.

Bakgrunnen for endringene er blant annet at forsikringsselskapet If har hatt en nedadgående trend hvor de har mistet førsteplassen i bilforsikringsmarkedet, målt i markedsandel.

1
nometalhorse Bilbonus-trappesystemet som har vært brukt av alle forsikringsselskaper i Norge i snart 40 år, vrakes nå av If og erstattes av et enklere system. Konkurrenten kan følge etter. Det...

Bilbonus-trappesystemet som har vært brukt av alle forsikringsselskaper i Norge i snart 40 år, vrakes nå av If og erstattes av et enklere system. Konkurrenten kan følge etter.

For meg ser det ut som et system som vil gi høyere utbetalinger, og deretter høyere premie.

For meg spiller det foreløbig ingen rolle, da jeg har mine forsikringer i et annet selskap. Siden jeg har 75% i ca 25 år eller mer, kan jeg ta en selvforskyldt skade på forsikringen uten bonustap.

1
nometalhorse [sitat…] Mr. SUV her inne kan inngå en slik avtale uten problemer.

Jeg har tenkt litt på det ja. For med jevn kjøring der jeg helelr leser trafikken enn å dure på og bråbremse så kommer jeg ikke bare fortere frem, men får nok også en bedre score hvis man skulle ha en slik risiko-måler.

Men risikoen for krasj øker nok noe med en slik måler, men da i tilfeller der jeg ikke selv har skyld, så jeg vil nok ikke gå på noe økonomisk tap direkte der, bortsett fra at man neppe får en like god bil etter oppretting av skade som før skaden.

For eksempel så har noen bestemt at veien rundt byen skal raseres med fartshumper, så derfor har jeg begynt å kjøre gjennom byen i mange tilfeller (for eksempel ca 5 ganger siste uke). På vei gjennom byen så møter man jo mange myke trafikanter av ulike slag og mens jeg kjørte på veien så syklet det noen unger (ca 13 år vil jeg tippe) på fortauet på høyresiden. En av dem gjorde plutselig en brå bevegelse mot venstre som om han skulle ut i veien rett foran bilen min, så da bråbremset jeg så ABS begynte å dure på bar asfalt.

Så kan man jo lure på, hvor mye ville den bråbremsen kostet meg hvis man hadde hatt en slik risiko-måler i bilen som konkluderer med at en som tar harde oppbremsinger er en risikobilist?

I ca 99% av tilfellene der en unge gjør en brå bevegelse mot veien rett foran en bil så vil det jo gå bra selv om man ikke bråbremser, fordi det bare var en liten bevegelse på fortauet som ikke fullføres ut i veien. Men det er jo litt trasig å kjøre på den ene prosenten som overhodet ikke ser seg for selv om man jo ikke er skyld i ulykken.

For øvrig også en viss risiko for at folk langs veien skremmes litt (og kanskje dermed mister balansen) når de gjør dumme ting som fører til at biler må bråbremse. Men det kan jo også iblant være lyden av bråbremsen som gjør at de oppdager at det kommer noen der.

1

Lurer på hvor bra bremseeffekten på bilen er når man først virkelig trenger å foreta en skikkelig bråbrems..

måned etter måned med bare "kosekjøring" og forsiktige nedbremsinger gjør jo at bremsene raskt mister sitt potensiale..

Selv foretar jeg noen "skikkelige nedbremsinger" et par ganger å måneden, minst.. For å opprettholde best mulig bremseeffekt, samt få kjenne om bremseeffekten fortsatt er tilstrekkelig eller om den har blitt redusert og sånn sett kan få sjekket videre om alt er i orden..

Har man Rema-forsikringen kan man vel regne med at slike bremsekontroller vil koste en del i form av stempelet som "dårlig-aggressiv-sjåfør"..

1

deretter kan du bli trukket for ekstrem hastighet, hard oppbremsing, hard akselerasjon og nattkjøring

Hard oppbremsing er hardt å ta i.

Fordi det er nok å bremse på gir, og du kan få registrert hard oppbremsing.

Dog, det kreves mulig en bil slik jeg har (Octacia 1,9Tdi 105Hk) for å kunne bremse ekstremt ned på gir :D

Dette skjer i tillfelle om en bremser på gir i motbakke.

Altså for meg kan jeg ende med dette vær gang jeg skal på jobb, som når en kommer ut av Knappetunnelen mot Flesland. Og det blir 60 akkurat på toppen av bakken, noen hundre meter før rundkjøring. Slipper jeg gassen i 6 gir. like føre 60 skiltet og da er i siste del av bakken, så får jeg varsel, kraftig oppbremsing.

1

Jeg skal i alle fall ikke ha noe slikt før jeg blir tvunget til det.

Nei, fytte grisen for noe svineri.

På mine turer i Alpene har jeg uendelig mange voldsomme oppbremsinger og like mange kraftige akselerasjoner.

1
Jan [sitat…] For meg ser det ut som et system som vil gi høyere utbetalinger, og deretter høyere premie. For meg spiller det foreløbig ingen rolle, da jeg har mine forsikringer i et an...

For meg ser det ut som et system som vil gi høyere utbetalinger, og deretter høyere premie.

Det blir spennende å se. Jeg har oppdaget at If er veldig mye billigere på min bil enn der jeg er forsikret. Og det til tross for at jeg nå har 40% ansattrabatt.

1
Iseran2770 [sitat…] Det blir spennende å se. Jeg har oppdaget at If er veldig mye billigere på min bil enn der jeg er forsikret. Og det til tross for at jeg nå har 40% ansattrabatt.

Jeg har oppdaget at If er veldig mye billigere på min bil enn der jeg er forsikret. Og det til tross for at jeg nå har 40% ansattrabatt.

Det skyldes vel at du har en ganske sjelden bil med stor motor.

Vi som kjører mer folkelige biler, opplever små forskjeller fra selskap til selskap.

Jeg ble for øvrig litt overrasket over at Golfen ble ca 1.000 kr/år billigere å forsikre enn den 12 år gamle Jazzen.

Da er jeg totalkunde og har kasko med leiebil.

1

Har en 20 år gammel bil med OBD-2 men tror neppe man kan få ut data om bremsing /akselerasjon/ fart derfra. Heldigvis... Systemet må nødvendigvis være koblet til en GPS, å kjøre 130 km/h på autobahn er ikke det samme som å kjøre i den samme farten på E6 gjennom Trøndelag...

1
LOB Har en 20 år gammel bil med OBD-2 men tror neppe man kan få ut data om bremsing /akselerasjon/ fart derfra. Heldigvis... Systemet må nødvendigvis være koblet til en GPS, å kjøre 13...

Har en 20 år gammel bil med OBD-2 men tror neppe man kan få ut data om bremsing /akselerasjon/ fart derfra. Heldigvis... Systemet må da være koblet til en GPS,

Hmm.

Du skal slett ikke være så sikker på det.

SAAB fikk jo på pukkelen så det smalt da de glippet med leppene og fortalte om alt de kunne hente ut, og faktisk hentet ut av data fra boksene i bilene sine. Det var OBD2.

GPS? Neida, det holder med data fra fartsmålersystemet for å finne hastigheten du kjører. Bremser? Ligger et femtrinns system for registrering av kraft på pedalen i OBD2. Deri ligger også hvor langt du har kjørt siden den 130Km/t ,,,,,,,

Alt registreres, og kan lagres i boksene, for senere å hentes ut av diagnosecomputeren på verkstedet, hos biltilsynet og for oss som elsker å leke med slike data.

1

RickiBK: Systemet må da vurdere kundenes fart relatert til hastighetsbegrensningen på den aktuelle veistrekningen, hvis ikke blir det temmelig meningsløst. Alle i Østfold med noen 110km/h strekninger vil få mye dyrere forsikring enn de fra Sogn og Fjordane.

1
Jan [sitat…] For meg ser det ut som et system som vil gi høyere utbetalinger, og deretter høyere premie. For meg spiller det foreløbig ingen rolle, da jeg har mine forsikringer i et an...

Apropos forsikring så kom der brev fra DnB:

Prisøkning på over 10%.

Selv om jeg både er ajour med betaling og ikke har hatt skade. På skriftlig forespørsel om årsak til prisøkning forrige gang svarte de selvsagt ikke.

Jeg har et lite sinne mot bankene, som også,'belønner' meg med høye renter selv om jeg har ingen betalingsanmerkninger og KUN kan vise til en ubrutt rekke av innbetalinger hver måned i de aktuelle kundeforhold. De forklarer ikke, bare gjemmer seg bak frasen 'etter en totalvurdering'. De vil heller ikke si hva som skal til for å få en lavere rentesats.

Så dersom noen fortsatt går på bankenes titler som 'kunderådgiver' eller Sparebanken Vests 'Vi er her. For deg.' Så har bankene kun ETT ønske og mål: Å tappe kunden for mest mulig penger.

1
rosmebraad Apropos forsikring så kom der brev fra DnB: Prisøkning på over 10%. Selv om jeg både er ajour med betaling og ikke har hatt skade. På skriftlig forespørsel om årsak til prisøkning...

Apropos forsikring så kom der brev fra DnB:

Det er nok flere selskaper som kommer med økte premier fremover.

Gjensidige Forsikring gikk på smell: - Bilforsikring må bli dyrere

Stadig dyrere bilreparasjoner gjør at forsikringspremiene må opp, ifølge Gjensidige.

1
nometalhorse [sitat…] Det er nok flere selskaper som kommer med økte premier fremover. Gjensidige Forsikring gikk på smell: - Bilforsikring må bli dyrere Stadig dyrere bilreparasjoner gjør at f...

Stadig dyrere bilreparasjoner gjør at forsikringspremiene må opp, ifølge Gjensidige.

Dersom Gjensidige skal øke premiene bør det først og fremst skje for biler som er billige å forsikre. Jeg sjekket priser på forsikring på de bilmodellene jeg vurderer og Gjensidige var omtrent 10.000 dyrere enn If.

1
Iseran2770 [sitat…] Nei, fytte grisen for noe svineri. På mine turer i Alpene har jeg uendelig mange voldsomme oppbremsinger og like mange kraftige akselerasjoner.

På mine turer i Alpene har jeg uendelig mange voldsomme oppbremsinger og like mange kraftige akselerasjoner.

#metoo, bortsett fra at de gjelder mine daglige turer i Lørenskog og omegn.

Kjører jeg alene så er jeg ganske brutal på wattpedalen, selv om jeg ikke nødvendigvis bryter fartsgrensene så mye.

Men noe som plugges i, kan vel plugges ut når det passer en :P

1

Lignende innlegg

Bil MartinwetlesM Siste svar

Lading av Passat GTE hybrid.

Hei. Jeg har en ladbar hybrid, men for at jeg skal kunne lade den, må jeg bruke en skjøteledning. Jeg har lest alle advarsler der ute om bruk av skjøteledning til elbil lading, men jeg ønsket å høre m...
1
1 svar
Bil Tradem Siste svar

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
1 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Bil Zalo123 Siste svar

Radioenheten fungerer ikke i bilen

Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
1
2 svar
Laster...