Nye VGD er lansert! Mer informasjon

LEDlyskastere, en utgiftsbombe.

I formiddag var jeg innom en taxihytte på en kant av byen jeg ikke er så ofte. Praten gikk ikke uventet om bil.

Det kom frem at en av karene med en snaut to år gammel E klasse hadde fått byttet hele 10 (ti) hovedlykter på garanti. Grunnen var at de sprakk i lyktehuset og ble fulle av kondens. Det kom inn en annen kollega med en litt nyere E klasse, han hadde fått 8 (åtte) nye lykter. De hadde fått opplyst hos Bertel at utsalgspris på disse lyktene er svimlende kr 40.000,- pr lykt.

Jeg tenkte da med skrekk på stakkaren som kjøper en brukt slik bil uten garanti. En taxikjørt E 220 stv selges gjerne for i overkant av kr 200.000,-. Hvis stakkaren som har kjøpt denne må bytte lyktene, ryker det flere månedslønner og feriepengene i tillegg.

Jeg skulle også gjerne sett at noen fra bilbransjen kom med en troverdig forklaring på slike priser. Bare lyktene utgjør ca 15% av prisen på hele bilen. Hvis man sammenligner med prisene hos Elkjøp & co, blir galskapen enda mer tydelig. For prisen av en lykt kan man kjøpe komplett oppsett av hvitevarer pluss flatskjerm. For prisen av en til, kan man kjøpe både sofa, stoler og spisestue til en normal bolig.

De kan ikke unnskylde seg med små serier. De kjøper inn flere hundre tusen slike lykter hvert år. Hvis de må erstatte kundene på samme nivå som til mine kollegaer, blir det flere millioner lykter

5
94 svar

94 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

Hollabaloo

Lurer på om litt av dette lys-greiene er en form for placebo-effekt. Jeg sier ikke at konvensjonelle halogen-lys er like bra eller bedre enn xenon og LED med tanke på å lyse opp veien foran bilen, men at forskjellen ikke er så stor som det man får inntrykk av når man hører produsentene og bileiernes skryt.

Det er jo sånn at man gjerne blir litt revet med når ting blir presentert på en flashy måte og selgere og andre skryter ting opp i himmelen. Man tenker ikke "ja, jo, disse lysene som jeg har betalt x kr mer for enn standardlysene er marginalt bedre. Jeg hadde nok greid meg med standardlysene også." Man tenker "ååå herregud disse lysene er dritfete!! Jeg ser så utrolig bra med de, de er så mye bedre enn standardlysene at de hadde jeg kjørt rett i grøfta med for så mye dårligere er de. Også får jeg vært med på den teknologiske utviklingen og eier den nyeste feteste teknologien! Adaptiv LED FTW!"

2

Shelby

Hva er poenget med LED, bortsett fra at det stort sett ser jævlig harry ut?

2

Trolljegern

Poenget med LED? At det er det beste lyset du får tak i. LED Matrix er helt fantastisk. Skjønner ikke hva du mener med harry når det er originalt heller...

1

Ribba

Poenget med LED? At det er det beste lyset du får tak i

Nei, det er ikke det beste lyset du får tak i.

1

Iseran2770

Skjønner ikke hva du mener med harry når det er originalt heller...

Shelby tror sikkert at LED kun er de første utgavene av LED kjørelys Audi brukte, etterligninger av disse og ettermonterte LED-remser som flere har skaffet seg. At lys som ser helt "normale" ut faktisk er LED har han nok ikke fått med seg.

Det eneste han er sikker på er at han hater tyske biler.

1

FredPerry

Her kan du lese en sammenligning av xenon og LED.

1

Jan

Den sammenligningen blir ikke helt rettferdig. Tesla har bare 25 watt. Mens europeiske biler med xenon har 35 watt.

1

passat06

Det er ingen vits i. Bare tull. Halogen er mye bedre på alle måter.

1

Iseran2770

Lysene i en 1908 Ford Model T er enda bedre.

2

TomPadang

Halogen er mye bedre på alle måter.

Ja og nei. Halogen er billigere, mer forutsigbart bruksmessig (benyttet flere tiår) og pærene er rimelige.

Men - lysstyrken.....

1

DrPain

Her var det mye synsing og rare påstander som virkelig ikke henger på greip altså...

2

nometalhorse

Og bidraget ditt skiller seg ut mener du?

1

Hollabaloo

Hva er det som ikke henger på greip?

1

rosmebraad

Nå må Dr. Pain gi oss innblikk i hva som er realitetene her!

1

rosmebraad

Er doktoren ute på visitter?

Alltid spennende å høre fra verksteder og importører hva de jobber med og hva som må byttes og ikke!

1

Hollabaloo

De hadde fått opplyst hos Bertel at utsalgspris på disse lyktene er svimlende kr 40.000,- pr lykt.

Er det disse det er snakk om? Isåfall ca 18000 kr pr lykt. Lykten jeg linket til er produsert av HELLA så det er ikke en billig kina-kopi.

2

Jan

Det er nok disse ja. Selv prisen på div. lykter hos leverandøren du linket til synes i drøyeste laget.

Jeg synes 18.000 er skammelig dyrt for en lykt også. Ut fra antatte produksjonskostnader, burde de ikke koste mer enn 3-4.000.

Jeg vet fra tyske AMS at bilfabrikkene betaler 8-1200 € for en automatkasse. Da vil jeg tro at de betaler en brøkdel av dette for en lykt.

1

sl500

Jeg synes 18.000 er skammelig dyrt for en lykt også. Ut fra antatte produksjonskostnader, burde de ikke koste mer enn 3-4.000.

De har vel priset inn utviklingskosnader og hva det koster å sette en ny produksjons linje i gang med nye maskiner osv. 3-4 tusen for en relativt ny utviklett LED lampe blir nok for lite i det siste leddet ut til forbruker sett i et bedriftsøkonomisk perspektiv

1

xantiasx

Jeg er ofte plaget med mye refleksjon fra skilt og veimerking, pga sterkt fjernlys. Sikket godt hjulpet av en litt skeiv hornhinne, og ellers bedre syn enn gjennomsnittet.

1

rosmebraad

xantiasx: Derfor genialt med LED-lykter bestående av en rekke små punkter og et system system som slukker dem hvis lys reflekteres fra skilter og lignende.

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...