Bil esc

Innlegg

Bil

Kompressor-V8

Velg ultimat helårs hverdagssportsbil

I mine øyne er disse to blant det ypperste man kan velge av hverdagssportsbiler til helårsbruk for 2 personer. Altså som eneste bil. Hvilken ville du valgt?

Audi R8 V10 + eller Porsche 911 turbo s, begge i nyeste utgave

En videotest til.

Det finnes andre slike biler, f eks Ferrari FF (eller erstatteren), Lamborghini Huracan og Aventador, Bugatti Veyron og slike. Men her skal man bruke bilen til møter også. En hverdagsbil bør ikke nødvendigvis være altfor show off og den bør være i en prisklasse under 3 mill :-)

Mitt valg:

Jeg liker Porsche veldig godt, men nye R8 har selvpustende V10 mot Porsches lynraske turbo B6 (580hk i facelift) som nesten ikke høres, og i tillegg fantastisk 4wd. Nye R8 ser meget bra ut også, og er visstnok lettkjørt som en A3. Jeg liker selvpustende og velger R8.

Hva velger du og hvorfor? Kommentarer?

1
69 svar

En hverdagsbil bør ikke nødvendigvis være altfor show off

Man må vel ganske langt oppi hyttegrenda på Geilo før en R8 eller 911 som hverdagsbil ikke blir å regne som show off. Sånn sett mener jeg begge faller gjennom fra starten av.

Personlig er jeg ikke så nøye på om folk syns bilen min er show off eller ikke. Om bilen skal brukes til et møte får jeg heller bare være nøye på å fremstå på en slik måte at kjøretøyet ikke overskygger budskapet mitt eller argumentene jeg vil bruke for å oppnå målet.

I den grad en bil er mer "diskre" enn den andre, stikker 911 etter min mening hårfint av med seieren her. Selv om en Turbo S er noe av det sprekeste man kan få tak i, er formen på bilen likevel såpass "vanlig" at den ikke nødvendigvis er noe som folk stopper og peker etter på gata.

Sånn sett syns jeg R8 er mer eksotisk, og vet med meg selv at jeg gjerne kan snu og se litt ekstra på en R8, selv en gammel en, mens 911'er bare lar jeg passere med mindre det er en klassiker.

Basert ene og alene på eksotisk-faktoren ville jeg valgt R8, men når alt kommer til alt hadde jeg nok gitt blanke i hvilken bil som var best etter tyske, kliniske papir-kriterier og bare gått for den som høres slik ut.

2

Sprøtt rå V8 lyd i den F-typen :-)

Enig i at både R8 og 911 er relativt "hverdagslige" (om man ser bort fra prislappen) og ikke noe man snur seg etter i så stor grad som de mest eksotiske bilmodellene. Men R8 skal ha kred for å ha selvpustende V10 når de fleste fokuserer på downsizing. Porsche 911 er jo i praksis en lynrask bil omtrent helt uten motorlyd. Kan ikke ha en sportsbil uten supergrom motorlyd.

2

Hva velger du og hvorfor? Kommentarer?

Jeg velger det samme som deg, Komp'en, bare originalen og ikke den billige kopien laget for folket. Jeg velger alltid biler jeg har lyst på, og der står kjøreglede først og fremst. Så til helvete med hva folket mener.

Så det blir Huracán for min del.

2

Enig i at originalen er råere.

Men for meg blir den nesten litt _for_ ekstrem og "skrikende" å kjøre rundt i Norge med til hverdags. Han som hadde Porschen min ny kjører riktignok hvit Huracan i dag. Folk flokker seg vel rundt, politiet stopper deg, du blir alltid gjenkjent osv i en Lambo. En R8 kan du være litt mer "annonym".

Mens Huracan grenser til "superbil" er R8 mer "hverdagssportsbil". Og skikkelig Lambo = Aventador. Foliere om denne til en behagelig farge så snakker vi bil. V12eren er noe av det grommeste som er laget.

1
Kompressor-V8 Enig i at originalen er råere. Men for meg blir den nesten litt _for_ ekstrem og "skrikende" å kjøre rundt i Norge med til hverdags. Han som hadde Porschen min ny kjører...

Folk flokker seg vel rundt,

Akkurat den delen av superbil-eierskap tror jeg jeg hadde slitt litt med. Man kan liksom ikke oppdage at man mangler tacokrydder en kveld og ta den hvite Hurracanen en kjapp tur bort på Rema i joggebukse og sjokoladeflekket hettegenser. Langt mindre klø seg på nesa på rødt lys.

1

Ville sett på to ting, bagasjeplass og tillatt vekt på taksativ. Lamborgini er jo kjent for sine skibokser (riktignok bare en bil), så kan håpe R8 har tilsvarende muligheter.

Ellers blir dette for brutalt for meg, for egne penger hadde det nok blitt en 911 4s. Med smale dekk og rallypigg tror jeg den hadde fungert fint på fjellet også. R8 blir for prangende på landet.

1
Kompressor-V8 Enig i at originalen er råere. Men for meg blir den nesten litt _for_ ekstrem og "skrikende" å kjøre rundt i Norge med til hverdags. Han som hadde Porschen min ny kjører...

Han som hadde Porschen min ny kjører riktignok hvit Huracan

Så den på Bislett for et par dager siden, den vekker oppsikt!

Anyhow, jeg er åpenbart langt mer opptatt av å holde meg unna posørbiler ala de dere nevner. Godt farget av søndagens prøvetur av en M240i coupé x-drive så tror jeg jammen jeg hadde gått for en slik. Hvor "sportsbil" den er kan sikkert diskuteres, og jeg hadde i tillegg krysset av for "bortfall av modellbetegnelse" og forhørt meg om de kunne satt på et 218i merke i stedet på bakluken.

En slik bil hadde vært optimal som hverdagsbil. Den kunne parkeres hvor som helst, uten å vekke oppmerksomhet, og kjøres med et fett glis rundt munnen når situasjonen tillater det. Med 4x4 er den kjekk på norsk vinter, og 4,4 sekunder til 100 holder for meg. Med 3 kids er det plass til i hvert fall et par av de bak på kortere turer.

2

Helt suverent Porsche. Den har historikken, utstrålingen og historien. Audi blir aldri noe mer enn en middelmådighet - selv om R8 er en fantastisk bil å kjøre.

1

Denne V10er er helt fantastisk. Har kjørt Huracan og den er helt fantastisk rå på alle måter.

I strada mode blir den ekstremt lettkjørt. Eksosen blir roligere og smellene forsvinner. Du glemmer nesten at du kjører rundt i en Lamborghini.

Så kan du putte den i Sport mode og den forvandles til det den akkurat skal være. Og gud hjelpe meg for en fantastisk lyd, med tilhørende ekstrem blaffring og smell fra eksosen på nedgiringer.

Regner med det oppleves ganske likt i R8.

Porsche er Porsche. 911 er ikke noe man snur seg etter lenger, selv om den ser bra ut. Det er først når du kommer deg bak rattet at du føler at du kjører noe spesielt. Har kjørt 991.2 , men ikke Turbo.

Skulle man endt opp med en så ekstrem bil som dette, så hadde jeg tatt R8, men ville også vurdert Ferrari FF. En bil jeg har vært innom tanken om å kjøpe, men slår raskt i fra meg når servicemulighetene er umulig å oppdrive i nord.

1
Forfun Ville sett på to ting, bagasjeplass og tillatt vekt på taksativ. Lamborgini er jo kjent for sine skibokser (riktignok bare en bil), så kan håpe R8 har tilsvarende muligheter. Eller...

Ellers blir dette for brutalt for meg, for egne penger hadde det nok blitt en 911 4s. Med smale dekk og rallypigg tror jeg den hadde fungert fint på fjellet også

Jeg tror dette er veldig nær det reelle svaret på TS oppgave. Fasiten ER jo 911 Turbo S ( :-) ), men her til lands er den rett å slett for kostbar til å kunne ha den som hverdags?

Ellers tar jeg meg selv i å tenke at med 1 mill i hånda å handle bil for er R8 (gamle type) et minst like spennende valg som det jeg får tak i av porsche for tilsvarende sum..

1
e505 [sitat…] Jeg tror dette er veldig nær det reelle svaret på TS oppgave. Fasiten ER jo 911 Turbo S ( :-) ), men her til lands er den rett å slett for kostbar til å kunne ha den som h...

Ellers tar jeg meg selv i å tenke at med 1 mill i hånda å handle bil for er R8 (gamle type) et minst like spennende valg som det jeg får tak i av porsche for tilsvarende sum..

Absolutt, selv om R8 da har V8 (og Porsche som alltid B6). Man treffer på 50 nyere 911 for hver gang med ser en R8, så hvem av de som er mest eksotisk er det liten tvil om.

Jeg har ikke kjørt så mange eksotisk biler, og det nærmeste jeg kommer her er 997 Carrera 4S og R8 V10 av forrige modell. Sistnevnte var selvsagt en totalt annen opplevelse. Men førstnevnte fremsto mer som en passende bil til daglig kjøring.

Skulle jeg først svidd av så mye penger som bilene Kompressor linker til (penger som jeg heller ikke har) ville jeg ikke valgt en 911. Den passer bedre i rimeligere prisklasser.

1
Iseran2770 [sitat…] Relativt saklig kommenter, ikke helt ukjent fra enkelte på forumet.

I en subjektivt spørsmål med valg mellom to biler så er ikke dette usaklig. Jeg har aldri likt Audi og i sammenligning med et ikon og en av mine desiderte favorittbiler så blir R8 for meg en middelmådighet. Det ligger i konteksten at jeg da først og fremst snakker om merkets historikk og bilens utstråling. Jeg skriver jo at den er fantastisk å kjøre - og er sikkert en av få på dette forum som faktisk har kjørt en slik bil ved flere anledninger.

1
m-sport I en subjektivt spørsmål med valg mellom to biler så er ikke dette usaklig. Jeg har aldri likt Audi og i sammenligning med et ikon og en av mine desiderte favorittbiler så blir R8...

Jeg har aldri likt Audi

Det behøver du ikke å fortelle oss, du hater vel egentlig merket.

Det er noe merkelig i hodet på personer som "aldri har likt" et bilmerke som produserer en hærskare av modeller. Vi som er litt mer objektive forholder oss til modeller. Jeg er ikke fan av Toyota, men jeg måtte vært litt syk i hodet om det skulle få meg til å mislike LFA.

2

Jeg har egentlig heller aldri likt Audier tidligere, mest pga modellutvalget for 10 år siden og aktverdig, i forhold til tilsvarende BMW og MB. Unntak for S8 og S-modeller.

Men de lager en del gromme og gode modeller nå. R8 er en av de skikkelig gromme. At det "bare" er en Audi gjør at den ikke skriker superbil på samme måte som f eks en Lamborghini. S8 plus er også skikkelig grom, bortsett fra manglende V8-lyd, slik de fleste turbo-åttere sliter med.

1
Kompressor-V8 Jeg har egentlig heller aldri likt Audier tidligere, mest pga modellutvalget for 10 år siden og aktverdig, i forhold til tilsvarende BMW og MB. Unntak for S8 og S-modeller. Men de...

Jeg har egentlig heller aldri likt Audier tidligere,

"Har aldri likt" er et veldig sterkt uttrykk. Det finnes ikke et eneste bilmerke jeg ville brukt uttrykket om. Selv ikke de som overhodet har ikke modeller som jeg ville kjøpt eller vurdert.

Når m-sport skriver "jeg har aldri likt Audi" må det bety at han har et mer anstreng forhold til Audi enn til noe annet bilmerke. Jeg skal bruke det mot han så lenge jeg er på VGD.

1
Kompressor-V8 Jeg har egentlig heller aldri likt Audier tidligere, mest pga modellutvalget for 10 år siden og aktverdig, i forhold til tilsvarende BMW og MB. Unntak for S8 og S-modeller. Men de...

R8 er en av de skikkelig gromme. At det "bare" er en Audi gjør at den ikke skriker superbil på samme måte som f eks en Lamborghini.

Spør du meg er det denne "ikke skriker superbil"-faktoren som gjør R8 litt spesiell. Den gjør noe så spesielt som å fremstå som både ganske futuristisk, men samtidig litt ordinær. Og det at det er en Audi gjør at man får inntrykk av at den er både anvendelig og pålitelig - noe som er særs få superbiler forunt.

Vil være såpass dristig å si at Audi R8, da den ble lansert, var det nærmeste vi kom en arvtaker til Honda NSX.

1

For meg har Audi hele 80-90-tallet og deler av 2000-tallet fremstått som oppjålede VW og ikke gitt meg noe spesielt unntatt de gromme toppmodellene S6 plus 4,2 med 300hk i 1994 og S8 da den kom. Enkeltmodeller som urquattro og S2 coupe har også vært tøffe. Men generelt ellers var det triste greier.

Da de kom med bedre kjøreegenskaper og mer fokus på kvalitet i 2006-7 og nyere tid så har de virkelig tatt seg opp. Modeller som A7 (S7/RS7) og R8 har dukket opp. A5/S5 var også vellykket og foretrukket i sin klasse synes jeg. Når allroad-modellene kom synes jeg også de gav en egen 4wd-status/image som kledde Audi godt.

Audi har også ofteere sekser der BMW og tildels MB har firer, og større fokus på entusiastiske egenskaper som overstyring, kjørevillighet og motorlyd fra n/a V10 motorer er veldig gromt. Quattro har alltid vært gromt, og nå har resten blitt det også. Likevel mangler merket historie slik f eks MB og tildels BMW stolt kan vise til.

Jaguar har derfor kommet lett seilende fra siden. Og dersom Porsche nå lager en mini-Panamera vil det by på nye utfordringer for hva man foretrekker i de ulike klassene, selv om Panamera laget sin egen klasse: 4-seters GT/sportsbil med 4 dører som tilby komfort og sport i særklasse.

1
Kompressor-V8 For meg har Audi hele 80-90-tallet og deler av 2000-tallet fremstått som oppjålede VW og ikke gitt meg noe spesielt unntatt de gromme toppmodellene S6 plus 4,2 med 300hk i 1994 og...

selv om Panamera laget sin egen klasse: 4-seters GT/sportsbil med 4 dører som tilby komfort og sport i særklasse.

Er uenig i at Porsche "laget sin egen klasse" ifht dette segmentet, f.eks Maserati med sin Quattroporte var mye tidligere ute med 4-dørs sportssedan/GrandTouring modell, selv om sikkert Porsche har tatt dette et steg videre med Panamera.

1

Quattroporte i forrige generasjon er en sedan med plass for 5 og tradisjonell sedan bagasjeluke. Panamera har 4 "forseter" og kombiluke bak som gir den en slags semistasjonsvogn-fordel. Man kan lett slå ned setene og ha masse mer plass enn i en sedan. F eks kan man få inn et studiopiano og større gjenstander. Egentlig er det en stor kombi. I tillegg kjører Panamera nokså overlegent alle andre "sportsedaner". Den er som GTS nesten like sportslig som en 991 4s i sport + og omtrent komfortabel som en 5-serie F10, bare med følelse av å sitte bedre klistret til veien.

CLS har også tradisjonell sedanbakluke og er slik sett nærmere som shooting brake, så nærmest som karosserikonsept kommer kanskje Audi S7/RS7 og elektriske Tesla Model S (som overhodet ikke kan måle seg kjøremessig, men har mer innvendig plass).

Rapide blir for liten og trang i sammenligning, men selvsagt skikkelig lekker.

Det kommer i fremtiden visstnok Audi A9, MB SEC (S-klasse 4-dørs coupe) og BMW 8-serie som kanskje blir mer Panamera-aktige.

1
Kompressor-V8 Quattroporte i forrige generasjon er en sedan med plass for 5 og tradisjonell sedan bagasjeluke. Panamera har 4 "forseter" og kombiluke bak som gir den en slags semistasj...

CLS

Endelig begynner det å komme noen bilder av kommende versjon ( CLE ).

Dette er også veldig interessant ;

The CLS nameplate will be transferred to Mercedes-AMG and used on a faster, more upmarket sedan positioned directly against the Porsche Panamera, according to industry trade journal Automotive News. It sounds like Mercedes has asked its designers to ensure the CLS and the CLE look noticeably different, meaning they’ll be marketed as two separate models rather than variations of the same car.

2
Laster...