Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Jæger Sentrum: 16/16!!!

Her om dagen hadde Jæger en helsides annonse i Bergens Tidende. De viste 16 bruktbileksempler av BMW og Mine, ALLE MED DIESELMOTOR!!

Hee snakker vi om biler med garantiutløp snarlig eller om få år, egentlig perfekt tid til å 'modnes' for kostbare reparasjoner for bruktbilkjøperen.

Jeg visste ikke det da, men på 90-tallet var jeg borti demobiler som 520i og 328iA. Og tok dette for å være normale versjoner! Den ene 525d jeg minnes, til jeg for å tilhøre en dieselentusiast. At BMW skulle bli dieselmerke (og batterimerke!) var det kanskje få som ville argumentere for på 90-tallet.

Bensinturboer er såpass greie at man skal være veldig 'sånn' for å spesielt ville ha diesel i en liten personbil. I stor bil også, husk at diesel er nesten spesialutgaver i biler som japansk-amerikanske pickuper. Der drar de pickuplassene med bensinmotor!

1
17 svar

17 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

xantiasx

Slakk/sliten clutsj og drivverk (hvis det er manuell), men er vel automat, sjekk at oljeskift på kassa er gjort, og fortsatt at drivverket er i orden. En i familien hadde en 2.0d, han syns drivverket på den ikke var så bra med tanke på ulyder etter 200.000km. Og clutsjen var heller ikke bra.

2

Jan

Jeg tror Volvo er verstingen i klassen når det gjelder diesel.

Et søk på Finn.no på V70 2007-2016 gir 761 diesel mot 7 treff på bensin. Altså mindre enn 1 %.

1

rosmebraad

Det er vel ikke Volvo men Norges fiksering paa oppgitte CO2-tall som er saken her.

Tenk bare paa millionene som har rullet paa verksted med de bilene der, parkeringavarmere, dyser og saa videre.

1

Iseran2770

Det er vel ikke Volvo men Norges fiksering paa oppgitte CO2-tall som er saken her.

Men når Volvo som også selger mindre biler som V40 hadde en dieselandel på over 90% må de enten hatt dårlige bensinmotorer eller litt spesielle kunder.

2

NLHE

Til dere som kan BMW:

Vurderer for øyeblikket en X3 fra 2004 med 3.0i motoren. Har gått ca 190000km. Noe jeg bør være ekstra på vakt med? Selges med bruktbilgaranti 3mnd 50/50.

1

M-T

Her om dagen hadde Jæger en helsides annonse i Bergens Tidende. De viste 16 bruktbileksempler av BMW og Mine, ALLE MED DIESELMOTOR!!

Kanskje dieselbilene bare er ekstra tungsolgte, slik at de trenger ekstra markedsføring?

1

Jan

Her om dagen hadde Jæger en helsides annonse i Bergens Tidende. De viste 16 bruktbileksempler av BMW og Mine, ALLE MED DIESELMOTOR!!

Det er tragisk. Forresten er det like ille hos Mercedes.

Jeg er så smått på utkikk etter en 520i eller E 200 bensiner fra 2012-2014. Det er ikke mye å velge i.

1

rosmebraad

Småleit. Sånn i-landsproblem,,men innen den sfæren meget kjedelig.

W212 ble levert med 99% diesel? Hadde jeg vært taxieier ville jeg vurdert E-kl. BENSIN.

Nå ser vi 'restene' av den høye dieselandelen. Og verkstedene har dollartegn i øynene da det som idag er nyere, brukte dieselbiler ligger an til å kreve mange kostbare reparasjoner fremover.

Det var tider da '520' betydde R6 24v bensin.

1

Iseran2770

Det var tider da '520' betydde R6 24v bensin.

R6 og bensin var (og er) en god kombinasjon, men det var ikke plagsomt mye moment i den motoren :-)

2

Jan

Nå ser vi 'restene' av den høye dieselandelen. Og verkstedene har dollartegn i øynene da det som idag er nyere, brukte dieselbiler ligger an til å kreve mange kostbare reparasjoner fremover.

Jeg snakket med en som hadde jobbet som mekaniker hos nevnte BMW verksted inntil nylig. Jeg luftet min interesse for nyere 5 serie.

Han kom med kraftig advarsler mot diesel. Det gikk i turbohavari, registerkjede og partikkelfilter. Å kjøpe noe slikt utenfor garanti, ville være ensbetydende med økonomisk ruin etter hans mening. Bensinmotorene, derimot, hadde det vært veldig lite problemer med. Det begrenset seg til noen coiler i ny og ne.

1

rosmebraad

Og Møller er ikke bedre: I tirsdagens BT, samme dag se hadde 'dieselforbud' i Oslo, annonserer de tre biler på en helside.

Nye biler, alle som TDI!

Venter bare på.at bensinbiler og elbiler tar sine tørner som miljøverstinger.

Jeg minner også om at man i 1989 leste artikler som 'renere luft bak bilen enn foran. I 2016 er nye biler (mentalt sett) for eksosbomber å regne.

1

SUV

Jeg minner også om at man i 1989 leste artikler som 'renere luft bak bilen enn foran. I 2016 er nye biler (mentalt sett) for eksosbomber å regne.

Jeg tror jeg leste noe om dette rundt årtusenskiftet (+- ca 3 år) også. Da var det vel snakk om Volvo som hadde så rein eksos at den (ifølge "reklamen") renset lufta i de mest forurensede byene.

Men sannheten er vel heller at hvis man har rein luft inn luftinntaket og motoren deretter tilsetter litt forurensning og slipper ut lufta så er eksosen renere enn lufta i visse storbyer. Men hvis man hadde latt bilen gå i den forurensede bylufta så ville motoren fortsatt tilsatt litt mer forurensning og lufta ville da naturligvis blitt enda mer forurenset, ikke mindre forurenset.

Det blir litt som å stå og tisse i ei rein fjell-elv og si at man renser elva fordi elva nedenfor der man tisser er reinere enn den forurensede elva Ganges i India, og når elva nedenfor der man tisser er reinere enn andre elver så må det jo være noe som gjør elva reinere. I virkeligheten så er jo utgangspunktet før man gjør noe også ganske vesentlig for sluttresultatet.

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...