Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Hei

Jeg har fått sånne bittesmå rustflekker på min golf, lurte på om hva jeg kan gjøre for å fjerne disse?

1
46 svar

46 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

Herinacius

Kan bekrefte at Fluid Film ('sauefett'/lanolinolje) er ekstremt effektivt. Var noe amerikanerne fant fram til i begynnelsen av 2.verdenskrig da de hadde ballasttanker og slikt som rustet fælt. De fant at stoffet faktisk har stor effekt selv om det påføres våte og saltinnsatte flater. Men tørt er selvsagt langt å foretrekke. Det trenger inn i stålet, fortrenger salt og fuktighet og stopper rustprosessen. Ang. gummiforinger så kan disse byttes ut i moderne plastforinger som også er langt bedre. Eller man kan smøre akkurat rundt foringene med noe annet som gummien tåler.

2

nometalhorse

Det trenger inn i stålet

Det trenger inn i porene tror jeg er den riktig beskrivelen, for den trenger selvsagt ikke inn i stål.

1

HarleyEarl

Det er nok mer riktig ja. Men det er mange produkter en kan bruke, FluidFilm er bra det, men er noe klin. Selv varmer jeg opp sagkjedelolje og sprøyter inn i hulrom osv. Det kryper noe voldsomt. Etter 27 år er brukeJeepen fremdeles på veien uten særlige rustangrep.

1

xantiasx

Ang. gummiforinger så kan disse byttes ut i moderne plastforinger som også er langt bedre.

Tja, gir mer knirk og støy, da de ikke gjør jobben i nærheten så bra som gummien gjør, nemlig å støydempe karosseriet fra understellet/veibanen. Og de blir ikke lagd i alle typer og former som er på bilene i dag.

1

Herinacius

Tja, gir mer knirk og støy, da de ikke gjør jobben i nærheten så bra som gummien

Ikke nødvendigvis da det faktisk finnes varianter som er svært myke. Nå har jo jeg en gammel Escort og der sverger de fleste til knallharde rallyforinger som sikkert gir det problemet. At de ikke fås til alle biler stemmer vel.

1

Kompressor-V8

1

trew

Ja denne "ekspert Wiken" er jo en veldig nøytral ekspert. Tipper Thorsen Antirust har kjøpt mye annonse hos blekka Motor siden de klarer å få en slik artikkel på trykk.

1

Bill_Babba

Ja, det er jo en ting.

Men biler ruster mye under nå. Det var mer vanlig å se rust å karosseri før. Mens nå mest rust under bilen.

Dog syns jeg han snakker om ville priser på ganske nye biler.

Jeg har nylig kjøpt VW 2017 modell. Og tja. bør nok se litt under den, og passe på litt ja. Men nær 80 000,- i rust repp, er tullete å si.

Jeg solgte jo en 2007 Octavia. litt rust der også. Men fikset av meg selv. Også under. Jeg kosta maks 1 000,- på dette, bilen ble meget bra og holder fortsatt.

Selvsagt, hadde ett firma gjort jobben så ville det blitt mye dyrere.

Kanskje X 10. Men vanvittig mye billigere en opp mot 80 000,-

1

Herinacius

FF har flere produkter, til steder hvor litt mer slitestyrke trengs har man FF Gel som er tjukk som grease. Skal man drive med det selv bør man ha kompressor og luftsprøyter. Biltemas sprøyter holder men jeg syns det var ok å ha sprøyter i proffkvalitet kjøpt på Bergen Antirust i Åsane. Langt bedre rekkevidde i bjelker og kanaler.

Hvis man vil eksperimentere fins det sikkert andre oljer og fettstoffer man kunne brukt som blir mye billigere, som man kanskje har for hånden eller kan få tak i. Ser for meg at å røre sammen sagkjedeolje og litt grease ville gi en greie av samme konsistens som FF NAS, og henge bra på flater over tid.

Kan være grisete å holde på med men for en gammel bil der rusten har fått tak i hulrom etc er det forskjellen mellom liv og død..

Har montert såkalte fettlister i hjulhus på min. Dette er simpelthen lister av den typen som brukes i dører/bakluke, uten gummiforing, fylt opp med FF Gel. Man kan også ta en gammel list og stappe i med grease. Ikke dumt i hjulhus da man har dobbel plate og stor salt/fuktbelastning

1

Herinacius

FluidFilm kan faktisk brukes på overflaterust - ikke bare kan det er slik det skal gjøres. Kolossalt arbeidsbesparende. Men det må ikke være gravrust/tykke lag.

1

xantiasx

Ja, spesielt foringer. Har hørt enkelte har fortalt om problemer etter bruk av sauefettet da gummi råtner fortere.

1

Royruwen

råtner

Det er det uansett verdt

Skifter heller gummiforinger en ekstra gang i stedet for å sveise rusthøl

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...