Nye VGD er lansert! Mer informasjon

minitest: 2018(?) Audi S5

f@ck, skrev et langt innlegg og så kom det feilmelding da jeg skulle trykke send inn. Prøver igjen.

I går var jeg så heldig at jeg fikk låne denne i noen timer. Siden jeg for to uker siden hadde gleden av et kort vennskap med M240i x-drive kan en liten sammenlikning være på sin plass.

Først litt om turen i går. Jeg satte meg inn og følte meg umiddelbart "hjemme" bak rattet, selv om jeg ikke har rattet Audi på mange, mange år. Det er mulig det er flere generasjoner siden de gikk bort fra sine skrikende røde lys hvor man enn så i cockpit. Denne hadde Virtual Cockpit og en svært intuitiv og god innredning rundt føreren. Kanonbra førsteinntrykk!

Ut på veien og de første trampene på høyre pedal fikk smilet frem, 354 hk merkes godt når det trekkes på alle 4. Samtidig var den smooth og lettkjørt i byen. Jeg kjørte E6 nordover og tok av så jeg kunne ta rv120 videre opp mot hovedflyplassen fra Skedsmokorset. Det er en rute jeg bruker når jeg har gleden av å kjøre noe annet enn overpraktiske familiefraktere med 3 x isofix og koppholdere i hue og ræva.

Dessverre var rv120 dekket av saltvann og frykten for at de kunne ha bommet med krydringen enkelte steder, og at det dermed var glatt, fikk meg til å ta det pent oppover. I et par svinger hvor jeg så det var tørt ble det pådrag og jeg fikk også bekreftet at man ikke trenger å ha forbikjøringsangst i en S5. Ta beslutning - ta action - og vipps så er man forbi. Selv med nedtonet kjøring pga forholdene ga bilen absolutt inntrykk av å kunne sluke svinger på en tilfredsstillende måte.

Returen til Oslo gikk i normal venstrefilsfart en søndag kveld. Den adaptive cruisekontrollen ble etter hvert lagt inn og jeg nøt lett massasje i ryggen det siste stykket inn til Sinsenkrysset, hvor jeg tok av for å lete opp noen lyskryss langs ring 2. Denne kjærra må være en nytelse på langtur nedover kontinentet, samtidig som den kan spenne musklene og gi deg noe ekstra når svingene kommer tett!

Dessverre møtte jeg ingen utfordrere i lyskryssene, men jeg er sikker på at jeg la igjen en del hoderystende medbilister som lurte på hvilken fjortis som hadde lånt rask bil i det jeg foretok 0-70ish gang etter gang på vei vestover langs ringveien. Who cares, det er jo dritgøy! (og grunnen til at jeg aldri kan ta førerkort for MC).

Anyhow, et godt inntrykk var servert og jeg leverte den fornøyd tilbake etter et par æresrunder mellom Bygdøylokket og Hjortneskaia (igjen, jeg er barnslig glad i aks...)

Hva så med S5 vs M240i x-drive? Litt ulik størrelse, men nær sagt samme effekt og 0-100 (354 hk 4,7 sek vs 340 hk 4,4 sek) og ikke minst like ift praktisk bruk. En coupe er en to-dørs sak med knotete ankomst til baksetene, uansett hvordan man vrir og vrenger på det. Inntrykket er at disse ikke er konkurrenter, i hvert fall ikke hvis jeg skulle velge. Skulle jeg hatt en bil nr 2, som kose-/lekebil ville valget falt på BMWen 10 av 10 ganger. Hadde jeg vært singel og trengte én bil ville valget falt på S5, i hvert fall 2 av 3 ganger. Audien fremstår som langt mer moderne og allsidig, mens BMWen er raketten alle gutter ønsker seg. Den innbyr mer til banekjøring og moro og jeg synes kreftene ble levert på en langt morsommere måte. Lyden var mer påtrengende og frasparket virket mer brutalt. Når det er sagt fremstår BMW 2-serie coupé som svært aldrende interiørmessig. Instrumentene er ikke langt unna mine gode gamle E30, i forhold til Audis nydelige nyvinninger.

btw, LED-lys er helt konge, følte jeg kunne sett en elg på mils avstand når fjernlysene var på oppover Romerikes mørke skoger.

8
9 svar

9 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

Kompressor-V8

Et argument for å velge S5 fremfor A5 med S-line er at det er massevis av standardutstyr på S5 i forhold til hva man må ha med av ekstra på A5. Derfor er ikke prisene så voldsomt ille likevel om man først skal ha ny bil. I tillegg er den en langt kulere bil og S5 er noe eget i forhold til alle de vanlige A5'ene. Dessuten kommer den gunstigere ut av fjerning av effektavgiften.

PS: kommer ny A7 i 2017 og personlig hadde jeg nok gått for den med stor motor før en S5, om jeg skulle ha en Audi.

1

aeroX

Heldiggris! Var den den røde? Var du tilfeldigvis på ring 2 ved Ullevål sykehus 19:45 i går?

Jeg har begynt å få lyst på A5 neste gang, men usikker på hvilken modell, annet enn at den må ha 6 sylindre. Da blir det jo fort enten 286 hk diesel eller S5. Har på følelsen av at S5 blir i dyreste laget, men lurer også på hvordan dieselen føles i en slik bil. Hvordan var komforten? Historisk sett får jo Audi pepper for S-fjæringen, i alle fall på vanlige modeller. Hva slags understell hadde "din", og hvordan var komforten?

1

Larsabal

Heldiggris! Var den den røde? Var du tilfeldigvis på ring 2 ved Ullevål sykehus 19:45 i går?

Ja, rød med prøveskilter. Jeg kom Kirkeveien fra Majorstuen og tok til venstre opp Sognsveien ved Ullevål Sykehus ca kl 1915. Passerte også Ullevål Sykehus motsatt vei ca kl 2045.

Jeg har ikke full oversikt, men siden man kunne stille understellet i ulike modus via menyen antar jeg at det er "adaptivt", eller hva Audi kaller det. Jeg opplevde bilen som komfortabel ift forventningene om en sporty bil og sammenlignet med M240i'en.

En slik bil skal ikke ha diesel, ferdig med den saken! ;-)

1

aeroX

Ja, mente 20:45. Da passerte jeg rett foran deg i det store lyskrysset før Ullevål sykehus (hvis man kommer østfra). Enig i at den ikke skal ha diesel, jeg har ikke sett noen pris på den 286-hesteren foreløpig, men antar at den blir vesentlig rimeligere...?

1

Kompressor-V8

Artig å lese. Og alltid moro å prøve. Har jo selv prøvekjørt nye A5 2.0tfsi Quattro mtp å kanskje kjøpe S5, og ble tilbudt å prøve denne bilen når den skulle komme, men da passet det ikke. Og dessuten ble det klart at jeg uansett ikke ønsket meg en S5.

Moro å prøve skikkelige biler er det jo alltid, selv om det her er snakk om biler som nå har fått sekssylindrede biler med bra effekt fremfor den (sannsynligvis langt mer tiltalende?) gamle V8eren som Iseran hadde i sin S5.

Synes selv A5 S-line hadde utrolig stiv fjæring, men likevel ikke føltes ukomfortabel. Den var lett å like selv om den ikke var spesielt overveldende god på noe. Det jeg ikke likte var tilgjort motorlyd i sportmodus som skulle få bensinfireren til å høres ut som en sekser, hvilket bare ble komisk og teit.

Var det naturlig eller unaturlig motordur i S5 (og i 140?)?

1

Iseran2770

skrev et langt innlegg og så kom det feilmelding da jeg skulle trykke send inn. Prøver igjen.

Lange innlegg pleier jeg å skrive i word eller notes og klippe/lime inn i VGD for å unngå dette.

Hva er det som har gjort at du på kort tid har fått prøve to så gromme biler og ikke en gang fra samme leverandør?

1

Jan

Lange innlegg pleier jeg å skrive i word eller notes og klippe/lime inn i VGD for å unngå dette.

Håper ikke herr SUV leser dette. Hva kan vi da vente oss ?

3

Larsabal

Hva er det som har gjort at du på kort tid har fått prøve to så gromme biler og ikke en gang fra samme leverandør?

Det er en bekjent som har tilgang via sitt arbeid og så drypper det litt på meg innimellom.

2

rosmebraad

Bra!

Så tysk bensinbil har altså noe for seg i disse elbil-SUV- og kollektivtider, herlig!

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...