Bil esc

Innlegg

Bil

TomPadang

Mindre dekkbredde vinterdekk

Jeg tenker å gå ned i bredde på vinterdekkene, for å få bedre mark- og piggtrykk. Spørsmålet rundt dette er om man mister mye kjøreegenskaper med å gå ned en "størrelse", kontra bedre veigrep? Hva med å gå ned mer i bredde?

Jeg kjører nokså defensivt, og tar sjelden harde svinger. Fremkommelighet på is og vei teller mest.

1
80 svar

bredde på vinterdekkene, for å få bedre mark- og piggtrykk.

Bredden på dekkene har ikke noe å si for marktrykket (ei heller lasten/massen til kjøretøyet).

Geometrien til kontaktflaten vil derimot variere med bredden, samt at bredere dekk vanligvis får lavere profil og er dermed stivere.

Jeg skal ikke påstå så mye om akkurat hvordan dette påvirker kjøreegenskapene.

Dersom du vil ha mest mulig grep gjelder det å makse kontaktflaten og da er det lavest mulig marktrykk som er ønskelig, altså lavest mulig lufttrykk - det er jo 2 sider av samme sak sa Newton en gang. Samtidig må trykket være høyt nok til å ivareta rett deformasjon av dekket.

1

Det er vel slik at samme last på mindre trykkflate vil øke marktrykket? Det må jo være en grunn til at erfarne bildekkfolk anbefaler å gå ned en breddedimensjon, for å øke framkommeligheten?

1
Benz-In [sitat…] Bredden på dekkene har ikke noe å si for marktrykket (ei heller lasten/massen til kjøretøyet). Geometrien til kontaktflaten vil derimot variere med bredden, samt at breder...

Bredden på dekkene har ikke noe å si for marktrykket

Selvsagt har det betydning for trykket per kvadratcentimeter kontaktflate.

Smalere dekke drenerer mer effektivt unna slaps og vann. Samtidig gir de høyere marktrykk per kvadratcentimeter, som gjør at pigger og lameller får bedre grep på snø og is.

Uansett bør hvordan føreforhold du kjører mest på i vinterhalvåret spille inn når man velger dekk(bredde).

2

I dag er det mote med breie dekk, for de fleste av oss vil bilen oppleves som bedre å kjøre med smalere dekk og høyere dekkprofil, mer sporstabil og mer komfort. Unntaket er hvis du har sportslige ambisjoner på svingete veier. Da vil lavere profil på dekkene gi stivere dekksider, og bedre følsomhet på rattet.

Siden jeg er så gammel at jeg har kjørt mye med fullprofildekk (80/82 profil), så ser jeg ikke noen grunn til å ha mindre enn 55 eller 60-profil på en vanlig bruksbil for min egen del. Syns komforten lider for mye ved lavere profiler, uten å få en så mye bedre bil å kjøre.

1
TomPadang Det er vel slik at samme last på mindre trykkflate vil øke marktrykket? Det må jo være en grunn til at erfarne bildekkfolk anbefaler å gå ned en breddedimensjon, for å øke framkomm...

Samme last på mindre areal gir økt trykk ja. Men trykket på innsiden og utsiden av et luftfyltdekk er tilnærmet likt uansett last. Dvs. at arealet endrer seg ved økt last, og dermed opprettholdes samme marktrykk.

Det kan virke litt ulogisk, men se på Newtons 3. lov som egentlig beskriver fenomenet.

Hva erfarne bilfolk si om bredde og fremkommlighet kjenner jeg lite til, men at smalere dekk kan ha noen fordeler, f.eks ift vannplaning tviler jeg ikke på.

1
nometalhorse [sitat…] Selvsagt har det betydning for trykket per kvadratcentimeter kontaktflate. Smalere dekke drenerer mer effektivt unna slaps og vann. Samtidig gir de høyere marktrykk per kv...

Selvsagt har det betydning for trykket per kvadratcentimeter kontaktflate.

Smalere dekke drenerer mer effektivt unna slaps og vann. Samtidig gir de høyere marktrykk per kvadratcentimeter, som gjør at pigger og lameller får bedre grep på snø og is.

Nei.

Dessuten er det meningsløst å skrive høyere trykk per cm2, fordi trykkk er definert som kraft per areal. Det er lett å blande last og trykk, mange sier også "akseltrykk", men for andre enn de som konstruerer hjulopphenget er det lite interessant.

Aksellast er derimot viktig.

Som jeg skrev over så har sikkert smalere dekk noen fordeler, men man må forholde seg til fysikkens kjente lover.

1
Benz-In [sitat…] Bredden på dekkene har ikke noe å si for marktrykket (ei heller lasten/massen til kjøretøyet). Geometrien til kontaktflaten vil derimot variere med bredden, samt at breder...

Bredden på dekkene har ikke noe å si for marktrykket (ei heller lasten/massen til kjøretøyet).

Trykket pr kvadratcentimeter øker selvsagt når det totale arealet blir mindre, og vekten det skal bære er konstant. De fleste biler vil øke sin fremkommelighet på nær sagt alt slags føre med smale dekk kontra brede dekk.

1
Benz-In [sitat…] Bredden på dekkene har ikke noe å si for marktrykket (ei heller lasten/massen til kjøretøyet). Geometrien til kontaktflaten vil derimot variere med bredden, samt at breder...

Bredden på dekkene har ikke noe å si for marktrykket

Altså ærlig talt, hva vaser du om? Når du presser vekta ned på et lite areal vil marktrykket selvfølgelig bli større enn når du presser den samme vekten ned på et større areal!

1
excon2 [sitat…] Trykket pr kvadratcentimeter øker selvsagt når det totale arealet blir mindre, og vekten det skal bære er konstant. De fleste biler vil øke sin fremkommelighet på nær sagt...

Trykket pr kvadratcentimeter øker selvsagt når det totale arealet blir mindre, og vekten det skal bære er konstant.

Som sagt før er trykk per cm2 et meningsløst begrep, og det er ingen som nekter for at trykket øker med samme last på mindre areal.

Det er bare at arealet er tilnærmet likt uansett dekkbredde.

Les gjerne hele tråden før du svarer...

1
Trolljegern [sitat…] Altså ærlig talt, hva vaser du om? Når du presser vekta ned på et lite areal vil marktrykket selvfølgelig bli større enn når du presser den samme vekten ned på et større a...

Jeg vaser om Newtons 3. lov. Du burde lese den før du kommenterer.

Det er ingen som nekter for at trykket øker med samme last på mindre areal.

Det er bare at arealet er tilnærmet likt uansett dekkbredde (på samme last).

Les gjerne hele tråden før du svarer...

1
Benz-In Jeg vaser om Newtons 3. lov. Du burde lese den før du kommenterer. Det er ingen som nekter for at trykket øker med samme last på mindre areal. Det er bare at arealet er tilnærmet l...

Hvordan kan du påstå at arealet er det samme uansett dekkbredde?!

Mener du at 10 centimeter er like langt som 15 centimeter kanskje? Eller at 10 kvadratmeter er like stort som 15 kvadratmeter?

Med mindre dekkbredde og samme lufttrykk vil kontaktflaten ned i bakken være mindre og derfor ha høyere marktrykk ned på kontaktflaten.

1
Benz-In [sitat…] Som sagt før er trykk per cm2 et meningsløst begrep, og det er ingen som nekter for at trykket øker med samme last på mindre areal. Det er bare at arealet er tilnærmet lik...

Det er bare at arealet er tilnærmet likt uansett dekkbredde.

Hvis du har sett litt ordentlig vinterkjøring, så vil du se at marktrykket i forhold til dekkarealet er helt fundamentalt. Og både er relevant til framkommelighet og kjøreegenskaper. På snø der grunnen har veldig høy bæreevne (f-eks snø på vei), så er smale dekk det som gjelder både med tanke på kjøreegenskaper og framkommelighet. Det fordi du fordeler vekten på bilen på et veldig lite areal. Se på rallybiler, de kjører med syltynne dekk.

Skal du derimot kjøre på grunn med lav bæreevne, så har bilene ekstremt breie dekk. Mange av dem har også muligheten for å justere lufttryket slik at de kan slippe ut luft i dekket for å øke bærearealet dekket har. Artic Truck lager jo bl.a. slike biler med egenskaper for å kjøre på snø med lav bæreevne.

På f-eks stridsvogner, så er marktryket i forhold til areal en veldig viktig informasjon. F-eks MBT'en Norge bruker, Leopard 2A4, den har i utgangspunktet 0,83 kg/cm2.

1
excon2 Vrøvl og vissvass. Dekksarealet som berører bakken øker selvsagt med dekkbredden. Ser at du umulig kan ha rare erfaringen med kjøring på vinterveier. Blir ikke helt det samme som å...

Vrøvl og vissvass. Dekksarealet som berører bakken øker selvsagt med dekkbredden. Ser at du umulig kan ha rare erfaringen med kjøring på vinterveier. Blir ikke helt det samme som å kjøre bilspill på Nintendoen.

Ånei! Er ikke det??!

Kan du ta dette opp med f.eks Boeing (et lite hobbyfirma fra statene), de har glemt å ta med bredden i FAQ-en om kontaktflate!

boeing FAQ

Det står kontaktinfo nederst i PDF-en.

1

Jeg tenker å gå ned i bredde på vinterdekkene, for å få bedre mark- og piggtrykk.

Det vil nok være et godt valg ja.

Man ser ingen biler med brede dekk i vinterrally, og dét er det jo en grunn til.

1
Benz-In Jeg vaser om Newtons 3. lov. Du burde lese den før du kommenterer. Det er ingen som nekter for at trykket øker med samme last på mindre areal. Det er bare at arealet er tilnærmet l...

Jeg vaser om Newtons 3. lov. Du burde lese den før du kommenterer.

Kan jo godt plukke frem Newtons 3.lov jeg, så kan du forklare meg hvordan den beskriver hvordan dekk med ulike bredde oppfører seg!

*"Når et legeme A virker med en kraft FA på et legeme B, vil B virke tilbake på A med en like stor og motsatt rettet kraft FB*. Kraft og motkraft virker alltid på hvert sitt legeme."

Den beskriver bare krefter, ikke noe om arealet.

2
Laster...