Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Volvo litt mer svensk igjen

Ser ut som Volvo Cars er bitte litt mer svensk igjen etter som tre svenske grupper kjøper seg delvis inn i selskapet

http://www.dn.no/nyheter/2016/12/20/1257/Utenriks/svenske-eiere-gar-inn-i-volvo

1
31 svar

31 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

Kompressor-V8

Takk for gode linker, Sillyspeed. Lærte mye bra der.

2

Sillyspeed

Forskjellen er at med Emirates eller Qatar Airways business eller høyere så føler du deg som en konge... SAS blir som en grisebinge i forhold. Satt ørlitt på spissen.

1

Burkar

SAS blir som en grisebinge i forhold

SAS har hatt et forferdelig dårlig produkt på langdistanse, i hvert fall før de begynte å oppgradere kabinene på A330'ene sine.

Jeg bruker mye KLM, og de har et middels produkt - Emirates og Qatar ligger et godt stykke foran.

1

Trolljegern

Jeg bruker mye KLM, og de har et middels produk

Enig med den beskrivelsen. Var i Statene i fjor, da fløy jeg Delta til og KLM hjem da de samarbeider. Delta hadde bedre seter, bedre mat og bedre entertainment. Opplevelsen var generelt mye bedre.

1

Jan

Dersom jeg skulle ta turen, hadde det nok blitt på økonomiklasse. Der koster en slik tur 6-8.000. Hva den koster på business har jeg ikke sjekket, men jeg er redd hele feriebudsjettet ville gått til flybillett.

Mitt inntrykk av SAS er heller ikke noe særlig godt. Jeg fløy med dem t/r Gdansk i høst. Gamle fly, ca 20 år, slitt interiør og null service.

Jeg fløy t/r Amsterdam med KLM i sommer, de var litt bedre, man fikk i det minste noe å bite i og en skvett kaffe. Maskinen var også adskillig nyere.

Schiphol var for øvrig en imponerende effektiv flyplass. Da vi skulle reise hjem tok det maks 5-6 minutter å sjekke inn,ekspedere bagasjen og komme seg gjennom sikkerhetskontrollen. Ved utreise fra Flesland tok denne prosedyren minst 20 min.

1

Sillyspeed

Mitt inntrykk av SAS er heller ikke noe særlig godt. Jeg fløy med dem t/r Gdansk i høst. Gamle fly, ca 20 år, slitt interiør og null service.

Jeg fløy t/r Amsterdam med KLM i sommer, de var litt bedre, man fikk i det minste noe å bite i og en skvett kaffe. Maskinen var også adskillig nyere.

Jeg har for all del ikke noe stort imot SAS. Man føler seg på mange måter hjemme der, som nordmann blant norsktalende. Hos andre selskap føler man seg kanskje mer som en gjest.

KLM har også ytt oss glimrende service på Schipol, da vi mistet flyet videre.

Det jeg absolutt ikke ville flydd østover var Finnair. Makan til begredelig mat har de ikke opplevd i sørsudan en gang. Absolutt ingen lyspunkter på en laaang tur til Korea.

1

Kompressor-V8

Sverige kan fortsatt være stolte av Volvo. Men særlig Køenigsegg er jo helt fantastisk.

Jeg liker å støtte norsk arbeidskraft og bedrifter som lar være å selge seg ut. Bruker derfor norske håndtverkere til all oppussing (unntatt maling). På møbler vet jeg ikke så godt da det er madammen som har tilnærmet "frie tøyler" på det feltet. Vet at mye er herregårdsstil i alle fall. Men tror (dessverre) en del er italiensk.

Jeg er veldig glad i båter, og har vært stolt av mye av norsk båtproduksjon (nå dessverre flyttet til Polen og Sverige).

4 stk av mine (og våre) båter er produsert i Norge, også den vi kjøpte ny i juni. Der er det som de svenske flaggene på setene til de nye Volvo-modellene, festet norsk flagg på putene og i logoen. Motorene er riktignok fra Japan og USA.

For å ta det tilbake til bil er jeg sikker på at noe av aluminiumen i min Jaguar (som er en ren aluminiumsbil) kan være fra norske Hydro aluminium - her må eventuelt 250 GTO korrigere/bekrefte.

1

Sillyspeed

For å ta det tilbake til bil er jeg sikker på at noe av aluminiumen i min Jaguar (som er en ren aluminiumsbil) kan være fra norske Hydro aluminium - her må eventuelt 250 GTO korrigere/bekrefte.

Jeg kan hjelpe, wonderboy:

http://www.autotrader.co.za/car-news/jaguar/xj/7bdaef71-04ef-45d6-b2c8-5e35ead2dbe6-jaguar-history-of-aluminium-architecture

http://www.autonews.com/article/20021230/SUB/212300734

Alcan - altså Aluminium Company of Canada leverte masse know-how og all aluminium til X350, og satte på mange måter standarden for aluminiumschassis :)

Skal du ha mye "norsk" aluminium (fra Hydro) må du se til Lotus Elise: http://www.sandsmuseum.com/cars/elise/information/technical/asauto.html

Utviklet av Norsk Hydro og faktisk sammenstilt hos Hydro i Esjberg.

Du kan imidlertid smykke deg med å ha high-tech fra Farsund aluminium castings i Panameraen: http://www.tu.no/artikler/farsund-aluminium-casting-star-bak-ingeniorbragden-2011/236788

2

Someone

En del kan få det ha norsk aluminium (trolig ikke det fra Alcan riktignok) da det som vel listes her er de som står for ekstrudering og støping/casting. Både Hydro og Alcoa har jo store aluminiumsverk i Norge, men det som sendes ut derfra er jo råaluminum.

Ellers inneholder veldig mange biler produsert i Europa ymse ferrosilisium varienter produsert av Elkem

1

rosmebraad

Når det var snakk om boligen/bygningen man bor i her om dagen, kom det frem at hovedelementene var både dyrket, foredlet/saget og montert lokalt, i tillegg til at lokale fabrikk(er) hadde levert ting.

Skjønt var dette på 70-tallet, da det ble brukt 1-2 månedslønner på norsk TV og radio.

1

rosmebraad

Bestilte den i annen tråd omtalte Kenwood Major Titanium Megapack. Regner med Kinavarer.

1

Someone

Sofaen min er faktisk laget i Norge, og jeg har flere møbler fra både Danmark og Italia.

1

Iseran2770

Sofaen min er faktisk laget i Norge

Samme her, både sofaer og spisestue laget på Vestlandet.

1

Jan

Sofaer og stuebord er laget på Vestlandet. Spisestue og kjøkkenmøbler kommer fra IKEA, fuglane vet hvor det er laget. Dobbeltsengen er som Volvo fra Sverige og heter DUX. Ryktene sier at DUX også laget seter til SAAB på 80-tallet.

Jeg har 6 par sko fra danske ECCO, de er laget i Slovakia, Portugal og Kina.

Når det gjelder sko og klær, er jeg temmelig likegyldig til hvor de er laget. Når det kommer til saker som biler, hvitevarer og andre mekaniske saker, er jeg en smule rasistisk. I min verden bør slike saker være produsert i det germanske språkområdet. Til nød i engelsktalende land.

Det samme gjelder når jeg skal ut å fly. Jeg hadde aldri plassert mitt legeme i et fly fra et muslimsk eller katolsk land.

Førstnevnte er troende til å finne på å styrte flyet med alle de vantro i havet, og sistnevnte virker for overtroiske til at de kan være mentalt i balanse. Folk som tilber en fyr fra Italia, Polen eller Argentina som guds stedfortreder på jorden, kan umulig ha nok dømmekraft til å fatte de rette avgjørelser i en kritisk situasjon.

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...