Nye VGD er lansert! Mer informasjon

1965 Premium: "Six luxury cars"

Interessant test fra "Car and Driver" i 1965.

Mercedes 600

Cadillac Brougham

Lincoln Continental

Rolls Royce Silver Cloud III

Imperial LeBaron

Jaguar 4.2 liter

En morsom test å lese i dag, ganske grundig er den og, og litt morsomt å se at den eneste bil fra Europa som kunne hamle opp med Cadillac i denne klassen i 1965 er en bil som er produsert i under 3000 eksemplarer og som kostet 20.000 USD den gang, og inkludert i den prisen var manuelle justerbare seter, ikke tilt -eller teleskopratt eller cruisekontroll. Den hadde ikke engang automatisk klimaanlegg.

Kan jo røpe at MBen vinner knepent foran Cadillac, men så koster den nesten 3 ganger så mye. Cadillacen er bedre enn MBen på en rekke ting ser det ut til, bla. motor, automatgir, utstyrsnivå, støynivå og "ride".

4
32 svar

32 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

Jan

Hvem som bygget de beste bilene for mer enn 50 år siden, er ikke særlig interessant i dag.

Det minner om mimringen om bronselaget i 1936.

Både norsk fotball og amerikansk bilindustri er totalt akterutseilt i dag.

I dag er Tyskland regjerende verdensmestere både i bilbygging og fotball.

3

sl500

W100 Jay Lenos Garage

Anbefales for de som har litt ekstra tid i julen.

2

rosmebraad

Duplexkjede på den 600-motoren ja.

1

Kompressor-V8

Artig lesing ja!

Mercedesen vant, den er helt rå. Men også moro eld Cadillac. De skulle ikke sluttet å lage superluksusbiler.

2

HarleyEarl

Nei, dette var jo den eneste MBen som kunne matche Cadillacen dette tiåret, og den er meget spesiell. Men den mangler en del viktig utstyr, den har høyere støynivå innvendig, mer vibrasjoner fra motor, dårliger automatgirboks og ikke like god "ride quality" som amerikanerne kaller det.

Men, alle bilene i denne testen har særpreg, de oser klasse og kvalitet. Noe en dessverre ikke kan si om de fleste av dagens luksusbiler.

Cadillac ga fra seg luksusbilmarkedet og sin egenart og kvalitet fra og med 71 modellene, da så interiøret ut som en Chevrolet med skinn. De endret på dette i 80-åra etterhver, men da var det for sent, og kombinert med dårligere aluminiumsmotorer o.l. så ga de fra seg markedet til Mercedes og etterhvert Lexus.

1

sl500

Når ble det vanlig at US bilene fikk cruisekontroll? (Tenker ikke på de primitive fartsholderene som i prinsippet bare låste gassen)

1

HarleyEarl

Når det ble vanlig er vel i slutten av 60/70 åra, men for Cadillacer og dyrere biler var det ganske vanlig i slutten av 60-åra, og mange hadde det før, første bil med cruise kontroll (altså en som holder farten konstant) var Imperial i 1958, men selve oppfinnelsen stammer fra 1948.

1

sl500

Her var det litt av alt. Usannheter,halvsannheter,sannheter,kulturforskjeller,øyne som ser,personlig preferansje osv. Oppsummert kan man fastlå at 50 og 60 årene var glans dagene til USA sin bilproduksjon.

1

HarleyEarl

Oppsummert kan man fastlå at 50 og 60 årene var glans dagene til USA sin bilproduksjon.

Det er nok helt riktig, og noe de fleste kan enes om.

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...