Bil esc

Innlegg

Bil

Dux1

Tesla - relle kostnader

De av dere som eier en Tesla: Hvor mye kan man trekke fra pr år i ulike bilrelaterte utgifter ift den meget høye kostnaden det er å kjøpe bilen?

1
48 svar

Synes ikke Model S har høyere luksusfølelse enn Skoda og VW, snarere tvert i mot. Eneste "luksusen" med Model S er de "enorme" kreftene i forhold til null mva og avgift.

3

Som vanlig får Tesla mye pepper her på VGD. Faktum er at bilen er en gavepakke til det norske folk, takket være mer eller mindre oppegående politikere (og ingeniører hos Tesla).

All den tid man bor i Norge og må forholde seg til norske avgifter er Tesla et kupp. (Den skulle jo "egentlig" ha kostet det samme som en (tregere) Porsche 911 eller en middels motorisert MB.)

Teslaeiere er klodens mest fornøyde bileiere. Sikkert fordi de ikke har greie på bil, vil noen hevde..

Kostnader: Man får altså en bil til halv pris (mye for pengene) som er billig å drifte. Om du kjører fossilt koster det 0,67 l/mil x 15 kr/l = 10 kr/mil, typisk 20.000 kr i året. Tilsvarende for el.bil vil være 2 kr/mil, ca 4000 kr i året (men med enkelte Tesla kan du lade gratis..) Dette i seg selv forsvarer en nybilpris på et par hundre tusen ekstra. Om du kjører mer og har mye bom, parkering etc blir forskjellen enda større , men noe av dette er jo litt uforutsigbart. Har da skrevet bilen til 0 på 15 år. Fossilfanatikere vil sikkert hevde at elbilen taper seg mye mer pga usikker teknologi, mens fossilbilen knapt taper seg fordi teknologien er fullkommen og dermed vil holde seg i pris... (noe å tenke på: hvis vi virkelig får en fortsatt rivende utvikling av elbiler; hva vil da tape seg mest? Tesla? BMW med dieselmotor?)

Så usikkerheten er i hovedsak uforutsette kostnader etter garanti. Hva er best? Forbrenningsmotor og girkasse med 400 bevegelige deler (som i tillegg utsettes for forbrenning), eller el.motor? Tesla er en ny bilprodusent, så de har ingen historikk å vise til på den annen side er det jo flere merker som har en lurvete historie men fortsatt selger godt.

Jeg mener på ingen måte at Tesla har løst verdens miljø og transportproblemer med å skape et flak på 2,2 tonn med 700 kg batteri, men har faktisk mere sansen for modell S enn iMiev og Leaf, og det meste som går på diesel.

Min neste bil (eller neste-neste) skal ha 4wd, hengerfeste, skistativ og.......el.motor. Tesla 3 eller det som måtte dukke opp innen 2 år.

3

Man hører alltid om folk som ikke taper på bilhold. Ofte hører man bare slike historier hvis det er de man ser etter og tenker ikke alltid over historier om det motsatte. Jeg har selv klart å tjene bittelitt på en del biler og ikke tapt så mye på en del andre. Og bilforhandlere tjener jo masse, så det er mulig å tjene på de fleste biler om man vet hvordan og timing osv riktig. Da er det også risiko for tap forbundet med det, som med alt annet av spekulative investeringer.

De første Teslaene var ikke så ille priset i forhold til nå. Min kollega kjøpte fullutstyrt P85+ som blant de første og solgte etter ca 2 år og kjørelengde ca 25-26.000km. Verditap ca 145.000kr. Tror nykostnaden (mulig jeg husker feil priser, men verditapet var det vesentlige) i det konkrete tilfellet var ca 750 og salgspris ca rett over 600 (han solgte den selv på Finn). Andre kostnader var veldig lite. En god regel er at man alltid bør regne med 10-20% eller mer verditap på ny bil første året, selv om det er en populær bil. Jo dyrere bil, jo større risiko. Men i prosent er det ofte lignende.

Plutselig kommer stasjonsvognutgaven og da vil ingen ha sedvanen, eller det kommer plutselig 4wd og da vil ingen ha rwd...osv. Bil er tap uansett. Kjøp bil etter evne ikke basert på fremtidige besparelser. Helt utrolig at Tesla kan markedsføre på den måten, med beregnet innsparing i forhold til fossil bil... det blir nesten like ille som å markedsføre for råtne forbrukslån spør du meg!

2
Speciale De blir regnet som ett luksusmerke av sin produsent med hvor prisene blir lagt. Om noen skulle føle at Lada er mer luksuriøst har liten betydning. Det er prisleie som definerer kat...

De blir regnet som ett luksusmerke av sin produsent med hvor prisene blir lagt.

Nei, det gjør de ikke. I alle fall ikke når de kom.

Don't let the price fool you -- Tesla says the Model S is not a luxury car.

Diarmuid O'Connell, Tesla's vice president of business development, said the Model S is "competing based on performance"

Although Tesla won't put the luxury tag on the Model S, the vehicle is generating more sales than some well-known luxury models lately.

2
RandoKuruza Som vanlig får Tesla mye pepper her på VGD. Faktum er at bilen er en gavepakke til det norske folk, takket være mer eller mindre oppegående politikere (og ingeniører hos Tesla). Al...

En forbrenningsmotor med 400 bevegelige deler er tydeligvis langt mer driftssikker en DU'n til en Tesla. DU'n til Leaf, Soul og i3 er jo mer driftssikre enn Tesla sin.

Grunnen til at bilen får mye pepper er fordi enkelte skal presentere den som Guds gave til menneske når det strengt tatt er en middelmådig bil med en ny teknologisk vri. Den er ikke verdt prisen i Norge, og hvertfall ikke i land der den er normalt priset. At folk er så fornøyd med den er jo helt da det eneste den slår likt prisede biler på er akselerasjon...

2
Speciale De blir regnet som ett luksusmerke av sin produsent med hvor prisene blir lagt. Om noen skulle føle at Lada er mer luksuriøst har liten betydning. Det er prisleie som definerer kat...

Det er prisleie som definerer kategori, ikke opplevd luksus.

Så om de hadde dyttet inn dobbelt så mye batterier så hadde den vært enda mer luksusbil. Det må være batteriene som er så dyre. Elmotorer er relativt primitive.

En produsent kan få en bil til å koste veldig mye uten at den er særlig luksuriøs.

2

En kollega hadde mot all formodning nesten feilfri Model S i 2 år før han byttet videre til ny BMW X5 i fjor. Forskjellen er årsavgift og drivstoff. Og eventuelt bom og offentlig parkering.

Alt annet er omtrent likt. Husk at verditap de 3 første årene er større jo dyrere bilen er som ny. Fra bilen er 3-6 år er ofte verditapet lavere.

1

Leste nylig om en Tesla-eier som etter 200 000 kilometer ikke hadde brukt en krone på bilen, foruten strøm.

1

Tesla har hatt en voldsom prisøkning siste tre år så verditapet har nok vært langt lavere på Teslaen enn på en tilsvarende fossilbil. Jeg kjenner flere som har solgt Teslaer etter to år med få titusener i verditap.

1
m-sport Tesla har hatt en voldsom prisøkning siste tre år så verditapet har nok vært langt lavere på Teslaen enn på en tilsvarende fossilbil. Jeg kjenner flere som har solgt Teslaer etter...

Synes prisen på Tesla er til dels horrible. En ny Model X passerer jo millionen. Hva slags miljøpolitikk er det! Men kan stemme som du sier, at Tesla har hatt en stor prisøkning de siste årene. Mener prisene var litt mer overkommelig de første åra Tesla kom på markedet...

1

Fremfor å tro på han i Teslareligionen som ikke brukte en krone på 200.000km unntatt strøm, tror jeg muligens heller på han som kunne gå på vannet i Kristendommen.

1

Jeg bruker heller ikke mye penger på å holde gamle Alfaer og Renaulter gående, men det er fordi jeg handler deler i Tyskland.

Virker som om folk glemmer at de fleste Teslaer fortsatt er under garanti eller nye nok til å være innenfor reklamasjonsretten. Da koster det ingenting å få byttet drive uniten eller takluka for tredje gang med en samlet ventetid på fem måneder for å få verksted time.

1
Dux1 Synes prisen på Tesla er til dels horrible. En ny Model X passerer jo millionen. Hva slags miljøpolitikk er det! Men kan stemme som du sier, at Tesla har hatt en stor prisøkning de...

Når Tesla kom på markedet, så var dollaren rundt 6 kroner. I skrivende stund er den 8,67 kroner. Med dette utgangspunktet, så har bilen blitt 44,5% dyrere i innkjøpspris på denne tiden. Så skal sikkert også alle ladestasjonene de har bygd også regnes inn i prisen, og kanskje også økt avanse grunnet etterspørsel, så da sier det seg selv at det er stor forskjell nå og da.

1
Speciale Horrible? Man må huske at Tesla egentlig er en luksusbil. Hadde den ikke vært "subsidiert" ved å frita elbil for avgifter, så ville prisen ha vært 700.000 kroner høyere. Du kunne f...

Horrible? Man må huske at Tesla egentlig er en luksusbil. Hadde den ikke vært "subsidiert" ved å frita elbil for avgifter

Det stemmer selvsagt at Tesla er billig i Norge i forhold til i alle andre land. Men så veldig luksuriøse er de ikke. Dårlige seter (tidlige S) og lav både kvalitetsfølelse og kvalitet. Det er nesten ufattelig at en Tesla fritatt for moms og alle andre avgifter skal koste over en million.

1
Trolljegern [sitat…] Luksusbil? LUKSUSBIL? Nei, Tesla Model S er ikke engang i premiumsegmentet, den er i øvre middelklasse sammen med for eksempel Volvo når det kommer til bygge- og opplevd k...

Med disse kriteriene for luksus, så fjerner du ganske mange merker og modeller fra hva som er luksus. Du finner ikke så mange eiere av Ranger Rover fra 80/90-tall som opplevde byggekvaliteten som særlig god. Like fullt var det en luksusbil, og det er en luksusbil. Hadde jeg hatt penger til å kjøpe en RR SVR, så hadde jeg ikke forventet meg en bil som kunne gå og gå, men derimot en bil som grunnet tidligere problemer med merket(i familien) kunne gi meg en verkstedregning på 100 k i året. Om jeg hadde kjøpt den om jeg hadde vært i posisjon? Svært gjerne.

1
nometalhorse [sitat…] Nei, det gjør de ikke. I alle fall ikke når de kom. Don't let the price fool you -- Tesla says the Model S is not a luxury car. Diarmuid O'Connell, Tesla's vice president...

Don't let the price fool you -- Tesla says the Model S is not a luxury car.

Mulig det, men de som betaler rundt 100.000 €/$ for en bil i markeder uten spesielle fordeler for elbiler, forventer en viss standard.

Jeg kan vanskelig forestille meg at en tysker som hadde kjøpt en S klasse hadde utvist samme tålmodighet som norske Teslaeiere når det gjelder flere måneders ventetid for å rette feil, eller feilfrekvens.

For ikke å snakke om amerikanere, de hadde forlengst sørget for sysselsetting av advokatstanden, dersom de hadde opplevd lignende ventetider og problemer på Lexusen eller 750en.

1
nometalhorse [sitat…] Nei, det gjør de ikke. I alle fall ikke når de kom. Don't let the price fool you -- Tesla says the Model S is not a luxury car. Diarmuid O'Connell, Tesla's vice president...

Poenget med Model S må vel være å få på gaten en dugande batteribil.

At en del er såpass 'sveiseblinde' at de tar en tung batteribil m/skjerm for å være et luksusdråg er en suksess for hypen, retorikken og tilhørighets-trangen, blandet med en oppfatning av at man er 'lur' nok til å nåde bli med på noe nytt, samt unngå å betale mye av avgiftene. 'Vårt sosialdemokratiske velferdssamfunn' er tuftet på.

Model S er like mye luksus som varene merket 'LUXUS' på Europris.

1

Lignende innlegg

Bil trondergutt Publisert

Lån og kaskoforsikring

Har en bil hvor det fremdeles er 3 år igjen å betale på lån, men hvor verdien på bilen er slik at kasko ikke lenger er hensiktsmessig. Er man tvunget til å ha fullkasko til lån er nedbetalt eller kan...
1
0 svar
Bil MLilet Siste svar

Kode vekk US-blink Audi a4 2012?

Hei! Jeg har en Audi a4 b8 2012 modell. Den har blinklys (us blink?) som lyser hele tiden, vart stoppet i teknisk kontroll og må vise bilen med dette fikset. Har vært innom et MECA verksted som ikke g...
1
1 svar
Bil MartinwetlesM Siste svar

Lading av Passat GTE hybrid.

Hei. Jeg har en ladbar hybrid, men for at jeg skal kunne lade den, må jeg bruke en skjøteledning. Jeg har lest alle advarsler der ute om bruk av skjøteledning til elbil lading, men jeg ønsket å høre m...
1
1 svar
Bil Tradem Siste svar

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
1 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Laster...