Hei, spurte her inne om for høyt dieselforbruk for noen dager siden... nå har et nytt og potensielt svindyrt problem dukket opp...
Kjørte i går og plutselig dukket den røde motoroljelampen opp på dashbordet. Stoppet umiddelbart og fikk tauet bilen til nærmeste Audi-verksted. Venter på svar, men er fryktelig bekymret for hvor kostbart dette kommer til å bli. Hvis f.eks. motoren må byttes ut kan det jo koste helt forjævlig mye. Har noe slikt hendt med dere? Hva kan være potensielle problemer?
Det som er sikkert og visst er at det er en betydelig feil på oljepumpen, som alene vil koste rundt 10 - 15 000 kr. Slipper jeg unna med dette er jeg egentlig lettet...
De har imidlertid ikke fått undersøkt alt, så får virkelig håpe at motoren overlever... får nærmere beskjed i morgen.
Sure penger!!! At det koster 15000kr betyr vel egentlig at det er forholdshvis fort gjort,(under en dags arbeid) hvis det er på ett Audi verksted?? Sitter oljepumpa så utilgjengelig til? Får håpe at det ikke er noe mer!!!
Det som er sikkert og visst er at det er en betydelig feil på oljepumpen, som alene vil koste rundt 10 - 15 000 kr. Slipper jeg unna med dette er jeg egentlig lettet..
Har hørt at bytte av oljepumpe (som er en kjent konstruksjonsmessig svakhet på de motorene, 2.0 TDi 05-08, har kommet på opptil 41.000,- hos Møller-verksted på en A6.
Oljepumpa med balanseakslene koster fra kr 6000,- og oppover hos andre. Pratet med en mekaniker på et uavhengig verksted litt før jul, de hadde byttet nesten en sånn oljepumpe i uka denne høsten. Samme motor i bla Superb, Passat, A4 og A5. Det er de med balanseaksler som skaper problemer. Og får du tak i brukt motor, bytt oljepumpa til bedre modell før du setter den i.
Høyere dieselforbruk kan ha med dårlig smøring å gjøre, dvs at motoren går tyngre rundt. Men da burde motoren også gå mye varmere.
Høyere dieselforbruk kan ha med dårlig smøring å gjøre, dvs at motoren går tyngre rundt. Men da burde motoren også gå mye varmere.
Dårlig smøring er vel noe av de viktigste årsakene til at man bør unngå dieselmotorer til småkjøring. Selv har har jeg en 2.0 TDI, men bilen står alltid i varm garasje og jeg har parkeringsvarmer med fjernkontroll. Kan vel telle antallet kaldstarter på en hånd.
Enkelte som kjører lite og har dieselmotor kan i verste konsekvens kjøre en hel vintersesong med kald motor. Og det sier seg selv at det er skadelig. Sier ikke at det nødvendigvis er det som har skjedd i trådstarter's tilfelle, men disse motorene her er langt ifra bra om man ikke har motorvarmer, garasje eller kjører mye langt.
Hvorfor det ? Dette er en motor som gikk ut av VAGs sortiment ca 2010.
Det som har hendt med denne bilen, gir ingen som helst grunn til å la være å kjøpe ny Audi i dag.
Det er ikke bare VAG som har hatt problemdieselmotorer de seneste 10 år. MB, BMW og GM/Fiat har hatt dieselmotorer som har hatt sine spesifikke problemer. Det samme har Toyota.
Hvis man absolutt vil ha en bil med R4 diesel, er dagens VAG 2,0 en av de beste motorene av sorten.
Hvis man absolutt vil ha en bil med R4 diesel, er dagens VAG 2,0 en av de beste motorene av sorten.
Er vel bare de første 2.0 TDi opp til 08 med balanseaksler som har hatt større problemer med oljepumpe/balanseakselpakka, tror de ellers har gått bra, ja. Touran, Golf, A3 m.m. har ikke balanseaksler på 2.0 TDi, og slipper problemet.
På generelt grunnlag uten å kjenne til svaketer med TS sin motor så kan man jo spekulere i det høye drivstoff forbruket hans har noe med skaden å gjøre.
Hvis det har kommet diesel i oljen kan dette medføre nedsatt smøre evne og utslitte råde og veivlager.
Da vil man miste oljetrykket i motoren.
Dersom all den ekstra dieselen bilen har brukt havner i bunnpanna, vil oljenivået stige svært raskt.
Dersom det blir høyt nok, vil oljen trenge inn i forbrenningskammeret og motoren vil ruse opp noe vannvittig.
Det har skjedd med en god del Volvomotorer for noen år siden. Da skjedde det på grunn av feil med regenereringen av partikkelfilteret.
Bilen til TS er en 2007 mod, så jeg er ikke sikker på om den har partikkelfilter, men jeg tipper den har det. Dersom den prøver å regenerere hele tiden, vil nok forbruket stige.
Hei. Jeg har en ladbar hybrid, men for at jeg skal kunne lade den, må jeg bruke en skjøteledning. Jeg har lest alle advarsler der ute om bruk av skjøteledning til elbil lading, men jeg ønsket å høre m...
Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
Skal nå gå til innkjøp av "ny" bil. Hadde tidligere en Vw UP 2013 mod som jeg forelsket meg i, og vurderer samme bil igjen bare 2017-el nyere. Hadde ett eneste problem med UPen, det var at bakhjula fr...
Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
Jeg minnes godt påkledde elbilpionerer som kjørte i krabbefart i iskalde biler for å rekke hjem. Slik sett var det kanskje lett å bli forledet av elbilens åpenbare svakheter og tro at den ville bli et...
Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...