Bil esc

Innlegg

Bil

Batorex

Motoroljelampen - hva kan ha skjedd?

Hei, spurte her inne om for høyt dieselforbruk for noen dager siden... nå har et nytt og potensielt svindyrt problem dukket opp...

Kjørte i går og plutselig dukket den røde motoroljelampen opp på dashbordet. Stoppet umiddelbart og fikk tauet bilen til nærmeste Audi-verksted. Venter på svar, men er fryktelig bekymret for hvor kostbart dette kommer til å bli. Hvis f.eks. motoren må byttes ut kan det jo koste helt forjævlig mye. Har noe slikt hendt med dere? Hva kan være potensielle problemer?

Bilen: Audi a6 2007-mod. 2.0 TDI 140 hester

1
29 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Denne motoren er beryktet for svakt drev til oljepumpen.

Hvis du med den røde lampen mener varsel for lavt eller intet oljetrykk. Tipper jeg det er det som har skjedd.

Det har skjedd med Tourantaxien jeg kjørt før, men da var den kjørt ca 430.000 km.

Hvis resten av bilen er brukbar, er vel det billigste å få tak i en brukt motor. Helst en hvor denne svakheten er rettet.

2

Hva kan være potensielle problemer?

Mulige problemer:

For lite olje på motoren

Feil på oljetrykksbryter

Feil på oljepumpe

Feil på oljedistrubisjon internt i motoren.

De to første er billige, de andre slett ikke.

1
RickiBK [sitat…] Mulige problemer: For lite olje på motoren Feil på oljetrykksbryter Feil på oljepumpe Feil på oljedistrubisjon internt i motoren. De to første er billige, de andre slett i...

Feil på oljepumpe

Har fått mer informasjon nå.

Det som er sikkert og visst er at det er en betydelig feil på oljepumpen, som alene vil koste rundt 10 - 15 000 kr. Slipper jeg unna med dette er jeg egentlig lettet...

De har imidlertid ikke fått undersøkt alt, så får virkelig håpe at motoren overlever... får nærmere beskjed i morgen.

1
Batorex [sitat…] Har fått mer informasjon nå. Det som er sikkert og visst er at det er en betydelig feil på oljepumpen, som alene vil koste rundt 10 - 15 000 kr. Slipper jeg unna med dett...

Det som er sikkert og visst er at det er en betydelig feil på oljepumpen, som alene vil koste rundt 10 - 15 000 kr. Slipper jeg unna med dette er jeg egentlig lettet..

Har hørt at bytte av oljepumpe (som er en kjent konstruksjonsmessig svakhet på de motorene, 2.0 TDi 05-08, har kommet på opptil 41.000,- hos Møller-verksted på en A6.

Oljepumpa med balanseakslene koster fra kr 6000,- og oppover hos andre. Pratet med en mekaniker på et uavhengig verksted litt før jul, de hadde byttet nesten en sånn oljepumpe i uka denne høsten. Samme motor i bla Superb, Passat, A4 og A5. Det er de med balanseaksler som skaper problemer. Og får du tak i brukt motor, bytt oljepumpa til bedre modell før du setter den i.

Høyere dieselforbruk kan ha med dårlig smøring å gjøre, dvs at motoren går tyngre rundt. Men da burde motoren også gå mye varmere.

1
xantiasx [sitat…] Har hørt at bytte av oljepumpe (som er en kjent konstruksjonsmessig svakhet på de motorene, 2.0 TDi 05-08, har kommet på opptil 41.000,- hos Møller-verksted på en A6. Olje...

Høyere dieselforbruk kan ha med dårlig smøring å gjøre, dvs at motoren går tyngre rundt. Men da burde motoren også gå mye varmere.

Dårlig smøring er vel noe av de viktigste årsakene til at man bør unngå dieselmotorer til småkjøring. Selv har har jeg en 2.0 TDI, men bilen står alltid i varm garasje og jeg har parkeringsvarmer med fjernkontroll. Kan vel telle antallet kaldstarter på en hånd. Enkelte som kjører lite og har dieselmotor kan i verste konsekvens kjøre en hel vintersesong med kald motor. Og det sier seg selv at det er skadelig. Sier ikke at det nødvendigvis er det som har skjedd i trådstarter's tilfelle, men disse motorene her er langt ifra bra om man ikke har motorvarmer, garasje eller kjører mye langt.

1
TomPadang Enda en grunn til å unngå Audi...

Hvorfor det ? Dette er en motor som gikk ut av VAGs sortiment ca 2010.

Det som har hendt med denne bilen, gir ingen som helst grunn til å la være å kjøpe ny Audi i dag.

Det er ikke bare VAG som har hatt problemdieselmotorer de seneste 10 år. MB, BMW og GM/Fiat har hatt dieselmotorer som har hatt sine spesifikke problemer. Det samme har Toyota.

Hvis man absolutt vil ha en bil med R4 diesel, er dagens VAG 2,0 en av de beste motorene av sorten.

3
Jan Hvorfor det ? Dette er en motor som gikk ut av VAGs sortiment ca 2010. Det som har hendt med denne bilen, gir ingen som helst grunn til å la være å kjøpe ny Audi i dag. Det er ikke...

Hvis man absolutt vil ha en bil med R4 diesel, er dagens VAG 2,0 en av de beste motorene av sorten.

Er vel bare de første 2.0 TDi opp til 08 med balanseaksler som har hatt større problemer med oljepumpe/balanseakselpakka, tror de ellers har gått bra, ja. Touran, Golf, A3 m.m. har ikke balanseaksler på 2.0 TDi, og slipper problemet.

1

På generelt grunnlag uten å kjenne til svaketer med TS sin motor så kan man jo spekulere i det høye drivstoff forbruket hans har noe med skaden å gjøre. Hvis det har kommet diesel i oljen kan dette medføre nedsatt smøre evne og utslitte råde og veivlager. Da vil man miste oljetrykket i motoren.

1
sl500 På generelt grunnlag uten å kjenne til svaketer med TS sin motor så kan man jo spekulere i det høye drivstoff forbruket hans har noe med skaden å gjøre. Hvis det har kommet diesel...

Dersom all den ekstra dieselen bilen har brukt havner i bunnpanna, vil oljenivået stige svært raskt.

Dersom det blir høyt nok, vil oljen trenge inn i forbrenningskammeret og motoren vil ruse opp noe vannvittig.

Det har skjedd med en god del Volvomotorer for noen år siden. Da skjedde det på grunn av feil med regenereringen av partikkelfilteret.

Bilen til TS er en 2007 mod, så jeg er ikke sikker på om den har partikkelfilter, men jeg tipper den har det. Dersom den prøver å regenerere hele tiden, vil nok forbruket stige.

1

OK folkens, takk for alle svar. Har helt glemt å oppdatere dere, fikk egentlig det avgjørende svaret på onsdag.

Det var som nevnt problemer med oljepumpen. Dette har nå blitt fikset, og kostet meg enda mindre enn først antatt. Like under 10 000kr.

Så var jo spørsmålet om motoren skulle overleve... og det gjorde den! Slapp med skrekken. Bilen kjører nå som normalt... ;-)

Takk for hjelp/råd/svar fra dere alle!

5

Lignende innlegg

Bil MartinwetlesM Siste svar

Lading av Passat GTE hybrid.

Hei. Jeg har en ladbar hybrid, men for at jeg skal kunne lade den, må jeg bruke en skjøteledning. Jeg har lest alle advarsler der ute om bruk av skjøteledning til elbil lading, men jeg ønsket å høre m...
1
1 svar
Bil Tradem Siste svar

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
1 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Bil Zalo123 Siste svar

Radioenheten fungerer ikke i bilen

Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
1
2 svar
Laster...