Bil esc

Innlegg

Bil

FredPerry

Opphavet til dine bil-vandrehistorier?

Selv om vi liker å tenke på oss selv som rasjonelle mennesker har nok de fleste av oss en eller annen anekdote eller episode som sett opp mot fordommer blir som en bekreftende faktum på at det vi antok faktisk stemte.

Sagt på norsk, noe vi trodde viste seg å stemme en gang, og derfor er det sånn. Og disse episodene bruker vi til å underbygge argumentene vår for evig og alltid.

Eksempler på dette kan være:

- "Fetteren til en lærlig på jobben til onkelen din kjørte en gang en Peugeot 205. Den hadde stått halve dagen med de gule tåkelysene på og du observerte at den nektet å starte da du sto ute for å ta en røyk. Å kjøpe en 508 RX hybrid vil derfor være spikeren i kista for enhver drosjeeier."

- "Jeg har lite erfaring med Kia Soul, men satt i en 90-talls Elantra som taxi i Bankok for et par år siden. Har sjelden vært så redd i en bil før. Lovet meg den gang at jeg aldri mer skulle sette min ræv i en koreansk bil."

- "En gang bodde jeg borti gata for en lege. Kona hans var lærer og kjørte 190E. Vinterstid sto den støtt og stadig parkert i bånn av oppkjørselen deres, og jeg husker han sa på en dugnad i velforeningen at den var ganske dårlig vinterstid. Vet ikke om dette gjelder nå lenger, men hvis ikke Mercedes har skjerpet seg siden den gangen ville jeg vurdert en annen bil enn V-klasse som handicapbil."

Grunnen til at jeg kom til å tenke på dette, er at jeg er overbevist om at jeg i dag ble opphav til en vandrehistorie som kommer til å leve i årevis fremover. På jobben til dama er det en fyr som har ansvar for internpost. En enkel type i 40-årene med øynene dypt inni panna, og de gangene jeg har sett han på nært hold har han på seg Ford Motorsport caps. Ifølge henne selv er han en ganske skravlete og irriterende type som både vil høre og dele sladder.

De siste dagene har det kommet en forferdelig irriterende lyd fra det høyre framhjulet på Alfaen. En distinkt lyd av gummi mot metall. Det lokale verkstedet har lokalisert det til tørr bærekule, og det skal fikses på tirsdag, men i mellomtiden har jeg kjørt som vanlig.

Leverte henne på jobb i dag tidlig og da jeg svingte inn på plassen foran kontoret sto postmannen utenfor og røyket. Og han møtte henne med følgende:

"Skal jeg gi deg ett lite tips eller? Han kjæresten din bør ha bilen på verksted. Alfa vettu!"

- "En gang jobba jeg på kontor med ei som var sammen med en som kjørte Alfa. Det var bare problemer med den, og jeg kunne høre det pipe i den lang vei når han kom kjørende. Ville aldri kjøpt no' ittaliensk !"

Beklager til alle italofile for at jeg kjører rundt i Oslo og sprer dårlige rykter.

10
31 svar

Hadde alle andre lange innlegg vært like velskrevne som dine, ville vi kanskje orket å lese dem.

3

Beklager

Det tar vi ikke så tungt. Det viktigste er at bilen er ren og pen og at sjåføren har en smule opportunistisk kjørestil (men alt med måte). At det kommer noen ulyder innimellom er innafor. Bare man ikke lar det ture og gå i årevis som en ignorant fjott.

1
Allegerita [sitat…] Det tar vi ikke så tungt. Det viktigste er at bilen er ren og pen og at sjåføren har en smule opportunistisk kjørestil (men alt med måte). At det kommer noen ulyder innime...

Det tar vi ikke så tungt. Det viktigste er at bilen er ren og pen og at sjåføren har en smule opportunistisk kjørestil (men alt med måte).

Var en tur ute i distriktene for å få feildiagnose på lyden. Det resulterte selvfølgelig i en ganske møkkete bil, men tok den snøfylte framfor saltede ruta tilbake til byen.

Nå er den vasket igjen, så så lenge ingen kjører den, vrir på rattet eller gynger på fjæringen fremstår bilen som helt strøken.

1

Selv om vi liker å tenke på oss selv som rasjonelle mennesker har nok de fleste av oss en eller annen anekdote eller episode som sett opp mot fordommer blir som en bekreftende faktum på at det vi antok faktisk stemte.

Alltid morsomt hvordan mange legger mer vekt på erfaringer fra fjerne slektninger eller anonyme forumdeltagere fremfor statistikk når de kjøper bil.

1

Bra FP! Man haaber at fly, buss og ferge er forsinket saa man faar lese lange innlegg og traader.

Jeg baserer meg mest paa saklig informasjon fra eiere av biler og drivere av verksteder.

Saa jeg har ikke noen bommerter saann i farten: Men for ferjenes del trodde jeg litt feil i barmdommen: I tidlig alder trodde jeg at fatene foe smoereolje inneholdt fartoeyets drivstoff. I nutid vet jeg at mengdene drivstoff som tankes er stor, tankene holder gjerne et sekssifret antall liter.

1

Her har vi jo dagens versjon av LA LAW!

Jussmannen FP. 'Kjørte henne på jobb'. Jeg trodde ett sekund at du da mente at du kjørte bilen ned til fergeleiet!

Og 'Benny' med internposten.

Glimrende historier!

1

Mine historier er svært enkle.

Oppvokst med foreldre som hadde byens første 2CV. Vakte åtgøym, og da vi dro på sommerturne gjennom hele sør-Norge stoppet alle bøndene traktoren sin og strakte hals og fikk strikkøyne. Hele Setesdalen var lammet. Det var fint vær, taket var nedrullet og vi barna sto i bilen sammen med den digre bikkja vår. Fransk var bra :-)

Så giftet jeg med med en som sverget til VolvoPV. Vi hadde fire. Alle var temmelig gamle, en hadde liten dobbel bakrute. Så fulgte "kjøttvogna" og deretter "Fiskubilen". Så da jeg endelig tok lappen fikk jeg en Volvo Amazon i gave som allerede forlengst hadde fått tilnavnet"Grorudporsche". Tung på rattet, men man var jo ung og sterk, og hadde alltid en sandsekk eller to i bakrommet om vinteren.

Så ble jeg fanget av reklamen om Vinterbilen. Så jeg sleit ut to Saaber. Aldri noe tull, behøvde jo ikke skifte registerreim en gang. Min franske venninne fortalte at franskmenn hatet franske biler, og helst kjøpte tyske eller svenske.

Men nå har jeg de siste åra blitt veldig glad i Renault, tross dystre spådommer.

1

en eller annen anekdote eller episode som sett opp mot fordommer blir som en bekreftende faktum på at det vi antok faktisk stemte.

Jeg har hatt en (mis)oppfatning av dsg-kassene til VW en god stund. Denne stammer nok fra flere dsg-bytter av ymse bekjentskaper, skriverier på nett og diverse bilselgere jeg har støtt på. En (/flere) girkasse jeg aldri ville tatt sjansen på å besitte etter garantitidens utløp (grunnet fordommene mine).

Når en av vgd-bil-forumets absolutte kvalitetsnevrotikere (med beviselig god hørsel) så går til innkjøp av en slik bil/drivlinje, etter nitidig studering av inegniørkunsten i disse kassene, skulle man kanskje tro at (mis)oppfatningen min ikke er/var berettiget.

Men så viser det seg altså at det kommer ulyder også fra denne kassen, omtrent i det bilen tas i bruk.

(drill neste!)

2
cjparker [sitat…] Jeg har hatt en (mis)oppfatning av dsg-kassene til VW en god stund. Denne stammer nok fra flere dsg-bytter av ymse bekjentskaper, skriverier på nett og diverse bilselgere...

Jepp, CJP. Nå må det sies at (oljesmurte) 6-trinns DSG synes å være meget slitesterke mens denne tørrclutchversjonen altså har sine issues, omtalt både her og der.

På den annen side er det gøy/spennende å se hva som skjer i saken. Og ikke minst i psyken: Kanskje der kommer innbyttespm til lokal Toyotaforhandler og undertegnede blir drilloperatør før 2020? (Må nesten ha borrekurs...)

1
rosmebraad Jepp, CJP. Nå må det sies at (oljesmurte) 6-trinns DSG synes å være meget slitesterke mens denne tørrclutchversjonen altså har sine issues, omtalt både her og der. På den annen sid...

1: Som tidligere nevnt i en annen tråd, kjørte jeg Superb med 6DSG for to år siden. Det plagde meg her hvor latterlig lavt turtallet var under motorveikjøring, og tidvis trodde jeg bilen skulle bli kvalt (denne eieren hadde tidligere fått byttet en 7dsg i en octavia). Progammeringen her passer med andre ord ikke meg.

2: Hvis du på død og liv ønsker å realisere drilldrømmen har jo Subaru dette i sitt sortiment. Jeg kan tenke meg at nye Impreza vil kle deg godt - og dette er jo også en herlig trekkbil til den dagen du kommer deg ut av tilhengerskapet!

1

For min del så har jeg egentlig ikke noen fordommer til noe, og har egentlig heller ikke blitt oppdratt i å mislike noen biler foran andre.

Men du verden det finnes mange trangsynte mennesker der ute som har akkurat slike historier som FP kommer med! Det er så usannsynlig irriterende å høre at jeg nesten får lyst til å kakke i det hodet med noe veldig hardt!

Men et par generelle ting som vi "alle vet er korrekt"

- Toyota aldri har feil. - Italiensk ruster umiddelbart i stykker på vei over sjøen hit - BMW og Mercedes duger kun til flat asfalt, gjerne tørt, pga RWD - Volvo 2,7 og 9 serien er verdens beste biler - Alt fra Korea er DRIT - Peugeot er fantastisk sålenge det er 505 vi snakker om, ellers DRIT - Amerikansk bruker enormt med drivstoff og er som et oljeflak

2

Sagt på norsk, noe vi trodde viste seg å stemme en gang, og derfor er det sånn. Og disse episodene bruker vi til å underbygge argumentene vår for evig og alltid.

Mine fordommer mot franske biler bygger på egen erfaring.

For ca 35 år siden hadde jeg en Citroen BX som taxi. I løpet av de 18mndr. jeg hadde den, måtte den hentes av Falken, som det het den gang, hele 13 ganger.

Alt som kunne gå til helvete gjorde nettopp det. Særlig var den fantastiske hydraulikkfjæringen utsatt. Elektriske feil og varsellamper som lyste opp med og uten grunn var en annen gjenganger.

Skulle jeg beskrevet i detalj alt som gikk galt med bilen, hadde innlegget mitt fått herr SUVs innlegg til å fortone seg som onelinere.

Når man i tillegg til en problembil ble møtt av en importorganisasjon som brukte opp til tre uker på å frembringe nødvendige reservedeler, ble man livstidsvaksinert mot franske biler.

I løpet av den korte tiden jeg hadde faenskapet stod det mer enn to mndr på verksted. En trøst var at jeg fikk drikke kaffe med gutta på gulvet og egen stol og kopp med navnet mitt på. Servicen på verkstedet var så god at jeg ikke ville hatt betenkeligheter med å kjøpe bil der av et annet merke.

Min neste bil var en Honda Accord. Den gikk bortimot feilfritt i 5 år som taxi, og 9 år som privatbil etterpå.

4

Jeg har vært i Korea, og synes det var noen rotekopper. Derfor vil jeg ikke ha koreansk bil. Satt langt inne å kjøpe Samsung TV og mobil.

1

Mulig det var en Peugeot 504. Sedan. Vi hadde feriert rundt om på Sunnmøre. Hver sommer dro vi til en eller annen elv for å fiske laks. På slutten av 70-tallet sa plutselig fattern at i år skulle vi gå bananas og kjøre opp til Dombås og nedover mot Østlandet.

Alle visste at Peugeoten kokte i motbakkene så vi tok med noen kanner med vann. Allerede før vi var skikkelig igang med stigningene opp mot Bjorli hadde vi brukt opp alt vannet og fattern måtte ned i elva for å fylle opp kannene.

Etter hvert som vi kom høyre opp i Romsdalen ble det lenger og lenger avstand ned til elva, så fattern ble borte lenger for hver gang Peugeoten kokte over. Etter fjerde eller femte gangen kom han tilbake fra elva og sa at "det blir Måndalen i år også". Dermed endte Østlandsturen før den hadde startet.

Og jeg kjøper ikke Peugeot, nei.

1
Skalleman Jeg har vært i Korea, og synes det var noen rotekopper. Derfor vil jeg ikke ha koreansk bil. Satt langt inne å kjøpe Samsung TV og mobil.

Satt langt inne å kjøpe Samsung TV og mobil.

Samma her.

Elendig levetid, elendig kundeservice. (Kortlivede produkter, "kundeservice" som svarer null og niks til tross for flere skriftlige henvendelser.)

Samsung fronter "bruk og kast" og ressurssløsing. De burde få kraftig tyn fra miljøorganisasjonene.

1

Det smerter å si at jeg er på min 4 Ssmsung mobil og trives med det. Resten av familien har Apple så da får jeg ha laderne mine for meg selv.

1
Skalleman Det smerter å si at jeg er på min 4 Ssmsung mobil og trives med det. Resten av familien har Apple så da får jeg ha laderne mine for meg selv.

Jeg er vel på den ca. 4. selv også. Er "dessverre" ingen stor fan av verken Apple eller Samsung, hadde v'rt mye enklere med både laptop og mobil om man kunne vært helsvoren fan. Men jeg ser minuser ved alle/begge. Så det føles som kompromisser hele veien.

Fantiastisk dette med at Samsungmobil til over 8000 kr droppet å ringe til vekking og bare lå der med "Enter PIN".

Så det er en Thaiprodusert Casio vekkerklokke og Nokia 100 jeg setter min lit til, ikke Skamsung.

1
rosmebraad Jeg er vel på den ca. 4. selv også. Er "dessverre" ingen stor fan av verken Apple eller Samsung, hadde v'rt mye enklere med både laptop og mobil om man kunne vært helsvor...

Ellers misliker jeg at der er en del "dritt" lagt inn på mobilene. De burde være så plain som mulig, så kan folk heller ta ned det de ønsker fra Google Play eller App store. Hvem bruker egentlig alle disse appene? Burde roote hele greia.

Jf. mobilsoftware og Windows 10, så må de ta inn over seg at folk flest kun ringer, surfer på nett og bruker enkel tekstbehandling.

1

@rosmebraad

Det er en kjent feil på S7 og S7 Edge at de restarter seg selv i ny og ne, noen ganger 3 ganger per dag og andre ganger 1 gang i uken. Slik skal ikke produktet være, så ta kontakt med feks Conmodo for å melde service. Du kan tilogmed sjekke med de du kjøpte telefon av for å melde inn til service. Men det lureste kan være å melde direkte til verkstedet for å få fortgang.

1
cjparker [sitat…] Jeg har hatt en (mis)oppfatning av dsg-kassene til VW en god stund. Denne stammer nok fra flere dsg-bytter av ymse bekjentskaper, skriverier på nett og diverse bilselgere...

Mekanikk lar seg godt høre....med de rette petimeter ørene, samt venstre vindu litt på gløtt. Slik vil det alltid være. Forøvrig er DSG kassa, første utgave våtkløtsjet...siste åra tørrkløtsjet. Videre er DSG egentlig en helt vanlig kasse med auromatikk for girskifte uten bruk av pedal. Virker veldig bra. Derimot er det ikke en ekte automat med konverter, hvor konverteren opptar deler av mellomgirene.

1
Laster...