Bil esc

Innlegg

Bil

TomPadang

Moderne biler og vinter.

Mange biler sliter med å holde temperaturen oppe når det blir kaldt. Mange kjører med halvlunka motor og sitter og fryser i kupeene. Da ser det ut som kruttet finnes opp på nytt: http://www.dinside.no/motor/hvordan-fa-varmere-bil-pa-to-minutter/60989107#_ga=1.146437936.527956572.1483306850

Du verden! Det var slikt vi drev med før i tiden.

Det er åpenbart på tide med papplate igjen...

Blid DIN bil varm i minus 10? På min tapet jeg igjen hele grillfronten med svart tape (grillfront var svart fra før). Da blir motoren raskt varm. Null problem med overoppheting pga. stort kjøleanlegg.

1
38 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Utrolig.

Enkelte dyre tyske biler har innebygget selvregulerende radiatordeksler.

Det er fortsatt tillatt å bruke motorvarmer før start. 'Broom' skrev at denne kunne redusere skadelig eksosutslipp med 70% på turer inntil 20 km.

(Ikke si dette til Venstre og Skei Grande, motorvarmer, gå til jobben og andre gammeldagse ting passer ikke inn i avgifts'pornoen', og de fantastiske vyene om 'det grønne skiftet'!!!!

1

Blid DIN bil varm i minus 10? På min tapet jeg igjen hele grillfronten med svart tape (grillfront var svart fra før). Da blir motoren raskt varm. Null problem med overoppheting pga. stort kjøleanlegg.

Ingen problem verken med minus 10 eller 20 med min Forester 2015 modell diesel.

1

Kjørte i 22 minus i går, inkludert kaldstart. Clutchpedalen var en tanke tyngre, men verken temperaturen i motoren eller kupéen var noe problem. Får ikke bedre vinterbil enn Alfa Romeo.

1

Tar ikke så mange minutter før Mazdaen blir varm. Samme var det med Alfaen. Men det er jo bensinmotorer begge to. Og Mazdaen har en to og en halv liter. Men det er i grunnen sjelden bilen står særlig lenge ute i streng kulde siden jeg har oppvarmet garasje hjemme.

1

Du verden! Det var slikt vi drev med før i tiden.

Moderne mikrodiesler er håpløse når gradestokken synker litt under null.

Ser også at disse teresylindrede enliterne i Peugeot, Ford og Citroen sliter de også. En nabo undret seg over at han aldri så mer en to prikker på tempmåleren i den i vinterhalvåret.

Pakk de inn så de får en driftstemperatur som gir komfort og RENERE forbrenning.

1

Jepp. Frem med papplata igjen - 40 år etter.

Forresten var de ikke dumme de rullegardinene som fantes en gang.

1

Finnes fortsatt løsninger i dag, min bil har en "persienne" som automatisk stenger for radiatoren ved behov. Samt bensindrevet tilleggsvarmer, styrt via app på mobilen (eller timer). Kald bil er med andre ord ikke noe tema...

1

Begge våre holder varmen. En dieselbil med tilleggsvarmer og en bensinbil som er utsatt for downsizing-trenden. Begge er riktignok utstyrt med snødeksler i front. Citroën digger å tette igjen luftinntakene på vinterstid.

1

Blid DIN bil varm i minus 10?

En periode før jul virket ikke Webastoen i Touranen. På dager med -5-6 grader tok det et par timer før tempen på motoren nådde 90 grader.

Nå er den heldigvis i orden igjen og den blir varm på et blunk.

Jazzen min blir relativt fort varm, selv uten hjelp. Men den automatiske temperaturreguleringen er ganske ustabil. Hvis jeg stiller den på 20 grader, blir det etter en stund alt for varmt inni bilen. Det er først når jeg har kjørt i et par timer den synes å virke som den skal.

1

Akkurat hva varme angår er det ikke noe problem. Det er verre at downsizingen har ført til lettere motorer og mindre vekt på fremhjulene. Vi som plages med forhjulstrekk og litt kvass motorkarakter sliter med å unngå hjulspinn på glatta..

1

Blid DIN bil varm i minus 10?

Min blir varm også i -19 grader (det kaldeste jeg har kjørt i med den bilen). Den har forøvrig varmepumpe i tillegg til 2-literen. Bilen blir for øvrig varm før jeg starter den opp, bare å programmere inn tidspunkt (eller velge å slå på med appen).

1
Brum-Ole Akkurat hva varme angår er det ikke noe problem. Det er verre at downsizingen har ført til lettere motorer og mindre vekt på fremhjulene. Vi som plages med forhjulstrekk og litt kv...

Det er verre at downsizingen har ført til lettere motorer og mindre vekt på fremhjulene. Vi som plages med forhjulstrekk og litt kvass motorkarakter sliter med å unngå hjulspinn på glatta..

Da må det bety at du har en bil jeg ikke har fått med meg.

Eller at du har åpnet panseret på bilen på profilbildet og sett at der var det ikke mye motor :-) (og bommet på drivhjul)

Selv har jeg løst problemet med et par tonn over drivhjulene, som for øvrig er alle hjul.

2

Mange biler sliter med å holde temperaturen oppe når det blir kaldt. Mange kjører med halvlunka motor og sitter og fryser i kupeene.

Har hørt sagt at moderne biler utnytter effekten i motoren så bra at motoren ikkje blir varm nok til å gi nok varme til viften.

1

Aldri hatt problemer med varmen på mine VW. Vel, måtte skifte termostaten på min første da, en 79 mod Golf. Men syntes ikke det er så ille og gjøre på en gammal bil.

Men bortsatt fra det, så har jeg aldri hatt problemer med varmen, selv ikke i -40 grader...

Men firmabilen, Opel møkk... Den selv med tilleggvarmer bruker veldig lang tid på og gi lunk i kupeen, om motoren blir varm veit jeg ikke, da dem rett og slett har fjernet temperaturmåleren... Sier litt om Opel... Men må innrømme att forje firmabil, en Nissan hadde samma greia... Hva som får ledelsen hos oss til og kjøpe slike er for meg en gåte. Sier mest om hvor lite verdt vi ansatte er..

1

Med et forbruk på nesten 1,7 liter pr mil nå om dagen, så er det få problemer med å holde hverken kjølevannet, oljen eller kupeen varm.

3

Og så må det nevnes - el-biler og varme...humr...humr... Den gode gamle russiske måten er å anbefale: Tenn et bål under bilen (batteriene).

1
M-T En av fordelene til elbiler er jo hvor gode de fungerer i kulda. E-Golfen vår fungerer strålende, selv når det var 20 minus. http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/2016/01/09/–-My...

En av fordelene til elbiler er jo hvor gode de fungerer i kulda.

Dersom strøm koster, inkl. nettleie, (?) 1 kr/kWh, i Nord-Norge, som visstnok er billig i europeisk sammenheng, så kan han ikke kjøre noe særlig han fyren der: Med oppvarming v bil og temperaturkontroll av batterier går der nok MYE MYE mer strøm inn stikkontakten enn der kommer energi omsatt ut via hjulene.

DESSUTEN: Var det ikke en greie med store miljøprotester mot Altakraftverket sånn ca. 1981 pga. dettes påståtte miljøødeleggelser?

Elbilistene mfl. der oppe HØSTER altså gevinsten for dette naturinngrepet. (Jeg er veldig for bensinbiler, elbiler og utbygging av fornybar elektrisitetsforsyning.)

1

Sharan 06 blir ikke varm under -20, det er bare å glemme. Kombinasjonen av domkirkestørrelse på kupeen og 1,9 tdi er ikke god. Den starter alltid dog, så jeg og sønnene kommer oss i barnehage og jobb, godt påkledd!

Fruen har en annen hverdag med elbilen, 6kw varmepumpe gjør jobben utmerket og bilen er alltid ferdig oppvarmet når hun går ut. Det er klart kjørelengden går ned, men hun kjører sjeldent over 5mil tur/retur jobb, så det går bra.

1
M-T En av fordelene til elbiler er jo hvor gode de fungerer i kulda. E-Golfen vår fungerer strålende, selv når det var 20 minus. http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/2016/01/09/–-My...

Og her om dagen var det en reportasje på nrk.no om en som kjørte BMW i3 i Karasjok i minus 42 grader, og det gikk helt fint. Og dette er jo stikk motsatt av dommedagsprofetiene til "ekspertene" her inne som kunne fortelle om at elbiler nok ikke virket i minusgrader.

2
Ribba [sitat…] Ja, for det har aldri vært en bensinbil som har kjørt rundt i Karasjok i 42 minusgrader.

Har selv kjørt bensinbil i Karasjok på vinteren i rundt 30 minusgrader og det gikk fint. Men poenget her var jo at "ekspertene" her inne kom med dommedagsprofetier om elbil i kuldegrader, og i hvert fall når temperaturen kom ned i minus 30-40 grader. Det var jo helt umulig i følge de.

Når jeg tenker meg om så var det kanskje samme eksperten som kunne fortelle at "alle" hadde avbestilt Model X før leveransene til Norge kom i gang.

1

Lignende innlegg

Bil MartinwetlesM Siste svar

Lading av Passat GTE hybrid.

Hei. Jeg har en ladbar hybrid, men for at jeg skal kunne lade den, må jeg bruke en skjøteledning. Jeg har lest alle advarsler der ute om bruk av skjøteledning til elbil lading, men jeg ønsket å høre m...
1
1 svar
Bil Tradem Siste svar

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
1 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Bil Zalo123 Siste svar

Radioenheten fungerer ikke i bilen

Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
1
2 svar
Laster...