Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Nå har jeg levert Minien på service hos Bavaria og jeg har vært dum nok til å verken avtale hvilken type service som skal utføres eller til hvilken pris det skal være. Skal hente den på Økern om noen timer, og aner ikke hva som venter meg.

Bilen er fem år gammel og har rullet 25.000 km, så her bør det vel ikke være nødvendig med mer enn "Service 1" (som er en "liten" service)? For ordens skyld har den allerede vært på service ved 5.000, 10.000, 15.000 og 20.000 km - med andre ord hvert eneste år. Er ikke det litt vel ofte? Hvor ofte burde man skifte olje?

Har mareritt om at de har utført Service 2 og jeg må betale et femsifret beløp...

1
31 svar

31 svar

Vi ønsker å legge til rette for en god debatt på nettsidene våre, og for å kunne sikre god moderering holder vi nattestengt mellom klokken 00.00 og 08.00.

perchri

Bilen er fem år gammel og har rullet 25.000 km, så her bør det vel ikke være nødvendig med mer enn "Service 1" (som er en "liten" service)? For ordens skyld har den allerede vært på service ved 5.000, 10.000, 15.000 og 20.000 km - med andre ord hvert eneste år. Er ikke det litt vel ofte? Hvor ofte burde man skifte olje?

Oljeskift etter bruken av bilen. Tommelregel er: Småkjøring pr dag slik at temperaturmåleren skjelden er på 80-90 grader mer en noen km før motoren stanses og blir kald. Skift hver 8000+-km. Vanlig pen kjøring, men bilen er i drift minst en time hver gang den startes, skift olje hver 15000km. Tommelregel : Se på oljen ved å la den avgi en middels dråpe på tommelneglen. Er den middels brun er oljen fortsatt brukbar. Ser du ikke neglen og den er sort...bytt. (olja altså,ikke neglen)

2

Hollabaloo

De dyreste M-sport-bremsene var skikkelig lekre. Indre del (sannsynligvis av aluminium) festet med nagler til den ytre "sliperingen" i høykarbon stål. Bremseporno!

1

captain_slow

Hadde min 320d (2012 f30, 85.000km) på service i dag, olje/filter/bremseklosser foran/bremsevæske, måtte i tillegg bytte bremseskiver foran, det kom på den nette sum av 11.500 kr. Jeg sjekket litt rundt på forskjellige verksteder men fant ingen som var nevneverdig rimeligere, er det virkelig så dyrt med service på BMW?

edit: på min neste 3-serie blir det definitivt serviceavtale.

1

Hollabaloo

Hadde min 320d (2012 f30, 85.000km) på service i dag

Har du M-sport-bremser? (blå kalippere med M-merke på) Dette er en egen utstyrskode "2NH M sportbremse" når man kjøper ny bil. Tror ikke det følger med automatisk når man velger M-sport-grunnpakka, men er ikke sikker. I tillegg til malte kalippere oppgraderer man også størrelsen på bremseskivene foran og bak. Foran går man fra 312x24 til 340x30. Fint og flott når bilen er ny, ikke fullt så fint og flott når man må kjøpe nye deler :)

Original bremseskive 312x24 pr. stk.: 1581 kr

M-sport bremseskive 340x30 pr. stk.: 2746 kr (standard) eller 3380 kr (uthullet og med spor)

Bremseklosser foran: 2333 kr

M-sport bremsklosser foran: 2764 kr

Uansett så blir det jo endel penger bare i delekostnader. Standardbremser: ca 6000 kr + arbeid

M-sport-bremser: ca 8500 kr + arbeid

2

captain_slow

Jeg har luxury line med standardbremsene, tror det er riktig som du sier at m-sport bremser kommer i tillegg til m-sport pakke. Ser på priser på service inclusive (inclusive plus m/bremser),

http://www.bmw.no/content/dam/bmw/marketNO/bmw_no/Topic/Offer-and-services/service-and-warranty/service-inclusive/BSI%20NO%20veil%20priser%202016-12.pdf

etter hva jeg kan se skiller de ikke på pris om man har en 318d eller 340i, synes det virker litt rart. I tillegg har de noe de kaller "repair inclusive", usikker på hva det er.

1

m-sport

Det er relativt kostbart ja, men til gjengjeld så har jeg hatt lite trøbbel med mine BMW er, bortsett fra rene slitedeler. Er forøvrig redd for at Subaruen jeg har nå ikke er vesentlig billigere. Godt første service var inkludert.

1

Roshmann

@m-sport

Det ser ikke så veldig avskrekkende ut på de eldre modellene ihvertfall.

https://www.bilia.no/verksted/bilia-service-6/6-bmw-value-service/

1

m-sport

Det er veiledende startpris. Dyrt når det først er noe som må skiftes utenom, f.eks bremser.

2

Hollabaloo

Det var oppgitt fastpris på bremser der også (eksempel for to modeller). Man må nok imidlertid plusse på litt dersom man har en 335i, men neppe så veldig mye. Bremseklosser bak er 300 kr dyrere til en 335i enn til en e39 520i som var oppgitt med priseksempel, men jobben er den samme rent tidsmessig.

1

rosmebraad

De serviceprisene for halvgamle biler er selvsagt minstepriser: I praksis kan det renne på med tusenlapper for bremser, slitte deler i hjuloppheng, pærer etc.

1

Hollabaloo

Det var litt artig for meg å se på den prislisten som faktisk har en 520i E39 som de bruker som eksempel.

Å betale kr 3579 for oljeservice er mye penger, men når man faktisk ser hva originaldelene koster (2700 kr, kullfiltrene alene koster ca 1500 kr!!), så tar de ikke overpris for arbeidskostnaden ihvertfall. Med litt kreativitet med tanke på rabatter og hvor jeg bestiller deler fra, så slipper jeg unna med 1500 kr for deler med tilsvarende kvalitet.

Må innrømme at det hadde vært litt morsomt å sende bilen min på en inspeksjon 1 for å se hva de fant på den.

1

xorcist

1700,- var jo pent. Jeg trodde det var det de tok bare for at du skulle kunne parkere bilen der.

1

quentez

Tror ikke det er langt unna sannheten. Bortsett fra å skifte bremseveske hadde de krysset av et skjema for at bilen hadde fire hjul (med dekk) og ellers virket å være hel.

1

En_ganske_snill_mann

Fint det ikke var verre. Har selv hatt ubehagelige overraskelser mht. pris på BMW-service. Relevant fordi Mini er BMW-eid.

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...