Bil esc

Innlegg

Bil

daniekr

Godt bruktbilkjøp til omtrent 50.000 (+/-)

Hei!

Har i noenlunde voksen alder bestemt meg for å ta lappen og tar innimellom pause fra lesing av teori og annet med å kikke litt på bilmarkedet.

Jeg ser for meg å kunne bruke 50-60 000 på bilkjøp. Jeg har lest flere sider i bilforumet, samt tråden for tips til bruktbilkjøp (om hva en skal være OBS på) men lurer først på hva slags modeller, årsmodeller og varianter som kan være gode kjøp - forutsatt at den enkelte bil er i bra stand.

Bruksbehov er ikke noe spesielt, lav til middels mengde kjøring i by og noen langturer. Ønsker i utgangspunktet 5 dører, kan godt være en liten bil (bor i sentrum).

Ønsker selvsagt en bil med tradisjonelt god driftstandard og som varer, også er det jo ikke dumt om de "vanligste" skadene ikke koster 60 000 å reparere. Har lest disse tyske testrapportene som måler tusenvis av servicebesøk.

F.eks. tenker jeg at en Honda Civic 2008-ish modell er et OK kjøp, ser ut til å ligge en del ute rundt denne prisklassen. Samtidig leste jeg i en annen tråd at disse oppleves som svake (med mindre en koster på 140hk+ variantene).

Så, hva kan være gode kjøp? Takknemlig for svar.

1
44 svar
daniekr Tusen takk for alle svar, og takk til tidsbruk på å finne finn-linker og resonnement :-) Hører til i Drammen, så det er jo ikke allverdens langt unna, men ikke noe dieselforbud i d...

Ser at mange har gått et godt stykke over 100k km. Er ikke det nødvendigvis en dårlig ting? Tenker at risikoen for umiddelbar dyr fremtid blir veldig høy selv om bilen har div. service nylig.

Det kan være både og. Slik jeg ser det kan man dele opp en gjennomsnittlig bils levetid i fire faser og gjerne sammenligne de med et menneske:

1) Under 100 000 km: "Lettere brukt". Her har bilene stort sett alle de originale delene inntakt foruten normale slitedeler som byttes på ordinær service. De er i de aller fleste tilfeller under garanti, og det er sjelden noen enorme bekymringer man trenger å ha i mente her. En ung mann i sin beste alder.

2) 100 000 - 150 000 km: Hvis bilen var et menneske ville det vært en mann i siste halvdel av 30-årene. Etter 10-15 år i arbeidslivet begynner man å merke hvor god form man egentlig er i. Blir man skallet eller vil hårmanken bevares? Om man er en sånn som holder seg i form eller om de vonde ryggene og sykemeldingene er i ferd med å legge grunnlaget for resten av livet. Alt håp er imidlertid ikke ute. Man kan kutte ned på smågodt, potetgull og Cola, og gjøre en aktiv innsats for å holde seg vedlike.

Det samme gjelder biler. Det er i dette området at man begynner å se hva bilen faktisk er laget av. De store servicene melder seg. Registerreim, vannpumper, støtdempere, hjuloppheng. Ting må byttes og vedlikeholdes. For å ta skallet-metaforen videre er det også rundt denne tiden man ser om bilen har rustproblemer eller ikke. Holder man imidlertid disse tingene i sjakk, eller er så heldig å finne en bruktbil hvor disse store utgiftene nettopp er blitt tatt, har man etter min mening et objekt som kan holde seg greit en god stund til.

3) 150 000 - 200 000 km: Mann mellom 40 og pensjonsalder. Her får man igjen for livsstilen man la til seg da man var yngre. Har du blitt en med kroniske ryggsmerter og er én cheeseburger unna et hjerteinfarkt, eller er du den mest ivrige til å melde på ditt firma i Holmenkollstaffetten?

Har man behandlet bilen sin pent da den var halvgammel, og ikke latt ting skure og gå fordi man mente at den ikke var verdt så mye mer vil det ha mye å si for tilstanden den er i på dette stadiet. Og en bil som har blitt godt behandlet selv da de store vedlikeholdsutgiftene begynte å komme, vil forhåpentligvis belønne deg med å oppføre seg pent senere.

4) 200 000 km og utover: Dette er biler som i mine øyne er å regne som pensjonister, og her kan egentlig alt skje. Man har riktig nok disse gærne Birkebeiner-karene som nekter å gi seg, og de kan være i knallgod form i årevis uten at noe ser ut til å ta knekken på de. Men man har også de som sliter med kols og slitesjeskader og knapt klarer å reise seg fra kjøkkenstolen.

Her gjelder det å vedlikeholde og forebygge, men når det kommer til biler bør man ideelt sett være fornuftig. Siden folk flest ikke kjøper en bruktbil som har gått over 200 000 km har biler med slike kjørelengder gjerne vært med eieren endel år. Over denne tiden kan vedkommende bli knyttet til bilen sin og ha følelser for den som gjør den vond å kvitte seg med. Man blir da ofte fanget i en spiral av at man koster på den flerfoldige tusen i service og reparasjoner, ofte såpass mye at det utgjør en vesentlig del av bilens verdi - og da blir man kanskje fanget i tanken om at man må fikse den ene lille nye tingen som dukket opp fordi man allerede har brukt så mye penger på å fikse den andre tingen som dukket opp forrige måned. Her må man bare vite når man skal koble fra respiratoren, og ikke blande sammen affeksjonsverdi og omsetningsverdi.

7

Bruksbehov er ikke noe spesielt, lav til middels mengde kjøring i by og noen langturer. Ønsker i utgangspunktet 5 dører, kan godt være en liten bil (bor i sentrum).

Som andre påpeker er det viktigere å se på en bils konkrete tilstand og historikk enn å lene seg på generelle råd om hva det og det merket er kjent for. Biler i denne prisklassen har levd lange liv, og man kan finne både ihjelkjørte Toyotaer som sist ble vasket da de forlot butikken og Alfaer som har fått mer stell og kjærlighet enn en kreftsyk valp.

Du sier ikke noe om hvilket bysentrum du bor i, men siden tar for enkelthets skyld utgangspunkt i at det er snakk om Oslo. Som en som (liksom) blir henvist til offentlig transport de neste dagene grunnet eierskap av dieselbil har jeg eliminert dette fra søkene dine. Siden du også sier du kommer til å kjøre lite er det etter min mening den teoretiske besparelsen på å fylle et billigere drivstoff ikke verdt den ekstra risikoen for feil som er latent i mange gamle dieselmotorer som blir lite kjørt.

Utover dette er det jo greit å i det minste titte nærmere på biler som fortsatt har en god stund igjen til de må på EU kontroll. Og det er også en fordel å ikke kjøpe noe som trenger både nye sommer- og vinterdekk ved neste sesongskifte. Da det fort kan gå 5- til 10 000 på dette, avhengig av ha slags bil du har.

Med dette i mente, her er noen tips:

- Kia Cee'd. - Suzuki Swift. - Renault Modus. - Subaru Impreza. - Peugeot 308. - Saab 9-3. - Alfa Romeo 147. - Volvo V50.

3
daniekr Hei igjen - dersom noen skulle droppe innom :) Nå er lappen i boks, på første forsøk (selvskryt). Og kikker frenetisk rundt etter kjerre. Har tatt med meg signalene i denne tråden....

Hyundai i30

For å sitere en kollega som hadde i30 som leiebil etter han pløyde ned en hekk med sin egen bil for noen år siden: "Junndævven (dvs Hyundai på "øvre-eikersk") er grei nok den om kjærringa bare skal et eller annet med fire hjul, tak og dører for å frakta onga til barnehagen, og hu driter en lang en i om'a sitter for jævlig, at mottorn omtrent kommer gjennom torrpedoveggen. Og akkurat nå er jeg jævla gla' for et jeg har garrasj, og at det mørkt når jeg reiser hjemmanifra, og mørkt når jeg kommer hjem". Det siste var nok ment som en beskrivelse på manglende status...

Slik jeg tolker ham syns han i30 var et helt greit transportmiddel fra a til b, men at den ikke var noen "høydare" verken komfortmessig, eller på andre måter, men var "grei nok".

Såvidt jeg vet er driftsikkerheten på Huyndai bra. Plassen i i30 er i "golfklassen", mens prisen er "Lupo"nivå: dvs - relativt mye bil for penga. Dersom total mangel på status, en god porsjon "plastikkfølelse", seter som ikke passer alle rumper like godt, litt støy (men antagelig ikke mer støy enn i mange andre, og dyrere biler), ikke plager deg nevneverdig hadde jeg ikke vært redd for å se nærmere på en i30.

2

Noen mener at å ta naf test på en så billig bil er bortkastede penger. Jeg mener det er lurt. Koster jo et par tusen og man kan spare seg for mye mer enn det hvis det avdekkes feil på bilen.

Hvis selger reagerer negativt på at du vil ta naf test, gå til neste bil.

2
_roffe_ Med tanke på Toyota'er og spesiellt Avensis, ville jeg vært mer bekymret for rust fremfor motorhavari.. 4A-FE motoren skal vel være ganske solid??

4A-FE motoren skal vel være ganske solid??

Jeg vet ikke hvilke av Toyota sine motorer(koder) som er minst utsatt, men jeg vet at motorer har rast i: 1.4, 1.6, 1.8 og 2.0 bensin (i alt fra Corolla til Avensis) og 1.4 diesel (typisk Corolla, Yaris osv), 2.0 diesel (typisk 124/126 hester i f.eks. Avenses), 2.2 diesel, med både 136, 150 og 177 hester (typisk RAV4 og de mest "hårete" Avensisesne).

1.0 literen (typisk Auris og minste Yarismotor) er vel ikke av de verste, men har kan kam.kjedet ryke, visstnok...

1.3 liters bensin har ikke jeg hørt så mye galt om. Det kan være tilfeldig, eller at den rett og slett er bedre(?)....

PS- når du snakker om rust fikk vi lakkert om ene bakdør og bagasjeromsluka på en 2012 modell Avensis før den var ett år gammel - pga rust, så ja; se opp for rust. Men det med rust gjelder jo mange biler. Noen vil selvsagt ikke tro på det, men mht rust er faktisk nyere franske biler (dvs etter 2000/2001) forholdsvis lite utsatt...

2

Styr unna alt som heter Opel og Ford i alle fall.

Japansk, ja, gjerne Honda, men også Mitsubishi og ikke minst Toyota.

1

Hei, takk for svar.

Ford (focus) har jeg jo sett oppe på noen lister. Hvilke grunner bør man styre unna disse to merkene for?

1

Toyota, Honda og Mitsubishi er sikkert ok biler det, men i prisklassen 50-60000 er jeg helt enig med Lillegubben i at tilstanden til selve bilen og historikken minst like viktig som merkenavnet. Japsebiler er heller ikke feilfrie lenger, og jo eldre de er og jo lengre de har gått, jo større er sjansen for påkost.

Jeg har eid alt for mange biler, både japanske og biler fra andre land. F.eks. har franske biler et litt "rufsete" rykte, mens driftsikkerheten stadig har blitt bedre. Jeg har f.eks. hatt - jevnt over - færre problemer med mine franske biler enn japanske.

For de som er i bruktbilmarkedet er et litt "rufsete" rykte en fordel. Det vil stort sett si at man kan få en nyere, sikrere bil med lavere km.stand ved å velge litt utenfor "mainstream". F.eks denne 2010 mod. Renaulten.

Ellers er en 2008 modell Civic ingen dårlig bil (i utgangspunktet). Bilen har et litt utradisjonelt utseende, som mange liker, og er stort sett greit sammenskrudd. Den minste motoren er ingen kruttønne, men du greier fint å følge trafikken. Som med alle andre biler bør du imidlertid sjekke for rust, og passe på at alle servicer er fulgt. På Honda er det også en fordel at så mange slitdeler som mulig er skiftet allerede da reservedelsprisene er (sky)høye.

Tvi, tvi med bilhandel.

1

Kjøp så ny bil som mulig, og med så lav kilometerstand som mulig. Da får du bil med lite slitasje.

Her er en liten 2012 Citroen C1 til 59999kr som bare er gått 13500km.

FINN-kode: 88674137

1
xpoolman Styr unna alt som heter Opel og Ford i alle fall. Japansk, ja, gjerne Honda, men også Mitsubishi og ikke minst Toyota.

Nå MÅ man huske fra bruktbileådstråden at utsagn som at 'Toyota har gjennnomgående høy kvalitet' SLETT IKKE ER SANNHETER!!!!!!!

Forumet har hat innlegg fra enndamemmed store problemer med en Avensis diesel, og hestedamen med 13 år gammel RAV 4 dielsel var heller ikke en solskinnshistorie. (Selv om det var mer brukere og selgere mer enn biltyoen i dette tilfellet.)

GÅ IKKE PÅ AUTOPILOT og tro at halvgamle hauger er bra forsi det er Toyota!

Når så er sagt, biler som Prius og Yaris hybrid er ekesmpler på Toyota som stort sett holder seg fint.

Vær ekstremt opptatt at tilstand. 'Billige' biler kan gi stor glede, grei økonomi, men også,være rottereir av feil: De som kjøpte dem nye har jo i stor grad solgt fordi de vet at kostnader kommer.

Altfor mange leie bruktbilhistorier, glade kjøpere må være KRITISKE

1

Tusen takk for alle svar, og takk til tidsbruk på å finne finn-linker og resonnement :-)

Hører til i Drammen, så det er jo ikke allverdens langt unna, men ikke noe dieselforbud i det minste.

Ser at mange har gått et godt stykke over 100k km. Er ikke det nødvendigvis en dårlig ting? Tenker at risikoen for umiddelbar dyr fremtid blir veldig høy selv om bilen har div. service nylig.

1

Så, hva kan være gode kjøp? Takknemlig for svar.

Om jeg skulle hatt en liten billig bil til kjøring i by, ville jeg sett etter en elektrisk bil. Denne for eksempel, virker som et skikkelig godt kjøp. Bilen er kjedelig og litt dyrere enn ditt budsjett, men kommer til å by på problemfritt bilhold og lave driftskostnader i 10 år fremover.

Ser bilen har 5 års garanti også.

1

Har fortsatt denne tråden bokmerket, til den dagen det skrur seg til med aktuelle kjøp :-)

Ligger sånn tåelig bra an med lappen etter 4 dobbelttimer, så håper fortsatt på bilferie i sommer.

Snakker høl i huet på bekjente om både lappen og bil, og en ting det er en del uenighet om er om det er lurt med diesel eller ei.

Jeg kommer ikke til å bruke bil til særlig mye bykjøring eller stamping i pendlekøer, men til fritid - turer og utfarter. Jeg bor heller ikke i Oslo.

Er det noen tanker om for/mot Diesel? Både bilteknisk og drivstoffmessig.

PS: hadde i utgangspunktet tenkt meg bensinbil, men er selvsagt lydhør for bedre løsninger.

1
daniekr Har fortsatt denne tråden bokmerket, til den dagen det skrur seg til med aktuelle kjøp :-) Ligger sånn tåelig bra an med lappen etter 4 dobbelttimer, så håper fortsatt på bilferie...

Jeg minner igjen om å IKKE gå på generelle holdninger som at "Toyota er bra kvalitet". Dette er en 'sannhet' med mange modifikasjoner.

Les modellkommentarer på nettsider som honestjohn.co.uk

Og husk ar ALT kan bryte sammen, spesielt i lavere prisklasser, der bilene er utenfor garanti, kan dette koste.

1

Det husker jeg godt på ;-) Men lurer nå ikke på modell, men drivstoffvariant. Må si at det er et felt jeg ikke kan så mye om.

Vet at diesel har større øhh... dreiemoment?

1
daniekr Det husker jeg godt på ;-) Men lurer nå ikke på modell, men drivstoffvariant. Må si at det er et felt jeg ikke kan så mye om. Vet at diesel har større øhh... dreiemoment?

Diesel er ikke noe problem når du skal oppholde deg lite i Oslo samt stort sett kjøre lengre turer. Største aberet for min del er jo lyden, men det får du jo vurdere selv. En Civic bensin bruker jo fx dobbelt så mye bensin på mila som tilsvarende dieselmotor.

Det sagt vil jeg selv alltid foretrekke bensin, men det er fordi jeg har råd til kraftig nok utgave :-)

1

Betyr det at diesel bråker mer enn bensin?

Jeg har fått øvekjørt et par forskjellige biler og begynner føle litt på hva jeg ønsker i min egen. Skulle gjerne hatt kjørekomfort på langturer. Kjører en liten toyota corolla rundt på privat øvekjøring og det er helt OK når en kommer opp i hastigheter men jeg tør tippe på at det finnes noe som er langt mer komfortabel i lengden.

Er det noe spesielt område jeg kan snevre inn rundt for å finne noe dugandes for mitt prisområde? Tenker at før en ser for mye på merker så vil feks. en sedan nesten automatisk være mer komfortabel enn en kompakt.

1
Trolljegern Diesel er ikke noe problem når du skal oppholde deg lite i Oslo samt stort sett kjøre lengre turer. Største aberet for min del er jo lyden, men det får du jo vurdere selv. En Civic...

Største aberet for min del er jo lyden, men det får du jo vurdere selv.

For min del er det også den ekstra vekten, gassresponsen og lite turtallsvillig med et veldig smalt effektivt turtallsområde svært store ulemper med diesel.

Er man ikke opptatt av dynamisk kjøring og bruker bilen stort sett til trekkvogn/fraktvogn og ligger alltid i turtallsområdet 2000-2100 rpm, så er nok diesel helt ok.

Men den eneste reelle fordelen med diesel kontra bensin, det er lavere forbrukere og billigere drivstoff.

1
Ribba [sitat…] For min del er det også den ekstra vekten, gassresponsen og lite turtallsvillig med et veldig smalt effektivt turtallsområde svært store ulemper med diesel. Er man ikke op...

gger alltid i turtallsområdet 2000-2100 rpm, så er nok diesel helt ok.

Det er da totalt uaktuelt med så høyt turtall på en dieselbil. Alt over 1700 omdreininger bråker noe helt for jæ.... Har hatt dieselbil, og kan kjøpe det igjen, forutsatt at jeg flytter til ett område der Hilux er eneste en kommer frem med.

Til 50 000 kr hadde jeg kjøpt en liten bil, for å få den så ny som mulig. Når trådstarter har så liten bilinteresse at han ikke har tatt lappen ville jeg gått veien om en liten billig bil, for om noen år se hva han har behov for.

1

Lignende innlegg

Bil trondergutt Publisert

Lån og kaskoforsikring

Har en bil hvor det fremdeles er 3 år igjen å betale på lån, men hvor verdien på bilen er slik at kasko ikke lenger er hensiktsmessig. Er man tvunget til å ha fullkasko til lån er nedbetalt eller kan...
1
0 svar
Bil MLilet Siste svar

Kode vekk US-blink Audi a4 2012?

Hei! Jeg har en Audi a4 b8 2012 modell. Den har blinklys (us blink?) som lyser hele tiden, vart stoppet i teknisk kontroll og må vise bilen med dette fikset. Har vært innom et MECA verksted som ikke g...
1
1 svar
Bil MartinwetlesM Siste svar

Lading av Passat GTE hybrid.

Hei. Jeg har en ladbar hybrid, men for at jeg skal kunne lade den, må jeg bruke en skjøteledning. Jeg har lest alle advarsler der ute om bruk av skjøteledning til elbil lading, men jeg ønsket å høre m...
1
1 svar
Bil Tradem Siste svar

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
1 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Laster...