Nye VGD er lansert! Mer informasjon

http://www.vgtv.no/#!/video/135851/trafikk-fletting-gaar-helt-galt

Sjåføren i minien har misforstått det meste.

1
15 svar

15 svar

Vi ønsker å legge til rette for en god debatt på nettsidene våre, og for å kunne sikre god moderering holder vi nattestengt mellom klokken 00.00 og 08.00.

Bill_Babba

Etter forbi kjøringen, så venter minien lenge, før han bremser, han matcher farten til bilen framfor og plutselig bremser og nesten stopper og da tar det bare 2-3 sek før dulten kommer.

Det er enså uvanlig og merkelig ting å gjøre, at reaksjontiden er fort halve tiden minien bruker fra å trykke bremsen, til han nesten står stille.

Jeg trur ikke lastebil hadde greid å stoppe uansett hvor mye han ønsket det.

Jeg er slettes ikke sikker på om alle personbiler hadde greid det heller.

Men videoen viser ikke hvor minien er, når fletting skal skje.

Derfor er det rart att NAF er så bastant med sin påstand, da det ikke er mulig å se alt ved denne hendelsen.

1

Roshmann

Litt artig at det er i Trondheim, for her finnes det endel av disse selverklærte/selv opplærte åndssvake paragrafryttere.

1

Gamleboyen

Lastebilsjåføren som har veldig god oversikt over veien har vel heller ingen grunn til å tro at Minien rett og slett skal stoppe helt opp der.

1

FredPerry

Minien må bli ført av en veskehund som ikke vet hvor liten han er. Hadde ikke yppet med en lastebil i noe annet enn en større lastebil.

1

Jan

Minien må bli ført av en veskehund som ikke vet hvor liten han er.

Når du nevner veskehund. Jeg kjenner en kar som er 205 høy. Han var ute for det samme som lastebilsjåføren. En fyr i en annen bil skulle straffe ham for et eller annet og tverrstopper og sperrer veien.

Kjenningen min klarte å stoppe. Ut av den andre bilen kom det en liten sprett på ca 165 cm. Kjenningen min fant ut at han fikk gå ut av bilen for å høre hva fyren ville. Da kom det "faen, jeg viste ikke at du var så svær" . Hvorpå han pilte inn i bilen sin og kjørte avgårde.

1

TorAtle

Ingen tvil om at Mini-sjåføren er helt på bærtur. Men fikk virkelig ikke lastebilsjåføren en straff for med vilje å kjøre inn i Minien? Det virker ikke som det var full skrubb i forkant akkurat.

1

SUV

Mini-føreren er skikkelig på bærtur tre ganger på rad på kort tid sånn at han tre ganger på rad skaper trøbbel for lastebilsjåføren. Først ved å ikke tilpasse farten i fletting (og tute), så ved å ta en livsfarlig forbikjøring over dobbel heltrukken linje, med trafikk imot, hvor han vel kan takke lastebilsjåføren (og møtende bilist) for at han lever ettersom det var plass til ham der. Og til slutt så bremser han altså helt uten grunn bare for å skape en kollisjon, og da blir det altså slik.

Selv om man i utgangspunktet ikke skal kjøre inn i forankjørende så synes jeg her at det varen velfortjent dytt Mini-en fikk, det var jo Mini-føreren som selv bestemte at det skulle bli slik. Synes du da at lastebilsjåføren skal ofre lasta si for å redde den idioten som for tredje gang på kort tid har opptredd farlig i trafikken?

Man må huske på at selv om last er sikret forsvarlig i forhold til trafikksikkerhet så vil ofte en bråbrems skade lasten og gi mye ekstra kostnader. Skal det bli ekstra kostnader så synes jeg Mini-føreren skal ta disse, og hvis lastebilen bråbremser og ødelegger lasta så er det antakelig lastebilsjåføren eller firmaet han jobber for (evt kunder) som må ta tapet, og det er jo ikke rettferdig.

For å ta neon eksempler på last som er forsvarlig sikret (trafikksikkerhetsmessig), men som kan skades av bråstopp:

- Vi har vel alle sett pallene med dagligvarer som kommer i dagligvarebutikken, stablet i ulik høyde og dratt plast rundt. Når da en høy stabel er bak en lav stabel så vil den bakerste knekke ved en kraftig bråbrems og varer skades og blir liggende i ei røys så det blir masse jobb å finne ut hvilke varer som skal til Rema 1 og hvilke som skal til Rema 2 og 3 osv. Hvilken butikk er det som skal ha ei røys med epler, og blir butikksjefen glad for at 5 syltetøyglass er knust og alt rant nedover alle de andre varene på pallen?

- Biltransport, her gjelder det å få mange biler inn på liten plass, og vet kraftig bråbrems kan de nok bevege seg noe, kanskje nok til at det blir bulker som både koster penger og sørger for forsinkelser for kunden som vil ha sin nye bil, og som helst ikke vil ha en bil som er bulket og fikset.

-Utedoer. Alle har sikkert sett disse utedoene som settes opp ved store arrangementer. Etterpå kjøres de tilbake til utleier med innhold som skvalper rundt. Kjøres det pent så går det helt fint, men blir det bråbrems så blir det en skikkelig drittjobb for dem som skal rengjøre dem etter bruk (jeg kjenner en som har jobbet med dette).

Jeg har selv kjørt en del lastebil og vet at man ofte får last som ikke er helt godt pakket, og da er det veldig kjedelig å få skader på lasta pga at man tar en skikkelig bråbrems. Jeg har selv kommet frem med skadet last, men da pga at andre har gjort noe dumt med lasta og i kombinasjon med humpete vei (og tidsfrister). For eksempel en gang hadde han sjåføren jeg overtok lastebilen fra satt noen bøtter med lim høyt oppe på annen last, og i noen humper så hadde en bøtte ramlet ned og havnet oppå en lavere pall med verdier for sikkert flere tusen kroner. Å komme til et byggevarefirma og fortelle at ei av bøttene er bare halvfull med lim er nå en ting, det var mer spennende da pallen som stod under ble åpnet hos mottaker. Heldigvis var det ekstremt mye plast rundt innholdet, så det gikk bra. Men det ble jo en skikkelig stor jobb å tørke opp flere liter med lim baki skapet.

Verdien på lasta baki en lastebil er ofte mye større enn det du har baki bagasjerommet på privatbilen din.

Og om man tenker på å presse seg inn foran en lastebil og bråbremse så bør man også huske på at der er det luftbremser så det blir litt forsinkelse i forhold til en personbil. Noen kjører dessverre også med en del defekte bremser og noen sparer dekkene litt vel lenge. Jeg har selv sett flere lastebiler der lastavhengig bremseventil har løsnet, noe som betyr at den vil få for stor andel av bremsekraften bak når den har lite last (som disse som regel hadde).

Mange lager til unødig trøbbel for lastebilene, og tenker ikke over at det meste de har i huset er blitt fraktet av lastebiler for at logistikken skal gå i orden. For eksempel husker jeg en som stoppet i veien utafor McDonalds for å hente mat (hvis han hadde kjørt 50-100 meter til i den retningen han skulle etterpå så hadde han kommet til et sted han kunne parkert), Det var på grensa til at jeg kanskje kan komme forbi han somstår i motsatt kjørebane og litt uti min kjørebane, men det går ikke, så jeg må bare stoppe. Å rygge nytter ikke, for det er jo biler tett bak meg, så da må jeg bare bli stående og det må alle bak i begge retninger og det er stor fare for at det blir full stopp i avkjøringsfeltet fra Ring 3 (da kan det bli farlig når det er full stopp der og dette kommer overraskende på dem som har god fart). Etter hvert kom varebilsjåføren ut med Cola og burger i handa og fikk flyttet varebilen sin så trafikken igjen kunne passere. Han sparte et par minutters gangtid, mens neon hundre måtte vente i flere minutter og sannsynligvis måtte noen utsettes for fare på Ring 3. Og en bilist fikk dunket et speil borti et skilt i et forsøk på å lirke seg ut fra en lovlig parkeringsplass på siden av veien litt fremfor og på siden av meg.

2

Jan

Men fikk virkelig ikke lastebilsjåføren en straff for med vilje å kjøre inn i Minien?

Lastebilsjåføren kan ikke påregne at noen er så dum at de prøver å stanse en lastebil med en Mini.

Vi vet heller ikke hva slags last han fraktet. Dessuten kan han ikke hatt særlig fart da han traff Minien. Den ser like hel ut.

1

TorAtle

Vi vet heller ikke hva slags last han fraktet. Dessuten kan han ikke hatt særlig fart da han traff Minien. Den ser like hel ut.

Neida. Men du er enig i at det ikke så ut som han anstrengte seg veldig for å stoppe?

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...