Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Mazda SkyActiv2 med kompresjonstenning

Ser ut som om Mazda jobber med å få til kompresjonstenning (HCCI) på bensinmotorene sine fra 2018. Med kompresjonsforhold på 18:1 skal det kunne redusere drivstofforbruket med 30%, ned mot 0,33 l/mil.

Det er imponerende hvis en såpass liten produsent klarer å eliminere de negative sidene forbundet med HCCI, og bli den første til å introdusere denne teknologien på stor skala innen masseproduserte biler. Ville heller trodd at f.eks Daimler, Honda eller VAG ville være først ute med dette.

1
39 svar

39 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

nometalhorse

Det er flott å se at noen fortsatt utvikler spennende forbrenningsmotorer. Mazda har nå nye rekkeseksere på gang både for bensin og diesel.

In its 2019 fiscal year financial report, Mazda announced that it's developing an all-new straight-six engine which will use its revolutionary SkyActiv-X spark-controlled compression-ignition technology. Mazda's iActiv all-wheel drive system will be developed for this platform, too.

2

piezo

Det er flott å se at noen fortsatt utvikler spennende forbrenningsmotorer. Mazda har nå nye rekkeseksere på gang både for bensin og diesel.

Jeg må si det er relativt friskt å utvikle nye seksere nå, som attpåtil er selvpustende.

Et helt annet tema - hva slags bil har du profilbilde av nå? Jeg har googlet meg i senk og klarer ikke å finne det ut.

1

nometalhorse

Et helt annet tema - hva slags bil har du profilbilde av nå? Jeg har googlet meg i senk og klarer ikke å finne det ut.

Tja, ettersom det kun er en "rendering" av hvordan noen tror en kommende bil blir så er det kanskje ikke så lett. Det er samme bilde som MacanT bruker med en rød bil. Og bildene finner du her.

Står på reservasjonsliste, men ettersom bilen ser ut til å bli mye nærmere Panamera enn 911 i størrelse enn hva jeg trodde når jeg reserverte så blir det nok ikke aktuelt.

2

Jan

Jeg må si det er relativt friskt å utvikle nye seksere nå, som attpåtil er selvpustende.

Jeg tviler på at noen av disse havner i Norge. De er nok ment for det amerikanske markedet.

Uten å vite, vil jeg tippe VW Amarok er den mest solgte bilen med sekser i Norge.

1

nometalhorse

En gjennomgang av hvordan den nye motoren virker.

Mazdas Skyactive-X SPCCI-motor är snål och stark – så funkar tekniken

2

Jan

Ville heller trodd at f.eks Daimler, Honda eller VAG ville være først ute med dette.

Jeg er sikker på at andre enn Mazda har forsket på dette.

Selv lille SAAB utviklet en motor med variabel kompresjon for 15-20 år siden. Ideen ble skrotet av GM på grunn av for høye kostnader.

Hvis denne oppfinnelsen medfører diesllignende motorkarakteristikk, kan de like godt putte diesel på tanken også.

Det er i grunnen utrolig hvordan ottomotoren har overlevd som suveren drivkilde i alt mulig motorisert fra hekksakser til Formel 1 biler i ca 140 år.

Rudolf Diesels motor har også vist seg ganske levedyktig, spesielt i tyngre redskap, som lokomotiv og store skip.

2

xorcist

Rudolf Diesels motor har også vist seg ganske levedyktig, spesielt i tyngre redskap, som lokomotiv og store skip.

For ikke å snakke om norske familiefraktere.

1

Jan

Der er den heldigvis på vei ut. Jfr. 12 timers dieselforbud i Oslo.

Nå er Oslo slett ikke alene om dette. Andre byer, som f.eks Paris vil innføre et slikt forbud på permanent basis. Mange stater i USA og flere andre storbyer, vil innføre forbud mot djevelens drivstoff i personbiler.

Hvorfor noen, bare for å spare noen kroner i nuet, foretrekker dette drivstoffet i personbiler, er over min fatteevne.

Ikke bare påfører man seg potensielle store verkstedregninger. Men hver gang man skal fylle tanken,påføres man ubehag.

Man får faenskapet på hendene og griser til skoene. Er man så uheldig å søle diesel på klærne, kan de kastes eller brennes med en gang. Selv ti runder i vaskemaskinen og flere ukers lufting utendørs, klarer ikke å fjerne lukten fra tilsølte klær.

1

rosmebraad

Rudolf Diesels motor har også vist seg ganske levedyktig, spesielt i tyngre redskap, som lokomotiv og store skip.

Nå har jeg stor sans for ideologien bak, slik jeg forstår det: Å ha mindre motorer som "småfolk" skulle ha råd til, i den tid det var store dampmaskiner eid av "kapitalister" som regjerte. Pluss at drivstoff kunne være forskjellig, ingen 100% regel på at dieselmotorer MÅ fyre med petroleumbasert drivstoff.

Fantastisk teknologi i mye dieselmotorer. OG det er de som besørger størstedelen av matproduksjonen slik vi er avhengige av, pluss dette med transport, både på togskinner og ikke minst vei. Husk at Norge har en del togstrekninger som IKKE er elektifiserte, her må det fyres med diesel!

At "mor" skal kaldstarte en dieselbil for å kjøre korte turer til jobb, ærender og butikk derimot, det bringer ikke mye logikk på banen annet enn sikring av opprettholdelse av en del verkstedsdrift.

1

rosmebraad

Det er i grunnen utrolig hvordan ottomotoren har overlevd som suveren drivkilde i alt mulig motorisert fra hekksakser til Formel 1 biler i ca 140 år.

Og det til tross for at indukisjonsmotoren kom på 1800-tallet og at store deler av USA var "helfrelst" på elbiler i 1915 og trodde at DETTE er fremtiden!

Men fremtiden kom igjen til Norge, hundre år senere. Blir gøy å se om fremtiden slår til denne gangen også!

Der stod jo i Fakta/Illustrert Vitenskap at totaktsmotorer skulle bredt komme inn hos Ford, men jaggu er det ikke firetaktere de bruker fortsatt.

1

grds

Mazda 3 kommer med 180hk Skyactiv X til høsten. Gleder meg til å prøvekjøre!

1

Jan

Siden jeg var innom prislistene så jeg en pussighet hos Audi.

Prisforskjellen mellom 122 hk og 190 hk diesel er bare kr 7.100.

150 hk koster bare kr 800 mer enn 122 hk. Tipper de ikke selger mange 122 hk i fremtiden.

1

Iseran2770

Tipper de ikke selger mange 122 hk i fremtiden.

Det gjør de nok ikke. Men 6300 mellom 150 og 190 hk vil gjøre at mange velger 150 hk. Man vil tross alt ikke ha en bil som er overmotorisert :-)

2

Jan

Man vil tross alt ikke ha en bil som er overmotorisert :-)

Nei, det er fali det.

1

cjparker

Det er jo herlig at effektavgiften er borte. Noen biler hadde tidligere, som Giulietta, høyere avgift med 120hk bensin enn 170hk.

Nesten "Teslatilstander" dette her; biler med (oppgitt) lavt forbruk blir subsidiert!

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...