Bil esc

Innlegg

Bil

blackline

Myter om Elbil.

Det er mye påstander fra fossilgutta her inne om elbil og forhold mellom fossilbil og elbil.

En liten artikkel fra TU opp imot disse mytene.

Vi kjører en diskusjon om dette.

1
642 svar

Sykt kjedelig å starte en diskusjon med utgangspunkt i så mange fakta da. Vi trenger minst én anekdote fra en kollegas svigermor, fire observasjoner fra trafikken, to tyske tester og et sitat fra Jeremy Clarkson for å komme i gang.

5

Vi kjører en diskusjon om dette.

Den diskusjonen ser ut til å utebli. Disse påståtte fakta passet noen dårlig med andre ord.

Kommentarfeltet til artiklen viser vel til fulle at det er et tema som har interesse, men her inne ser det ut til at mange klamrer seg til disse mytene.

1

Mesteparten av det som står i artikkelen er sikkert korrekt, men jeg kan ikke forstå at det forsvarer 500.000 i subsidier til de som kjøper Tesla, pluss gratis strøm, null i årsavgift og gratis ferger.

3

Enig om Tesla. Men for mindre idiotisk spekkede biler er el fornuftig. Og dette med gratis strøm, årsaggift osv så er det fornuftig opp til et visst punkt, men igjen er det Tesla-klassen elbiler som ruinerer argumentet.

1

Fakta er for amatører, denne diskusjonen tar jeg kun basert på mine følelser. De er nesten helt ekte, og de er hundre prosent mine.

El-bilen må dø.

1

Det er mye påstander fra fossilgutta her inne om elbil og forhold mellom fossilbil og elbil.

Mine myter om el - bil

1: Tar lenger tid for full energi, enn å fylle en bensin/diesel bil

2. kjørelengden på elbil halveres når det blir mange og minus grader. Noe som ikke skjer på bensin og diesel.

3. en må beregne lading i hjemmet og på jobb når en har elbil, når en ikke har en halv mill til bil budsjett.

4. selv "hurtiglading" tar minst 45 min. for å få bare 90%

5. eneste elbil som kan sammenlignes med bensin og diesel, når det gjelder kjørelengde og "fylletid" er hydrogen ladet elbil.

1

De som ønsker å utsette seg for å kjøre små høye MPV-biler som B-klasse kan like greit velge en elektrisk utgave. Og da er det hyggelig at elbilen gir enda mindre CO2 utslipp over tid enn en bensinbil. Nå var jo ikke forskjellene så voldsomt store at det er et stort miljøaspekt ved å kjøpe en elbil fremfor en bensinbil.

Og vi som ønsker en skikkelig komfortabel kvalitetsbil har i realiteten ingen elbilalternativer pr dags dato. Det høres sikkert klysete og kravstort ut, men jeg må nok ha noe som kjører bedre enn en stumpete stivt satt opp Model S med middelmåtlig støydemping etter å ha blitt vant til å kjøre Porsche Panamera og BMW 7-serie. Det kommer jo sikkert skikkelige elbiler i fremtiden. Mission E først ut av de presenterte som har nesten akseptabel hurtigladetid. Audi Q6 blir også spennende, men tar for lang tid å hurtiglade.

1

I likhet med elbiler (strømforbruk).

Forskjellen er at diesel og bensinbiler bare øker forbruket når de er kalde. Med varm motor bruker de ikke mer i kulde enn i varmt vær.

1
Kompressor-V8 De som ønsker å utsette seg for å kjøre små høye MPV-biler som B-klasse kan like greit velge en elektrisk utgave. Og da er det hyggelig at elbilen gir enda mindre CO2 utslipp over...

De som ønsker å utsette seg for å kjøre små høye MPV-biler som B-klasse kan like greit velge en elektrisk utgave.

Siden Fred Perry etterlyser anekdoter om noens svigermor eller andre kan jeg bidra med følgende.

En jeg kjenner har en B klasse Electric. Han har hytte uten lademulighet ca 6 mil hjemmefra. Vanligvis kan han kjøre t/r.

En helg i fjor vinter var han på hytta, og det var usedvanlig kaldt. Da måtte han ta en lang ladepause et kvarters kjøring hjemmefra.

Ganske kjipt å måtte stoppe så lenge for lading når man nesten er hjemme.

I det hele tatt, synes jeg betydningen av ladepauser er underdrevet blandt elbilfantastene. Hvis de skal kombinere alle ladepauser på langtur med inntak av mat, må de etter hvert få en betydelig vektøkning.

2
m-sport [sitat…] Mulig dette stemmer om du er helt skåltom og det er kaldt i været. Når vi kjører langtur med I3 en så lader vi fra 10-90 % på under halvtimen.

Når vi kjører langtur med I3 en så lader vi fra 10-90 % på under halvtimen.

Men nå har vel ikke ur-i3 spesielt lang rekkevidde verken når det er kaldt eller om man kjører hardt. På turer sydover må jeg noen ganger fylle bensin 3 ganger på samme dag. Da hadde jeg vel endt opp med 6 ladestopp av 30 minutter pluss venting på samme dag.

1

Jan: årsaken er at B-electric ikke har mulighet for hurtiglading, ellers hadde denne ladepausen kunne blitt så kort som noen minutter for å holde til et kvarters kjøring.

1

Kan ikke trekke inn B-Klasse når bilen ikke kan hurtiglades. Det er en stor svakhet med den.

1
M-T Kan ikke trekke inn B-Klasse når bilen ikke kan hurtiglades. Det er en stor svakhet med den.

Ja og nei. Det kommer an på hvilken bruk bilen dekker.

Min familie har både en elektrisk B-klasse og en ladbar Outlander. Mercedesen dekker stort sett alt av kjøring i hverdagen. Det er kun når vi må ha to biler samtidig at Outlanderen brukes til daglige småturer. Den er blitt langturbilen vår.

Vi har derfor aldri savnet hurtigladingsmuligheten. Vi lurte på om vi måtte anskaffe 11 kW hjemmelader når vi anskaffet bilen, men har droppet det fordi lading over natta holder i massevis. Har enda ikke hatt problemer (etter et halvt års kjøretid) med at bilens rekkevidde ikke strekker til i kjøring mellom jobb, butikker og fritidsaktiviteter.

1
Jan Det viser vel bare at bilen er bortimot ubrukelig. Jeg kan i hvert fall ikke forestille meg å måtte lade en time for å å kjøre 15 min.

Selvfølgelig, men nå er jo du taxisjåfør. Dersom du har en arbeidsplass som du rekker frem og tilbake til uten å lade selv på kaldeste vinterdag (altså da rekkevidden er kortest) kan en liten elbil være et genialt valg.

For en familie med et eller flere barn gjør en elbil seg nok best som bil nr 2, men for mange single eller par kan en vanlig elbil (non-Tesla) erstatte bensin- og dieselbilen. Er faktisk overrasket over hvor anvendelig Soulen til frøkna er så lenge man ikke skal ha med seg særlig til bagasje i tillegg til mange passasjerer.

Stikkordet med elbil er BEHOV. Kan man ikke settes seg inn i andres behov er det heller ikke noe poeng å diskutere bastant. Sier ikke at du gjør det Jan, dette er bare en generell betraktning.

2
Jan [sitat…] Siden Fred Perry etterlyser anekdoter om noens svigermor eller andre kan jeg bidra med følgende. En jeg kjenner har en B klasse Electric. Han har hytte uten lademulighet c...

I det hele tatt, synes jeg betydningen av ladepauser er underdrevet blandt elbilfantastene.

Enig. Ser for meg at det etterhvert blir mange familier som kjører elbil som eneste bil, siden rekkevidden har kommet seg opp til OK nivå. Men likevel må de nok belage seg på en kjapplading halvveis til hytta eller til svigers, og når mange nok elbileiere finner på det samtidig (jul, påske, langhelg på våren) blir det kø foran ladestasjonen. Og den køen tar betydelig lengre tid enn bensinpumpe-køen. Tenk så kjipt det er å ha full bil med skrålende unger og så står man på Lillehammer McDonalds en time i kø før man kan begynne å lade.

1
Allegerita [sitat…] Enig. Ser for meg at det etterhvert blir mange familier som kjører elbil som eneste bil, siden rekkevidden har kommet seg opp til OK nivå. Men likevel må de nok belage seg...

Og den køen tar betydelig lengre tid enn bensinpumpe-køen. Tenk så kjipt det er å ha full bil med skrålende unger og så står man på Lillehammer McDonalds en time i kø før man kan begynne å lade.

Når den dagen kommer håper jeg Øystein Sunde fortsatt er blant oss til å lage en ny versjon av "Påsketur".

2
Laster...