De sliter i Russland, England og Tyrkia og må stoppe produksjonen i 8-11 dager. Dette er kanskje vanlig rundt omrking uten at vi hører om det. Men det er litt spesielt at Passat-salget svikter. Det er vel enten Golf eller SUV som gjelder?
Salgsutviklingen for Passat følger en trend vi har sett i mange år allerede. Bilkjøperne forlater de tradisjonelle familiebilene, og kjøper SUV-er i stedet. Det merker også konkurrenter som Ford Mondeo, Opel Insignia og Toyota Avensis godt.
Årsaken er etter mitt syn todelt. Mange tradisjonelle kjøpere av mellomklasse stv. velger biler som Tiguan i stedet.
De andre som svikter Passat & co, kjøper premiummellomklassestv. i stedet. Salget av C, A4 og 3 serie stv. er enten stabilt eller oppadgående. Det er ikke alle kjøpere av slike biler som bare er ute etter mest mulig plass for pengene.
For øvrig er det verdt å merke seg at salget av litt mindre stv. som Octavia, holder seg godt i Europa. Også salget av E klasse T og 5 serie Touring holder seg bra .
Jeg tipper det er som Jan skriver. At de som velger økonomisk familiestasjonsvogn heller kjøper Golf da den er blitt stor nok og enda litt billigere. Eller så går de for A4/3-serie/C-klasse da de er store nok og mye mer spennende og gode å kjøre og ikke mye dyrere. Evt kjøper de SUV av type Tiguan eller Q5. Passat blir for stor og fortsatt ikke premium eller SUV og faller dermed mellom to stoler?
Hvis vi ser på UK, som er veldig firmabilorientert på nybilsalg, så faller Passat litt igjennom. Den er dyrere enn Mondeo og Insignia, og går således mer til kamp mot det mye mer populære trekløveret 3-serie, A4 og C-klasse.
..ja man kan lure...men mote er uberegnelig. Se Spania......kryr av SUVer, og 90 % har aldri kjørt utenfor en vei...langt mindre på snø. Er det for at de tror på å bli et penere lik, dersom de kolliderer, mon tro?
Utrolig at folk belemrer seg med biler som stort sett er trangere i bagasjen en andre biler, samt betydelig mere mekanikk som kan lage trøbbel og dyre reparasjoner ? Vi er nå noen særinger her på berget....sånn motebetraktet........og hva koster ikke dekkene til slike biler......
Utrolig at folk belemrer seg med biler som stort sett er trangere i bagasjen en andre biler, samt betydelig mere mekanikk som kan lage trøbbel og dyre reparasjoner ? Vi er nå noen særinger her på berget....sånn motebetraktet........og hva koster ikke dekkene til slike biler......
Så veldig mye mer mekanikk er det ikke i en SUV kontra en firehjulsdrevet stasjonsvogn. Særlig mindre plass er det heller ikke og dekkene er i mange tilfeller rimeligere.
Hvis vi går noen år tilbake i tid, så ser vi et tilsvarende fenomen. Da hadde vi det som vi kalte "storbiler", dvs. biler som størrelsesmessig var sammenlignbare med Mercedes E-klasse, men som ikke var noe mer "premium" enn bilene i klassen under. Volvo 240, Ford Granada/Scorpio Opel Rekord/Omega var typiske representanter for denne klassen. I 1979 var nettopp disse bilmodellene nr 1, 2 og 3 på salgsstatistikken. Men så er det jo slik at når en bil byttes ut med ny modell, så vokser den gjerne noen centimeter, og etter hvert ble bilene i klassen under (Sierra/Mondeo, Ascona/Vectra, Passat) såpass store at det ble vanskeligere og vanskeligere å finne gode argumenter for å bruke ekstra penger på storebrødrene. Disse storbilene kunne heller ikke vokse noe særlig ved generasjonsskifte, for folk vil ikke ha biler som er upraktisk lange. Etter hvert forsvant derfor nesten alle disse bilene.
Og hva er skjedd nå? Nå har mellomklassebilene blitt like lange som Mercedes E-klasse, og bilene i klassen under (f.eks. Golf st.vogn) er etter hvert blitt store nok for de fleste. Dette kommer i tillegg til SUV-trenden.
Så hva skjer om 30 år? Vil folk synes at det er meningsløst å kjøpe en Golf på nesten 5 meter, siden en Polo på 4 og en halv er mer enn stor nok?
Det var ikke noen dokumentasjon. Vi oss link til prisene og dekkdimensjonene.
Jeg sjekket pris på Vianor.no. Der koster typiske SUV dekk ca 50% mer enn vanlige dekk til personbiler.
Hvordan det ligger an med levetid/kjørelengde på de to biltypene vet jeg nada om. Men vanlig levetid på personbil ligger etter min erfaring på 40-50.000 km.
Ballongdekkene som de fleste SUV'er bruker er klart dyrere enn dekk til en sedan. SUV'ene er også tyngre og må ha dekk som tåler mer akseltrykk.
Vet ikke om du fikk det med deg Timmel, men det jeg skrev var at dekk til SUV ofte var rimeligere enn til tilsvarende firehjulsdrevne stasjonsvogner. Hvor du får lette sedaner fra aner jeg ikke. Hvis du går inn på Vianor og sjekker så ser du f.eks at dekk til Outback er dyrere enn dekk til Forester.
Hvis du går inn på Vianor og sjekker så ser du f.eks at dekk til Outback er dyrere enn dekk til Forester.
Ja, du verden. Med 17" på begge bilene er forskjellen 300,- på et sett Nokian Hakka 8 SUV. Med 18" på begge øker forskjellen til 400,-
En Passat 4motion-eier slipper unna med 200,- mindre enn Forester-eieren når 17"-dekkene skal byttes ut. Her synes jeg vi anslår prisforskjeller med gaffel.
Hvor du får lette sedaner fra aner jeg ikke. Hvis du går inn på Vianor og sjekker så ser du f.eks at dekk til Outback er dyrere enn dekk til Forester.
Jeg gikk inn på Vianor og fikk kun opp vinterdekk. Sommerdekk er dobbelt så aktuelle. Dessuten er Subaru sære biler som kanskje har sære dekkdimensjoner.
Vi kan ta et eksempel fra Ford. Kuga 2,0 TDI skal ha 235/50-18. Kuga er ikke en stor bil. En Focus stasjonsvogn med samme motor leveres med 215/50-17. Da sparer man 1500 hver gang man bytter dekk (priser fra Johs.Bjerke).
Personlig driter jeg i hvor mye dekk koster. Et par tusen ekstra betyr ingenting når bilen faller med 150.000 i verdi hvert år. Men en SUV har ofte ballongdekk for å bedre fremkommelighet. Ballongdekk er det minst sportslige man kan utstyre en bil med.
Nå som Golf stv (og dens likesinnede) har blitt såpass gode, vil jeg si disse bilene er bedre kjøp enn Passat. Mer bil for pengene og nok plass til en familie på 4.
Golf/mellomklassen er etter mitt skjønn der verdien av pengene strekker lengst.
Nå som Golf stv (og dens likesinnede) har blitt såpass gode, vil jeg si disse bilene er bedre kjøp enn Passat. Mer bil for pengene og nok plass til en familie på 4.
Faktisk, ja. For ikke å snakke om at kompaktklassen begynner å bli såpass godt utstyrt at det er vanskelig å savne noe kontra større biler. Det er nok mulig at de fortsatt har litt bedre komfort og bredde i kupéen, men en 308SW eller tilsvarende hadde nok holdt i lange baner for vår del.
Hei. Jeg har en ladbar hybrid, men for at jeg skal kunne lade den, må jeg bruke en skjøteledning. Jeg har lest alle advarsler der ute om bruk av skjøteledning til elbil lading, men jeg ønsket å høre m...
Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
Skal nå gå til innkjøp av "ny" bil. Hadde tidligere en Vw UP 2013 mod som jeg forelsket meg i, og vurderer samme bil igjen bare 2017-el nyere. Hadde ett eneste problem med UPen, det var at bakhjula fr...
Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
Jeg minnes godt påkledde elbilpionerer som kjørte i krabbefart i iskalde biler for å rekke hjem. Slik sett var det kanskje lett å bli forledet av elbilens åpenbare svakheter og tro at den ville bli et...
Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...