Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Holder på med bremseskifte på en litt eldre Avensis. Ser at det er rester av noe blått i gjengene til feste av caliper? Er dette Loctite? Bør jeg bruke det når jeg drar til igjen. Har aldrig brukt noe sånt før??

1
11 svar

11 svar

Vi ønsker å legge til rette for en god debatt på nettsidene våre, og for å kunne sikre god moderering holder vi nattestengt mellom klokken 00.00 og 08.00.

_roffe_

Det er vel kanskje ikke så lurt å bruke Loctite på glidepinnnene på selve caliper'en. De skal vel ikke sitte så inni helvetes hardt?.. Derimot ville jeg brukt loctite på boltene til selve "festet" til caliperen.. Men de trengs kun å demonteres ved skivebytte. Sørg i hvert fall for å smøre opp glidepinner + baksiden av klossene..

Husker engang når jeg byttet skiver på en bil at boltene til "festet" til caliperene hadde rundt 2,5 - 3 cm med loctite.... Det var helvete i ganske mange minutter..

1

hillebillys

Husker engang når jeg byttet skiver på en bil at boltene til "festet" til caliperene hadde rundt 2,5 - 3 cm med loctite.... Det var helvete i ganske mange minutter..

Og dem hadde sikkert brukt en ekstra sterk type, av den som er ment og ikke kunne løsne... grøss har vært der ja :)

Men når en ser bolter som kommer med ferdig pålagt gjengelås, da ser en hvor lite det egentlig skal værra. Og hvilken type til det formålet

1

hillebillys

Det er vel kanskje ikke så lurt å bruke Loctite på glidepinnnene på selve caliper'en. De skal vel ikke sitte så inni helvetes hardt?

Disse glidepinnen har vel ikke alltid gjenger og mutter heller? Eller i det minste ikke noe og holde igjen med.

Så vi er enige her ;)

1

hillebillys

Hvis det ikke fulgte med nye skruer med loctite på i monteringssettet.

Så ville jeg hatt på en liten dråpe med blå loctite. (Eller feks biltema sin blå gjenge-lås)

Det trengs kun en dråpe på rene gjenger.

1

Hollabaloo

Enig.

Skiftet bremseklosser på en Golf en gang. Der fulgte nye caliper-bolter med bremseklossene.

1

_roffe_

Ikke bruk for mye i hvert fall... Da sitter det noe jævlig.. og glideskinnene har ikke store hoder, så de kan fort bli "gjenget ut" ved mye maktbruk.. Det er vel ikke lurt å varme opp disse boltene (ta drepen på loctiten), da det sitter gummiforinger, etc... der.

1

xantiasx

Ikke bruk for mye i hvert fall... Da sitter det noe jævlig..

Ikke helt sant. Behøver bare en dråpe/liten passende mengde (avhengig av boltstørrelse) for at det skal sitte som det skal. Reingjøring først er viktig. Skal den brukes på rustfritt/syrefast, trengs en aktivator for å oppnå full styrke.

For mye er bare bortkasta penger og søl. Sitter ikke spesielt mye bedre av den grunn. Loctite låser seg når den ikke kommer i kontakt med luft, og får trykkbelasning.

Blå heter forresten Loctite 243. Vi bruker mye av den på jobben.

1

hillebillys

en dråpe er viktig ja, det holder. Men fleste typer gjengelås så kan en bare tørke/blåse vekk det som er for mye. Men er som xantiax sier, totalt bortkastet.

Hvor hardt det sitter har med typen en bruker. Det er flere forskjellige styrker som bestemmer dette. Blå og grønn er vel beregnet på og kunne åpnes ved litt/lett makt. (Men les på flasken, er forskjell på forskjellige merker)

Dråpen skal uansett værra liten, og bitteliten på liten skrue..

Renhold utrolig viktig som xantiax skriver.

Ved løsning, en tyntflytende krypende olje ala 5-56 vil løse opp de fleste typer gjengelås. Bare dynke og la stå. Men det finnes noe som heter gjengetett, disse løses normalt ikke opp av slike oljer...

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...