Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Hei,

Jeg har en 2.0 diesel 4wd som nå er for stor for mitt daglige bruk. Jeg vurderer nå å kvitte meg med den til fordel for en mye mindre bil.

Jeg har vært i kontakt med en forhandler som vil tilby meg en ny kia ceed 1.0 turbo GT 120 hk + en peugot 208(har ei datter som fyller 18 straks så tenkte hun kunne få den)

Men flere sier at 1.0 Turbo ikke kan brukes. At det blir for svakt for en familie på 4 osv. Jeg har prøvekjørt bilen alene og synes den virker ok, men....

MVH

DK

1
8 svar

8 svar

Vi ønsker å legge til rette for en god debatt på nettsidene våre, og for å kunne sikre god moderering holder vi nattestengt mellom klokken 00.00 og 08.00.

M-T

Jeg har vært i kontakt med en forhandler som vil tilby meg en ny kia ceed 1.0 turbo GT 120 hk + en peugot 208(har ei datter som fyller 18 straks så tenkte hun kunne få den)

Selvfølgelig fungerer 1.0 turbo, og om du liker den etter å ha prøvekjørt er det bare å kjøre på. Men har du vurdert elbil? Du kan spare mye penger om du bytter ut en av bilene med en elektrisk.

1

hthaug1

Hvordan er holdbarheten på en mikroturbo vs sugemotor?

Er dette også motorer som er utslitte ved 200K, jfr tilsvarende diesel-motorer?

1

Allegerita

Tipper turbomotorene krever en smule mer varsomhet enn selvpustende motorer, men det er nok bare små grep i hverdagen. La turboen kjøle seg ned noe etter en hard økt før man slår av motoren og løper avgårde. La motoren bli varm før man presser den på turtall. Og så videre.

1

Jan

Hvordan er holdbarheten på en mikroturbo vs sugemotor?

Det burde ikke være noe problem. Man bruker svært sjelden mer enn en liten del av tilgjengelig effekt.

Når det gjelder sugemotor, finnes det mange varianter av disse, jeg vil tippe den mest seiglivede av sorten, er store V8ere på 5-7 l, og med bare et par hundre HK.

I den andre enden av skalen, har man motorer som oppnår høy effekt ved hjelp av høyt turtall. I MC verdenen finnes noen av de mest ekstreme av disse. Der tar man ut 200+ HK av en 1,0l motor uten turbo. Topp turtall ligger gjerne på 13.- 15.000 o/min.

1

xantiasx

I den andre enden av skalen, har man motorer som oppnår høy effekt ved hjelp av høyt turtall. I MC verdenen finnes noen av de mest ekstreme av disse. Der tar man ut 200+ HK av en 1,0l motor uten turbo. Topp turtall ligger gjerne på 13.- 15.000 o/min

Og de holder fint 100.000km og langt mer med "fornuftig" bruk.

Ellers trenger ikke en vanlig bil mer enn 25-30 hk for å ligge i 100 km/t. Resten trenger man for å komme raskest mulig dit.

1

Jan

Men flere sier at 1.0 Turbo ikke kan brukes. At det blir for svakt for en familie på 4 osv. Jeg har prøvekjørt bilen alene og synes den virker ok, men..

Jeg har noen mil bak meg i en tresylindret Focus 1,0 med 125 hk. Den var i hvert fall meget dugelig.

Helt sikkert mer potent enn 1,6 diesel eller sugebensiner på 1,6 l.

1

Allegerita

Nå er det ikke mange 1,6-litre og deromkring uten turbo på markedet, det går i mindre turbomatede motorer nå. Men den Kia-motoren har altså 120 hk og 171 Nm. Hyundai i30 1.6 har 135 hk og 164 Nm. Suzuki S-Cross 1.6 har 120 hk og 156 Nm. Jeg tror de fleste turbomatede motorer på rundt en liters volum sliter noe med full familiebil i kupert og svingete terreng, men det gjør jaggu de tilårskomne selvpustende rekkefirerne på halvannen liter også. Er du i tvil, be om å ta med bilen hjem for prøvekjøring med full bil en helg.

1

lillegubben

Men flere sier at 1.0 Turbo ikke kan brukes.

Hvis Volvo V70 kan "brukes" med 1,6d kan vel en Ceed brukes med 1.0 bensin. Hvem er det som sier det?

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...