Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Bilsalget januar 2017

Da er tallene ute, og her er det mye snacks å ta tak i.

Totalt ble det registrert 13055 biler i januar, opp 18,8% i forhold til januar 2016.

Privatleasing øker og når er nærings/leasingandelen på 51,7% opp 9,9 % i forhold til samme periode i fjor.

Ser vi på andelen av drivstoff så er den slik:

Diesel 23,9%

Bensin 24,7%

El 17,6%

Hybrid 33,8 %

Merketoppen:

1. VW 1688 stk. -3,2% (sammenlignet med januar 2016)

2. BMW 1540 stk. +41,4%

3. Toyota 1526 stk. +38%

4. Volvo 1158 stk. +80,1%

5. Mercedes 970 stk. +46,7%

Ser vi på modellene så leder Golf foran BMW i3, Volvo XC90 er nummer 5. Mercedes GLC er nummer 9, Toyota C-HR nykommer på 12 plass. Peugeot 3008 er på 17 plass (opp 644,8% i forhold til den gamle modellen), Kia Niro på 18 plass, og Volvo V90 er inne på plass nummer 20.

Ser vi på topp 20 listen (det som er tilgjengelig uten abb. hos OFV) så leveres 15 av modellene som el eller hybrid.

Ellers i modellrankingen kan man legger merke til følgende:

- Audi er fullstendig frakjørt av BMW og Mercedes.

- God måned av Tesla, Kia, Porsche, Hyundai og Dacia ( de som øker med mer enn 50% bortsett de som er nevnt i topp 5)

- Mange tapere, Mazda er ned over 50%.

Men en måned er ikke noe å måle noen trend av, så de store konklusjonene får vi vente med.

For de som vil sjekke resten så finner du statistikken her.

2
45 svar

45 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

Kompressor-V8

Jeg har kjørt noen gode turer i C 350e og velger å se på den som det beste fra to verdener i stedet for det motsatte.

Gleden ved å kjøre elektrisk blir større i en grom skikkelig bil som også har bensinmotor når man ønsker det. Å spare penger er noe helt annet og bør i utgangspunktet ikke tas med i et regnestykke omhandlende bilglede.

Jeg har kjørt vanlig C 200 bensin og C 350e og sistnevnte er jo tyngre, men man merker virkelig ikke det ved kjøring. Man kan kanskje merke det på bane, men det vel er sjelden man kjører med skrikende dekk på tørt føre ute på veien? Ellers er hybriden i stedet langt raskere og virker mye mer moderne enn den vanlige bensinutgaven. Det er dessuten hyggelig å kjøre helt lydløst inn og ut av steder. Og om vil kan man bruke den som vanlig tradisjonell bensinbil. Ser for meg at nye Panamera turbo S-hybrid med 680hk blir noe superbra fra begge verdener. Forbeholdt at den får grom V8-lyd, noe den vanlige turboen dessverre har altfor lite av.

2

q1w2e3r4t5

Over 50% av de solgte bilene nå i januar har en eller annen form for elmotor. I 2016 hadde litt over 40% en eller annen form for elmotor.

Det virker somom denne trenden er sterkt økende.

Ladehybridene er jo blitt veldig gunstige, man får f.eks en ny Mercedes Benz C350e med 279hk og 0-100 på 5,9sek til 465.000kr. Bare 5623kr av bette er engangsavgift:-)

Bare å montere stikkontakt i garasjen folkens, dette er framtiden:-)

2

rosmebraad

Jeg syns fortsatt at ladehybrider er "bare tull".

Som skrevet flere ganger tidligere: Dersom "miljøbiler" skal bli noe stort, tror jeg det er som elbiler med stort batteri, trådløs lading, selvkjøring av autonomt system som er adaptivt og lærer både av folk og egne erfaringer.

Så å plugge inn bilen er meget avleggs ifølge meg.

Hybrid-skeptiker som jeg i noen grad har vært, skeptisk til både påliteligheten og rallende om at salgstallene er meget lave, kanskje med unntak av i Norge relativt sett, kan jeg likevel informere om at hybriden Prius er mest solgte modell i Japan samt at den trolig også er veiens mest pålitelige bilmodell.

Ellers er jeg stadig glad for å ha bensinbil her, ikke hybridbil.

1

passat06

Iseran: 455 kr i 2017 i følge skatteetaten å da blir det vel mye tesla på finn...

2

Jan

Dette blir nok dråpen, som får begeret til å flyte over.

Teslaeierne har min dypeste sympati. Til tross for at de har gleden av å kjøre verdens beste bil, i følge dem selv, vil dette tvinge dem til å bytte Teslaen i eksosbil.

2

Iseran2770

Iseran: 455 kr i 2017 i følge skatteetaten

Det var merkelig.

Staten skal overføre ansvaret for å inndrive avgiften til forsikringsselskapene (fra 2018). I den sammenheng oversendte TFF Auto melding til oss om at alle våre Elbiler (titusenvis) skulle ha en sats som MC (regjeringens forslag til budsjett). Deretter mottok vi titusenvis av meldinger om at de samme bilene skulle ha avgiftsgruppe 000 (fritatt).

Det er mulig at de nå er tilbake på mopedavgift.

1

m-sport

Det er mulig at de nå er tilbake på mopedavgift.

Det er ikke bare mulig, det er fakta.

1

Fernandovonarb

- God måned av Tesla, Kia, Porsche, Hyundai og Dacia ( de som øker med mer enn 50% bortsett de som er nevnt i topp 5)

- Mange tapere, Mazda er ned over 50%.

Trenden er soleklar. Har du ikke elbil eller hybrid i sortimentet så vil du slite voldsomt fremover. Mazda er et godt eksempel i så måte, ved at de har gode biler men ikke noen modeller med miljøprofil i utvalget.

Jeg fikk min Ioniq nå i Januar så den er vel med på statistikken, og bare den modellen vil løfte Hyundai opp i ukjente høyder for dem. Det er lange ventelister på modellen, og hadde jeg solgt i dag hadde jeg fått 30.000kr mer for den enn hva jeg betalte. Det må jeg si er en ukjent opplevelse for meg. Jeg kommer uansett ikke til å selge.

2

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...